Gå til innhold

vegetar gryteretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et kjøkken og har blitt spurt om jeg kan lage en vegetar gryterett til lunch.

Det er ikke noe problem, men jeg har ingen oppskrift på dette.

Har du?

Det må ikke være en for komplisert oppskrift da det er et lite kjøkken med begrenset utstyr, men samtidig skal dette kunne serveres til ca 20 mennesker.

Kan du hjelpe?

Skrevet

Behøver ingen oppskrift. Ta en basis med like mange desiliter linser som antall små til middels poteter.

Kok linsene et kvarter til en halvtime. Koketiden varierer etter hvilke type. Er det tid til å bløtlegge dem før koking, så gjør det, men det er ikke strengt tatt nødvendig.

Imens linsene putrer, steker du grove terninger med løk, paprika, gulrot, potet, kålrot, brekkbønner eller hva annet sesongen og fryseren har å by på. Kok kraften av stekepanna, og ha i gryta.

Bytt vann på linsene, kok opp med grønnsakbuljong, og la resten av ingrediensene koke med på slutten.

Du kan også ha i hakket tomat, om du vil lage den syrligere. Og mildne den med soyamelk etc.

Har du budsjett til det, kan du løksteke sopp, og servere utenom, gjerne med lyst rista brød til.

• Liker 3
Skrevet

Gå inn på veganmisjonens sine nett sider, masse oppskrifter :)

Gjest Errata
Skrevet

Søk etter Chili sin carne, så finner du mange oppskrifter på en god og mettende, men enkel gryte med bønner.

Du kan også se her: http://vegetarmat.org/karakteristika/gryterett/

...og ellers er det smart å sjekke om alle spiser meieriprodukter, da det gir litt flere muligheter.

Skrevet

Ndengu med mung-bønner er en av mine favoritter - det er en veldig vanlig gryte/stuing i deler av Kenya. Du kan enten følge denne oppskriften slavisk - eller du kan tilsette litt mer grønnsaker i den. Server med chapati (flate lefsebrød).

Skrevet

Takk, nå vurderer jeg enda mer og bli vegeterianer selv... :ler:

• 1 år senere...
Gjest Badabing
Skrevet

En gryterett som er lettvint, kan lages til mange og heller ikke er så dyr i innkjøp, er den som heter Tyrkisk linsesuppe på Din Mat. (Får ikke linket på mobil)

Jeg lagde den til 15 gjester der få var vegetarianere, og den gikk ned på høykant. Fikk masse skryt mellom munnfullene. Husker ikke helt hva som står i oppskriften, men jeg pleier å bruke litt fersk hvitløk, sopp og cayennepepper i tillegg tror jeg.

Skrevet

Aloo Gobi er veldig godt.

Foreslår at du heller velger noe som inneholder linser og kikerter, enn bønner. Ikke alle tåler det like godt. vet ikke om det er bare meg, men tåler linser og kikerter mye bedre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...