AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #41 Skrevet 24. mars 2013 Som sagt så synes jeg 1000,- er ok betaling Må bare fortelle om en episode. Datteren til mamma sin venninne giftet seg i sommer. Det var et stort bryllup (120 gjester) og de spurte mamma og flere andre om de kunne servere. Selvfølge stilte mamma og en annen venninne opp. De jobbet i 10 timer, var et lite kjøkken og all oppvask måtte gjøres for hånd. De var fire stykker som tok jobben, min mor, en annen venninne og to jenter på 21 år. De fikk ingenting for det. Min mor forventet selvsagt ikke å få betalt for det, men alvorlig talt. Hun kunne fått en blomst, eller et kort som takk for hjelpen. Og ikke minst de to på 21 år, som brukte 10 timer en lørdags kveld. Det synes jeg er å utnytte folk. Brudeparet burde være flau over måten de behandlet de på. 10 timer på et lite kjøkken, hvor all oppvask måtte taes for hånd. Anonym poster: 07c9b0c67762bfb6fb0a09fb9c4fd64f 4
Petalouda Skrevet 24. mars 2013 #42 Skrevet 24. mars 2013 jeg hjalp til i en konfirmasjon her for en stund siden. det var bare meg og jeg slet som en slave i ses timer. jeg fikk en flaske vin som takk for hjelpen, som jeg nøt til det fulle i sofaen da jeg kom hjem. jeg hjalp en venninne. det er sånn verden bør fungere. man burde ikke forvente så himla mye, det er lov å anstrenge seg litt for (hver)andre. pay it forward. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #43 Skrevet 24. mars 2013 Vi skal ha noen 16-17-åringer til å servere middag i bryllupet vårt. Tenker de kommer en halvtime før middagen, så blir det middag i tja tre timer kanskje (ser ikke for oss at det blir så veldig mange taler/sanger) også rydder de opp og setter ut kaker og kaffe. Regner med at de kommer til å være der i fire/fem timer. Noen synspunkter på hva som er ok betaling? Da går jeg ut ifra at det er alkoholfritt? De har ikke lov å servere alkohol under middagen. På kveld kan du regne med 150 kr. timen. Anonym poster: c3171bc46510e3cc0528d8089145798b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #44 Skrevet 24. mars 2013 Vis meg den 16 åringen som fører opp dette på selvangivelsen... Tviler på at brudeparet er registrert som næring og trekker skattetrekk. Dessuten er det en del bestemmelser i skatteloven som man sannsynligvis kommer under her. Anonym poster: 04dee8ba79dfc9671a42e86319692283 Vis meg den voksne personen som fører dette opp på selvangivelsen; selv proffe servitører, dersom de ikke leies inn via firma. Ergo ingen forskjell. Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #45 Skrevet 24. mars 2013 Når jeg sier 400 kr timen, så er det hva jeg syns man bør betale for å vise at man setter pris på at ungdommen gidder bruke en lørdagskveld på å servere i et bryllup. Jeg sier ikke at det følger noen tariff. Snakker om respekt for folka jeg. For meg spiller det ingen rolle om de som hjelper til er 16 eller 46. De ville fått samme betalinga (så lenge vi snakker om bekjentskaper som gjør jobben, og ikke innleide proffer) Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2 2
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #46 Skrevet 24. mars 2013 Hva i all verden er det dere tenker, dere som foreslår 3-400 kroner i timen for dette arbeidet? Jeg har aldri hørt om noen som har fått mer enn et par hundre kroner i timen for lignende jobbing i samme alder, og de var storfornøyde med det. Om det ikke er ungdommer du kjenner, kan jeg forstå 200 kr/timen, men synes i grunn det vil være en god lønn for arbeidet! Du tar ikke poenget. fire hundre kroner timen skattefritt til seksten/søttenåringer?? er det rart ungdommen her til lands er lat og udugelig. Hvis ungene dine er late og udugelige så kan du klandre deg selv. Når jeg sier 400 kr timen, så er det hva jeg syns man bør betale for å vise at man setter pris på at ungdommen gidder bruke en lørdagskveld på å servere i et bryllup. Jeg sier ikke at det følger noen tariff. Snakker om respekt for folka jeg. For meg spiller det ingen rolle om de som hjelper til er 16 eller 46. De ville fått samme betalinga (så lenge vi snakker om bekjentskaper som gjør jobben, og ikke innleide proffer) Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2 Min innfallsvinkel også. 3
AuroraB Skrevet 24. mars 2013 #47 Skrevet 24. mars 2013 Vi betalte 500 kr for hele kvelden, ikke 400kr timen. Fikk en hel venninnegjeng til å stille opp, de syntes bare det var gøy:) Jeg fikk også 500,- for å servere og rydde en hel kveld i et 50-årslag, og jeg var kjempefornøyd! Jeg bør kanskje nevne at det var i 1984... 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #48 Skrevet 24. mars 2013 Jeg fikk også 500,- for å servere og rydde en hel kveld i et 50-årslag, og jeg var kjempefornøyd! Jeg bør kanskje nevne at det var i 1984... Nettopp! Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2 2
Gjest Offensive Pie Skrevet 24. mars 2013 #49 Skrevet 24. mars 2013 Du tar ikke poenget. Hvis ungene dine er late og udugelige så kan du klandre deg selv. Min innfallsvinkel også. Så litt av poenget ditt er at ved å gi enormt høy lønn, viser man respekt for folkene som jobber for seg? Respekt viser man ikke i penger, men ved å takke for hjelp, være høflig og vise at man setter pris på dem som mennesker (en respeøt som forøvrig bør gå begge veier, ved å ikke ta blodpris for tjenester som er langt mindre verdt enn 400 kr/time). Normal lønn for lørdagsjobbing ligger ofte på 140-160 kr timen, og ved å gi 200 kr timen, har man allerede gitt et solid lønnshopp. Om det ikke er godt nok for de det er snakk om, kan de velge å la være å jobbe. 3
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #50 Skrevet 24. mars 2013 Så litt av poenget ditt er at ved å gi enormt høy lønn, viser man respekt for folkene som jobber for seg? Respekt viser man ikke i penger, men ved å takke for hjelp, være høflig og vise at man setter pris på dem som mennesker (en respeøt som forøvrig bør gå begge veier, ved å ikke ta blodpris for tjenester som er langt mindre verdt enn 400 kr/time). Normal lønn for lørdagsjobbing ligger ofte på 140-160 kr timen, og ved å gi 200 kr timen, har man allerede gitt et solid lønnshopp. Om det ikke er godt nok for de det er snakk om, kan de velge å la være å jobbe. Så hvis sjefen din takker for jobben du gjør, så driter du i lønnen? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #51 Skrevet 24. mars 2013 Så litt av poenget ditt er at ved å gi enormt høy lønn, viser man respekt for folkene som jobber for seg? Respekt viser man ikke i penger, men ved å takke for hjelp, være høflig og vise at man setter pris på dem som mennesker (en respeøt som forøvrig bør gå begge veier, ved å ikke ta blodpris for tjenester som er langt mindre verdt enn 400 kr/time). Normal lønn for lørdagsjobbing ligger ofte på 140-160 kr timen, og ved å gi 200 kr timen, har man allerede gitt et solid lønnshopp. Om det ikke er godt nok for de det er snakk om, kan de velge å la være å jobbe. Enormt høy lønn? Personlig hadde jeg ikke vært interessert i å kaste bort en hel lørdagskveld for mindre enn 2000 kroner nei. Til det er lørdagskveldene mine for verdifulle. Så jeg ville ikke sagt ja til å gjøre en sånn jobb for noen bekjente/ukjente for mindre enn det. Er det familie eller nære venner er det en helt annen sak - da stiller jeg opp som en vennetjeneste - men da ville jeg uansett etter all sannsynlighet vært gjest, og ikke servistrise. Selvsagt takker man for hjelpen, er høflig og viser at man setter pris på dem som mennesker. Men det betyr ikke at man slipper å betale dem skikkelig også. Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2 1
Gjest Ciegus Skrevet 24. mars 2013 #52 Skrevet 24. mars 2013 Så hvis sjefen din takker for jobben du gjør, så driter du i lønnen? Hvis min sjef viser at han setter pris på jobben jeg gjør, og jeg føler at jeg driver på med noe positivt, driter hvertfall ikke jeg i lønna, men jeg forventer ikke minimum det dobbelte av normal lønn av den grunn. Ved å betale litt over normal timelønn (200 er godt over normal timelønn) og samtidig uttrykke takknemlighet etc synes jeg man har vist mer enn nok respekt for jobben folk gjør, uansett alder. Hadde det vært nødvendig å betale 2-3 ganger normallønn for å vise respekt hadde dette samfunnet gått til helvete... 1
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #53 Skrevet 24. mars 2013 Hvis min sjef viser at han setter pris på jobben jeg gjør, og jeg føler at jeg driver på med noe positivt, driter hvertfall ikke jeg i lønna, men jeg forventer ikke minimum det dobbelte av normal lønn av den grunn. Ved å betale litt over normal timelønn (200 er godt over normal timelønn) og samtidig uttrykke takknemlighet etc synes jeg man har vist mer enn nok respekt for jobben folk gjør, uansett alder. Hadde det vært nødvendig å betale 2-3 ganger normallønn for å vise respekt hadde dette samfunnet gått til helvete... Så visst brudeparet betaler servitørene rundhåndelig så går samfunnet til helvete? 3
Gjest Ciegus Skrevet 24. mars 2013 #54 Skrevet 24. mars 2013 Enormt høy lønn? Personlig hadde jeg ikke vært interessert i å kaste bort en hel lørdagskveld for mindre enn 2000 kroner nei. Til det er lørdagskveldene mine for verdifulle. Så jeg ville ikke sagt ja til å gjøre en sånn jobb for noen bekjente/ukjente for mindre enn det. Er det familie eller nære venner er det en helt annen sak - da stiller jeg opp som en vennetjeneste - men da ville jeg uansett etter all sannsynlighet vært gjest, og ikke servistrise. Selvsagt takker man for hjelpen, er høflig og viser at man setter pris på dem som mennesker. Men det betyr ikke at man slipper å betale dem skikkelig også. Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2 Med andre ord er butikkjobb, sykehjemsjobb, vaskejobb helt uaktuelt for deg. Greit nok det, men det finnes mange ungdommer som er sjeleglade for disse jobbene, og dermed vil synes at 200 er kjempebra betalt - for det er det, nemlig. Hvis de ikke synes det er verd det er det jo bare å takke nei, men hvis du tar en kikk rundt deg vil du se at MANGE ungdommer gjerne jobber 5 timer en lørdag for 130,- timen - ta en tur på butikken, for eksempel. Så hva DU synes om lørdagskveldene er jo fullstendig irrelevant når man ansetter noen for å gjøre en jobb, da er det mye mer fornuftig å ta utgangspunkt i hva som er normalt, og hva som er gjennomsnittet. 2
Gjest Ciegus Skrevet 24. mars 2013 #55 Skrevet 24. mars 2013 Så visst brudeparet betaler servitørene rundhåndelig så går samfunnet til helvete? Nei, det var du som absolutt ville diskutere dette på generell basis ved å dra inn sjefer, så da snakker jeg også på generell basis. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #56 Skrevet 24. mars 2013 Nei, det var du som absolutt ville diskutere dette på generell basis ved å dra inn sjefer, så da snakker jeg også på generell basis. Jeg? Jeg svarte en annen.
Gjest Ciegus Skrevet 24. mars 2013 #57 Skrevet 24. mars 2013 Jeg? Jeg svarte en annen. Så da har ikke jeg lov å kommentere? Jeg mener jo det samme som den du svarte.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #58 Skrevet 24. mars 2013 Så da har ikke jeg lov å kommentere? Jeg mener jo det samme som den du svarte. Bare gjør det du.
Zoom Skrevet 24. mars 2013 #59 Skrevet 24. mars 2013 Ser at mange reagerer på hvor lite jeg har betalt, så da bør jeg vel også begynne å reagere på at jeg som myndig og for ti år siden frivillig(!!) satt barnevakt x antall lørdagskvelder for 50kr timen. Barna sov, og jeg fikk is, brus, snop, ta med meg venner, og de "sjefene" leide inn filmene som jeg ønsket å se. Huff, føler meg brukt. (Ironiadvarsel!) 1
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2013 #60 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Ser at mange reagerer på hvor lite jeg har betalt, så da bør jeg vel også begynne å reagere på at jeg som myndig og for ti år siden frivillig(!!) satt barnevakt x antall lørdagskvelder for 50kr timen. Barna sov, og jeg fikk is, brus, snop, ta med meg venner, og de "sjefene" leide inn filmene som jeg ønsket å se. Huff, føler meg brukt. (Ironiadvarsel!) Du synes du kan sammenligne barnevaktsitting med bryllup hvor brudeparet har brukt ørtiførti tusen på dill og dall, men blir plutselig grådige og velger å glemme at det er lørdagskveld og at unge mennesker gjerne har planer for kvelden og vil antageligvis ikke gidde å "hjelpe til" for småpenger? Endret 24. mars 2013 av Gjest
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå