Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg var på Elkjøp på fredag, og så at de hadde tilbud på Dolce Gusto Circolo kaffemaskin til 595 kr. Sjekket igjen på nettsiden tidligere i kveld og prisen var fortsatt den samme. I tilbudsavisen (som man kan se på nett) stod det at det var tilbud på en annen kaffemaskin, og der stod det spesifisert at tilbudet varte ut uken (altså tom. søndag, i går). Da stod også utløpstid og -dato på produktet inne på nettsiden. Det stod imidlertid ikke noe slikt angående Dolce Gusto-maskinen, verken i avisen eller på nettsiden ellers.

Jeg og min venninne vurderte å bestille hver vår maskin tidligere i kveld for å forsikre oss om at vi fikk dette tilbudet (den koster jo 1200 kr ellers), men når jeg ser på elkjøps nettsider nå har de skrudd opp prisen igjen etter midnatt. Det jeg lurer på da, er om vi kan gå ned dit i morgen og kreve rabatten? Jeg synes det er veldig dårlig at det ikke er merket at tilbudet utløper den og den datoen og tidspunktet (eller én av delene for den saks skyld), mens det er merket med både dato og tid på enkelte andre produkter. Har de egentlig lov til dette?

Anonym poster: 74ba06233b030939c990274d56b96539

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig har de lov til det. Hvorfor bestilte dere ikke før, men ventet til etter midnatt??

Anonym poster: 021f2bb5a099a0bddde6840e365c711b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Skrudde de opp prisen etter at dere hadde bestilt den?

Anonym poster: 95b35af2fbeb18a5b3393639fe743fa1

AnonymBruker
Skrevet

Skrudde de opp prisen etter at dere hadde bestilt den?

Anonym poster: 95b35af2fbeb18a5b3393639fe743fa1

Er jo bare å lese innlegget.

De vurderte å bestille tidligere i kveld, og "nå" (ti på ett i natt) finnes ikke det tilbudet lenger. Det betyr at de ikke bestilte mens tilbudet gjaldt.

Anonym poster: 44968e8dcd9aa6adc4186bae1fb17046

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke noe som tilsier at de er del av samme kampanje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi hadde lyst til å gå ned i butikken og se på produktet først, spørre de ansatte om noen ting rundt det osv. (ingen av oss har hatt kaffemaskin før) før vi kjøpte. Hadde vi visst at tilbudet gikk ut klokka tolv hadde vi bestilt, selvsagt, men det var ingenting som tilsa at tilbudet på produktet gikk ut da, og derfor mener jeg at dette må gå under urimelig handelspraksis etter Markedsføringslovens kapittel 6-8. De andre produktene som var en del av ukestilbudet var jo merket ettertrykkelig med både utløpstidspunkt og dato, og det var ikke disse!

AnonymBruker
Skrevet

Hele avisen har dato til dato på fremsiden med liten skrift, de med dato skrevet på avviker fra den datoen ikke omvendt.

Anonym poster: 632b5b91315ca2024a437e6504462d08

Skrevet

Du skriver jo selv at DENNE maskinen IKKE er i tilbudsavisen. Dermed må du jo anta at den IKKE følger samme tilbudsreglene som de andre produktene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp det jeg mener, som Silfen sier - Dolce Gusto-maskinene var ikke merket, og de eksisterte ikke en gang i det tilbudsbladet, så vi har jo ikke hatt noen mulighet til å forutse at dette tilbudet skulle utløpe i går kveld. Og siden det ikke var merket antok vi at det f.eks. var et tilbud ut måneden eller noe i den duren. Som sagt, hadde vi visst hadde vi bestilt!

AnonymBruker
Skrevet

De har jo ikke annonsert varen som et tilbud, og jeg ser overhodet ikke hvorfor de ikke skulle ha lov til å sette opp prisen på en vare når det skulle passe dem selv :klo: At andre kaffemaskiner tilfeldigvis hadde tilbud akkurat da, spiller da overhodet ingen rolle!

Anonym poster: d1eea7c7175b52d3b9af13e56fcede47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke dere kan kreve rabatten, men den uttalselsen baserer jeg bare på hva som virker rimelig for meg. Sier loven noe om hvor lenge et tilbud må vare hvis det ikke er opplyst om det?

Det dere uansett kan prøve er å dra til Elkjøp, være litt hyggelige, og høre om de kan gi dere rabatten selv om kampanjen er over.

Anonym poster: 898bd5e6ef0c31f02d8fc7203af745ae

Skrevet

Du kan jo ikke bare ANTA at et tilbud skal vare ut måneden, hallo!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt å være sur megge eller noe, tror man kommer mye lengre ved å være litt hyggelig. Men i Markedsføringsloven kap. 6-9 står det blant annet:

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer .. [...] b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet [...]

En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.

Og da vil jo jeg mene at dersom vi hadde visst at tilbudet varte til søndag klokka tolv, så hadde vi tatt en informert økonomisk beslutning og kjøpt varen. Når vi ikke har slike opplysninger har vi heller ingen måte foreta en slik beslutning på, og dermed er det paragraf 8 om Villedende utelatelser som blir aktuell (sistnevnte).

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har ingen sak. En selger har rett til å sette opp eller ned sine priser akkurat som det passer dem. Eneste unntaket er om man har annonsert et tilbud med en dato og trekker det tilbake før tiden, eller annonserer tilbud uten å faktisk ha varen tilgjengelig. Men har de ikke sagt noe annet konkret står de fritt til å endre priser hver eneste dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg gikk ned der i dag - han som jobbet i den aktuelle avdelingen har veldig lite behjelpelig, men sa at jeg gjerne kunne ringe kundeservice, hvilket jeg gjorde. Der fikk jeg beskjed om at kundeservicemannen hadde lagt av kaffemaskinen til meg til tilbudspris før jeg hadde rukket å spørre engang, og jeg kunne gå tilbake til butikken, henvende meg i kassa og få kjøpe maskinen til 595 kr :)

Skrevet

Da var du heldig, for det er ikke noe du kunne kreve.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...