Gå til innhold

Betaling av servitører

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med andre ord er butikkjobb, sykehjemsjobb, vaskejobb helt uaktuelt for deg. Greit nok det, men det finnes mange ungdommer som er sjeleglade for disse jobbene, og dermed vil synes at 200 er kjempebra betalt - for det er det, nemlig.

Hvis de ikke synes det er verd det er det jo bare å takke nei, men hvis du tar en kikk rundt deg vil du se at MANGE ungdommer gjerne jobber 5 timer en lørdag for 130,- timen - ta en tur på butikken, for eksempel. Så hva DU synes om lørdagskveldene er jo fullstendig irrelevant når man ansetter noen for å gjøre en jobb, da er det mye mer fornuftig å ta utgangspunkt i hva som er normalt, og hva som er gjennomsnittet.

De færreste ungdommer jobber i en butikk lørdag kveld frem til kl 22 eller deromkring. Og min erfaring er at ungdommer som jobber i butikk på lørdager, de jobber morgenskiftet. Kveldene har de nemlig langt mer artige ting å foreta seg.

Ja, det er bare å takke nei. Det har du helt rett i. Og som jeg sa, det er akkurat det jeg ville gjort. Og ja, for meg er både butikkjobb, sykehjemsjobb og vaskejobb uaktuelt - men ikke ene og alene pga lønnsnivået.

Og du? Jeg svarer utifra mitt utgangspunkt, og du svarer utifra ditt. Det betyr ikke at noen av oss sitter på fasiten, men begge av oss ser ut til å tro det ;)

Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange reagerer på hvor lite jeg har betalt, så da bør jeg vel også begynne å reagere på at jeg som myndig og for ti år siden frivillig(!!) satt barnevakt x antall lørdagskvelder for 50kr timen. Barna sov, og jeg fikk is, brus, snop, ta med meg venner, og de "sjefene" leide inn filmene som jeg ønsket å se. Huff, føler meg brukt. (Ironiadvarsel!)

Ja. For det er jo fullstendig sammenlignbart. Not! Med mindre bryllupsgjestene og brudeparet skal sove hele kvelden, og servitørene får ta med seg vennene sine og spise maten, drikke alkoholen, spise kakene og snacksen og feste all night long, til underholdning brudeparet har leid inn fordi servitøren ønsket den underholdningen. Se da kan du begynne å sammenligne, og da hadde sikkert servitørene også tatt til takke med en 50-lapp i lønn :lur:

Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2

• Liker 2
Skrevet

Hva i all verden har brudeparets budsjett med hvor mye de skal betale ungdommer som serverer å gjøre ? Om brudeparet bruker fem eller fem hundre tusen spiller da ingen rolle for lønnen til servitørene.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Hva i all verden har brudeparets budsjett med hvor mye de skal betale ungdommer som serverer å gjøre ? Om brudeparet bruker fem eller fem hundre tusen spiller da ingen rolle for lønnen til servitørene.

Ikke?

Du ser ikke at hvis man har råd til å holde bryllup, bruke flerfoldig tusener på kjole og bryllupsreise så virker det mer enn bare litt grådig å ikke betale de som faktisk blir hjulet som holder dagen/kvelden i gang skikkelig?

Skrevet

det du sier er at hvis jeg skal male huset og velger den dyreste malingen må jeg også betale maleren dobbelt pris?

steike for en logikk det er på deg i dag, du er tidvis god på å provosere (du har jo lang trening) men dette er for dårlig, du kan bedre.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

det du sier er at hvis jeg skal male huset og velger den dyreste malingen må jeg også betale maleren dobbelt pris?

steike for en logikk det er på deg i dag, du er tidvis god på å provosere (du har jo lang trening) men dette er for dårlig, du kan bedre.

Du også. Sammenligningen med maling og maleren ble litt teit.

Skrevet

hvorfor det ? å servere er en jobb for vanlige folk, ikke krever det lang utdannelse, ikke kreves det spesiell kompetanse, alle kan gjøre det så det er lett å få tak i folk til jobben. hvorfor syns du man skal tjene mer som servitør på søtten enn fex en barnevernspedagog med høyskole ?

Gjest Gjest
Skrevet

hvorfor det ? å servere er en jobb for vanlige folk, ikke krever det lang utdannelse, ikke kreves det spesiell kompetanse, alle kan gjøre det så det er lett å få tak i folk til jobben. hvorfor syns du man skal tjene mer som servitør på søtten enn fex en barnevernspedagog med høyskole ?

Du er klar over at servitørene er de som jolder hjulet på den store dagen igang, på en lørdag de antageligvis kunne tenkt seg å gjøre alt annet enn å være der, og da er du vel interessert i å vise at du setter pris på jobben de gjør?

Skrevet

Veldig få 16-17 åringer har 400kr timen på vanlig jobb enten det er dag eller kveld. Jeg syntes 1500kr for kvelden er mer enn nok!

Skrevet

Du synes du kan sammenligne barnevaktsitting med bryllup hvor brudeparet har brukt ørtiførti tusen på dill og dall, men blir plutselig grådige og velger å glemme at det er lørdagskveld og at unge mennesker gjerne har planer for kvelden og vil antageligvis ikke gidde å "hjelpe til" for småpenger?

Morsomt at du kommenterer utifra dine antakelser på hvordan mitt bryllup ble arrangert:) "ørtiførtitusen på dill og dall" Giiid av meg.

Igjen, de visste hva de gikk til, de var mange, de fikk 500kr og veiledning fra erfarne voksne. Og de visste at det var en lørdagskveld midt på sommeren. Og de var ufaglærte, skattet ikke, og fikk kose seg med rester og det som var. Og de takket ja til jobben.

Hvorfor er deres lørdagskveld så mye mer viktig enn mine mange lørdagskvelder som barnevakt? Og mine mange lørdagskvelder som høyt utdannet helsearbeider på sykehuset? Får ikke 400kr timen skattefritt og anvarsfritt og med veiledning for å redde liv.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Morsomt at du kommenterer utifra dine antakelser på hvordan mitt bryllup ble arrangert:) "ørtiførtitusen på dill og dall" Giiid av meg.

Igjen, de visste hva de gikk til, de var mange, de fikk 500kr og veiledning fra erfarne voksne. Og de visste at det var en lørdagskveld midt på sommeren. Og de var ufaglærte, skattet ikke, og fikk kose seg med rester og det som var. Og de takket ja til jobben.

Hvorfor er deres lørdagskveld så mye mer viktig enn mine mange lørdagskvelder som barnevakt? Og mine mange lørdagskvelder som høyt utdannet helsearbeider på sykehuset? Får ikke 400kr timen skattefritt og anvarsfritt og med veiledning for å redde liv.

Jeg har ikke snakket om ditt bryllup overhodet.

Skrevet

Du er klar over at servitørene er de som jolder hjulet på den store dagen igang, på en lørdag de antageligvis kunne tenkt seg å gjøre alt annet enn å være der, og da er du vel interessert i å vise at du setter pris på jobben de gjør?

holder hjulet i gang faktisk .... tror du overvurderer en smule her.

og om de nå faktisk mistrives så jævlig ... da finnes det nok av andre ungdommer som gladelig gjør jobben. her jeg bor har vi en kokk og servitørlinje på videregående. elevene der leiter seg skakk etter denne typen jobber, og man betaler de rundt 200 kroner timen. som de betaler skatt av. Dette er folk som blir proffe. Og så skal snekkerlinja og medialinja og hjelpepleierlinja-elevene få dobbelt så mye?

Hva har du fått i deg i dag ...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

holder hjulet i gang faktisk .... tror du overvurderer en smule her.

og om de nå faktisk mistrives så jævlig ... da finnes det nok av andre ungdommer som gladelig gjør jobben. her jeg bor har vi en kokk og servitørlinje på videregående. elevene der leiter seg skakk etter denne typen jobber, og man betaler de rundt 200 kroner timen. som de betaler skatt av. Dette er folk som blir proffe. Og så skal snekkerlinja og medialinja og hjelpepleierlinja-elevene få dobbelt så mye?

Hva har du fått i deg i dag ...

Det at det er så mange ungdommer linet opp for den her type arbeid tror jeg ingenting på. Og jeg har ikke snakket om snekkerlinje eller media overhodet. ;)

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 16-17 år jobbet jeg som servitør ved siden av skolen. Det ble da mye lørdagsjobbing, og i den bransjen finnes ikke helg- og kveldstillegg. Det meste jeg tjente på en dag med bryllup på 130 stk var 1358, men til gjengjeld hadde jeg da vært på jobb i 16 timer. Da jeg fylte 18 fikk jeg den svimlende høye timelønnen på 110kr. Det fikk forresten også de faglærte servitørene på 30+. Nå som jeg jobber med det fulltid får jeg 140 kr i timen samt tips. Så jeg hadde vært fornøyd med 1000kr for fem timers jobbing. Men det går jo an å sette pris på servitørene på en annen måte i tillegg. Hvis dere i tillegg beregner mat til dem (samme som dere spiser) og de får litt av kakene burde det ikke være noe problem.

Anonym poster: 2a933fe13c14a7b182cae5dc9d238eff

• Liker 4
Skrevet

Det at det er så mange ungdommer linet opp for den her type arbeid tror jeg ingenting på. Og jeg har ikke snakket om snekkerlinje eller media overhodet. ;)

- eller hva de nå gå på de andre ungdommene da vettu.

Gjest Gjest
Skrevet

- eller hva de nå gå på de andre ungdommene da vettu.

Da må du skrive det da og ikke skrive deg bort.

Skrevet

Jeg har ikke snakket om ditt bryllup overhodet.

Ikke? Jeg snakket om mitt bryllup og sammenliknet med min jobb som barnevakt, så når du kommenterte på at jeg sammenliknet barnevaktjobb og bryllup så forstod ihvertfall jeg det slik at du kommenterte på mitt bryllup. Men da skal jeg la det gå og være fornøyd med at mine servitører var fornøyd med mitt opplegg, og slutte å bry meg hva anonyme mennesker antar elller ikke antar om meg i forhold til mitt bryllup som de egentlig ikke vet noe mer om enn det jeg har skrevet i denne tråden.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke? Jeg snakket om mitt bryllup og sammenliknet med min jobb som barnevakt, så når du kommenterte på at jeg sammenliknet barnevaktjobb og bryllup så forstod ihvertfall jeg det slik at du kommenterte på mitt bryllup. Men da skal jeg la det gå og være fornøyd med at mine servitører var fornøyd med mitt opplegg, og slutte å bry meg hva anonyme mennesker antar elller ikke antar om meg i forhold til mitt bryllup som de egentlig ikke vet noe mer om enn det jeg har skrevet i denne tråden.

Ok, da forstår jeg.

Skrevet

1000 kroner for én kveld er noe veldig få unge takker nei til. Og får de delta i bryllupet senere og forsyne seg fra kjøkkenet, er ikke én lørdagskveld så altfor mye å miste. De vet tross alt hva de takker ja til, det er de gamle nok til å forstå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...