Gå til innhold

Kirkebryllup eller ei?

Anbefalte innlegg

Det er en diskusjon her om dåp og konfirmajson.

I den sammenheng kan man jo også trekke inn bryllup...Og her er det selvsagt snakk om to parter, men:

Hva i all verden gjør man når man tror og har et forhold til (en) Gud, men ikke nødvendigvis er kristen (dvs. tviler langt mer enn tror på Jesus Kristus som frelser og hele den pakka)??

Jeg synes det ville være fint med en åndelig /religiøs ramme rundt mitt fremtidige bryllup - fremfor tinghuset (staten!). Samtidig er jeg opptatt av at det jeg velger skal være ekte... Jeg gifter meg i hvert fall ikke i kirka fordi det er tradisjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av en eller annen merkelig har jeg kun vært i tre vielser i hele mitt liv, ett i kirken, ett i en pinsemenighet og ett hos byfogden. Av de tre likte jeg det hos byfogden best, antagelig pga. at det var mer min greie.

Ellers finnes det sikkert mange måter å gjøre det på. Utebryllup, kanskje? Utlandet? Kjenner noen som giftet seg vet konsulatet i Rio. Har sett bilder derfra, virket utrolig flott. Muligheten er sikkert veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For min egen skyld vil jeg ikke gifte meg i kirke, men skulle jeg treffe en mann som har sterke grunner for å ville gifte seg der, kunne jeg kanskje "bøye meg" for det.. Men det måtte være sterke grunner: Personlig tro, ikke bare tradisjon.

Og i og med at jeg ikke har en slik sterk tro selv, er det egentlig litt usannsynlig at det blir en aktuell problemstilling, siden jeg stort sett faller for menn som har stort sett samme livssynet som meg... Men har faktisk hatt et forhold til en aktivt troende som gikk i kirka etc.. Det fungerte ikke så godt. I utgangspunktet hadde jeg full respekt for hans tro, det var vel heller det at han ikke kunne respektere mitt syn.. Og at han ikke var interessert i å finne kompromiss i det hele tatt i diskusjon om hvor bryllup evt skulle finne sted, og dåp av evt barn.. Han skulle ha det sånn, dermed basta. Det funket ikke for meg, og gjorde at jeg mistet noe av respekten i forhold til hans tro - at han var så lite villig til å akseptere andre livssyn, ikke bare mitt, men andre religioner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vigsel blir litt annerledes enn dåp og konfirmasjon.

Dåpen er et sakrament i kirka og konfirmasjonen er markering av at man har fått opplæring i troen. Disse to blir derfor primært religiøse av art.

Vigsel blir annerledes fordi det primære der er de løftene som gis. Selve vigselen er ikke religiøs av art. Det er en samfunnsordning av borgerlig art. Når en vigsel foregår i kirken blir denne borgerlige delen koblet sammen med en velsignelse og bønn for ekteskapet og andre kristne elementer. Vigselen i seg selv er ikke en religiøs seremoni i seg selv.

Å bli viet i en kirke er derfor ingen troshandling. Samtidig har det religiøse elementer som kan være vanskelig for mennesker som har valgt annet livssyn.

Å bli bedt for, synge salmer, høre bibeltekster osv. kan virke meningsløst dersom en ikke tror.

Hvis en er i tvil om det blir en konflikt mellomm ens egen tro og det å bli viet i kirken, bør man lese gjennom ritualet og vurdere ut i fra det.

Det skjer ofte at mennesker av ulik religion gifter seg i kirken.

Det er ikke alltid at kirkens rituale kommer i konflikt selv om en har ulik tro. Men i noen tilfeller vil det gjøre det.

Noen hevder at det er hyklerisk å gifte seg i kirken uten å tro. Det mener jeg er feil. Ettersom vielsen ikke krever noe bekjennelse er det heller ikke hyklerisk. Å bli bedt for er ikke en hyklerisk handling.

Hvis du i det hele tatt vurderer kirkebryllup synes jeg du skal lese gjennom vigselsordningen. Dersom du føler det blir vanskelig for deg å ha en slik vielse er det jo mulig å ha borgerlig vielse først og så lage en privat seremoni av religiøs karakter i etterkant.

Skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Med mindre man er skikkelig sikker på at man ikke tror synes jeg kirken er et fint sted om man ønsker en åndelig ramme rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skikkelig overbevist om at jeg ikke tror, og har ikkeno lyst på ett kirkebryllup. For meg blir det hyklersk å skulle gifte seg i Guds navn når jeg faktisk er overbevist om at det ikke finnes noen gud.

Jeg skjønner at folk ønsker litt mer høytidelige rammer rundt ett bryllup enn ett par minutter på byfogdens kontor, derfor er jeg kjempeglad for at Human-Etisk forbund har fått vigselsrett, og det blir lettere å få til fine seremonier der man vil.

Personlig vil jeg ha Elvis-bryllup i Las Vegas. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg er enig med deg som startet tråden; det kan virke meningsløst å gifte sg i kirken hvis man ikke er troende. For min del ville det føles som hykleri, men jeg vet samtidig at jeg ville få to familier (ikke kristne, men tradisjonsbundne) til å steile hvis jeg avslørte mine valg.

Jeg venter med (u)tålmodighet på at Humanetisk forbund får faktisk vigselsrett, så kan man få en høytidelig ramme rundt vielsen, uten kristent innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...