Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest PeePee

Uhm.. Sånn cirka all kristen tradisjon, praksis, lære og kilder? Kristendommen er relativt meningsløs uten Jesu lidelseshistorie.

På hvilken måte er hva som har vært før, et svar på spm om hvordan ting BØR være nå?

Hvorfor BØR en homsekristen lytte til din mening om hva man BURDE tro på?

Kan ikke en homsekristen bare plukke det den homsekristne mener er riktig i Bibelen, og avfeie resten med vandrehistorier (noe som neppe er så langt unna sannheten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

På hvilken måte er hva som har vært før, et svar på spm om hvordan ting BØR være nå?

Kan ikke en homsekristen bare plukke det den homsekristne mener er riktig i Bibelen, og avfeie resten med vandrehistorier (noe som neppe er så langt unna sannheten?)

Hva har legning med lidelseshistorien å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Vet du hva en enklere løsning er? Å ikke være kristen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einstein

Eksistensen av kirker beviser at veldig mange mennesker tar og har tatt bibelen alvorlig.

Det var et tilsvar til at vedkommende mente at man ikke behøver å ta hensyn til det som står i den. Hvis man ikke skulle forholdt seg til det som står i bibelen ville det vært helt overflødig med kirker i utgangspunktet.

Jeg tenkte først at staten ikke kan blande seg inn i kirkens praksis, og at jeg syns det er merkelig at homofile vil gifte seg i kirken. Hvis jeg var homofil ville jeg ikke giftet meg et sted hvor jeg ikke følte meg velkommen.

Det vil alltid være noen fiender i alle grupperinger. Skal homser gi opp kampen og gifte seg andre steder enn i kirken fordi mørkemenn lissom har et fortrinn, eller hva faen?

Bibelen er jo ikke noe argument, den er selvmotsigende og lite troverdig.

Det er ikke noe argument at mennesker tar Bibelen seriøst, det forklarer ikke hvorfor homser skal respektere disse menneskenes bibeltro.

Du er nok litt for kondisjonert til å kunne følge alle muligheter av en tankerekke, kjære deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, whatever floats your boat. Men å forvente at alle andre kristne skal gjøre det samme? Nei.

Anonym poster: 4085b20dd3f59110dab9f561805b6079

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, bibelen blir tolket hele tiden.

Jesus refers to "eunuchs who have been so from birth." This terminology ("born eunuchs") was used in the ancient world to refer to homosexual men. Jesus indicates that being a "born eunuch" is a gift from God.

Bibelen sier også: If a man lies with a woman during her monthly period and has sexual relations with her, he has exposed the source of her flow, and she has also uncovered it. Both of them must be cut off from their people.

If a man commits adultery with another man's wife--with the wife of his neighbor--both the adulterer and the adulteress must be put to death.

Do not cut the hair at the sides of your head or clip off the edges of your beard.

Do not cut your bodies for the dead or put tattoo marks on yourselves.

Få mener likevel at vi skal drepe folk som er utro, isolere folk som har sex mens kvinnen menstruerer eller at det er spesielt ukristent med tatoveringer eller å barbere seg. Likevel er det alltid homofili som blir dratt frem. Aldri skjeggvekst eller tatoveringer. Alltid bare det som passer så fint å diskriminere folk med. Jeg trodde Jesus mente at folk skulle være greie med hverandre, jeg da.

Det står i bibelen at Jesus hjalp et homofilt par, slik at den ene ikke døde og de kunne fortsette å være et par. Jesus sa ikke at det ikke var rart at mannen var syk siden de var syndige og de fikk skylde seg selv, han sa at han skulle hjelpe dem. Han sa også at troen til denne kristne, homofile mannen var et eksempel til etterfølgelse.

Reglene du viser til er alle hentet fra Moseloven, men den gjelder bare jødene - ikke oss andre.

At følgende historie gjelder et homofilt par må man være svært homofil for å klare å se:

"5 Da Jesus gikk inn i Kapernaum, kom en offiser til ham og ba om hjelp. 6 «Herre», sa han, «tjenestegutten min ligger lam hjemme og har store smerter.» 7 Jesus sa: «Jeg skal komme og helbrede ham.» 8 Offiseren svarte: «Herre, jeg er ikke verdig til at du kommer inn under mitt tak. Men si bare et ord, så vil tjenestegutten min bli helbredet. 9 For jeg står selv under kommando og har soldater under meg. Sier jeg til én: ‘Gå!’ så går han, og til en annen: ‘Kom!’ så kommer han, og til min tjener: ‘Gjør dette!’ så gjør han det.» 10 Jesus undret seg da han hørte dette, og han sa til dem som fulgte ham: «Sannelig, jeg sier dere: En slik tro har jeg ikke funnet hos noen i Israel. 11 Det sier jeg dere: Mange skal komme fra øst og fra vest og sitte til bords med Abraham og Isak og Jakob i himmelriket. 12 Men rikets barn skal kastes ut i mørket utenfor, der de gråter og skjærer tenner.» 13 Til offiseren sa Jesus: «Gå! Det skal skje, slik du trodde.» Og tjenestegutten ble frisk i samme stund.

Jeg anbefaler heller å lese de tre stedene i NT som faktisk omhandler homofili. De er tydelige og ikke til å misforstå:

"Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort hellige, dere er gjort rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds Ånd."

(Paulus første brev til korinterne kapittel 6 vers 8 - 11)

"Guds vrede åpenbares fra himmelen over all ugudelighet og urett hos mennesker som holder sannheten nede i urett. 19 For det en kan vite om Gud, ligger åpent foran dem; Gud har selv åpenbart det. 20 Hans usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har de fra verdens skapelse av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger. Derfor har de ingen unnskyldning. 21 De kjente Gud, men likevel lovpriste og takket de ham ikke som Gud. Med sine tanker endte de i tomhet, og deres uforstandige hjerter ble formørket. 22 De påsto at de var kloke, men de endte i dårskap. 23 De byttet ut den uforgjengelige Guds herlighet med bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr.

24 Derfor overga Gud dem til urenhet, så de fulgte sitt hjertes lyster og vanæret kroppen sin med hverandre. 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen.

28 De brydde seg ikke om å kjenne Gud, derfor overga Gud dem til en sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. 29 De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder 30 og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, 31 de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. 32 De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det."

(Paulus brev til romerne kapittel 1 vers 18 - 32)

"Men vi vet at loven er god når vi bruker den rett, 9 og forstår at loven ikke er bestemt for den rettferdige, men for lovbrytere og ulydige, ugudelige og syndere, spottere og gudsfornektere, og for dem som slår sin far og mor, for mordere, 10 dem som driver hor, menn som ligger med menn, dem som driver med menneskehandel, løgnere og dem som sverger falskt, og alt annet som strider mot den sunne lære." (Paulus første brev til Timoteus kapittel 1 vers 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeePee

Det var et tilsvar til at vedkommende mente at man ikke behøver å ta hensyn til det som står i den. Hvis man ikke skulle forholdt seg til det som står i bibelen ville det vært helt overflødig med kirker i utgangspunktet.

Ja, jeg siterer gjerne det redigerte svaret ditt også. Du tror at tilbedelsen av religion er linket til en bokstavtro av Bibelen. Hvor er grunnlaget ditt for å hevde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også at man ikke skal skille seg i Bibelen, likevel er ikke kristendommen i dag mot det.

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Aner ikke. Hvordan det?

Min påstand var at Jesu lidelseshistorie er det man liksom skal tro på om man er kristen. Det er fundamentet. Du begynte med en linje om ikke "homsekristne" kan plukke som de vil, fremfor å tro det "jeg mener de burde tro". Det jeg påstod at kristne burde tro på er lidelseshistorien. Er det noen spesiell grunn at at "homsekristne" ikke skal tro på lidelseshistorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeePee

Min påstand var at Jesu lidelseshistorie er det man liksom skal tro på om man er kristen. Det er fundamentet. Du begynte med en linje om ikke "homsekristne" kan plukke som de vil, fremfor å tro det "jeg mener de burde tro". Det jeg påstod at kristne burde tro på er lidelseshistorien. Er det noen spesiell grunn at at "homsekristne" ikke skal tro på lidelseshistorien?

Vet ikke, er lidelseshistorien noe spesielt bra for homser?

Hvorfor skal homser bry seg om du syns de burde tro på lidelseshistorien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og diskriminering er ikke tillatt.

Å? Er ikke lovverket fullt av diskriminerende regler? Har vel mindreårige lov til å gifte seg? Har man lov til å gifte seg med mer enn en person? Har fulle lov til å kjøre bil? Må man ikke ha sertifikat for å kunne kjøre bil? Og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Vet ikke, er lidelseshistorien noe spesielt bra for homser?

Hvorfor skal homser bry seg om du syns de burde tro på lidelseshistorien?

Hehe, dette gidder jeg ikke å bruke tid på.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeePee

Jeg anbefaler heller å lese de tre stedene i NT som faktisk omhandler homofili. De er tydelige og ikke til å misforstå:

Hvorfor i helvete skal homser lese, eler bry seg om disse bibelske stedene som hinter om at homofili er noe Gud ikke liker? Da vil det jo være vanskelig for dem å være kristne, hvis de skulle tro på dette. Du kan ikke være helt ved dine fulle fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kristendommen i dag

Hvilken kristendom er så dette? En som du har funnet på selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PeePee

Hehe, dette gidder jeg ikke å bruke tid på. :)

Er dette omskrivningen av "jeg har stilt opp noen dumme premisser i argumentasjonen min, og jeg er redd for å krype til hehe, korset?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helvete skal homser lese, eler bry seg om disse bibelske stedene som hinter om at homofili er noe Gud ikke liker? Da vil det jo være vanskelig for dem å være kristne, hvis de skulle tro på dette. Du kan ikke være helt ved dine fulle fem.

Hinter? Jeg tror du må lese de en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JulieUdugelige

Hvilken kristendom er så dette? En som du har funnet på selv?

Det er den kristendommen jeg ser praktisert rundt meg der hvor jeg bor, på TV, blant mennesker som kaller seg kristne, osv. Den som korresponderer med mye av det som står i Bibelen, er linket opp mot de samme figurene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Er dette omskrivningen av "jeg har stilt opp noen dumme premisser i argumentasjonen min, og jeg er redd for å krype til hehe, korset?"

Nei. Det er "når nivået er så lavt at selv ikke grunnleggende kunnskap er på plass, så gidder jeg ikke å kaste bort mer tid på å diskutere".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...