Gå til innhold

Hvor farlig er sukker? Og hva er ditt forhold til sukker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan jo lese mye dritt om sukker og dårlig kosthold.

Det mest kjente er vel overvekt og diabetes?

Men bortsett fra det? Hva gjør det egentlig med kroppen?

Og om man spiser store mengder sukker over lang tid (flere år) og lite sunn mat, hvilke konsekvenser får det?

Ja, er i den situasjonen selv. Men nå begynner jeg å bli oppriktig bekymret for min egen helse (skal i behandling pga forholdet til mat og kropp)

Og er mangelen på sunn mat som er det verste, eller for mye sukker?

Og hva er ditt forhold til sukker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette foredraget av Robert Lustig er ganske bra, selv om han setter det veldig på spissen.

Det er også litt kontroverser rundt det at han peker ut fruktose som en gift. Jeg husker ikke helt hele foredraget, men han tror han nevner at de trenger mer forskning på temaet.

Vær også oppmerksom på at det er 4 år gammelt, så ny forskning kan gi ny innsikt i temaet.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tåler sukker dårlig, sliter med plutselig blodsukkerfall som gjør at jeg kan svime av. Derfor er jeg lavkarber. Det betyr ikke at jeg mener alle bør være det, man må finne sin livsstil som man trives med, men lavkarbo har gitt meg et nytt liv. Vi tåler ulike ingredienser og mat forskjellig, og det ser jeg egentlig på som helt naturlig. Det har ingenting med overvekt og slanking å gjøre for min del, men å kunne ha et normalt liv hvor jeg slipper å tenke på hvor mye jeg spiser for å unngå ubehageligheter. Jeg har blitt sjekket mange ganger uten å finne noe faktisk er feil med meg, så det er nok bare sukkeret som gjør det ubehagelig for meg.

Alt med måte som det heter, og jeg er også en av de lavkarberne som gjerne koser meg med både kaker, brød og poteter en sjelden gang, spesielt i bursdager eller andre dager. Så lenge det ikke blir for mye. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo lese mye dritt om sukker og dårlig kosthold.

Det mest kjente er vel overvekt og diabetes? Jeg har ikke kilder her og nå, men mener å vite at kreftceller trives i et kropp med mye sukker i seg. Sukker nærer altså kreft, som jo er grunn nok til å unngå et sukkerrikt kosthold.

Men bortsett fra det? Hva gjør det egentlig med kroppen? Sukker omdannes til fett og gjør at du legger på deg.

Og om man spiser store mengder sukker over lang tid (flere år) og lite sunn mat, hvilke konsekvenser får det? Det tror jeg er individuelt, men man blir kanskje sukkeravhengig?

Ja, er i den situasjonen selv. Men nå begynner jeg å bli oppriktig bekymret for min egen helse (skal i behandling pga forholdet til mat og kropp). Da har du et godt utgangspunkt til å endre på kostholdet :)

Og er mangelen på sunn mat som er det verste, eller for mye sukker? Du blir hva du spiser. Spiser du usunt, blir du usunn, enten det er mangelen på næringstoffer eller tilførsel av sukker.

Og hva er ditt forhold til sukker? Jeg er sukkeravhengig, men har klart å kutte ned. Prøver å få til en vane hvor jeg bare spiser godteri èn dag i uka, men er ikke helt der ennå. Ellers har jeg laget maten min fra bunnen av i mange år, og henter litt "plusspoeng" herfra ettersom jeg nøye kontrollerer sukkerinnholdet her (jeg bruker aldri sukker i matlaging). Har også kuttet ut mat som "skjuler" sukker, slik som yoghurt med smak, frokostblandinger og bakverk. Drikker ikke juice eller brus, og bruker aldri sukker i te eller kaffe. Min store "synd" er sjokolade.

Anonym poster: 2e436c376354008bc45fa72e67ade4ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir ødelagt av sukker, huden, humøret, alt. NEVERMORE.

Anonym poster: 83e85c128486f7546157ee47ff90d072

• Liker 1
Gjest made4u
Skrevet

Dette foredraget av Robert Lustig er ganske bra, selv om han setter det veldig på spissen.

Det er også litt kontroverser rundt det at han peker ut fruktose som en gift. Jeg husker ikke helt hele foredraget, men han tror han nevner at de trenger mer forskning på temaet.

Vær også oppmerksom på at det er 4 år gammelt, så ny forskning kan gi ny innsikt i temaet.

Fruktose er ikke bra, det er bred enighet om. Nå anbefaler ingen sukker i seg selv, sukker inneholder også fruktose. Står dog valget mellom et kilo sukker eller ett kilo fruktose bør man definitivt velge bort fruktosen og heller kjøpe det vanlige sukkeret.

Skrevet

Det er bare så rart at man blir avhengig av det.

Det er sikkert mange som ikke helt ser den, men det er jo også mange som virkelig mener at de er avhengige.

I mitt tilfelle er det sånn at jeg merker det fort om jeg IKKE spiser sukker. Jeg blir helt rar...

Og jeg klarer ikke å kutte ned, jeg kan være flink i perioder men så skal jeg belønne meg selv og plutselig er jeg i gang igjen.

Jeg kan lett spise 500 gram smågodt om dagen, sikkert flere kilo om jeg hadde fordelt det ut over hele dagen, og ikke bare til kvelden...

Det spiller ingen rolle for meg hvor mye eller hva jeg har spist på forhånd, men jeg prøver jo å spise så lite som mulig, for jeg kan jo ikke spise normal mat OG masse smågodt. Da ville jeg blitt stor.

Men jeg vil ned 5 kilo innen sommeren, men kommer ingen vei. Det hjelper ikke stort at jeg trener 1 time pr dag når jeg allikevel spiser enorme mengder med sukker.

Det var ikke så ille før, men nå har det blitt virkelig ille....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Druesukkeret er det som er verst i sukkeret, ikke fruktosen.

Selv holder jeg meg langt unna sukker fordi det skader hjertet mitt og jeg kan ikke risikere å få diabetes.

Anonym poster: de20f5f523b0783140b5d5f81f85021f

AnonymBruker
Skrevet

Så kommer jeg da, blåser en lang marsj i om sukker er bra eller ei, så lenge alt er med måte, og jeg ellers lever et sunt og godt kosthold. :-)

Anonym poster: 1700e77f1e4e3c499dbfc586fe6939e6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fruktose er ikke bra, det er bred enighet om. Nå anbefaler ingen sukker i seg selv, sukker inneholder også fruktose. Står dog valget mellom et kilo sukker eller ett kilo fruktose bør man definitivt velge bort fruktosen og heller kjøpe det vanlige sukkeret.

Likevel er det et friskt pust inn i debatten!

Fedon hadde jo for et par år siden et produkt som var ren fruktose som alternativ til sukrose pga den lave GI. Tviler på at det var noe særlig effekt på vekten til dem som spiste det.

Bedre å fjerne enn å erstatte.

Det er, som jeg skrev, noe kontrovers rundt forskningen Lustig legger til grunne. Det er mange som mener det ikke er én faktor som skiller seg ut, men gjerne en rekke faktorer. Flere hevder også at små doser <10 gram har en positiv effekt (en dose en ofte ser i frukt).

Druesukkeret er det som er verst i sukkeret, ikke fruktosen.

Selv holder jeg meg langt unna sukker fordi det skader hjertet mitt og jeg kan ikke risikere å få diabetes.

Anonym poster: de20f5f523b0783140b5d5f81f85021f

Glukose er jo ikke søtt så det stimulerer ikke belønningsenteret så mye. Nå er det sånn at store doser glukose uten sin kompis fruktose stort sett bare finnes i korn og andre stivelsesrike planter som mais og bananer.

Det er jo en viss korrelasjon mellom økt forbruk av HFCS (45/55% glukose/fruktose) og økt overvekt, men samtidig er det mange faktorer som spiller inn her.

Selv tror jeg overforbruket er det som er årsaken, men overforbruket skyldes nok en kombinasjon mellom tilgang og belønning. Søte ting smaker jo godt!

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
Skrevet

Personlig har jeg egentlig ingen problemer med sukker, bortsett fra kaloriene og tenne. Blodsukkeret mitt skyter såklart i været, men jeg blir ikke noe særlig slapp etterpå. Jeg elsker godteri rett og slett, og kunne nok ikke kuttet ut sukker helt, det gjør meg lykkelig :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
kunne nok ikke kuttet ut sukker helt, det gjør meg lykkelig :fnise:

Midlertidig lykke... Sukker trigger belønningssenteret vårt. Og gir økt produksjon av serotonin. Dette kan jo høres positivt ut, men det er ikke det i det lange løp med stadige høye nivåer av serotonin. Kroppen vil da utvikle serotoninresistens og da trenger du stadig høyere doser for å oppleve denne lykken og kroppen blir mer og mer serotoninresistent. I tillegg er serotonin en viktig del av reguleringen av blant annet humør, apetitt og søvn og jeg tror ikke det er ønskelig for deg å forstyrre disse reguleringene? Man kan bli like avhengig av sukker som for eksempel alkohol.

Anonym poster: d6a6b2cc0595f09abca6a39bbf8e3bd0

Skrevet (endret)

.

Endret av Samaysa
Gjest abcdefgh
Skrevet

Bryr meg ikke og spiser det jeg har lyst på når jeg har lyst på med god samvittighet. Kaker/desserter med sukrin smaker ihvertfall høgg. Samme med light brus, og sjokolade med andre søtningskilder enn sukker..

Skrevet

Midlertidig lykke... Sukker trigger belønningssenteret vårt. Og gir økt produksjon av serotonin. Dette kan jo høres positivt ut, men det er ikke det i det lange løp med stadige høye nivåer av serotonin. Kroppen vil da utvikle serotoninresistens og da trenger du stadig høyere doser for å oppleve denne lykken og kroppen blir mer og mer serotoninresistent. I tillegg er serotonin en viktig del av reguleringen av blant annet humør, apetitt og søvn og jeg tror ikke det er ønskelig for deg å forstyrre disse reguleringene? Man kan bli like avhengig av sukker som for eksempel alkohol.

Anonym poster: d6a6b2cc0595f09abca6a39bbf8e3bd0

Man lever bare èn gang :) Dessuten får jeg like mye lykkefølelse av å spise èn sjokoladebit som en helg plate, så jeg tror ikke det er noe fare for at jeg etterhvert må dytte i meg en sjokoladeplate for å få samme følelsen. Da hadde jeg heller holdt meg unna. Spiser heldigvis ikke så utrolig mye sukker, men får i meg ganske mye aspartam. Kunstig søtning er minst like godt som sukker. Som sagt, man lever bare èn gang, og vi har alle våre synder :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...