Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Hei. Jeg sliter utrolig med sjalusi. Jeg har vært i lag med kjæresten min i nesten to år. Og vi er samboere nå. Men vi/jeg sliter veldig med at jeg er så sjalu. Jeg reagerrer på absolutt alt. Før var jeg ikke sjalu i det hele tatt, jeg ble ikke sjalu av noe. Nå blir jeg sjalu på alt, eksene hans, vist han snakker om en jente, vist han så vidt ser på en jente, vist vi ser film hvor det er "fine" jenter. Jeg trenger virkelig noen gode TIPS ? Sjalusien min ødelegger for mitt liv, kjæresten min sitt liv og for framtiden vår i lag. Vist dere har noen gode tips, vær så snill å kom med de! :-(
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Jeg forstår så godt hvordan du har det, TS fordi jeg har det på NØYAKTIG samme måte. Dette var dessverre ikke et råd, men jeg ville bare at du skulle vite du ikke var alene om å føle det slik. Anonym poster: 1e87873d52fd1ff267c22e7545df292b 1
Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2013 Jeg forstår så godt hvordan du har det, TS fordi jeg har det på NØYAKTIG samme måte. Dette var dessverre ikke et råd, men jeg ville bare at du skulle vite du ikke var alene om å føle det slik. Anonym poster: 1e87873d52fd1ff267c22e7545df292b Går HELT fint at det ikke var tips, er godt og høre andre er lik! Men du er nok ikke like gale. Jeg blir seriøst sjalu av de minste ting. Bare han sier noe feil så finner jeg alltid en grunn for å være sjalu. Vist han bare går vekk noen sekunder tror jeg det er noe.... off.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #4 Skrevet 17. mars 2013 Går HELT fint at det ikke var tips, er godt og høre andre er lik! Men du er nok ikke like gale. Jeg blir seriøst sjalu av de minste ting. Bare han sier noe feil så finner jeg alltid en grunn for å være sjalu. Vist han bare går vekk noen sekunder tror jeg det er noe.... off. Jeg er minst like ille. Alt det du skrev i første innlegg, kjente jeg meg igjen i. Jeg var heller ikke sjalu før i det hele tatt. Det er noe som har kommet de siste årene. Hva om jeg sender deg en PM i morgen, så kan vi skrive litt videre? Det er godt å dele tankene med noen som er i samme båt. Anonym poster: 1e87873d52fd1ff267c22e7545df292b
Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2013 Jeg er minst like ille. Alt det du skrev i første innlegg, kjente jeg meg igjen i. Jeg var heller ikke sjalu før i det hele tatt. Det er noe som har kommet de siste årene. Hva om jeg sender deg en PM i morgen, så kan vi skrive litt videre? Det er godt å dele tankene med noen som er i samme båt. Anonym poster: 1e87873d52fd1ff267c22e7545df292b Det kan du gjerne gjøre! Føler ikke at det går an og være like gale som meg så kan være godt å få det ut med en som forstår! :-)
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 Sliter med samme problem. Kjenner meg fullstendig igjen! Anonym poster: b91271d4de3c90a44db097f1e121aef0
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 Har du (dere) tenkt noe på hva som har ført til denne sjalusien?
Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2013 Har du (dere) tenkt noe på hva som har ført til denne sjalusien? Ja, jeg vet nok hva grunnen er. Barndommen min, og andre problemer. Men likevell så klarer jeg ikke og slutte.
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Ja, jeg vet nok hva grunnen er. Barndommen min, og andre problemer. Men likevell så klarer jeg ikke og slutte. Har du blitt lite sett?
Gjest mary Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 Jeg har aldri sett meg selv som en sjalu person,men da jeg kom i et forhold hvor jeg følte meg litt usikker på han jeg var sammen med ble jeg plutserlig sjalu.... noen ganger kan det være noe med tilliten til den man er sammen med, og noen ganger kan det være man er usikker på hva partner føler for deg , sier ikke at det er grunnen i ditt tilfelle,men slik var det for meg......vet ikke om det var noe til hjelp men..
Gjest bergenluna Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Hører henne hver gang uroen tar fullstendig overhånd. Hun roer meg hver gang. Denne er vel ikke akkurat direkte om sjalusi, men den berører noe sentralt tror jeg. http://www.tarabrach.com/articles/inquiring-trance.html
Gjest bergenluna Skrevet 17. mars 2013 #12 Skrevet 17. mars 2013 Mente de podcastene som ligger på nettsiden hennes, fullstendig ro. Hun er buddhist, men i bunn og grunn mest psykolog. tror ikke andre troende vil bli støtt (jeg er ikke buddhist).
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #13 Skrevet 17. mars 2013 Både jeg og min da-værende kjæreste slet begge med sjalusi. Så mye at vi rett og slett ikke hadde noe privatliv, og til den grad at vi aldri var med venner osv.. Det som var kjernen til min sjalusi var dårlig selvtillit, og tidligere hatt kjærester som var utro. Men det hele startet med at han mistrodde meg etter at jeg hadde vært på besøk hos ei venninne som hadde følelser for meg. Etter den dagen, så ble det hele surr. Dessverre så var den eneste utveien for oss at vi gjorde det slutt. Vi kunne ikke leve lenger ved å konstant mistenke og mistro hverandre. Jeg er i et nytt forhold nå, og det er utrolig godt å kjenne på tilliten vi har til hverandre. Jeg får tillit til meg selv ved å se og føle hvor mye han stoler på meg. Han er noen år eldre enn meg, og er rolig og stabil. Det eneste tipset jeg kan komme med til deg er å se deg selv i speilet. Plukk ut de aller fineste tingene ved deg selv. Og gjenta for deg selv hver dag at du ser flott ut. Etterhvert kan du skrive ned punkter du liker med personligheten din. Og så for å ta det videre, hva tror du kjæresten din liker med deg? Og det er kun en regel; Ingenting negativt er lov til å skrives ned! Hvilke kvaliteter gjør akkurat DEG spesiell, både for deg selv og kjæresten din? Håper det ordner seg for dere og lykke til Anonym poster: 8fbde662ca844ae33d667f76e7735c3e
Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #14 Skrevet 17. mars 2013 Har du blitt lite sett? Kan du forklare litt mer hva du mener ?
Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2013 Jeg har aldri sett meg selv som en sjalu person,men da jeg kom i et forhold hvor jeg følte meg litt usikker på han jeg var sammen med ble jeg plutserlig sjalu.... noen ganger kan det være noe med tilliten til den man er sammen med, og noen ganger kan det være man er usikker på hva partner føler for deg , sier ikke at det er grunnen i ditt tilfelle,men slik var det for meg......vet ikke om det var noe til hjelp men.. Jo det er vel noe i det du sier ;-) Litt av alt tror jeg
Guropedersen Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #16 Skrevet 17. mars 2013 Både jeg og min da-værende kjæreste slet begge med sjalusi. Så mye at vi rett og slett ikke hadde noe privatliv, og til den grad at vi aldri var med venner osv.. Det som var kjernen til min sjalusi var dårlig selvtillit, og tidligere hatt kjærester som var utro. Men det hele startet med at han mistrodde meg etter at jeg hadde vært på besøk hos ei venninne som hadde følelser for meg. Etter den dagen, så ble det hele surr. Dessverre så var den eneste utveien for oss at vi gjorde det slutt. Vi kunne ikke leve lenger ved å konstant mistenke og mistro hverandre. Jeg er i et nytt forhold nå, og det er utrolig godt å kjenne på tilliten vi har til hverandre. Jeg får tillit til meg selv ved å se og føle hvor mye han stoler på meg. Han er noen år eldre enn meg, og er rolig og stabil. Det eneste tipset jeg kan komme med til deg er å se deg selv i speilet. Plukk ut de aller fineste tingene ved deg selv. Og gjenta for deg selv hver dag at du ser flott ut. Etterhvert kan du skrive ned punkter du liker med personligheten din. Og så for å ta det videre, hva tror du kjæresten din liker med deg? Og det er kun en regel; Ingenting negativt er lov til å skrives ned! Hvilke kvaliteter gjør akkurat DEG spesiell, både for deg selv og kjæresten din? Håper det ordner seg for dere og lykke til Anonym poster: 8fbde662ca844ae33d667f76e7735c3e Tusen takk for kjempe gode tips!! Kjæresten min er noen år eldre en meg også. Selvtilliten min er nok ikke på det beste så det er nok et stort problem at jeg føler alle andre er bedre. Skal prøve på det du sa :D
Havbris Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Kan du forklare litt mer hva du mener ? Du nevnte barndommen din, og andre utfordringer. Jeg tenkte at du kanskje ikke var vant med å bli sett.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #18 Skrevet 17. mars 2013 jeg var bare kjempe sjalu mot en ex og aldri i noen andre forhold. men jeg var da usikker fordi han gjorde meg utrygg og det viste seg i ettertid at han var utro Anonym poster: d5e28f5b725d95b692fc58da867062d6 1
Gjest LineaAlba Skrevet 17. mars 2013 #19 Skrevet 17. mars 2013 Jeg tror mye av dette handler om hvor godt vi tror vi takler svik, å bli forlatt. Hvis man har opplevd det før, er man redd for å oppleve det igjen. Det kan ha skjedd når som helst i livet, og setter dype spor i oss. Blir man veldig glad i noen kommer frykten krypende, og overdreven sjalusi kommer som et tegn på at vi ikke greier å ha full tillit til den personen man har blitt glad i. Man har ingen kontroll på hva denne personen kan gjøre mot en, og forsvarsmekanismen blir å frykte og anta det verste hele tiden. Det er de tankene jeg har gjort meg når jeg har prøvd å kvitte meg med disse følelsene. Jeg prøver å se for meg hvordan det blir dersom han skulle være utro. Jeg ser for meg hvordan jeg kan ha det bra igjen selv om det verst tenkelige skulle skje. At jeg er sterk nok til å klare det, at en mann ikke er hele livet mitt, men en berikelse på toppen av det hele. Så kan jeg ta livet litt mer som det kommer, fremfor å være redd hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #20 Skrevet 17. mars 2013 Vet kjæresten hvordan du har det? Klarer han å betrygge deg, eller blir han frustrert? For at du skal bli kvitt sjalusien, tror jeg dere må jobbe sammen. Mitt beste tips er å kommunisere skikkelig. Både jeg og samboeren er i overkant sjalu, men vi er flinke til å gi bekreftelser og forståelse. Anonym poster: 2cdaf0a1f87f1af8413964ac3a9a2511
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå