Gå til innhold

Hvordan ville du ha reagert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville du ha reagert om du hadde funnet en røyepakke i jakka til den 15 år gamle sønnen din da du skulle vaske den?

Fra noen som trenger litt tips...

Videoannonse
Annonse
Gjest Skjæra
Skrevet (endret)

Tja.. Hadde tenkt at den røya burde ligge i ett kjøleskap kanskje? :danse:

Nei jeg ville nok ikke reagert utover at jeg ville tatt en ordentlig prat med ham. Han kommer til å røyke uansett hva du sier.

Endret av Skjæra
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

I første omgang ville jeg lagt den tilbake uten å si noe, kanskje han oppbevarer den for en venn? :blomst:

Men lukter han eller du mistenker/oppdager at dette er hans..Ta en samtale med gutten, si de "kjedelige" og sanne tingene om at det er usunt og farlig på sikt. At det er dumt å bruke lommepengene på røyk, og evnt høre med han om hvem som kjøper for han.

(Tror det er vanskelig å få kjøpt uten legitimasjon)

Bra det ikke er rusmidler inne i bildet!! :danse:

Mest sannsynlig er det en periode hvor han prøver det ut, for så kutte det ut?!

Selv røykte jeg i den alderen, men sluttet da jeg ble eldre og klokere, fant ut at det ikke var så kult!

Mine foreldre røykte ikke, og de sa at de var skuffet over at jeg valgte å røyke. Håpet på at jeg ville ta til fornuft og slutte.

Jeg røykte aldri foran mine foreldre, men smugrøykte selv om de viste det..

Om mine barn skal velge og prøve når de kommer i den alderen, så vil jeg ha en samtale lik den jeg fikk.

De vil bli oppfordret til å slutte, og jeg vil heller ikke tillate de og røyke foran meg eller handle for dem!

Lykke til! :hug:

.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis min sønn hadde røyket som 15 åring ville jeg nok ha snakket med han og si klart i fra at det er uakseptabelt. Samtidig ville jeg ha gitt husarrest for en periode.

Anonym poster: afc190db51fd87fecb27f35f62fcf838

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Jeg hadde banket på døren hans og sagt at "denne lå i lommen på jakken, da jeg skulle vaske den..."

også hadde jeg gitt den til ham.

Jeg ville sett hvordan han ville reagert/svart.

Jeg hadde nok droppet husarrest og trekk i ukelønn,

men ville nok ha forsøkt å prate med ham om det.

Skrevet

Hvis du tilter i vinkel pga. en røykpakke er sjansen liten for at han kommer til å la deg finne det ut når han tar dumme valg senere. Gi den tilbake til ham og benytt anledningen til å fortelle ham at du håper han ikke røyker jevnlig; det lukter vondt, det er usunt, og det er dyrt. Selv nektet jeg plent å kysse min røykende kjæreste (han var 17-18, jeg var 15) når jeg kjente at han luktet eller smakte røyk, og jeg er neppe den eneste som syns second-hand røyk smaker skikkelig ekkelt ;) men når han først skal gjøre noe som ikke er "lov", vær innmari happy for at det bare er sigarettrøyking han driver med! Kjenner til nok av ungdommer som på den alderen røyket alt fra hasj til crack jevnlig, eller som drakk seg ravende sørpe dritings hver helg, eller tjuvlånte fars bil og kjørte til skolen hver dag fra de var 16 ... Sigarettrøyking er kanskje ikke det man helst vil at den 15 år gamle sønnen skal drive med, men det er tross alt et ganske ufarlig alternativ til mye annet snusk barn på den alderen kan rote seg borti. Gi klart signal om at du ikke liker det, men la ham til syvende og sist velge selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg hadde funnet den og tatt den.Hadde hørt på hva han hadde sagt. Røyker du/dere ikke så vil dere jo kjapt kjenne om han selv røyter. I tillegg så hadde jeg sagt at jeg ikke aksepterte røyk og muligens (dersom jeg trodde at han selv røyket) at for en periode så var det slutt med lommepenger fordi jeg ikke ville finansiere røyk. Husarrest har jeg null tro på.

Anonym poster: 08fca852d10ec738545ca6fa02b90225

AnonymBruker
Skrevet

Fortell ham hvordan abstinenser føles, både i kropp og sinn, og at han definitivt vil lide av dem dersom han lar seg selv bli avhengig. Fortell gjerne også om depresjonen som kan følge røykeslutt, og hvor kjipt det er å føle seg nødt til å brenne opp 3000 kroner hver måned for å holde seg gående.

Anonym poster: bdd34b6523ab691c641d5edec7a6005a

Skrevet

Ts her

Vel ja, snakket med han og ja, det er hans røyk. Men hvor han fikk det fra ville han derimot ikke si... Denne samtalen så ikke ut til å fungere, virker ikke som om han skjønner eventuelle konsekvenser som kan skje i framtiden.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg ville sagt alt det negative om røyking, samt at jeg var skuffet over ham og at jeg håpet at han ikke ville fortsette med det. Utover det ingenting, det har ikke noe effekt... Ungdommene må få prøve ut litt dumme ting...

Skrevet

Jeg bare lurer: Tror dere virkelig at 15-åringer ikke vet at røyking er dumt, farlig, dyrt og alt det der? :klø:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer: Tror dere virkelig at 15-åringer ikke vet at røyking er dumt, farlig, dyrt og alt det der?

Jo, men dersom han ikke allerede er avhengig eller har vært avhengig av noe annet vet han ikke hvordan abstinenser og avhengighet kan være.

Anonym poster: bdd34b6523ab691c641d5edec7a6005a

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ville du ha reagert om du hadde funnet en røyepakke i jakka til den 15 år gamle sønnen din da du skulle vaske den?

Fra noen som trenger litt tips...

Ikke sagt noe. Ville kjent lukt om han kom hjem etter å ha røkt. Da hadde jeg spurt om han hadde beg. å røke. Ved benektelse,så hadde jeg gått i lommen for å se om jeg fant røyk.

Foreldre som ikke røker selv, vil merke om ungen har røkt.

Om ungen tilsto,så hadde jeg villet tatt en prat. Ikke gått inn for å snakke om skadevirkningene, for det har de lært på skolen, sett i media osv. Ville snakket om konskvensene for hans del. Mindre penger,siden han røyker det opp. Og at jeg ikke vil bidra til lappen osv.

Anonym poster: efb591a3d7ea159c42edb9d0f032aeb0

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Vel ja, snakket med han og ja, det er hans røyk. Men hvor han fikk det fra ville han derimot ikke si... Denne samtalen så ikke ut til å fungere, virker ikke som om han skjønner eventuelle konsekvenser som kan skje i framtiden.

Fortell meg om hvilken 15-åring som tenker på framtiden når det gjelder røyk? Det er nok mer her og nå som teller.

Min tenåring var mot røyk inntil han ble fristet selv. Fra å være skikkelig anti så ble han det motsatte. Noen år etter så røyker han ikke, men er en skikkelig snuser.

Gjest Gjest
Skrevet

Fortell meg om hvilken 15-åring som tenker på framtiden når det gjelder røyk? Det er nok mer her og nå som teller.

Min tenåring var mot røyk inntil han ble fristet selv. Fra å være skikkelig anti så ble han det motsatte. Noen år etter så røyker han ikke, men er en skikkelig snuser.

Ja, er helt klar over det selv, men det var uansett verdt et forsøk :) Det jeg la aller mest vekt på var å konstatere at jeg er skuffet.

Gjest O___o
Skrevet

Ville snakket om konskvensene for hans del.

Mindre penger,siden han røyker det opp.

Og at jeg ikke vil bidra til lappen osv.

Anonym poster: efb591a3d7ea159c42edb9d0f032aeb0

Jeg synes dette er egentlig en veldig dum og ulogisk konsekvens.

Hvis man på forhånd har avtalt med barna at dersom de holder seg røykfri til de er 18 år,

er det en ting, men å gi mindre ukelønn eller ikke gi pengegaver på grunn av røykingen virker urettferdig.

Samme med husarrest.

Konsekvenser/straff bør man ha avtalt på forhånd eller være logiske på andre måter.

F.eks hvis man ødelegger en venns leke/sykkel, bør h*n selv erstatte eller bidra til å erstatte leken/sykkelen.

Å straffe barnet med å ikke få bli med på kino, en ukes husarrest eller å nekte barnet TV/PC i en uke vil være helt ulogiske konsekvenser, som barnet neppe vil lære særlig mye av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er egentlig en veldig dum og ulogisk konsekvens.

Hvis man på forhånd har avtalt med barna at dersom de holder seg røykfri til de er 18 år,

er det en ting, men å gi mindre ukelønn eller ikke gi pengegaver på grunn av røykingen virker urettferdig.

Samme med husarrest.

Konsekvenser/straff bør man ha avtalt på forhånd eller være logiske på andre måter.

F.eks hvis man ødelegger en venns leke/sykkel, bør h*n selv erstatte eller bidra til å erstatte leken/sykkelen.

Å straffe barnet med å ikke få bli med på kino, en ukes husarrest eller å nekte barnet TV/PC i en uke vil være helt ulogiske konsekvenser, som barnet neppe vil lære særlig mye av.

Helt enig i dette.

Anonym poster: afc190db51fd87fecb27f35f62fcf838

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...