Gå til innhold

Betaling av servitører

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man bør betale dem minst 1000 kr for hjelpen, synes det er skammelig å tro at man kan utnytte ungdommer på 16-17 år. Jeg ville nok ha gitt dem en 1500 kr (300 kr timen), rett og slett fordi det ikke er en så lett jobb som man skulle tro, og også for å vise litt ekstra takknemlighet til ungdommer som gidder å stille opp.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes de må få minst en tusenlapp, hvertfall! Jeg har selv vært servitør/kjøkkenhjelp/ryddehjelp/altmulighjelp i bryllup, og fått betalt 500 for jobben. Sist gang spurte bruden om jeg syntes det var for lite, og jeg sa ja, men det ble likevel ikke sagt noe mer etter det. Det var en artig kveld, og vi var en venninnegjeng som var der sammen, men det var likevel ikke vertd 500,- !

Anonym poster: 5b9961729a9aa721c07cd217120e2c7d

Jeg ville ha trukket meg.

Skrevet

500 for en hel kveld, og "de syntes bare det var gøy"?! Jeg tror jeg nesten kan garantere deg at de overhodet ikke var fornøyd med betalingen, uansett hva de sa rett til dere. Så gøy er det faktisk ikke å være "hired help" i et bryllup en hel kveld.

Ingen tvinger dem nei, men har de allerede sagt ja - og er godt oppdratt - så tør de verken trekke seg igjen, eller klage på den gjerrige lønna de får... Så kan man jo komme drassende med floksler som "det er livets lære", og "så har de lært til en annen gang at de avtaler lønna før de svarer", men det er nå tross alt brudeparet som "leier de inn" som er de voksne i denne sammenhengen, og burde ha respekt nok for disse tenåringene og jobben de gjør, til at de betaler dem skikkelig.

Forøvrig kjenner jeg flere på den alderen som tjener minst 150 kr timen på dagjobb. Dette er kvelds- og helgejobb, og bør dermed betales deretter.

Anonym poster: 758e01b77302dbef4cc3bd0d84ca28f2

Selv ville jeg heller at vi skulle vært mange som jobber sammen enn å være færre og få mer betalt pr.person. Så derfor hadde vi 15 servitører til 90 gjester, mindre arbeid på hver. Det ble ca 4 timer, var andre "frivillige" som ordnet kaffe.

Skrevet

Synes 1000kr hver høres akkurat passelig ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha trukket meg.

Går ikke an å trekke seg når dette blir sagt etter at jobben er gjort

Anonym poster: 5b9961729a9aa721c07cd217120e2c7d

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen som tvinger de til å jobbe! Kjenner heller ingen på den alderen som tjener flere hundre kr i timen.

så... Så lenge man ikke tvinger noen er det greit å drite i alt som heter normal folkeskikk og rettferdighet?

Anonym poster: 3e014b93b8dc3f2e5e7e045d8862499f

• Liker 2
Skrevet

Vi betalte ca 500 kroner timen for profesjonelle servitører med kveldstillegg. Ungdommer slipper å betale skatt av beløpet, og kan ikke forvente betaling som profesjonelle. Kanskje 200-300 kr timen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv ville jeg heller at vi skulle vært mange som jobber sammen enn å være færre og få mer betalt pr.person. Så derfor hadde vi 15 servitører til 90 gjester, mindre arbeid på hver. Det ble ca 4 timer, var andre "frivillige" som ordnet kaffe.

Men uansett om de var flere og det ble "mindre" jobb på hver (15 servitører på 90 gjester er faktisk ikke altfor mye), så brukte jo alle like fullt 4 timer en lørdagskveld, så hvor mye eller lite de må gjøre i løpet av de fire timene er jo irrelevant i grunnen. Du får vel selv betalt for alle timene du er på jobb, ikke for bare akkurat den jobben du gjør mens du er der?

Vi betalte ca 500 kroner timen for profesjonelle servitører med kveldstillegg. Ungdommer slipper å betale skatt av beløpet, og kan ikke forvente betaling som profesjonelle. Kanskje 200-300 kr timen?

De slipper ikke nødvendigvis å betale skatt nei, hvis de f.eks har en kveldsjobb/helgejobb/feriejobb som gjør at de havner over frigrensa. Men de betaler sannsynligvis mindre skatt enn voksne dersom de må skatte, det er sant. Så, om ungdommene må skatte, burde de få 400 pr time. Hvis de ikke må skatte, kan det kanskje holde med 300-350 pr time. Kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

De slipper ikke nødvendigvis å betale skatt nei, hvis de f.eks har en kveldsjobb/helgejobb/feriejobb som gjør at de havner over frigrensa. Men de betaler sannsynligvis mindre skatt enn voksne dersom de må skatte, det er sant. Så, om ungdommene må skatte, burde de få 400 pr time. Hvis de ikke må skatte, kan det kanskje holde med 300-350 pr time. Kanskje.

Vis meg den 16 åringen som fører opp dette på selvangivelsen... Tviler på at brudeparet er registrert som næring og trekker skattetrekk. Dessuten er det en del bestemmelser i skatteloven som man sannsynligvis kommer under her.

Anonym poster: 04dee8ba79dfc9671a42e86319692283

• Liker 2
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Hva i all verden er det dere tenker, dere som foreslår 3-400 kroner i timen for dette arbeidet? Jeg har aldri hørt om noen som har fått mer enn et par hundre kroner i timen for lignende jobbing i samme alder, og de var storfornøyde med det. Om det ikke er ungdommer du kjenner, kan jeg forstå 200 kr/timen, men synes i grunn det vil være en god lønn for arbeidet!

• Liker 4
Gjest Kiara!
Skrevet

Det dummeste TS gjør er å spørre KG om hva som er passende lønn og ikke for en slik "jobb", det varierer så enormt med hva de ulike forventer seg og hva jobben faktisk innebærer.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

400 kr timen??? Ikke en gang jeg som er 25 tjener 400 i timen om jeg jobber en lørdags kveld. På Rema tjener jeg ca 140 timen en lørdags kveld, på sykehjemmet ca 200. Tror enkelte her ikke har beina på jorda når de fabler om hva som er vanlig timebetaling for ungdommer en lørdags kveld...

Synes 1000 er grei betaling.

• Liker 2
Skrevet

Som 16-17 åring fikk jeg 500 for en serveringsjobb i et 50-årslag. Hyggelig gjeng og koselig kveld.

1000 - 1500 må være veldig bra. Litt ett hvor mye jobb det er, og om du kjenner dem. Jeg er av dem som faktisk hadde syntes det var veldig hyggelig å bli spurt! Bryllup kan i aller høyeste grad være en koselig serveringsjobb - ikke bare stress og slit.

• Liker 1
Skrevet

fire hundre kroner timen skattefritt til seksten/søttenåringer?? er det rart ungdommen her til lands er lat og udugelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

fire hundre kroner timen skattefritt til seksten/søttenåringer?? er det rart ungdommen her til lands er lat og udugelig.

Ungdommen er ikke lat og udugelig generelt, det er bare en typisk uttalelse fra eldre generasjoner. Og det at de skulle fått (for?) godt betalt for en jobb gjør de ikke automatisk late. De sier jo ikke at ungdommen krever denne lønnen, det er voksne som foreslår det.

Anonym poster: f1f0e701413b5edea67759962f5a5704

• Liker 1
Skrevet

Vi betalte 500 kr for hele kvelden, ikke 400kr timen. Fikk en hel venninnegjeng til å stille opp, de syntes bare det var gøy:)

Er det lovlig å betale så lite? Jeg kan garantere deg at ingen var fornøyd.

• Liker 2
Skrevet

Vi skal bruke studenter gjennom stedet vi leier, og de tar 150,- timen fikk vi opplyst av lederen for serveringsgruppen. Jeg synes det høres litt lite ut.

Skrevet

Er det lovlig å betale så lite? Jeg kan garantere deg at ingen var fornøyd.

Hvordan kan du garantere det. Det er faktisk en del mennesker som synes det er ok å hjelpe venner og bekjente.

300-400 kroner i timen som noen foreslår for en sekstenåring er galskap. Det er mer enn voksne tjener før de skal betale skatt av inntekten.

Kr 200,- timen er mer enn bra nok.

• Liker 2
Skrevet

Ungdommen er ikke lat og udugelig generelt, det er bare en typisk uttalelse fra eldre generasjoner. Og det at de skulle fått (for?) godt betalt for en jobb gjør de ikke automatisk late. De sier jo ikke at ungdommen krever denne lønnen, det er voksne som foreslår det.

eldre generasjoner faktisk.

det finnes noe som heter tariff her i landet. u-utdannet ungdom får timelønn etter alder. and believe me, den er ikke fire hundre kroner timen, selv ikke en lørdag kveld.

flippet burgere på McDonalds noen gang?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

eldre generasjoner faktisk.

det finnes noe som heter tariff her i landet. u-utdannet ungdom får timelønn etter alder. and believe me, den er ikke fire hundre kroner timen, selv ikke en lørdag kveld.

flippet burgere på McDonalds noen gang?

Eldre, som i de som selv ikke er ungdommer lengre, ikke som i gamle. Alle synes generasjonen etter er latere osv. Helt vanlig,

Ikke uenig i resten du skriver. Bare mener det er dumt å kalle ungdom late fordi voksne folk på et forum foreslå lønning langt over hva som er vanlig, det er jo ikke ungdommens skyld.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...