Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Leste en lignende tråd som sirkulerer her, men den ble kjapt useriøs med spydige kommentarer og bemerkninger, så derfor starter jeg heller min egen tråd fremfor å spørre der.

Samboeren min har gått opp en del i vekt siden vi ble sammen for drøyt 5 år siden, og jeg finner det veldig vanskelig å fortelle dette til henne. Ikke at det nødvendigvis trengs å nevnes av meg, for jeg vet at hun selv også er klar over problemstillingen. En periode spiste hun sunn mat, og gikk noe ned, men hun har aldri trent i hele sitt liv, og selv om man spiser sunt hjelper det lite uten trening.

For noen virker kanskje dette krasst, men jeg er meget visuell av meg, og tenner mest på det jeg ser visuelt. En annen bekymring er at hennes mor er formet som en kanonkule (beklager kallenavnet, men tror de fleste skjønner nøyaktig hva jeg mener med det), og frykter at min samboer har arvet dette..

På toppen av kransekaka så er hun nå gravid, og jeg makter ikke å ha noen form for "kjæreste-aktiviteter" når hun har den formen..

Kommer ikke på en eneste god måte å si til henne at jeg er redd for vekten hennes, og at jeg ikke ønsker at hun slal bli som sin mor. Noen innspill?

Nå er dette ikke skrevet for å såre noen som helst her inne, så om jeg har truffet noen med det jeg har skrevet så er det leit. Men vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. For blir det ingen forandring vil ikke dette funke stort lengre, så da kan jeg like greit si det rett ut selv om hun blir såret?

Endret av p1ngv1n
Videoannonse
Annonse
Gjest LineaAlba
Skrevet

Hun bør ikke slanke seg mens hun er gravid, men du kan bruke graviditeten som en mulighet til å innføre et sunnere kosthold. Hun bør jo spise sunt for barnet sin del, så du kan jo prøve å ta den vinklingen? Så får dere inn noen gode vaner til tiden etter fødselen også. Og så kan du jo ta initiativ til at dere kan begynne å bevege dere litt mer sammen, uten å nevne noe om hvordan hun ser ut, men at det er bra for den gravide kroppen hennes å røre seg litt, for å få en bedre fødsel osv. Og i tiden etter fødselen vil hun jo amme og gå mye ned pga. det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er gravid å du vurderer å gå fra henne pga at du ikke tenner så mye på kroppsfoemen hennes lenger? Er du helt ute å kjøre? Hvorfor i all verden skal du stifte familie når du er så selvopptatt?

Anonym poster: c1ff610be7ee0fab1fb29f9c7ce83de3

• Liker 12
Skrevet (endret)

Problemet startet lenge før graviditeten, og har forstått at det ikke bør trenes spesielt mye når man er på tjukka. Kjernen er at det er vanskelig å være kjæreste med noen du ikke tennet på lengre, og da koker det vel ned til: hvordan fortelle ei at hun har lagt på seg en del og at hin må ta seg en tur på gymmen?

Om du ikke har noe konstruktivt å komme med i forhold til det jeg lurer på, AnonymBruker, kan du jo bare spare deg tiden ved å skrive svada noen annen plass. Takk.

Endret av p1ngv1n
Gjest Trappetroll
Skrevet

Problemet startet lenge før graviditeten, og har fortått at det ikke bør trenes spesielt mye når man er på tjukka. Alt koker vel bed til: hvordan fortelle ei at hun har lagt på seg en del og at hin må ta seg en tur på gymmen?

Om du ikke har noe konstruktivt å komme med i forhold til det jeg lurer på, AnonymBruker, kan du jo bare spare deg tiden ved å skrive svada noen annen plass. Takk.

Når barnet er født så kan dere jo gå mer turer, ta babyen i vogn osv. Hom hun ikke liker treningsstudio så kan det jo være kjekt og gå pp tur i skog og mark. Invester i bæremeis osv. Det er vel sunt for dere begge :)

Gjest Trappetroll
Skrevet

Går vel an å foreslå at hun trener litt forsiktig, evt får program av PT, med tanke på fødsel osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samme anonyme bruker som tidligere i tråden. Det er absolutt ikke svada men et legitimt spørsmål, hvorfor stivte familie når forholdet ikke er liv laga? Når hun ikke har trent på fem år så kommer ikke hun til å begynne nå heller, det er det siste man tenker på når man skal bli småbarnsforelder med mindre det har vært en streng rutine i lang tid.

Det er jo ditt problem at du tenner på kroppsfasongen hennes og ikke på henne som person. Hvor mye er det snakk om at hun veier nå?

Anonym poster: c1ff610be7ee0fab1fb29f9c7ce83de3

• Liker 4
Skrevet

Hvis min mann følte det slik som deg, så ville jeg visst om det. Dvs jeg ville blitt fortalt på en fin måte at jeg kanskje burde passe på litt nå. Men mange er svært ømfintlige, så det er jo et følsomt tema. Men jeg skjønner deg godt jeg. Kanskje du kunne foreslått en aktivitet som dere kunne funnet på sammen, etter graviditeten. Bruke fødseskiloene litt og si at dere kan trene ilag for å hjelpe henne for å komme seg i form igjen ? Ikke alle som blir tynnere av amming dessverre. Jeg mister ikke et gram fett pga amming. Her er det trening og diett nå når jeg har sluttet å amme. Det er gøy å trene. Kanskje hun hadde blitt bitt av basillen hvis hun kom igang ?

Gjest LineaAlba
Skrevet

Problemet startet lenge før graviditeten, og har forstått at det ikke bør trenes spesielt mye når man er på tjukka. Kjernen er at det er vanskelig å være kjæreste med noen du ikke tennet på lengre, og da koker det vel ned til: hvordan fortelle ei at hun har lagt på seg en del og at hin må ta seg en tur på gymmen?

Det er ikke noe problem at hun trener under graviditeten. Forskning har vist at det kan være skadelig å trene på høy intensitet (85 % av makspuls og opp), men å gå turer, for eksempel, er bare positivt! Hjelper i tillegg på humøret som kan svinge litt opp og ned når man er gravid ;) Støtter forslaget om å få veiledning av en PT/trener.

Men hold nå ut til graviditeten er over. Om du kommenterer kroppen hennes, blir det sjeldent godt mottatt, men hvertfall ikke av en gravid kvinne. Tenk at du skal støtte henne så godt du kan gjennom svangerskapet, så kan du fokusere mer på dette etter hun har født.

• Liker 3
Skrevet

Hva med å foreslå et abonnement på trenings senter etter at hun har født, og kommet seg litt. Da er det godt med litt egentid, få være litt borte fra babyen, og så får du mulighet til å kose med barnet imens :) vinn-vinn :)

• Liker 2
Skrevet

Skaff dere hund! Da kan dere gå/jogge turer sammen flere ganger om dagen uten at hun egentlig merker at du har lurt henne til å trene ;)

Eventuelt kan du legge opp til et sunt "matregime" og skylde på graviditeten :) "jeg har lest at fisk og disse grønnsakene er sunt for dere begge" osv. Evt. kan du jo begynne å ta på deg ansvaret for å lage mat, handle osv., og sørge for at det er sunn mat i huset og sunne middager på bordet ... Vær "pådriver" for skiturer, sykkelturer osv. et par dager i uka, eller bare spør om dere skal begynne å trene sammen (treningsstudio, svømming - eller kanskje dansing?). Mye man kan gjøre for å "tvinge" henne til å legge om livsstilen uten at hun egentlig opplever det som tvang. Hvis du tror dette ikke ville fungert: Si at du har funnet ut at dere begge beveger altfor lite på dere og spiser altfor mye usunn mat, og at du vil prøve å legge om hverdagen litt. Eller begrunn det med at du føler deg slapp for tiden, og tror usunt kosthold og manglende mosjon kan være grunnen. Når du har registrert at hun har gått ned noe eller blitt synlig slankere, kommenter det!! Skryt av hvor flott hun ser ut, at hun får ny glød i kinnene, at hun beveger seg sexy ...

Når det er sagt så skal du ikke se bort fra at du har skylden for en del av kiloene hennes. De aller fleste jenter får litt "kjærestetillegg" fordi de på generell basis har lavere forbrenning enn guttekjærestene sine, men koser seg med pizza, godis, potetgull, brus etc. like ofte. Legger man i tillegg inn noen dager i måneden med avsindige cravings (jeg f.eks. kan fint spise en halvkilo sjokolade om dagen når jeg har PMS :P ) er det ikke rart jenter har lettere for å gå opp i vekt!

• Liker 2
Skrevet

Beklager at det blir så mange skrivefeil underveis, men er så satans drygt å rette innlegg på mobilen. Uansett:

Jo, kanskje Anonym, men du føler at du sitter med nok informasjon til å uttale seg pm graviditeten er rett eller feil? Tror den ballen kan legges død, da det er flere sider som spiller inn, og som jeg ikke føler er relativt i forhold til spørsmålet i post 1. Om du fortsatt synes jeg er overfladisk, ok, kanskje jeg er det, men om hva du mener om det spiller ingen verdens rolle. Har bestandig vært ærlig om hva jeg finner pent, både ovenfor familie og samboer. Fokuset på kropp har desverre blirr kraftigere med tiden, kanskje fordi jeg trener på helsesenter selv.

Takker for innspill, klart det er små åpninger for lettere trim her (gåturer etc). Men er veldig begrenset hva resultater dette medbringer.. Etter hvert som jeg skriver her går det mer og met opp hva som må gjøres. Desverre. Men bare å kom med fler innspill om ønskelig eller om noen har lignende spørsmål. Er et kjipt tema.

Skrevet

..og hund har vi :)

Skrevet

. Når du har registrert at hun har gått ned noe eller blitt synlig slankere, kommenter det!! Skryt av hvor flott hun ser ut, at hun får ny glød i kinnene, at hun beveger seg sexy ...

Enig!! Veldig viktig!

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at det blir så mange skrivefeil underveis, men er så satans drygt å rette innlegg på mobilen. Uansett:

Jo, kanskje Anonym, men du føler at du sitter med nok informasjon til å uttale seg pm graviditeten er rett eller feil? Tror den ballen kan legges død, da det er flere sider som spiller inn, og som jeg ikke føler er relativt i forhold til spørsmålet i post 1. Om du fortsatt synes jeg er overfladisk, ok, kanskje jeg er det, men om hva du mener om det spiller ingen verdens rolle. Har bestandig vært ærlig om hva jeg finner pent, både ovenfor familie og samboer. Fokuset på kropp har desverre blirr kraftigere med tiden, kanskje fordi jeg trener på helsesenter selv.

Takker for innspill, klart det er små åpninger for lettere trim her (gåturer etc). Men er veldig begrenset hva resultater dette medbringer.. Etter hvert som jeg skriver her går det mer og met opp hva som må gjøres. Desverre. Men bare å kom med fler innspill om ønskelig eller om noen har lignende spørsmål. Er et kjipt tema.

Du har jo fått masse innspill her som kan prøves ut! Er du ikke villig til å jobbe litt for det?

Anonym poster: b466a5ab4ee8b81d3deebb60958e703c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du vurderer å gå fra henne for hun er ikke tynn nok for deg mere? På toppen av det hele er hun gravid?

Hvor gammle er du egentlig?

Anonym poster: e3995b42abe9429788e6e883dc639c9a

• Liker 3
Skrevet

Du har fått flere gode svar her. Ikke minst fra LineaAlba, som jeg må uttrykke min beundring for.

Når dere får barn begynner ett nytt liv, som kan inneholde akkurat den fysiske aktiviteten hun trenger. Men søvn kan bli en utfordring. Hun kan bli så trøtt av vekking om natta at hun kan trekke mer mot sofaen enn det som optimalt er. Da er det du kommer inn i bildet. Gjør alt som står i din makt for å passe på hennes nattesøvn, som f.eks å ta opp barnet når det gråter. Pass på at kona di har overskudd, og dra henne inn i mest mulig aktiv lek med barnet. Lek med barn kan være veldig fysisk, og det som svir av de nødvendige kalorier.

• Liker 3
Skrevet

Jogging/lange gåturer hver dag gir resultater jo ;) er en grunn til at jeg selv (som sliter med at jeg blir for tynn og skranglete veldig lett hvis jeg ikke spiser nok) styrer unna jogging, det brenner innmari mye kalorier! Klart, hvis det man gjør når man går tur med bikkja er å dasse en liten runde i nærmeste grøntområde får man ikke mye trening ut av det ... Men lengre turer (gjerne opp mot to timer) hvor man legger inn et par strekninger hvor man løper, f.eks. opp bakker, eller på skogsstier - DET skal jeg love deg man blir i bedre form av :)

Skrevet

Er ikke det jeg sier, svarene her funker nok i flere tilfeller. Men det er lite til ingenting her som ikke har vært forsøkt i løpet av årene vi har vært sammen. Takker for hjelpen.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det jeg sier, svarene her funker nok i flere tilfeller. Men det er lite til ingenting her som ikke har vært forsøkt i løpet av årene vi har vært sammen. Takker for hjelpen.

SNAKK MED HENNE, ikke oss!

Anonym poster: e3995b42abe9429788e6e883dc639c9a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...