Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

På slutten av påskerferien drar jeg og min kjære til Gran Canaria. Ikke min "favoritt" plass, men greit nok siden vi vil ha sol og varme for en billig penge.

Men, har dere noen plasser å anbefale som er verdt å sjekke ut? Har tenkt å leie oss bil og kunne godt tenkt oss å dratt opp i fjellene og "forsket" litt utenfor allfarvei. Tips?

Julie.

Videoannonse
Annonse
Gjest Chica i.i,
Skrevet

Shoppingsenteret Atlantico, som ligger i Vecindario! Er på jobb nå, men skriver mer her når jeg kommer hjem!

Skrevet

Flotters! :-)

Skrevet

Anfi beach! Helt nydelig. :enig_animasjon: Sand som er importert fra sahara!

Den ligger utenfor arguineguin tror jeg...

Skrevet

Anfi Beach er flott, ja! Kom nettopp hjem derfra! :wink:

Ellers når det gjelder strender, er det jo på den sydligste delen av Gran Canaria det er mest sol, varme og flotte strender. Amadores stranden er også flott! Anfi Beach ligger likevel litt mer skjermet fra havet. Her er også mange restauranter og butikker, så det er mulig å få seg litt å spise også. Bl.a. tapas restaurant, italiensk restaurant og mer take away type mat.

Vi lånte bil i forfjor, og kjørte rundt store deler av øya. Det går med en dag til dette. Følg kysten fra Arguineguin, forbi Puerto Rico. Ved Mogan tok vi oppover i fjellene og fikk fantastiske opplevelser av de ulikhetene øya har å by på! Stupbratte klipper og blåne bak blåne! Stoppet på et utkikkspunkt som jeg ikke husker hva heter, men dere ser det nok hvis dere tar denne ruta på vestkysten av GC. Tror det må ha vært etter San Nicolas, i nærheten av Caserones. Vi var innom Agaete og spiste lunsj, en sjarmerende fiskerlandsby med masse restauranter langs strandpromenaden. Så bar det oppover fjellene igjen, Teror, Tejeda, San Bartolome, og flere andre koselige små landsbyer og fjellsamfunn. Masse kaktuser å se på veien! I Fataga dalen er det mulig å ri på dromedarer, og her er også en enkel kafe/kiosk. Så er det veien videre ned igjen til Maspalomas.

Dette var bare et grovskissert forslag, vi fikk det tegnet opp på kart for oss av venner som har kjørt her tidligere, og var veldig fornøyd med turen! Men det er greit å følge kart, så dere kan i grunnen bare ta dere ut akkurat som dere selv ønsker! Jeg anbefaler likevel å få med dere den spennende vestkysten!

Høyt oppe på fjellet, midt på øya, vil dere oppleve store granskoger. Er dere her i helgen, vil det være rene folkevandringen her; kanarierne drar nemlig i flokk og følge opp i skogen om helgene, her griller de, slapper av under trærne og soler seg. Det er laget i stand svære grillplasser, benker mm. med dette som formål. Du bør virkelig stoppe bilen og gå på jakt etter et par kjempekongler hvis du kommer hit opp, det er garantert de største konglene jeg har sett, i alle fall! Fikk med oss noen sånne i kofferten hjem! :ler: Flotte i juledekorasjoner, f.eks...

Er dere ute etter opplevelser nattestid, er det visst nok av tilbud, badeparker o.l. finnes det massevis av, men de er knalldyre, og det er veldig strengt reglement der, så det er mest mas - har jeg inntrykk av.

Det er marked på faste dager rundt på øya, massevis av boder og selgere. Man får kjøpt det meste, masse skrot og tull, men man kan være heldig og finne OK skinnvarer, f.eks. Jeg kjøpte meg sandaler og skinnveske nå i mars da vi var der nede. Vær forberedt på å prute! Jeg kjøpte meg en fin, liten skinnryggsekk, og den skulle selgeren ha 65 euro for. Etterhvert fikk jeg og min venninne hver vår sekk til 30 euro pr. stk. Du må virke uinteressert og gi inntrykk av å ville gå videre, så fyker prisen nedover. Jeg hater denne prutingen, og gjør det minst mulig. Men du har kanskje mer erfaring enn meg i dette... :wink:

Det er marked i Arguineguin tirsdager fra kl. 10 eller 11, og i Puerto Mogan fredager.

Puerto Mogan er verdt et besøk; idyllisk fiskerlandsby med koselige små butikker, smau og restauranter med masse godt på menyen! Her finnes også den norske restauranten "Que tal" fra sydenliv serien på NRK1. Den var riktignok tom da vi gikk forbi...

Bussturen fra Puerto Mogan mot Puerto Rico er verdt en opplevelse, men du bør ikke ha høydeskrekk. Tåler du litt, bør du sitte på høyre side i bussen på denne turen, og hold deg fast! :o

Vil du shoppe, finnes det massevis i Las Palmas - hvor jeg riktignok aldri har vært. Jeg drar for sol og bading og ferie, og orker ikke bruke en av dagene til å handle... Her finnes også "El Corte Ingles", som skal være noe for seg selv; hele etasjer for dameklær, barneklær, møbler, elektrisk, etc...Ellers mange kjøpesentre - som f.eks. i Vecindario, ikke langt fra flyplassen.

Dette ble visst mye forskjellig oppramset. Mest av alt bør dere bare nyte sol og varme og hverandre, det er det som er så deilig på Gran Canaria!

8) Ha en fin tur, da!

Klem fra

Gjest Chica i.i.
Skrevet

Hmm, var ikke så mye å legge til nå som Væren hadde vært her. Masse bra info der.

Reiser dere uspesifisert, eller vet dere hvor dere skal bo?

Ang shopping så synes jeg Vecindario er like grei som Las Palmas. I Vecindario har du kjøpesenteret Atlantico, + Gran Canarias lengste shoppinggate. (ligger vel ca ett kvartal oppom kjøpesenteret). Siden dere skal leie bil vil jeg anbefale å handle inn mat og drikke for ferien hvis dere drar til Atlantico. Der er det en STOR butikk som heter Carrefour som har alt fra bildekk, datautstyr til mat og alkohol. Mye lavere priser enn i turistområdene. Det er forresten bowling på senteret, så de gangene vi har vært der flere par har alltid guttene havnet der mens vi jentene shopper. Praktisk!

Ellers er det koselig å kjøre rundt, stoppe på små plasser der man plutselig ser en bar/serveringssted på et gatehjørne i en liten landsby. De lokale virker ikke vant til å se turister, men er veldig hyggelige. (og blir ekstremt glade om man stotrer fram noen ord på spansk! ) Jeg trives godt på sånne små koselige plasser der servitøren ikke snakker norsk/svensk:-)

Er det mer du lurer på er det bare å komme med spørsmål! og god tur!

Skrevet

Her var det masse info! Tusen takk, jenter! Vi reiser uspesifisert ja. Kan sende dere en pm hvis jeg evt. kommer på mer og spørre om :-)

Julie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...