Gå til innhold

Spiser nesten ikke noe, men går ikke ned i vekt, men OPP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Jeg lurer på noen ting her...

Jeg er ikke en stor spiser av meg, jeg spiser veldig lite og små porsjoner, men jeg holder vekten stabil eller så går jeg opp..

Jeg skjønner ikke hva som er galt!!! noe må det være...

sånn kan en dag se ut for meg

Frokost: 1 grovt knekkebrød med egg eller ost, kaffi m melk

Middag: 2Kylling filler med ris eller potetemos

Kvelds: frukt eller 2-3 grove skiver med syltetøy, te med suketter

Frokost: Kaffi

Middag : 2 nudle pakker

Kvelds: musli eller yoghurt

Som dere ser så spiser jeg veldig lite, og jeg får minimalt med kalorier i meg, men jeg går ikke NED i vekt... jeg kan heller gå opp...

siden sommeren har jeg lagt på meg nesten 10 kg, og jeg har ikke endret noe av matvanene mine.

Drikker litt brus innimellom, spiser minimalt med snop og chips.

Anonym poster: be67f9e66cbfd0a4ed91cebf6060f1a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser ikke nok!

Når du tar inn så lite, vil kroppen gå inn i sparemodus og vekten vil heller gå opp enn ned. Kombiner trening med mer SUNN mat og du vil få resultater.

Lykke til!

Skrevet

Som teneight skriver, sannsynligvis har kroppen din gått i sparemodus fordi du har spist for lite. Et minst 4-5 måltid til dagen, masse grønsaker/salat er bra. Og reint kjøtt og grove kornprodukt, altså generelt sunn mat.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Er du fortsatt veldig ung? Tenåring? Kan hende kroppen din ikke er ferdig vokst.

Dette kostholdet her er jo ikke bra på noen som helst slags måte. Du må spise mer og riktig.

AnonymBruker
Skrevet

Er du fortsatt veldig ung? Tenåring? Kan hende kroppen din ikke er ferdig vokst.

Dette kostholdet her er jo ikke bra på noen som helst slags måte. Du må spise mer og riktig.

Jeg er 27 :)

AnonymBruker
Skrevet

skjønner det ikke, jeg er jo sikkert under 1000kcal for dagen noen dager, og andre dager så kan det være at jeg er over, jeg spiser jo litt karbohyderater da, pasta, ris, poteter osv...men jeg spiser LITE... men kan det være at jeg spiser så feil at kroppen bare eser ut?

Jeg syns jo dette er fryktelig rart.... har jeg så lav forbrenning?

Jeg er ikke noe særlig aktivitet, det har jeg ikke mulighet til akkurat NÅ i min livssituasjon, men kcal inntaket for en kvinne skal jo være på over 2000 kcal, og jeg er overbevist med at jeg er laaaaaaangt under det. De sier at vekttap kan oppnåes med 500kcal redusering.

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser for lite, enkelt og greit. Har dukket opp så lange lignende tråder at jeg nesten lurer på om folk starter slike tråder kun for å skryte av hvor " se så flink jeg er som spiser sååååå lite! "

Anonym poster: b7e8bf5c903b10933ccd9ed4ed14843a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende du har en kropp som reagerer veldig på karbohydrater. Kanskje du har litt av det som kalles insulinresistens ?

Jeg synes uansett du skal kutte ut de raske karbohydratene som ris, potet og nudler. Dette øker blodsukkeret ditt voldsomt, omdannes til fett og gjør deg ikke skikkelig mett. Spis heller mere kjøtt. fisk, masse grønnsaker og meieriprosukter.

Vi har alle kropper som reagerer litt forskjellig på div. mat. Jeg kan bøtte i meg karbohydrater, og spise mye, uten at noe skjer med kroppen. Mannen min bare lukter på en potet eller en brødskive, så går han opp i vekt....

Det viktigste uansett er jo at vi holder oss greit i form, får i oss næringsrik mat og holder oss unna sukker.

Anonym poster: 17ff18557259d1e9781447955f53cbb5

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Du spiser bare tomme kalorier, raske karbs og sukkerkaffe. Tipper du ofte sprekker og spiser mer enn du tror; blodsukkeret ditt må svinge som en berserk jojo!

Få inn rene råvarer fra egg, fisk, kylling, karbonadedeig, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, gode oljer, trege karbs etc.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

D spiser mer enn du tror. Jeg tror ikke på at noe heter sparemodus, det gjør det ikke for meg i allefall. Spiser jeg lite så blir jeg slank, tynn, sykelig tynn. Spiser jeg passe holder jeg vekta, spiser jeg godt og trener får jeg mer vekt i muskler.

Hos meg har det aldri vært et problem å skjønne det, kalorier inn og kalorier ut, ikke noe "jeg spiser rett men går opp" eller noe der.

Men kanskje du har en sykdom eller noe som gjør det, det må jo alltid sjekkes ut om du mener du har kontroll og likevel noe sm er feil.

Anonym poster: 186dab16b4a4a193c5e709436fdf1785

• Liker 6
Skrevet

Sparemodus finnes ja.

Det er bevist i utallige studier at alle organismer vil omdisponere ressurser i perioder med lav næringstilførsel. Da ryker gjerne hud, hår og negler først. Muskelmasse tæres bort før fettet, for muskler koster mest å vedlikeholde. Immunforsvaret blir dårlig. Kroppen vil suge til seg og lagre det den får og bruke minst mulig energi på bevegelse om det er mulig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trener du da?

Anonym poster: 961c3f959ec3d101c0256e83c299a412

AnonymBruker
Skrevet

Når skal folk forstå at det å spise ekstremt lite er ødeleggende både for kroppen og psyken?? Spis MER(sunn mat), tren og nyt livet! Og hvis det er snakk om en spiseforstyrrelse skaff hjelp. Det er et helvete å komme seg ut av jo lengre man venter.

Anonym poster: 4ad27a15a11546daf76e25ce462b0c4f

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror du spiser litt mer enn du tror, samt en del raske karbohydrater, usunt fett og tomme kalorier.

Eksempelvis inneholder nudler (avhengig av produsent) 300-400 kcal, ca. 50 gr. karbohydrater, 10 gr. protein og 12 gr. fett. To pakker blir da 600-800 kcal og lite annet å skryte av.

Skrevet

Inn med grønnsaker, rene proteinkilder, og litt fett. Inneholder lite vitaminer, mineraler, proteiner, det kostholdet der.

Ellers så får du nok i deg mer enn du tror noen dager, og underkudd andre dager. Tipper nok du får i deg mer enn dette, om du gransker nøye og fører opp ALT du spiser og drikker. For hvor mye er litt godteri, chips, ris, potetmos, liksom?

Vet ikke helt hva slags produkter du spiser, men gjør en ca. vurdering på en del av produktene, så du ser at det inneholder en del.

Frokost: 1 grovt knekkebrød med egg eller ost, kaffi m melk

Middag: 2Kylling filler med ris eller potetemos 300 g kylling gir 321 kalorier

Kvelds: frukt eller 2-3 grove skiver med syltetøy, te med suketter 100 gram brød ca 222 kalorier

Frokost: Kaffi

Middag : 2 nudle pakker 600-800 kalorier

Kvelds: musli eller yoghurt Vanlig youghurt ca 2 dl er underkant av 200 kalorier.

Musli: store forskjeller, men 100 gram musli med frukt gir 343 kalorier. + melk i, la oss si 2 dl lett: 82 kalorier

Skrevet

Jeg er ikke noe særlig aktivitet, det har jeg ikke mulighet til akkurat NÅ i min livssituasjon, men kcal inntaket for en kvinne skal jo være på over 2000 kcal, og jeg er overbevist med at jeg er laaaaaaangt under det. De sier at vekttap kan oppnåes med 500kcal redusering.

Med et slikt kosthold som du beskriver er jeg ikke overbevist om at du klarer å holde et jevnt og trutt rimelig underskudd (som forøvrig bør være i kombinasjon med litt trening så du beholder litt muskler). Det stemmer heller ikke at "en kvinne" trenger over 2000 kcal. En lite aktiv slappfisk på 160 og 55 kg kan gjerne fint gå i null med 1500.

500 kcal i underskudd er greit det, men da må du faktisk være 500 kcal under det du forbrenner og helst ha et fornuftig kosthold. Husk at du også skal leve og at det skal vare.

• Liker 1
Skrevet (endret)

jeg tror ogå du får i deg mye mer enn du tror. registrer deg på en av disse nett- dagbøkene for mat og registrer NØYAKTIG alt du spiser. Gå til innkjøp av en diettvekt (du får for under 100 lappen) om du er usikker på vekt på mat.

Første stegene til vekttap er kunnskap og kontroll.

Du blir sjelden slank av og TRO du spiser sunt og passelig da fellene er mange!

Vil også påpeke at nudler kun vombfyll stappet med kalorier og ingen næringsstoffer.

Endret av lashara
  • Liker 1
Skrevet

også godteriet da....

Jeg mener at en MÅ tilate seg å kose seg av og til. Men om det er flere ganger i uken så må du tenke deg om "er virkelig denne sjokoladen verdt det?"

Tilat deg å spise litt godteri en gang i uken. Da snakker jeg ikke om en hel dag men feks lørdagskvelden. Ikke hamstre inn så mye at du spiser til du sprekker. Ta heller bare litt småtteri som du kan kose deg med på kvelden. Fråtsing er no go.

Husk at godterier bare kommer på TOPPEN av alt det andre du spiser.

Her er en link med litt ovesikt over kcal i forskjellig godteri:

http://www.kk.no/386179/den-store-godteritesten

Hva og hvor lenge du må trene for å forbrenne sjokolade:

http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article730319.ece

Gjest KateW
Skrevet

På mitt største, spiste jeg minst. Rett og slett

• Liker 1
Skrevet

På mitt største, spiste jeg minst. Rett og slett

Samme her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...