Gjest Lincoln Skrevet 17. mars 2013 #81 Del Skrevet 17. mars 2013 Når der på jobb, så er de på jobb. Da må de også utføre den jobben de er pliktet å utføre. De er på jobb i Guds ærend, ikke i regjeringens. Gud bestemmer over menneskene, vet du. Ikke motsatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 17. mars 2013 #82 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Men religion er en privat mening. Man kan ikke tvinge at prester må gjøre ting som er i strid med religionen de følger, ikke sant? Jeg syns ikke det, men de er jo ganske selektive i hva de følger, så om de har lov til å barbere seg, og ha sex med sin menstruerende kone, burde de jo kunne føye seg til å gifte homofile også... Selv om jeg ikke skjønner hvorfor homofile vil tro på en gud som ikke liker dem... Å følge en religion som ikke aksepterer den du er, blir jo i effekt at du tror på en gud du veit kommer til å sende deg til helvete. Det er en rar situasjon. Endret 17. mars 2013 av Yme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pottah Skrevet 17. mars 2013 #83 Del Skrevet 17. mars 2013 Har ingenting i mot at homofile skal få gifte seg jeg. Det har derimot den Guden du påstår at du tilber. Du og han har et stort problem med hverandre. Jeg og han har et ganske bra forhold altså. Du tar feil igjen. Dersom du mener det er ok at homofile får gifte seg, men at det er helt imot kristendommen, har du ingenting i tråden å gjøre, ettersom du tydeligvis ikke er kristen. Og jo, jeg synes man kan tvinge prester til å gjøre det. De må kunne skille privatliv og jobb de og, akkurat som alle andre yrker. En politimann kan ikke nekte å hjelpe homofile som trenger hjelp, bare fordi han er imot homofili. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 17. mars 2013 #84 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg og han har et ganske bra forhold altså. Du tar feil igjen. Dersom du mener det er ok at homofile får gifte seg, men at det er helt imot kristendommen, har du ingenting i tråden å gjøre, ettersom du tydeligvis ikke er kristen. Det er ingen krav om at man må være kristen for delta i denne tråden her. Og jo, jeg synes man kan tvinge prester til å gjøre det. De må kunne skille privatliv og jobb de og, akkurat som alle andre yrker. En politimann kan ikke nekte å hjelpe homofile som trenger hjelp, bare fordi han er imot homofili. Det er jo tydeligvis guds vilje at ikke homofile skal gifte seg da, så da er det jo ganske rart å tvinge prester å måtte gifte dem. Et stort poeng med å være religiøs, er å følge religionen man er med i... Går du imot det gud sier, følger du ikke kravene han har satt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 17. mars 2013 #85 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg og han har et ganske bra forhold altså. Du tar feil igjen. Dersom du mener det er ok at homofile får gifte seg, men at det er helt imot kristendommen, har du ingenting i tråden å gjøre, ettersom du tydeligvis ikke er kristen. Og jo, jeg synes man kan tvinge prester til å gjøre det. De må kunne skille privatliv og jobb de og, akkurat som alle andre yrker. En politimann kan ikke nekte å hjelpe homofile som trenger hjelp, bare fordi han er imot homofili. Rart at jeg som ikke er kristen er den som må forsvare kristendommen i denne tråden. Hvis du er i mot det som er Guds og bibelens ord, hvorfor i all verden kaller du deg da kristen? Fullstendig absurd. Du er ikke kristen. Du har funnet opp din egen religion. Ettersom det er fullstendig frivillig å være kristen og å vie seg i kirka, skal selvfølgelig de som er kristne få ha religionen sin i fred. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2013 #86 Del Skrevet 17. mars 2013 Og for å svare på tråden også, jeg synes hele denne debatten er vanskelig. Mitt personlige og subjektive syn er at det bør være en selvfølge at alle har de samme mulighetene, uavhengig av kjønn, legning, farge og andre detaljer. Mine verdier sier at det burde være likegyldig om man er hetro eller homo, og at et forhold mellom to av samme kjønn er like mye "verdt" som et mellom to av forskjellige kjønn. Kjærlighet er kjærlighet. Men, jeg synes også det blir feil om trossamfunn skal tvinges til praksis som strider mot deres tro. Jeg er enig i at religion også endrer seg med tiden, og at det til syvende og sist handler om tolkninger. Og det kommer jo også frem i denne tråden at det er forskjellige tolkninger av hva de kristne tekstene sier om homofili. Men jeg tror også, dessverre, en del av tolkningene som ligger til grunn for at det er ok å vie homofile i kirken fortsatt ikke er tolkninger som det er en generell konsensus om, verken i kirkesamfunn eller blant troende. Det betyr at et slikt krav vil gå på tvers av en dels religiøse oppfatning. Og jeg vet ikke helt hva jeg synes om at krefter utenfor kirken skal legge føringer for hva slags praksis man skal ha. Med unntak av de tilfellene hvor det er praksis som er på kanten med lover og regler. Å gifte seg i kirken er ikke den ene måten å gifte seg på. Det finnes alternativer, som betyr at alle som vil kan gifte seg. Og da synes jeg kirken, og de som står for vielsen, også bør få bestemme hvordan de ønsker å praktisere dette. Ikke bare når det gjelder homofile, men også f.eks skilte, ikke-troende ect. Nå håper jeg selvfølgelig at det kommer en endring som gjør at homofile kristne kan gifte seg i kirken. Men jeg tror den endringen må komme innenfra, ikke trues frem utenfra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 17. mars 2013 #87 Del Skrevet 17. mars 2013 Nå håper jeg selvfølgelig at det kommer en endring som gjør at homofile kristne kan gifte seg i kirken. Men jeg tror den endringen må komme innenfra, ikke trues frem utenfra. Du får be til Gud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2013 #88 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg og han har et ganske bra forhold altså. Du tar feil igjen. Dersom du mener det er ok at homofile får gifte seg, men at det er helt imot kristendommen, har du ingenting i tråden å gjøre, ettersom du tydeligvis ikke er kristen. Og jo, jeg synes man kan tvinge prester til å gjøre det. De må kunne skille privatliv og jobb de og, akkurat som alle andre yrker. En politimann kan ikke nekte å hjelpe homofile som trenger hjelp, bare fordi han er imot homofili. Skille mellom privatliv og jobb? I begge tilfeller dreier det seg om en og samme ting, religiøs overbevisning. Å kreve at en prest skal handle i mot son religiøse overbevisning, i rollen som prest, blir feil for min del. Men så synes jeg også helsepersonell skal ha lov til å reservere seg mot å utføre aborter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2013 #89 Del Skrevet 17. mars 2013 Du får be til Gud Hahaha, skulle jeg først henvendt meg til en høyere makt, så har jeg et par andre klager som jeg vil ta opp først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 17. mars 2013 #90 Del Skrevet 17. mars 2013 Og jeg vet ikke helt hva jeg synes om at krefter utenfor kirken skal legge føringer for hva slags praksis man skal ha. Med unntak av de tilfellene hvor det er praksis som er på kanten med lover og regler. Jeg skjønner hva du mener. Men hvem skal bestemme hva som er på kanten? Skilte folk kan jo også like godt gifte seg i tinghuset. De trenger ikke kirkebryllup for å bli gift, det fins alternativer. Problemet er at selv om flertallet av nordmenn ikke er personlig kristne har kristendom likevel mye makt i samfunnet. Vi feirer jul, man må ikke være kristen for det. Folk går på julemesse fordi de får "julestemning", selv om de ikke er kristne. Folk konfirmerer seg og gifter seg i kirken og de har kirkelige begravelser. Vi tar fri i påsken, fordi da er det helligdager. Vi har massevis av kristelige tradisjoner selv om folk ikke tror. Når homofile aldri skal diskrimineres på grunn av legning, men de skal holdes utenfor tradisjoner folk flest har - ja, da blir de diskriminert. For folk flest handler ikke kirkebryllup om gud og religion. Det handler om å bli gift på den måten de er vant til at folk flest blir gift på, å få samme type seremoni, feiring og ritualer som de fleste de kjenner har fått. Det er tradisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #91 Del Skrevet 17. mars 2013 Rart at jeg som ikke er kristen er den som må forsvare kristendommen i denne tråden. Hvis du er i mot det som er Guds og bibelens ord, hvorfor i all verden kaller du deg da kristen? Fullstendig absurd. Du er ikke kristen. Du har funnet opp din egen religion. Ettersom det er fullstendig frivillig å være kristen og å vie seg i kirka, skal selvfølgelig de som er kristne få ha religionen sin i fred. Som kristen bare MÅ jeg si: Godt brølt; Løve!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lincoln Skrevet 17. mars 2013 #92 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Jeg skjønner hva du mener. Men hvem skal bestemme hva som er på kanten? Skilte folk kan jo også like godt gifte seg i tinghuset. De trenger ikke kirkebryllup for å bli gift, det fins alternativer. Problemet er at selv om flertallet av nordmenn ikke er personlig kristne har kristendom likevel mye makt i samfunnet. Vi feirer jul, man må ikke være kristen for det. Folk går på julemesse fordi de får "julestemning", selv om de ikke er kristne. Folk konfirmerer seg og gifter seg i kirken og de har kirkelige begravelser. Vi tar fri i påsken, fordi da er det helligdager. Vi har massevis av kristelige tradisjoner selv om folk ikke tror. Når homofile aldri skal diskrimineres på grunn av legning, men de skal holdes utenfor tradisjoner folk flest har - ja, da blir de diskriminert. For folk flest handler ikke kirkebryllup om gud og religion. Det handler om å bli gift på den måten de er vant til at folk flest blir gift på, å få samme type seremoni, feiring og ritualer som de fleste de kjenner har fått. Det er tradisjon. Ja, Gud er en diskriminerende type. De som ikke tror på ham havner rett i helvete. Snakk om å diskriminere på grunn av tro! Men det er ikke så mye å få gjort med det før han gir kontrabeskjed. Homofile får gifte seg i tinghuset som alle andre. Endret 17. mars 2013 av Lincoln 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2013 #93 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg skjønner hva du mener. Men hvem skal bestemme hva som er på kanten? Skilte folk kan jo også like godt gifte seg i tinghuset. De trenger ikke kirkebryllup for å bli gift, det fins alternativer. Problemet er at selv om flertallet av nordmenn ikke er personlig kristne har kristendom likevel mye makt i samfunnet. Vi feirer jul, man må ikke være kristen for det. Folk går på julemesse fordi de får "julestemning", selv om de ikke er kristne. Folk konfirmerer seg og gifter seg i kirken og de har kirkelige begravelser. Vi tar fri i påsken, fordi da er det helligdager. Vi har massevis av kristelige tradisjoner selv om folk ikke tror. Når homofile aldri skal diskrimineres på grunn av legning, men de skal holdes utenfor tradisjoner folk flest har - ja, da blir de diskriminert. For folk flest handler ikke kirkebryllup om gud og religion. Det handler om å bli gift på den måten de er vant til at folk flest blir gift på, å få samme type seremoni, feiring og ritualer som de fleste de kjenner har fått. Det er tradisjon. Men det er det jeg mener er feil. Det er en ting å feire jul, da det stort sett er noe som foregår privat. Måten folk feirer religiøse høytider som jul og påske, har ofte fint lite å gjøre med religionen. Det er tross alt en god blanding av både kultur og individuelle tradisjoner. Og jula har jo også tradisjoner som er eldre enn kristendommen. Men for meg er det noe helt annet å kreve å få lov til å ta del i det som er et religiøst rituale, som f.eks vielse i kirken, dåp, konfirmasjon ect fordi "alle gjør det". Dette er ikke bare kultur og tradisjon, det er ritualer basert på religionen, som kommer med en betydning. At jeg son overbevist ikke-troende synes det er tull at folk bare "gjør" slike ting fordi det er "tradisjon" er en ting. Men jeg synes de som utfører ritualene bør få være med på å bestemme hvordan disse skal utføres. For min del betyr det også at kirken må få lov til å sette andre begrensninger, som f.eks at dåp og konfirmasjon i kirken er forbeholdt kristne. De religiøse ritualene handler jo faktisk ikke om tradisjon og kultur, eller hva "alle" gjør, men om religiøse lære og praksis. Og da bør de som faktisk tror på det som ligger i disse ritualene få praktisere i takt med sin tro og lære. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 17. mars 2013 #94 Del Skrevet 17. mars 2013 For min del betyr det også at kirken må få lov til å sette andre begrensninger, som f.eks at dåp og konfirmasjon i kirken er forbeholdt kristne. Det hadde vært noe, hvis det hadde gjeldt giftemål også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 17. mars 2013 #95 Del Skrevet 17. mars 2013 Det hadde vært noe, hvis det hadde gjeldt giftemål også Det må det gjerne være for min del. Og det er det vel til en viss grad, mtp krav til medlemskap i kirkesamfunn. Men utover det synes jeg også kirken bør få bestemme hvem de ønsker å vie. Uavhengig av om det er homofile, skilte eller andre. Det hadde vært noe annet om kristelig vielse var den eneste måten å bli gift. Men slik er det heldigvis ikke lenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #96 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg trodde et av de viktigste trekkene i kristendommen var likeverd og nestekjærlighet. Dersom man nekter å vie homofile pga. man ser på homofili som galt, burde man finne seg et annet yrke. Å diskriminere mennesker pga. deres legning er forkastelig og det er skammelig at slike holdninger eksisterer i dag. Nestekjærlighet er veldig sentralt i kristendommen, men samtidig fordømmes homofili og det blir nevnt at homofili er dødssynd. Hvilken kristne, som tror på det som står i bibelen, vil at at et annet menneske skal få dødssynd? Å vise nestekjærlighet vil i dette tilfellet være å bestride denne dødssynden. Anonym poster: c4e603cb054df063fddb8bc0a81a11ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 17. mars 2013 #97 Del Skrevet 17. mars 2013 Nestekjærlighet er veldig sentralt i kristendommen, men samtidig fordømmes homofili og det blir nevnt at homofili er dødssynd. Hvilken kristne, som tror på det som står i bibelen, vil at at et annet menneske skal få dødssynd? Å vise nestekjærlighet vil i dette tilfellet være å bestride denne dødssynden. Anonym poster: c4e603cb054df063fddb8bc0a81a11ad Problemet er jo at mange av dem tror legning er en valgfri greie... De tror at homofile kan velge å ha et godt liv med en partner av motsatt kjønn, så da kan de jo takke seg selv, som heller vil ha homsesex. Imponerende tankegang, sant? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LineaAlba Skrevet 17. mars 2013 #98 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg tenkte først at staten ikke kan blande seg inn i kirkens praksis, og at jeg syns det er merkelig at homofile vil gifte seg i kirken. Hvis jeg var homofil ville jeg ikke giftet meg et sted hvor jeg ikke følte meg velkommen. Men så kom jeg plutselig på at kirken vier heterofile mennesker som kan ha begått hvilken som helst synd (i følge bibelen). Du trenger ikke akkurat leve etter de ti bud for å gifte deg der. Så hvorfor ikke? Så da syns jeg det er greit at politiske krefter prøver å påvirke kirken i den retningen samfunnet ønsker - uten at de pålegger kirken å gjøre noe. Er det noen homofile her som kan fortelle litt om hva de tenker om å ha en kristen vielse, mtp hva som står om homofili i bibelen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anti-religiøs Skrevet 17. mars 2013 #99 Del Skrevet 17. mars 2013 Jeg tenkte først at staten ikke kan blande seg inn i kirkens praksis, og at jeg syns det er merkelig at homofile vil gifte seg i kirken. Hvis jeg var homofil ville jeg ikke giftet meg et sted hvor jeg ikke følte meg velkommen. Men så kom jeg plutselig på at kirken vier heterofile mennesker som kan ha begått hvilken som helst synd (i følge bibelen). Du trenger ikke akkurat leve etter de ti bud for å gifte deg der. Så hvorfor ikke? Så da syns jeg det er greit at politiske krefter prøver å påvirke kirken i den retningen samfunnet ønsker - uten at de pålegger kirken å gjøre noe. Er det noen homofile her som kan fortelle litt om hva de tenker om å ha en kristen vielse, mtp hva som står om homofili i bibelen? Dette var utrolig naivt og barnslig. Homser som er vokst opp som kristne føler naturligvis et eierforhold til sitt gudsbilde og sin overtro som alle andre mørkemenn og kristne kjøtthuer. Djeeezes. Det vil alltid være noen fiender i alle grupperinger. Skal homser gi opp kampen og gifte seg andre steder enn i kirken fordi mørkemenn lissom har et fortrinn, eller hva faen? Bibelen er jo ikke noe argument, den er selvmotsigende og lite troverdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 17. mars 2013 #100 Del Skrevet 17. mars 2013 Er det noen homofile her som kan fortelle litt om hva de tenker om å ha en kristen vielse, mtp hva som står om homofili i bibelen? Jeg vil ikke ha kristen vielse nettopp fordi jeg hadde følt at jeg hadde stått der på nåde, og fordi jeg ikke tror på gud. Jeg trenger ikke nølende velsignelse fra folk som tror på noe jeg uansett ikke tror på. Hvis jeg hadde trodd på gud, så ville jeg nok trodd at gud hadde skapt meg sånn i første omgang, og at gud derfor syns det er greit at jeg er homo. God doesn't make mistakes som de sier. Kirken er mer åpen for homofile nå, som man ser ved f.eks. Skeiv Messe, og jeg syns det er en naturlig utvikling at homofili blir mer godtatt, akkurat som skilte folk har blitt mer godtatt etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå