Gå til innhold

forsjellen på cyste og svulst? kan MR vise om den er ondartet?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

har noen spmål angående cyster:

1. fjerner de cyster på 4x4 om den ikke er noe vond?

2. hvor lenge må man være på sykehus for operasjonen?

3. kan en MR vise om en cyste er godartet eller ondartet?

4. hva er forsjellen på cyste og svulst?

5. kan en cyste på eggstokken (venstre) gå ut over blæra?

6. fjernes ikke vonde cyster på 4x4 om jeg har hatt den over ett år men den er ikke så vond?

håper noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

og så lurer jeg på om man må vente lenge for å få fjernet slike?

Skrevet (endret)

Vanskelig å svare på alle spørsmålene. Jeg forstår det sånn at du har cyste på eggstokken? Det som skjer videre er som oftes at de gjør en total vurdering av situasjonen, hva ligger bak er det en sykdom f.eks endometriose, hvor aggressivt oppfører den seg etc. En MR kan ikke vise med sikkerhet om den er godartet eller ondartet, for å vite dette sikkert må det bli tatt en biopsi av den, for å få tatt en biopsi må man gå inn kirurgisk og ta en bit av den og sende den videre til prøver. Dette skjer som oftest når de først mener det er noe som skal fjernes. Inngrepet blir i 99,9% nå tildags gjort laparoskopisk, altså kikkehull. Det vil si at det er et mye lettere inngrep en det de brukte før. For mange er dette dagkirurgi, du møter opp på sykehuset samme dagen og går alt etter planen kommer du ut igjen senere på ettermiddagen. I noen tilfeller eller ved komplikasjoner blir du liggende i noen dager. En cyste er som oftest bare en væskeannsamling og en svulst er mer en knute, kul eller fortykkelse. Det er allikevel til tider vanskelig å se forskjellen, spesielt når de forkommer på eggstokkene. Cyste på eggstokken kan gå utover blæra, men det kommer an på hvor stor den er, om det bare er den ene eller om det stadig kommer nye etc. Dette er jo en av vurderingene som blir tatt underveis. Er det aggressivt og cystene blir store eller flere, begynner de etterhvert å presse på både blæra og andre organer. Derfor er det viktig å gå jevnlig til undersøkelser eller hvis du merker noen nye symptomer.

I utgangspunktet blir det jo tatt en vurdering av situasjonen om hvorvidt det er verdt risikoen med et inngrep (alle inngrep med narkose er jo en risiko) hvis de mener det ikke er hennsiktsmessig å gå inn for å fjerne/sjekke ut underlivet ditt, men du føler det er noe du vil er det bare å stå fast på det. Forklar hvorfor du vil fjerne den. Så lenge du står fast på dette kan du få dem til å gjøre ett inngrep. Selvom de kanskje ikke mener det er medisinsk nødvendig, er det faktisk din kropp og så lenge det er noe du føler er viktig for å få ro i kroppen burde de, hvis du treffer på noen sympatiske og hyggelige leger la deg få lov til det. Og husk, det er mye ikke vises på UL, MR etc. når det kommer til underlivet, ha det i bakhodet og konfronter dem med det om de skulle sette seg på bakbena.

Dette ble mye og mulig litt rotete. Men jeg håper du fikk ihvertfall noe ut av det:)

Edit; Ventetiden kommer an på hvilket sykehus og hvor lang ventetid de har. Ofte er ikke dag kirurgen den mest pressede avdelingen på et sykehus, så det burde ikke gå alt for lenge. Dette er imidlertidig noe du får beskjed om etter at du blir henvist til operasjon.

Endret av Tbag
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

tusen takk for langt og utfyllende svar Tbag! :) dette roet meg veldig

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg fikk fjernet cyster, men jeg mener grensen for fjerning lå på 4 cm i diameter. Min var ikke vond, men etterhvert som den vokste kjente jeg den presset på områdene rundt, og det ble rett og slett ubehagelig å bøye seg. (Da den ble fjernet drøye 2 måneder etter den ble oppdaget, så var den på ca. 7 cm i diameter ble jeg fortalt, så det var kanskje ikke rart jeg følte presset. :ler:) I tillegg ble det fjernet flere mindre cyster på den andre eggstokken.

Jeg var heldig og så den selv på ultralydskjermen da den ble oppdaget og så at den var klart adskilt fra vevet rundt (veldig glatt overflate), så både legen og jeg var rimelig sikre på at det ikke var kreft, men de fjernet den pga. størrelsen. Min var passert grensen for fjerning da de oppdaget den.

Som Tbag sier så fjernes de ved kikkhullsoperasjon. Jeg skulle i utgangspunktet legges inn for dagkirurgi, men siden man skal ha tilsyn første natta etter narkose så ble det overnatting på sykehuset likevel. Jeg var faktisk heldig og fikk ligge to netter, for jeg var ganske slapp etter operasjonen (de ryddet opp i mer enn bare cystene hos meg) så jeg fikk ikke stått opp og gått særlig mye samme kveld. Vet ikke hvordan det ville vært om de "bare" hadde fjernet cyster. Og til overmål kom legevisitten svært tidlig neste dag, så da jeg sa jeg ikke hadde vandret rundt så mye så fikk jeg selv velge om jeg skulle ligge en natt til. (Luksus....!)

Jeg valgte å bli over siden det er ikke så morsomt å ligge alene hjemme i relativt nyoperert tilstand og benyttet dagen til "opptrening", dvs. å gå mye rundt i korridorene. Dagen etter reiste jeg hjem. Var sykemeldt fra jobb i en uke, men noenlunde oppegående etter 3-4 dager. De første dagene etter hjemkomst gikk alt litt seint. Dels var jeg slapp og dels så følte jeg det strammet i sårene, men spesielt vondt var det ikke. Da jeg omsider tok vekk plasterlappene så følte jeg meg som den pingla, for det var virkelig ikke store sår under der. Det er forresten viktig å komme seg opp og røre på seg etter kikkhullsoperasjon i mageområdet, for de bruker en slags gass til å utvide buken når de jobber og de første timene etter operasjon så kan man få skikkelig hold i siden av den. Kommer man seg opp og rører på seg forsvinner gassen lettere ut av systemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke TS, men jeg her en overraskende lik problemstilling, så jeg sniker meg inn her :sjenert: Er dette en type operasjon som må tas i narkose?

Skrevet

Ja, man blir lagt under full narkose.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, man blir lagt under full narkose.

Grøss. Får håpe den forsvinner av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en stor cyste under IVF stimulering som måtte bort om det skulle være noen sjans for egguthenting. Og den ble tatt hull på uten bedøvelse med en nål gjennom skjeden. Sånn henter man ut egg også, men da med smertestillende.

Men det er vanlig å få narkose når man fjerner cyster og det gjøres ved laparoskopi.

Anonym poster: f540b7b6b3068c436901532f0ca826bb

• 4 år senere...
Skrevet (endret)

1. Grensen er fire cm før de begynner å vurdere det, men cyster sprekker vanligvis av seg selv. Har du hatt den i ett år pleier de som regel kun å kontrollere den over tid. Selvfølgelig er det forskjellige svar på dette ut ifra hvilken type cyste det er, noe en gynekolog vanligvis kan svare på.

2. Jeg var på Ahus og sjekket min cyste på venstre side av eggstokken. Dette er en tvillingcyste på 6cm som gir ubehag. De råder derfor til å få den operert bort, og sier at dette gjøres vanlig vis på rundt en time, og at man får som regel reise hjem på dagen. Om man derimot ønsker å bli lagt inn, får man også det. Man ligger under narkose under hele inngrepet.

3. Hos meg tok de kun ultralyd og blodprøver (vanlig stikk i armen) for å identifisere cysten, og se om den var god- eller ondartet. Helt ufarlig og smertefritt. :)

4. Dette kan jeg ikke svare på, det var det jeg søkte på da jeg fant denne linken. xD

5. Jeg har hatt min 6cm cyste på venstre side av eggstokken uten å merke noe til endring med blæra eller hvor ofte jeg må tisse.

6. Om du ikke har noen store smerter, og det kun er en vanlig vann cyste vil jeg tro at de kun kontrollerer over tid selv om det har gått et år. Men som sagt vil det jo variere fra person til person, og cyste til cyste. Jeg vil råde deg å drøfte både spørsmål og svar med både gynekolog og fastlege. :)

Masse lykke til, håper du fikk noe ut av dette! :):)

Endret av Keeoone
Skrivefeil. :P
AnonymBruker
Skrevet

@Keeoone. Siden tråden er fra 2013 så vil jeg tro saken er løst på et eller annet vis. 

Anonymkode: eefe6...2f7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...