Puppmania Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Har en kanin jeg er så utrolig glad i. Har så dårlig samvittighet ovenfor han. Han er en mini rex, brukt i avl før jeg fikk han som 1åring. har nå hatt han i 4 eller 5 år. Problemet er at jeg har "glemt" han. Jeg elsker dyr og jeg vil gi all kjærligheten jeg har til dem, men jeg får ikke sluppet han så mye ut av buret mer. Pga søsteren min har flyttet hjem og har en hannkanin som ikke takler andre. Og det gjør at min ukastrerte mini rex markerer på vegger og tak og det som ellers er. Har ingen ekstra rom i huset hvor jeg kan la han gå løst. har noen en ide om hva jeg kan gjøre mens det enda er så kalt ? Om sommeren har han stoooor uteplass!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Kan du kastrere han? Kaniner er dyr som ikke trives alene, og det er dårlig gjort å ha den stående i et bur dag ut og dag inn. Anonym poster: a031d2df30a8bb9c2572d1a3f7793c6b 5
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Kan jeg få foreslå at han kastreres ? - og at din søsters kanin hannkanin kastreres 'i samme farten' dersom han ikke alt er kastrert. Endret 16. mars 2013 av Lille-pus 1
Envy Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har ikke peiling på kaniner, men siden du nevner ukastrert, vil jeg gå utifra at du også anser dette som noe av grunnen til adferden hans? Brukes han fortsatt i avl, eller kunne sterilisering vært et alternativ? Er ikke noe ålreit å sitte å se på at ens kjære firbente ikke har det så bra som en skulle ønske
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #5 Skrevet 17. mars 2013 Anonym poster: dccdf8ce8e8031b0ca38539430b254a7 7
Envy Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 Anonym poster: dccdf8ce8e8031b0ca38539430b254a7 Åååå, dette var sterk lesing! Ble fysisk uvel og fikk tårer i øynene :cry: Det er så sant som det står, og det er så forferdelig mange (bur)dyr som dessverre ender opp med å bare sitte der og vente på at naturen skal la dem få slippe... Dyr er ikke leketøy, men et ansvar fra den dagen man får dem, til den dagen de går bort! 3
LarryGopnik Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Har en kanin jeg er så utrolig glad i. Har så dårlig samvittighet ovenfor han. Han er en mini rex, brukt i avl før jeg fikk han som 1åring. har nå hatt han i 4 eller 5 år. Problemet er at jeg har "glemt" han. Jeg elsker dyr og jeg vil gi all kjærligheten jeg har til dem, men jeg får ikke sluppet han så mye ut av buret mer. Pga søsteren min har flyttet hjem og har en hannkanin som ikke takler andre. Og det gjør at min ukastrerte mini rex markerer på vegger og tak og det som ellers er. Har ingen ekstra rom i huset hvor jeg kan la han gå løst. har noen en ide om hva jeg kan gjøre mens det enda er så kalt ? Om sommeren har han stoooor uteplass! Kaniner er ufattelig lite intelligente og er å betrakte som vandrende grønnsaker, så who cares. Gopnik PS. men du er en skjønn person som har omtanke for kaninen din! Endret 17. mars 2013 av LarryGopnik
Gjest Spiderpig Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Kaniner er ufattelig lite intelligente og er å betrakte som vandrende grønnsaker, så who cares. Gopnik PS. men du er en skjønn person som har omtanke for kaninen din! Kaniner er et levende vesen som fortjener å ha det så bra som overhode mulig. Utrolig stygg ting å si. 4
LarryGopnik Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Kaniner er et levende vesen som fortjener å ha det så bra som overhode mulig. Utrolig stygg ting å si. Er ikke uenig i det, men jeg tror denne kaninen har det bedre enn 90% av husdyr som ales opp for slakt. Lg
Gjest Spiderpig Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 Er ikke uenig i det, men jeg tror denne kaninen har det bedre enn 90% av husdyr som ales opp for slakt. Lg Det betyr ikke at det er greit å ha en kanin i bur året rundt. Det ene rettferdiggjør ikke det andre..
LarryGopnik Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Det betyr ikke at det er greit å ha en kanin i bur året rundt. Det ene rettferdiggjør ikke det andre.. Du har så rett- my bad ! :-(
Puppmania Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2013 Kan du kastrere han? Kaniner er dyr som ikke trives alene, og det er dårlig gjort å ha den stående i et bur dag ut og dag inn. Anonym poster: a031d2df30a8bb9c2572d1a3f7793c6b Kan jeg få foreslå at han kastreres ? - og at din søsters kanin hannkanin kastreres 'i samme farten' dersom han ikke alt er kastrert. Jeg har ikke peiling på kaniner, men siden du nevner ukastrert, vil jeg gå utifra at du også anser dette som noe av grunnen til adferden hans? Brukes han fortsatt i avl, eller kunne sterilisering vært et alternativ? Er ikke noe ålreit å sitte å se på at ens kjære firbente ikke har det så bra som en skulle ønske Kaninen min har en fantastisk personlighet! Han er en skikkelig kosegutt som aldri har prøvd å bite noen eller noe. Han kan helt fint være rundt min søsters KASTRERTE kanin, men søsteren min sin kanin er helt sinnsykt hissig og prøver å angripe. Jeg tørr ikke kastrere han pga alderen hans, han brukes ikke fortsatt i avl, og han liker å humpe på ting, løste det med å gi han en bamse på samme størrelse...
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mars 2013 #13 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Kaninen min har en fantastisk personlighet! Han er en skikkelig kosegutt som aldri har prøvd å bite noen eller noe. Han kan helt fint være rundt min søsters KASTRERTE kanin, men søsteren min sin kanin er helt sinnsykt hissig og prøver å angripe. Jeg tørr ikke kastrere han pga alderen hans, han brukes ikke fortsatt i avl, og han liker å humpe på ting, løste det med å gi han en bamse på samme størrelse... Først en advarsel: Dette innlegget er skarpt som en kniv. Han har helt sikkert en aldeles skjønn personlighet. Bare så synd at han nå må leve en tilværelse som tydeligvis består av alt for mye alenetid i bur. Du har fått mange råd om kastrering av både din kanin og din søsters kanin. Ingen av oss fikk opplysninger om at din søsters kanin er kastrert, - der er ny informasjon du kommer med i dette innlegget. Du får holde de to fra hverandre da, enkelt og greit. Når den ene er ute av buret sitt så er den andre inne i sitt bur. Det burde være greit, - eller ikke ? Så kommer vi jo da til urineringen. Den er det bare en måte å få redusert, nemlig ved kastrering. Kastrering av en hannkanin er en liten operasjon. Har du hørt med en vetrinær hva h*n sier om den saken ? Siste løsning, og kanskje den beste her nå, er å selge ham til noen som virkelig vil ha, og er i stand til å ta vare på ham og gi en kanin med fantastisk personlighet kaninlivet han har rett på. For det livet han lever nå er et meget stusslig liv for en kanin. Endret 17. mars 2013 av Lille-pus 5
Puppmania Skrevet 17. mars 2013 Forfatter #14 Skrevet 17. mars 2013 Først en advarsel: Dette innlegget er skarpt som en kniv. Han har helt sikkert en aldeles skjønn personlighet. Bare så synd at han nå må leve en tilværelse som tydeligvis består av alt for mye alenetid i bur. Du har fått mange råd om kastrering av både din kanin og din søsters kanin. Ingen av oss fikk opplysninger om at din søsters kanin er kastrert, - der er ny informasjon du kommer med i dette innlegget. Du får holde de to fra hverandre da, enkelt og greit. Når den ene er ute av buret sitt så er den andre inne i sitt bur. Det burde være greit, - eller ikke ? Så kommer vi jo da til urineringen. Den er det bare en måte å få redusert, nemlig ved kastrering. Kastrering av en hannkanin er en liten operasjon. Har du hørt med en vetrinær hva h*n sier om den saken ? Siste løsning, og kanskje den beste her nå, er å selge ham til noen som virkelig vil ha, og er i stand til å ta vare på ham og gi en kanin med fantastisk personlighet kaninlivet han har rett på. For det livet han lever nå er et meget stusslig liv for en kanin. Ser nå at jeg glemte å nevne at den andre kaninen er kastrert! Min kanin har det supert om sommeren. Da går vi turer og han er ute i hagen alle ukene (men inne om kvelden). Jeg er bare så fortvila for vinteren og den andre kaninen. Han er kastrert. Jeg har spurt veterinær angående min kanin, men hun sa at så lenge han var frisk og glad så ville hun ikke, pga den høye dosen med narkose. Hun var også redd for at han har vært hannkanin i for mange år- Noe jeg syns høres veldig dumt ut.
Strixvaria Skrevet 17. mars 2013 #15 Skrevet 17. mars 2013 Jeg håper virkelig ikke dere forskjellsbehandler dem slik at din kanin blir sittende igjen som burkanin, slik det høres ut som når jeg leser HI? Det er urettferdig og direkte slemt mot den stakkaren som ikke gjør en flue fortred og som ikke får noe valg - sånn går det ikke an å behandle levende vesener. De kan bytte på å være 'ute', eller så kan den sinte kaninen faktisk vike litt den også. Det kan ikke være sånn at den gneldrete, sure glefsekaninen får viljen sin, mens den snille, dyre- og menneskeglade sitter igjen alene. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #16 Skrevet 18. mars 2013 Hvorfor kan du ikke være ute med den nå? Jeg hadde kanin når jeg var liten, og var ute med han hver dag hele året. Kanskje ikke når det regnet som verst eller var fryktelig kaldt. Og hvorfor skal kaninen til søsteren din ha enerett på å løpe rundt i huset? Vi satte en plate foran inngangen til kjøkkenet, og kaninen fikk løpe rundt der. Hvorfor ikke dele opp huset, slik at begge kaninene kan være ute av buret? Evnt ta annenhver time. Anonym poster: 7a24f34041e919cc659295227d15f4d2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #17 Skrevet 18. mars 2013 Hvorfor har du i det hele tatt en kanin i et bur?? Hva er det som får mennesker til å være så egioistiske at de holder et dyr i fangenskap gjennom et helt liv? Det burde ikke vært lov å holde burdyr! Anonym poster: 29cdc3f0f9c1fc22098b93d5be6fd880 2
Nio Skrevet 18. mars 2013 #18 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Jeg har hatt flere kaniner, de har vist stor glede når de fikk hoppe fritt rundt, mer enn både kattene og hunden min. Jeg ville aldri hatt en kanin i bur mer enn en hund, bare fordi det er ''sosialt aksebtabelt'' og kaninen ikke piper eller klorer på buret som en hund betyr det ikke at han er fornøyd med det. Mange kaniner blir kastrert når de er 5-6 år gamle, dessverre er det sånn at noe kan gå galt under narkose, samme hvor mange år kaninen er. Flere og flere velger å ta den sjangsen for det er veldig stor sjangse for at det går bra og at livskvaliteten blir mye bedre. Jeg synes at det riktige i denne situasjonen blir å kastrere eller omplassere til noen som kan gi kaninen et fint liv. Selv om du er glad i kaninen og sikkert vil beholde han så må du sette hans velfred fremfor dine ønsker, du skriver selv at han er ulykkelig og å oppbevare han i et bur og ta han ut når du føler for det er egoistisk. Edit: Her kan du lese mer om kastrering, både fordelene ved det og hva du burde tenke på før og etter inngrepet dersom du bestemmer deg for å få det gjort: http://kanin.org/kastrering Endret 18. mars 2013 av Nio
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå