AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Hei. Jeg har en sønn med barneautisme. Han forstår ikke når vi snakker til han og kan ikke snakke selv. Han utsetter seg for fare veldig ofte og ser seg ikke for så det er vanskelig for oss å være ute. Vi har ingen helt inngjerda oversiktlige lekeplasser i området så det ender alltid med at vi blir fanget i hjemmet, noe som er veldig synd ettersom gutten min elsker å løpe rundt. Vi har tenkt å sette opp gjerde rundt hagen slik at han får en plass å leke på uten at jeg har hjertet i halsen hele tiden, men han er en racer på å klatre også noe som gjør at vi blir nødt til å sette opp et sånt type gjerde som er rundt barnehager. Dette vil nok bli voldsomt dyrt og jeg kom til å tenke. Får man et barn som må sitte i rullestol får man vel noe hjelp til å tilpasse boligen, kan man da i vårt tilfelle få noe støtte til å få satt opp gjerde? Hadde det ikke vært for min lille plutt sin sikkerhet så hadde vi ikke hatt behov for et høyt, stygt barnehagegjerde og det føles så urettferdig å måtte ut med så mye penger fordi jeg har vært "uheldig" å få et barn med så mye utfordringer (skal sies at dette er ikke første store kostnaden vi har pga denne diagnosen). Er det noen som har fått støtte til lignende eller vet om noen som har fått det? Jeg er usikker på om jeg tør å ta det opp med ergoterapeuten om jeg ikke vet om det er noe som kan dekkes, jeg er beskjeden og syns det er vanskelig å be om slike ting. Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68 Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Hei. Jeg har en sønn med barneautisme. Han forstår ikke når vi snakker til han og kan ikke snakke selv. Han utsetter seg for fare veldig ofte og ser seg ikke for så det er vanskelig for oss å være ute. Vi har ingen helt inngjerda oversiktlige lekeplasser i området så det ender alltid med at vi blir fanget i hjemmet, noe som er veldig synd ettersom gutten min elsker å løpe rundt. Vi har tenkt å sette opp gjerde rundt hagen slik at han får en plass å leke på uten at jeg har hjertet i halsen hele tiden, men han er en racer på å klatre også noe som gjør at vi blir nødt til å sette opp et sånt type gjerde som er rundt barnehager. Dette vil nok bli voldsomt dyrt og jeg kom til å tenke. Får man et barn som må sitte i rullestol får man vel noe hjelp til å tilpasse boligen, kan man da i vårt tilfelle få noe støtte til å få satt opp gjerde? Hadde det ikke vært for min lille plutt sin sikkerhet så hadde vi ikke hatt behov for et høyt, stygt barnehagegjerde og det føles så urettferdig å måtte ut med så mye penger fordi jeg har vært "uheldig" å få et barn med så mye utfordringer (skal sies at dette er ikke første store kostnaden vi har pga denne diagnosen). Er det noen som har fått støtte til lignende eller vet om noen som har fått det? Jeg er usikker på om jeg tør å ta det opp med ergoterapeuten om jeg ikke vet om det er noe som kan dekkes, jeg er beskjeden og syns det er vanskelig å be om slike ting. Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68 Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68 Hei ja dere kan ha krav på støtte. Hjelpestønad, grunnstønad/forhøyet og omsorgslønn,. Hjelpestønad og grunnstønad er fra NAV. Omsorgslønn fra kommunen. Ikke ta et nei for et nei. Husk klage på søknad om avslag. Få dette inn i hans IP plan. Har han ikke dette plikter kommunen opprette dette selv om han ikke går på skolen. Bestiller-kontor eller lign.hos kommunen kan kontaktes. Ta kontakt med NAV for hjelpestønad og grunnstønad. Legen må inn i bildet med attester. Jeg har vært gjennom dette med en sønn som er autist, Tålmodighet og mye jobb men det går om en ikke gir seg. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #3 Skrevet 17. mars 2013 Vi har fått hjelpestønad (men denne går jo på ekstra arbeidet). Søkt om grunnstønad og omsorgslønn. Er igang med ip. Men ingenting av dette går på tilpassing av bolig hvis du skjønner. Det er så vanskelig dette her for vi har jo våre utfordringer selvom barnet har bein fungerer. Han er så utroolig aktiv og altfor flink motorisk, noe som er dumt når han ikke forstår at ting kan være farlig. Men har prøvd å google litt og det ser dårlig ut å kunne søke hjelp til noe som et gjerde :-/ Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #4 Skrevet 17. mars 2013 Vi har fått hjelpestønad (men denne går jo på ekstra arbeidet). Søkt om grunnstønad og omsorgslønn. Er igang med ip. Men ingenting av dette går på tilpassing av bolig hvis du skjønner. Det er så vanskelig dette her for vi har jo våre utfordringer selvom barnet har bein fungerer. Han er så utroolig aktiv og altfor flink motorisk, noe som er dumt når han ikke forstår at ting kan være farlig. Men har prøvd å google litt og det ser dårlig ut å kunne søke hjelp til noe som et gjerde :-/ Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68 Grunnstønad handler vel om hjelpemidler og utstyr som trengs, Behov må finnes nødvendig av NAV.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #5 Skrevet 17. mars 2013 Er utdannet ergoterapeut og gjerde regnes ikke som et hjelpemiddel. Naa jobber jeg ikke med barn, og er ikke oppdatert paa alle hjelpemiddlene som finnes for autister, saa jeg anbefaler deg aa kontakte barneergoterapeuten der du bor. Vet bare at det barnet ditt kan ha nytte av og ha rett paa er kommunikasjons hjelpemiddler, og hjelpemidler som gaar paa læring (spesialpedagoger og ergoterapeuter kan kontaktes for dette). Med tanke paa gjerde kan du kontakte kommune ergoterapeuten der du bor og høre om hun/han vet om det finnes muligheter for stønader med tanke paa gjerde og be h*n skrive en uttalelse som du kan sende ved. Anonym poster: 76b5b6060c3028c952210f32d9a01227
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 Grunnstønad handler vel om hjelpemidler og utstyr som trengs, Behov må finnes nødvendig av NAV. Grunnstønad går på ekstrautgifter man har mtp diett, slitasje på klær, drift av tekniske hjelpemidler osv. Ts Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 Er utdannet ergoterapeut og gjerde regnes ikke som et hjelpemiddel. Naa jobber jeg ikke med barn, og er ikke oppdatert paa alle hjelpemiddlene som finnes for autister, saa jeg anbefaler deg aa kontakte barneergoterapeuten der du bor. Vet bare at det barnet ditt kan ha nytte av og ha rett paa er kommunikasjons hjelpemiddler, og hjelpemidler som gaar paa læring (spesialpedagoger og ergoterapeuter kan kontaktes for dette). Med tanke paa gjerde kan du kontakte kommune ergoterapeuten der du bor og høre om hun/han vet om det finnes muligheter for stønader med tanke paa gjerde og be h*n skrive en uttalelse som du kan sende ved. Anonym poster: 76b5b6060c3028c952210f32d9a01227 Nei jeg hadde egentlig ikk regnet med det heller, men hadde barnet mitt sitti i rullestol så hadde vi jo fått ombygd boligen slik at den ble tilpasset rullestolbruker. Gjerde er jo også for å tilpasse for at han kan leve som andre barn føles utrolig surt å måtte ut med så sinnsykt mye ekstra pga dette. Kjipt å måtte snu på krona fordi vi må ha et gjerde som så absolutt ikke vil pynte opp fasaden vår Ts Anonym poster: d555adc0067f2ab1d2cdbabade14aa68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå