Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom på i dag et dikt som vi leste i norsken på videregående, som jeg syntes var så fint. Fikk så lyst til å lese d igjen, men så husker jeg hverken navnet på diktet eller forfatteren... Det var i hvert fall av en dansk dame. Jeg husker ikke helt, men det mins det var et ganske tradisjonelt dikt (jeg vil tippe det var fra første halvdel av 1900-tallet, men det husker jeg ikke sikkert...). Det handla om hvordan en kvinne står mellom to menn i livet. Den ene er han hun drømmer om, men ikke får. Den andre er han som elsker henne, men hun har ikke samme kjærlighet for han. Høres dette kjent ut for noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du også kan gjøre er å spørre bibliotekaren sin. Ellers så finnes det førstelinjedatabaser for dikt, jeg vet Deichmanske har en. Vet ikke om en slik kunne hjelpe?

Skrevet

Vet ikke hvilket dikt du er på jakt etter, men her er adressen til diktbasen.

En bibliotekar som er litt eldre enn meg kan sikkert hjelpe deg *ler*

Gjest Anonymous
Skrevet

Søkte på Tove Ditlevsen nå, og det var henne som hadde skrevet diktet :-) Det heter "De evige tre". Tusen takk for svar! Det var godt, ellers hadde jeg bare gått og irritert meg resten av kvelden over at jeg ikke huska dette :-)

Skrevet

Var meg som skrev innlegget over, glemte å logge meg inn...

Gjest Embla s
Skrevet

Å, så bra! Kjipt å ikke finne ut av sånne ting!

Du, hvis du har sans for henne, bør du skaffe deg Kari Bremnes' "Mitt ville hjerte"- der det er satt musikk til noen av hennes dikt. Det er et par der som er utrolig nydelige...

Skrevet

Å sier du d? Ja da skal jeg se om jeg ikke skaffer med den. Takk for tipset :-)

Skrevet
Vet ikke hvilket dikt du er på jakt etter' date=' men her er adressen til diktbasen.

En bibliotekar som er litt eldre enn meg kan sikkert hjelpe deg *ler*

Diktbasen viste seg å være bilde av Groooooooooooos brudepike...

Skrevet

*ler seg skakk*

Har fikset det nå altså!

Hehe... Driver vist med litt mye på en gang i blandt...

Gjest Embla s
Skrevet
Å sier du d? Ja da skal jeg se om jeg ikke skaffer med den. Takk for tipset :-)

Nydelig plate, begynner å gråte av noen av sangene...

Hun har også skrevet bøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...