Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har hatt hunden sin i karantene for? Jeg bor i et rabies-smittet land og har lyst til a ta mend hunden min inn til Norge nar jeg flytter dit til hosten. Det viser seg at han ma vare i karantene i 4 maneder, og sa ma han vare isolert hjemme 2 maneder till etter det. Det virker sa trist og ogsa skremmende. Jeg vet arlig talt ikke om hunden min klarer det.

Jeg er redd for at han enten kommer til a bli super deprimert, eller sa kommer han til a bli sint og aggresiv i og med at fremmende kommer til a sette sproyter pa han o.l.

Flyreisen blir like nervepirrende!

Er det noen som vet noe om dette? Er det anbefalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hjelper deg kanskje ikke så mye, men ifølge mine opplysninger, kunne du sluppet dette dersom du hadde startet rabies-vaksinering i god tid på forhånd:

1) Vaksine

2) Vente 3 mnd (tror jeg det var)

3) Blodprøve som sendes til analyse (hos et godkjent laboratorium i det landed hunden er - kontakt norske veterinærmyndigheter for liste) for å bekrefte at hunden har utviklet antistoffer.

Punktene 2) og 3) er nødvendige, fordi iblant "biter" ikke vaksinen, så den må gjentaes. Etter at man har fått attest fra laboratorium, må re-vaksinering foretaes med maksimalt ett års (max 365 dager!) mellomrom. Laboratorieattest pluss evt. re-vaksineringsattest vil sikre deg innreise uten karantene.

Men dette tar kanskje for lang tid?12

Gjest Kinga
Skrevet

Rabies-vaksinering må startes minimum 6 måneder før innreise til Norge. Det avhenger som Arnie nevner av blodprøveresultatet, samt hvor lang tid man trenger på å analysere blodprøvene for antistoffer; dette varierer med hvor prøvene blir analysert. Dispensasjon fra dette blir gitt i særtilfeller.

Har du årlig vaksinert hunden din mot rabies, har du altså et problem mindre mht. tid icon_smile.gif

Kontakt distriktsveterinærmyndighetene hjemme i Norge, det er deres ansvarsområde å besvare slike spørsmål. Det er ulike krav for ulike land mht. vaksiner, ormekurer og eventuell karantene/karantenetid.

12

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har kontaktet dyrevernet i Norge, og i og med at USA er et rabies-smittet land sa MA hunden i karantene, selv om den har fatt vaksinen for. Ingen unntak.

Sa na er dilemmaet mitt om jeg skal ta han med eller ikke. Vet ikke om han kommer til a klare fly-turen, og sa ma vi vare separert i 4 maneder.... Uff, vet virkelig ikke hva jeg skal gjore!

Hunden min er blanding av laborator og rottweiler, og jeg vet at mange nordmenn er redde for rottweilere. Det virker som om mange er redde for store hunder generelt, eller hva? Ikke har han hale heller (de kappet den av nar han ble fodt!! trist...), sa da kan jeg tenke meg at folk blir enda reddere.

Skrevet

OK, sikkert andre regler fra land med Rabies. Tenkte ikke på det i farta.

Jeg tror du bekymrer deg litt for mye når det gjelder selve reisen. Hunder føler seg faktisk generellt trygge når de er inne i sin lille "hule", spesielt dersom du han venne ham til transportkasssen none dager p forhånd. Du kan evt. alliere deg med en dyrlege for å gi ham nope beroligende, så sover han seg gjennom turen.

4 mnd i karantene, derimot... Vel, først og fremst er det DYRT. Vet ikke hvor dyrt, men... dyrt, har jeg hørt. Og ikke morro hverken for hund eller eier.

Hva er alternativet?12

Skrevet

Hei, det koster ca 20.000,- a ha hunden i karantene i 4 maneder. Det er jo mye, men jeg synes egentlig ikke a penger skal vare grunnen til at jeg ikke tar han med.

Det er mulig a gi hunden noe beroligende under fly-reisen, men det er ikke anbefalt a dope han helt ned. Det er fordi hvis det blir skikkelig turbulens o.l., sa kommer hunden til a bli kastet rundt i buret i og med at den ikke er vaken nok til a balansere seg. Det har fakstisk hendt at hunder har omkommet eller blitt skikkelig skadet hvis den har vart helt ned-dopet.

Hvis jeg ikke tar med han, sa tror jeg nesten at jeg avliver han..... Jeg har ikke funent noen som vil adoptere han (det er ofte vanskelig a finne noen nar hunden er eldre enn 5-6 ar), og jeg vil ikke gi han til en kennel. Det hores grusomt ut, men....

Jeg virkelig ikke sikker pa hva jeg skal gjore jeg! Men det ordner seg vel....

Takk for svar!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Katrine.

I vaerste fall finnes det jo mange animal shelters rundt omkring. Jeg vet at mange amerikanske byer har no-kill shelters hvor dyrene faar leve saa lenge det atr aa finne et nytt hjem til dem. Det er i hvert fall bedre enn aa avlive hunden din.

Lykke til uansett hva du velger aa gjoere.

Stine

Gjest Kinga
Skrevet

Katrine, du har et alternativ til karantene, og det er å sende hunden din til et land som er rabiesfritt.

Har du for eksempel venner i Tyskland eller Danmark - eller andre rabiesfrie land uten karantenebestemmelser - som kan ha hunden din i pensjon i et halvt år, slipper hunden din å være i karantene når den kommer hjem til Norge.

Dette forutsetter at hunden din har alle vaksinasjonsattester og helseattester i orden, noe den pr. i dag ser ut til å ha utifra det du skriver her.12

• 2 uker senere...
Gjest Kinga
Skrevet

Må presisere det jeg selv har skrevet i forrige innlegg.

Rabiesfrie EU/EFTA-land er som følger:

Irland, Nord-Irland, Storbritannia og Island

Innførsel fra disse landene har ikke krav om rabiesvaksine (eller karantene).

Danmark og Tyskland har krav om rabiesvaksine (de er ikke rabiesfrie land), men har heller altså ingen karantenebestemmelser ved innførsel til Norge.

For innførsel fra både rabiesfrie og land med rabiessmitte gjelder det at hunden har oppholdt seg i landet i minst 6 måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...