AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Hei, jeg er en jente som er i begynnelsen av 20årene. Har en god stund hatt et ønske om å gå litt ned i vekt, uten å gå det til. Jeg er og har aldri vært overvektig, er 162cm høy og veide 58kg før omleggingen, da ville jeg gå ni 5kg. Nå veier jeg 62kg! Har lagt på meg dette i løpet av 4mnd. Det jeg gjorde var at jeg sluttet å telle kalorier og behyntw å spise sunt. Har telt kalorier då lenge at jeg var overbevist om at jeg kjente til alle fellene. Men likevel har jeg lagt på meg. Utrolig frustrert, jeg sluttet med kalorier fordi jeg ble besatt og det gikk utover livskvalitet og humør, men da jeg sluttet har jeg bare gått opp. Hvordan kan jeg gå ned i vekt uten å bli helt besatt av kalorier? Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2
tulipaner Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Hei Kan du fortelle hva du spesifikt spiser i løpet av en dag ( gjerne flere dager) Hilsen Ernæringsfysiolog student
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #3 Skrevet 17. mars 2013 I løpet av en vanlig dag: Frokost: orker jeg sjeldent i hverdagene da blir det bare en kaffe, som regel en Mocca eller latte fra Kaffebrenneriet . I helgen er det eggerøre med to skiver ordentlig grovt brød av 100 % sammalt mel. Lunsj; varierer dette veldig. Men kylling salat med litt fullkorns pasta/ to skiver grovbrød med kyllingpålegg og litt salat/ en grov bagett med kylling og majones. Mellom: to frukt eple/ appelsin/ persimon/ banan/ pære Middag: kylling gryte med grønnsaker og maks to små poteter/ ulike supper med grønnsaker i (bruker aldri fløte eller rømme i suppe) / kjøtt/fisk med masse grønnsaker og saus. Pizza/ lasagne/Taco/curry med ris og lignende i helgene. Kveldsmat: spiser jeg sjeldent, da jeg spiser middag seint. Men hvis jeg skal ha noe er det frukt eller grønnsaker gjerne ett lite glass melk i tillegg. Jeg steker maten i olje eller smør, bruker veldig lite kanskje 1 ts. Drikker 1-2 kopper kaffe med melk og uten sukker i løpet av en dag. For øvrig drikker jeg brus i helgene da maks 1/2 liter i løpet av hele helgen. Må innrømme at jeg av og til er skrubbsulten til middag, spiser da litt for mye, men har aldri tenkt at det er ett problem, da middagen alltid er sunn. Spiser også sv og til fritert mat i helgen, men dette skjer kanskje 1gang pr mnd. Ts Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2
Quilliam Skrevet 17. mars 2013 #4 Skrevet 17. mars 2013 Når du sier du drikker kaffe 1-2 ganger hver dag, er det snakk om latte/mocca da også eller? Slik kaffe har mye mye kalorier.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #5 Skrevet 17. mars 2013 I løpet av en vanlig dag: Frokost: orker jeg sjeldent i hverdagene da blir det bare en kaffe, som regel en Mocca eller latte fra Kaffebrenneriet . I helgen er det eggerøre med to skiver ordentlig grovt brød av 100 % sammalt mel. Lunsj; varierer dette veldig. Men kylling salat med litt fullkorns pasta/ to skiver grovbrød med kyllingpålegg og litt salat/ en grov bagett med kylling og majones. Mellom: to frukt eple/ appelsin/ persimon/ banan/ pære Middag: kylling gryte med grønnsaker og maks to små poteter/ ulike supper med grønnsaker i (bruker aldri fløte eller rømme i suppe) / kjøtt/fisk med masse grønnsaker og saus. Pizza/ lasagne/Taco/curry med ris og lignende i helgene. Kveldsmat: spiser jeg sjeldent, da jeg spiser middag seint. Men hvis jeg skal ha noe er det frukt eller grønnsaker gjerne ett lite glass melk i tillegg. Jeg steker maten i olje eller smør, bruker veldig lite kanskje 1 ts. Drikker 1-2 kopper kaffe med melk og uten sukker i løpet av en dag. For øvrig drikker jeg brus i helgene da maks 1/2 liter i løpet av hele helgen. Må innrømme at jeg av og til er skrubbsulten til middag, spiser da litt for mye, men har aldri tenkt at det er ett problem, da middagen alltid er sunn. Spiser også sv og til fritert mat i helgen, men dette skjer kanskje 1gang pr mnd. Ts Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2 Her er en redigert versjon av din matplan, slik jeg anbefaler den: Frokost: En kopp sort kaffe og havregrøt (dette kan du lage dagen før) (dette pleier jeg ha i: havregryn, vann, epler, bringebær, kokes sammen. topper med mandler, banan og skyr rett før servering) Lunsj: Nå vet jeg ikke om du jobber/går på skole eller hvordan du får servert din lunsj, men vil anbefale deg å lage deg en salat hjemme de dagene du har tid til dette. (1 kokt egg, 2 brokkolibuketter, tomat, gulerot, agurk, paprika ruccola etc. det du liker. dropp dressing) Evt. 2 skiver rugbrød. Mellommåltid: Erstatt frukten du spiser her med grønt. Lag en boks med f.eks sukkererter og gulrot. og en halv brødskive med noe på. Evt cottage cheese med bringbær og blåbær (f.eks) Middag: Spis fisk! Spis fisk 3 ganger i uka, og f.eks kylling to ganger. Lag all mat fra bunn. Laks i folie er lettvint og godt, og her kan du legge alle mulige grønnsaker inne i folien. Suppe lager du fra bunn med blender. Kvelds: Avslutt dagen med en søt avslutning, et forslag: frys en pose med oppkuttet banan i noen timer, kjør det glatt i blenderen. topp med litt fersk banan. verdens beste is, som kun består av banan! Tenk at alt skal være rent, ikke bruk blandingsprodukter du ikke vet hva inneholder. Unngå for mye pasta og potet, ta heller et ekstra stykke fisk eller kjøtt. Dropp majones, dressinger, etc. Dersom du vil ha noe som er litt kremet (til en salat, i en suppe, smoothie etc.) bruk gresk yoghurt. Alt du drikker i løpet av dagen, burde være vann, flytende kalorier er det værste (en latte mocca er nok noe av det du brenner deg litt på, gir ingen energi på lengre sikt, fyller ikke magen spesielt, og inneholder like mye kalorier som et lite måltid som ville mettet deg mye lenger). En idé er å legge agurk og sitron i en flaske vann, og drikke dette jevnt over dagen. Har også hørt at 2-3 kopper grønn te booster forbrenningen, kanskje du skal prøve å erstatte noen av kaffekoppene med dette? Anonym poster: 9a5fa6c2c4350f81eaa4093b74c5e044
tulipaner Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 I løpet av en vanlig dag: Frokost: orker jeg sjeldent i hverdagene da blir det bare en kaffe, som regel en Mocca eller latte fra Kaffebrenneriet . I helgen er det eggerøre med to skiver ordentlig grovt brød av 100 % sammalt mel. Lunsj; varierer dette veldig. Men kylling salat med litt fullkorns pasta/ to skiver grovbrød med kyllingpålegg og litt salat/ en grov bagett med kylling og majones. Mellom: to frukt eple/ appelsin/ persimon/ banan/ pære Middag: kylling gryte med grønnsaker og maks to små poteter/ ulike supper med grønnsaker i (bruker aldri fløte eller rømme i suppe) / kjøtt/fisk med masse grønnsaker og saus. Pizza/ lasagne/Taco/curry med ris og lignende i helgene. Kveldsmat: spiser jeg sjeldent, da jeg spiser middag seint. Men hvis jeg skal ha noe er det frukt eller grønnsaker gjerne ett lite glass melk i tillegg. Jeg steker maten i olje eller smør, bruker veldig lite kanskje 1 ts. Drikker 1-2 kopper kaffe med melk og uten sukker i løpet av en dag. For øvrig drikker jeg brus i helgene da maks 1/2 liter i løpet av hele helgen. Må innrømme at jeg av og til er skrubbsulten til middag, spiser da litt for mye, men har aldri tenkt at det er ett problem, da middagen alltid er sunn. Spiser også sv og til fritert mat i helgen, men dette skjer kanskje 1gang pr mnd. Ts Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2 OK. Da tror jeg at jeg har oversikten. Latten din kan du spørre om å få med skummet melk, og bruk suketter istedet for vanlig sukker eller brunt sukker. Kaffe mocca kan du/bør du styre unna, de bruker sjokolade saus, og den er FULL av kalorier. Ikke ta det for god fisk, men mener å huske at en kaffe mocca kan inneholder like mye kcal som 1/2 Med Cola. De bruker sukker, Hel melk noen ganger med fløte, og sjokoladesaus. Du kan spørre om de har kakao pulver, rein kakao ( noen har det ) be så om skummet melk og du kan brukke suketter. Men i det store og det hele så tror jeg ikke den moccaen har så VELDIG mye å si, den kan være med på å bremse vektnedgangen din, men siden den blir drukket på morgenen, så blir nok den forbrent utover dagen uansett. Unngå derfor å drikke sånt på kvelden ( kafè med jentene eller kjæresten) Bestill deg en cappuchino eller latte med skummet melk istedet. Det er mange spm rundt dette med suketter, men det er ikke kommet fram til at det er noe skadelig for kroppen eller det kan bli vektøkning av det, så det kan du trygt bruke. Når det kommer til lunsjen din, så har jeg ikke noe negativt å komme med. Du får i deg karbohyderater, vitaminer og mineraler fra grønnsaker. Majonesen gjør ikke så mye, så lenge det ikke er HVER dag. Du kan bruke lettmasjones også. Ofte er ferdig smurte baguetter tilsatt smør og majones, da blir det dobbelt opp. Kjøper du derimot på BIG BITE kan du si at du ikke ønsker smør. Mellom måltid: Fukt er bra! spis gjerne to forskjellige frukter, ikke 2 bananer, Bananer inneholder mye karbohyderater ( 150 kcal per banan om de er av normal størrelse) Karbohyderater blir omdannet til sukker. Vær Obs. Appelsin er kalorifattig og gir overskudd av vitamin C. Liker du Grapefrukt? Lite kalorier, ingen karbohyderater og skal visst gi en positiv effekt på forbrenningen. Middagen din : Kyllingryte er bra! pass på at du ikke bruker unødvendig mye salt, salt binder vann i kroppen og det kan gjøre det vanskeligere å bli kvitt de ekstra kiloene. Bruk fersk presset oliven olje om du bruker noe, hvis du ikke har kan du ta matolje på ett stekepapir og smøre det utover stekepannen. Kylling kan faktisk stekes i vann ( høres rart ut) Men det er kjempe godt! Se bare til at vannet ikke fordamper, kjør på med krydder! Er det Toro sin posemat du bruker, nå husker ikke jeg Karbo eller Kcal på en slik pakke, men jeg kan tippe at hadde du laget den fra bunn så kunne du sikkert kuttet med 300kcal. Du kan trygt spise til du er mett, men ikke overmett, du utvider magesekken og den blir vandt med mere mat. Drikk 1 stor glass med vann før måltidet og du skal se at du blir mett fortere. Frityr maten trenger jeg ikke å kommentere en gang... Hehe! Men man skal ikke være helt fanatiske. Men ett lite tips, så kan du frityrsteke i Olivenolje, da blir det en sunnere variant! Husk på å velge en olje som ikke er skarp på smak, krydre etter behov. Norske anbefalinger: Karbohyderater: 10-15 % per dag Fett 30% ( sunt fett) Stivelse: 25-30% korn, poteter, grønnsaker og noen frukter Protein 12-15% av god kvalitets protein. Egg, fisk kjøtt. Det er anbefalt 0.75 gram per KG kroppsvekt. Til planlegging av kosten ( for de som ønsker å gå ned) Anbefales det 15% protein daglig. Håper dette var til hjelp.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Om du nesten ikke spiser fett samtidig som du kutter ut masse karbohydrater så kommer du garantert til å gå på en sprekk. Jeg spiser selv seterrømme, kremfløte, smør og lignende hver eneste da og har gått ned over 30 kilo. Fett er IKKE farlig. Anonym poster: 05eb0db04289d32051deb52ab940a9d0 1
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Sunne matvaner kan være kaloririke. En gang spiste jeg salat til middag, masse grønnsaker og hadde kokte egg i salaten. Husker ikke nå om jeg brukte skinke, kylling eller tunfisk i salaten den gang, en av delene var det i alle fall. Litt pasta hadde jeg også i, og ikke minst dressing over. Jeg kunne like gjerne besøkt McDonald og bestilt meg en meny der, dressingen gjorde det til en kaloribombe større enn menyen jeg pleier å velge på McDonald. Hallo, jeg spiste sunn salat. Du må, selv om du spiser sunn mat, kartlegge dine matvaner og manøvrere deretter. Nå kjenner jeg ikke dine matvaner, men du har sikkert som meg og alle andre mange skjulte kaloribomber du må bevisstgjøre deg og endre. Mange sunne matvaner er nemlig fetende om man setter sammen kostholdet feil.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Her er en redigert versjon av din matplan, slik jeg anbefaler den: Frokost: En kopp sort kaffe og havregrøt (dette kan du lage dagen før) (dette pleier jeg ha i: havregryn, vann, epler, bringebær, kokes sammen. topper med mandler, banan og skyr rett før servering) Lunsj: Nå vet jeg ikke om du jobber/går på skole eller hvordan du får servert din lunsj, men vil anbefale deg å lage deg en salat hjemme de dagene du har tid til dette. (1 kokt egg, 2 brokkolibuketter, tomat, gulerot, agurk, paprika ruccola etc. det du liker. dropp dressing) Evt. 2 skiver rugbrød. Mellommåltid: Erstatt frukten du spiser her med grønt. Lag en boks med f.eks sukkererter og gulrot. og en halv brødskive med noe på. Evt cottage cheese med bringbær og blåbær (f.eks) Middag: Spis fisk! Spis fisk 3 ganger i uka, og f.eks kylling to ganger. Lag all mat fra bunn. Laks i folie er lettvint og godt, og her kan du legge alle mulige grønnsaker inne i folien. Suppe lager du fra bunn med blender. Kvelds: Avslutt dagen med en søt avslutning, et forslag: frys en pose med oppkuttet banan i noen timer, kjør det glatt i blenderen. topp med litt fersk banan. verdens beste is, som kun består av banan! Tenk at alt skal være rent, ikke bruk blandingsprodukter du ikke vet hva inneholder. Unngå for mye pasta og potet, ta heller et ekstra stykke fisk eller kjøtt. Dropp majones, dressinger, etc. Dersom du vil ha noe som er litt kremet (til en salat, i en suppe, smoothie etc.) bruk gresk yoghurt. Alt du drikker i løpet av dagen, burde være vann, flytende kalorier er det værste (en latte mocca er nok noe av det du brenner deg litt på, gir ingen energi på lengre sikt, fyller ikke magen spesielt, og inneholder like mye kalorier som et lite måltid som ville mettet deg mye lenger). En idé er å legge agurk og sitron i en flaske vann, og drikke dette jevnt over dagen. Har også hørt at 2-3 kopper grønn te booster forbrenningen, kanskje du skal prøve å erstatte noen av kaffekoppene med dette? Anonym poster: 9a5fa6c2c4350f81eaa4093b74c5e044 Tusen takk Ja, det blir to kopper med Mocca eller latte. Det er fint at jeg ble bevisst på det. Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Takk for gode innspill alle sammen, setter spesielt stor pris på matplanen. Da bytter jeg ut Mocca og Latte med vanlig svart kaffe. Samtidig som jeg er mer bevisst på det jeg spiser. Må også se på porsjonene, jeg tror jeg begynte å spise altfor store porsjoner med mat etter at jeg sluttet å telle kalorier. Matplanen til AB var virkelig fin, men jeg kan ikke fordra havregrøt, eller annen type grøt, kan jeg bytte det ut med f. eks cottage cheese eller noe annet? Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2
skruf Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Takk for gode innspill alle sammen, setter spesielt stor pris på matplanen. Da bytter jeg ut Mocca og Latte med vanlig svart kaffe. Samtidig som jeg er mer bevisst på det jeg spiser. Må også se på porsjonene, jeg tror jeg begynte å spise altfor store porsjoner med mat etter at jeg sluttet å telle kalorier. Matplanen til AB var virkelig fin, men jeg kan ikke fordra havregrøt, eller annen type grøt, kan jeg bytte det ut med f. eks cottage cheese eller noe annet? Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2 Hvis du ikke er så glad i frokost, så er dette et greit måltid om morgenen: 1/2 boks cottage cheese, 1/2 banan, en neve knuste valnøtter og et par ts syltetøy uten sukker.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Husk at majones inneholder en god del kalorier. Så selv om du spiser sunt, så betyr det ikke at du går ned i vekt. Sunn mat kan også være "usunt" i store mengder. Anonym poster: 8881765e3b4882aa573f87013cef77b6
Gjest made4u Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Takk for gode innspill alle sammen, setter spesielt stor pris på matplanen. Da bytter jeg ut Mocca og Latte med vanlig svart kaffe. Samtidig som jeg er mer bevisst på det jeg spiser. Må også se på porsjonene, jeg tror jeg begynte å spise altfor store porsjoner med mat etter at jeg sluttet å telle kalorier. Matplanen til AB var virkelig fin, men jeg kan ikke fordra havregrøt, eller annen type grøt, kan jeg bytte det ut med f. eks cottage cheese eller noe annet? Anonym poster: 932763b5d9cce736a899647daa61a0f2 Bytter du ut havregrøten med Cottage Cheese så vil du få i deg ganske mye mindre kalorier da havre er energirikt mens CC er noe av det mest kalorifattige man kan spise. Om du liker cc mrn ikke havregrøt så velg cc du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå