Gå til innhold

Har ikke ork..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ork til å ta tak i problemene med hunden.

Har brukt drøyt 1 år på å lære ham diverse.

Joda, han kan sitt, dekk, bli osv, mange sånne kommandoer, men det er mye jeg har vært slapp med.

Han drar fælt i båndet. Det jobbet jeg med en stund, og han ble riktig flink, men så ble jeg slapp med det og nå er han fæl i båndet..

Han er sta som et esel, velger selv hvor han vil gå.

Han har separasjonsangst. Jobbet mye med å få ham til å takle å være aleine, men det gikk ikke helt som planlagt, så han liker det ikke. Jeg vet han slapper av alene noen ganger, men jeg vet også at han kan sutre endel og gjøre rampestreker som f. eks å spise opp en hel list.. Eller ødelegge alle stuevinduplantene. Så han må være på avgrenset område. Det er trist.

Han hopper når vi kommer hjem og skader oss, dvs klorer oss opp på bena våre. Har ikke lært ham at det ikke er lov.

Så nå får vi svi for det ;):danse:

Vet at rasen er som den er og, han sliter endel med stress (vet fra oppdretter at moren var slik) og er skeptisk til fremmede, liker ikke å være aleine osv. Men jeg tror jeg ikke burde hatt hund egentlig, sånn ståa er idag.

Han må dusjes annenhver gang etter han har vært på do og, for da har han masse dritt i rumpa. Ikke løs i magen, det bare er sånn.

Han får kos, god mat og trim. Hjernetrim og ("søk"), men noen ganger vurderer jeg å selge ham tilbake til oppdretter. Hun vet å få orden på hundene og elsker hunder.

Vet ikke helt hva jeg ville med innlegget, men er det flere som har det slik kanskje? :vetikke:

Anonym poster: 7f0ccbae62ad5536ad94f1f480aff179

Videoannonse
Annonse
Gjest Spiderpig
Skrevet

Selg den til oppdretter. Virker ikke som om hverken du eller hunden har det noe greit sånn som ting er nå, og når du ikke gidder å gjøre noe med det så er det beste å gi han bort.

• Liker 6
Skrevet

Om du ikke har ork eller interesse til å ta tak i problemet, så ville jeg solgt/gitt hunden tilbake til oppdretter om oppdretter er med på det. Hvis ikke ville jeg omplassert den til noen som er godt kjent med rasen og har god tid og erfaring med slike problemer.

• Liker 3
Skrevet

Du vet at hunden din mest sannsynlig er ulykkelig? En hund som sliter med så mange problemer fordi den ikke får riktig veiledning og har en tålmodig eier, syns jeg synd i! Jeg syns absolutt du må selge hunden til noen som ønsker å faktisk ta vare på den!

Unnskyld at jeg virker krass, men hva i all verden trodde du det skulle bli når du kjøpte valp?! Trodde du hunden skulle oppdra seg selv? Sosialisere seg selv? Lære seg selv å gå pent i bånd og å være alene hjemme? Utrolig naivt å snakke om en hund med stort potensiale på den måten, og i tillegg prøve å fremstille det sånn at det er hunden som er problemet, når det er deg. Du er eier og du har ansvaret for dette levende vesenet.

Så ta ansvar. Selg han tilbake til oppdretteren, slik at han kan få et varig, ordentlig hjem eller selg han videre til noen som vil bli gode hundeeiere og som forstår hva oppgaven innebærer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vet at hunden din mest sannsynlig er ulykkelig? En hund som sliter med så mange problemer fordi den ikke får riktig veiledning og har en tålmodig eier, syns jeg synd i! Jeg syns absolutt du må selge hunden til noen som ønsker å faktisk ta vare på den!

Unnskyld at jeg virker krass, men hva i all verden trodde du det skulle bli når du kjøpte valp?! Trodde du hunden skulle oppdra seg selv? Sosialisere seg selv? Lære seg selv å gå pent i bånd og å være alene hjemme? Utrolig naivt å snakke om en hund med stort potensiale på den måten, og i tillegg prøve å fremstille det sånn at det er hunden som er problemet, når det er deg. Du er eier og du har ansvaret for dette levende vesenet.

Så ta ansvar. Selg han tilbake til oppdretteren, slik at han kan få et varig, ordentlig hjem eller selg han videre til noen som vil bli gode hundeeiere og som forstår hva oppgaven innebærer.

Til opplysning, så har jeg brukt over ett år på å hver eneste dag, konstant jobbe med ham. Men så har jeg vært slapp. Han er en problemhund, en håndfull, han er skapt slik og det må vedlikeholdes i stor grad når man har lært ham noe.

Jeg har sosialisert til de grader, jeg har gått på hundekurs, jeg har faktisk gjort veldig mye.

Men jeg innser også at han kanskje er litt mer håndfull enn hva jeg kan takle, og når alt kommer til alt er det viktigste for meg at han har det bra. Om det er et annet sted, så får han bo et annet sted.

Anonym poster: 1f836c0c50335c80e7801e2e6ade1c9f

AnonymBruker
Skrevet

Det er menneskelig å feile :troest: Men ikke la feiltrinnet ditt gå ut over hunden hele livet dens, selg den tilbake til oppdretter, så vil du kjenne samvittigheten lette, tenker jeg. :)

Anonym poster: 6a94b69181fc0677b739759c78048581

• Liker 1
Skrevet

Til opplysning, så har jeg brukt over ett år på å hver eneste dag, konstant jobbe med ham. Men så har jeg vært slapp. Han er en problemhund, en håndfull, han er skapt slik og det må vedlikeholdes i stor grad når man har lært ham noe.

Jeg har sosialisert til de grader, jeg har gått på hundekurs, jeg har faktisk gjort veldig mye.

Men jeg innser også at han kanskje er litt mer håndfull enn hva jeg kan takle, og når alt kommer til alt er det viktigste for meg at han har det bra. Om det er et annet sted, så får han bo et annet sted.

Anonym poster: 1f836c0c50335c80e7801e2e6ade1c9f

Hvordan er det mulig at du har jobbet med han i ett år, med problemene hans, uten å se resultater? Enten har du brukt helt feile metoder i så fall, eller så lyver du. Vet du hvor begrepet "problemhund" kommer fra? Det er ikke hunden som er født som en problemhund, men den er oppdratt til det (eller ikke oppdratt at all, er vel bedre å si).

Ja, du har jobbet hardt i ett år med hunden din, og dersom det er sant er det bra, men en hund lever i maaaange år, og hunder krever jobbing hvert eneste år. De krever oppmerksomhet og tid og kjærlighet og tålmodighet hvert eneste år av sitt liv. Enten det er 11 år eller 15 år. Ikke alle årene vil være like krevende, de første årene vil jeg si er de "verste" ift. at hunden gjerne kan være inne i en ekstra sta periode, da den er unghund. Men det er naturlig, og felles for andre hunder. Og de krever litt mer da, men jobber man ikke jevnt og trutt med de i denne perioden, vil hunden fortsette med de negative tingene i voksenlivet også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan er det mulig at du har jobbet med han i ett år, med problemene hans, uten å se resultater? Enten har du brukt helt feile metoder i så fall, eller så lyver du. Vet du hvor begrepet "problemhund" kommer fra? Det er ikke hunden som er født som en problemhund, men den er oppdratt til det (eller ikke oppdratt at all, er vel bedre å si).

Hunder er født med veldig forskjellige genetiske utgangspunkt. Hunder kommer ikke i en eksakt prototyp, men i dårlige og gode formater i varierende grader. Noen bikkjer er født mer nervøse enn andre, noen bjeffer mer enn andre, noen er reserverte mens andre er veldig sosiale, noen er hundeaggressive, noen er skarpere, noen slår lettere over i stress, noen er miljøberørte, noen er mer aggressive osv. Alt dette er medfødte egenskaper, som så mange andre egenskaper, og ikke alle egenskaper og atferder kan trenes bort dessverre. Derfor blir det veldig feil å si at alle ”problemhunder” er et resultat av dårlige eiere når det er så mye mer som spiller inn enn miljø, tidligere erfaringer og oppdragelse for hvordan en hund oppfører seg. Mange hunder er født med skrapmentalitet rett og slett, og selv om man kan dempe disse egenskapene gjennom korrekt trening, skjerming og tilpasning i mange tilfeller, så er det noen hunder igjen som bare ikke responderer på dette.

Slik som TS beskriver hunden, så er nok dette en hund som krever mer jobb enn en del andre hunder. Skeptisk til fremmede, separasjonsangst og stress kan være veldig vanskelig å jobbe med. Noen hunder er også notoriske hoppere når de blir ivrig, og selv med intensiv trening er det ikke alle som blir helt kvitt dette. Stahet er heller ikke noe pluss, da det ofte gjør at treningen går tregere.

Alt i alt virker det som om TS har fått en hund som krever en del jobb for å nå dit mange hunder kommer nesten uten jobb. Det er ingen skam å innrømme at du kanskje ikke har de rette forutsetningene for å få orden på problemene. Hundeholdet blir til slutt et ork når man har en hund som dessverre har en del issues som gjør at den ikke fungerer i hverdagen, til tross for mye tid og arbeid som er lagt ned i å forandre på det.

Jeg ville gitt hunden tilbake til oppdretter eller til noen som har erfaring med slik problematferd og er villig til å jobbe med det. Jeg tror at denne hunden kan ha potensial til å fungere relativt bra, så jeg ville gitt den en ny sjanse. Men jeg synes det er viktig at du forsikrer deg om at den ikke blir en kasteball, som så ofte problemhunder blir.

Endret av Skywise
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Dobbelpost.

Endret av Skywise
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bare trist av å lese dette. Synes uansett ikke at du skal selge hunden til oppdretter, jeg synes heller at du skal gi hunden tilbake og innse at du har feilet. Ikke bare gå og kjøp en ny hund om et par år.

Anonym poster: 0f8ec99ab2975c14c39aa60889c0e5f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...