Gjest jente8923 Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har flere ganger gått turer rundt her jeg bor med min unghund som nå er 8 måneder gammel. Det går som regel greit, men ved to anledninger nå har jeg møtt på en mann som gjør at jeg ikke lenger tør å gå alene. Han stopper meg, forteller meg hvordan han mener hvordan jeg skal oppdra hunden, forteller at han er tilhenger av Cesar Milan og at jeg burde se på det så jeg vet hvordan jeg skal oppdra hunden min. Han prater og prater. Jeg får ikke inn et ord og prøver flere ganger å gå min vei. På et tidspunkt prøvde han til og med å holde hunden min nede, men da tok jeg hunden til meg. Mannen er veldig aggressiv og stiller veldig mange spm man ikke får svare på. En gang jeg gikk hjemover uten hunden min så jeg at han hadde stoppet en dame med en ganske stor hund. Jeg hørte hunden hyle, bjeffe osv flere hundre meter før jeg kom dit og lenge etter jeg hadde gått forbi. Han holdt hunden nede, tok strupetak på den osv. Jeg orket ikke å se på så måtte bare gå fort forbi. Denne damen var voksen. Han har fortalt meg at han hadde hund før, men at de døde for mange år siden og ikke hadde hatt hund igjen etter det, godt er det, men kan det være at han ikke får lov å kjøpe hund pga mishandling tidligere? Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd for han. Han er alltid skitten, lukter vondt, kledd med gamle/slitte klær, ufin, frekk og aggressiv så vet ikke hvordan jeg skal si ifra. Vil kunne gå tur der jeg bor uten å være redd. Han stoppet meg sist gang når mannen min var med og var på samme måte da. Hunden min er en veldig glad hund som vil hilse på alt og alle, men den mannen der har han nektet å hilse på fra første gang. Han trekker seg unna og blir stressa. Hva skal jeg gjøre? Hvordan sier man ifra? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Ville anmeldt han for å holde deg igjen, at han har truende oppførsel mot deg og at han skader hunder. Anonym poster: cb8739488c1b27daa7f87c9e47eb7902 7
HeleneBK Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Er enig med innlegget over. Ville kontaktet politiet da han har en trunde oppførsel pluss at han håndterer hunder uten eiers samtykke. Hør hva du kan evt. gjøre via politiet. Er en ekkel situasjon å komme i og må si at jeg kjenner med deg. Du vil ikke møte på sånne mennesker som tramper over deg med hvordan ting skal være osv. 4
absinthia Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Ring politiet , fortell om dine bekymringer og be dem ta en prat med ham, før han treffer på feil ( eventuelt rett) hund og blir bitt. Hadde noen kommet bort til meg og min hund på denne måten hadde han fått en reaksjon fra hunden på en eller annen måte i form av at hunden hadde stilt seg mellom oss, brummet og dyttet ham bort (har en hund på over 60 kilo og mellom 85 og 87 cm i mankehøyde) en annen hund vil kanskje reagere med å glefse og det er litt vel ille at en hund skal bli avlivet fordi en idiot ikke kan oppføre seg. 6
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Grøss for en ekkel situasjon. Enig med de andre her, som sier du bør kontakte politiet. 5
waco Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Ring politi! anmeld! Har dere ikke andre forslag? Hva med å være hyggelig mot han mannen da? Hvorfor er det så vanskelig for dere? Kan dere forklare for meg den evige lysten om å anmelde all uønsket atferd her i verden? Hvordan i alle dager kan situasjonen bedre seg med å anmelde mennesker? Kan dere ikke heller komme med eksempler på at det har vært ett gode å anmelde en fremmed som bryr seg? 1
waco Skrevet 16. mars 2013 #7 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Ring politiet , fortell om dine bekymringer og be dem ta en prat med ham, før han treffer på feil ( eventuelt rett) hund og blir bitt. Hadde noen kommet bort til meg og min hund på denne måten hadde han fått en reaksjon fra hunden på en eller annen måte i form av at hunden hadde stilt seg mellom oss, brummet og dyttet ham bort (har en hund på over 60 kilo og mellom 85 og 87 cm i mankehøyde) en annen hund vil kanskje reagere med å glefse og det er litt vel ille at en hund skal bli avlivet fordi en idiot ikke kan oppføre seg. Hvorfor skal du skremme folk bare fordi du har en svær bikkje som kan bite? Føler du deg ikke bedre når du kan be bikkja sette seg ned i stedet for brumme på mennesker? Endret 16. mars 2013 av waco 2
Katniss Skrevet 16. mars 2013 #8 Skrevet 16. mars 2013 Ring politi! anmeld! Har dere ikke andre forslag? Hva med å være hyggelig mot han mannen da? Hvorfor er det så vanskelig for dere? Kan dere forklare for meg den evige lysten om å anmelde all uønsket atferd her i verden? Hvordan i alle dager kan situasjonen bedre seg med å anmelde mennesker? Kan dere ikke heller komme med eksempler på at det har vært ett gode å anmelde en fremmed som bryr seg? Nei, den blir for dum. Når noen truer deg, skal du være hyggelig mot de? Så hvis biltyven prøver å stjele bilen din, skal du gi han nøkkelen. Blir på samme måten. Sånne mennesker som er så "enkle" at de går rundt og løfter opp fremmede hunder, de forstår bare direkte tale, altså anmeldelse. 3
waco Skrevet 16. mars 2013 #9 Skrevet 16. mars 2013 Nei, den blir for dum. Når noen truer deg, skal du være hyggelig mot de? Så hvis biltyven prøver å stjele bilen din, skal du gi han nøkkelen. Blir på samme måten. Sånne mennesker som er så "enkle" at de går rundt og løfter opp fremmede hunder, de forstår bare direkte tale, altså anmeldelse. Ingen som ikke skjønner noe ville skjønt noe som helst mer med en anmeldelse. Nå kjenner ikke jeg den fyren, men jeg regner med at han bare er en tulling som vil oppdra mennesker med litt cesar milan pedagogikk ? Om jeg ikke klarer å fortelle deg noe på kvinneguiden, ville det hjulpet om jeg anmeldte deg? Ville du skjønt noe mer da? 1
Gjest jente8923 Skrevet 16. mars 2013 #10 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har ikke lyst til å anmelde han fordi jeg vet at det kommer til å bli henlagt uten at noe blir gjort og jeg syns det er litt drastisk. Det kommer dessuten bare til å gjøre det enda verre for meg å skulle møte han etterpå, når han vet hvem som har anmeldt han. Jeg er hyggelig hver gang jeg møter han. Jeg klarer ikke å være frekk mot han rett og slett fordi jeg er livredd for hva han kan finne på. Det eneste jeg har sagt til han som kan oppfattes som noe annet enn hyggelig er "Ok, men sånn oppdrar ikke vi vår hund" når han mente jeg måtte se Cesar Milan program på tv. Noen som har forslag til hva jeg kan si/evt gjøre for å komme meg unna? Hvordan kan jeg formulere det på en konstruktiv måte?
waco Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har ikke lyst til å anmelde han fordi jeg vet at det kommer til å bli henlagt uten at noe blir gjort og jeg syns det er litt drastisk. Det kommer dessuten bare til å gjøre det enda verre for meg å skulle møte han etterpå, når han vet hvem som har anmeldt han. Jeg er hyggelig hver gang jeg møter han. Jeg klarer ikke å være frekk mot han rett og slett fordi jeg er livredd for hva han kan finne på. Det eneste jeg har sagt til han som kan oppfattes som noe annet enn hyggelig er "Ok, men sånn oppdrar ikke vi vår hund" når han mente jeg måtte se Cesar Milan program på tv. Noen som har forslag til hva jeg kan si/evt gjøre for å komme meg unna? Hvordan kan jeg formulere det på en konstruktiv måte? Om han fyren mener at du burde se på cesar milan så kanskje han fyren mener at det alltid er eierne det er noe galt med? 1
Gjest jente8923 Skrevet 16. mars 2013 #12 Skrevet 16. mars 2013 Om han fyren mener at du burde se på cesar milan så kanskje han fyren mener at det alltid er eierne det er noe galt med? Han mener at det er veldig viktig å vise hunden at man er sjefen. Hele tiden. Hunden skal gjøre som man sier hele tiden, aldri finne på noe ugang, alltid høre etter, alltid adlyde og samtidig være kosedyret til eieren. Og det må han gjerne mene, men strider med min oppfatning
waco Skrevet 16. mars 2013 #13 Skrevet 16. mars 2013 Han mener at det er veldig viktig å vise hunden at man er sjefen. Hele tiden. Hunden skal gjøre som man sier hele tiden, aldri finne på noe ugang, alltid høre etter, alltid adlyde og samtidig være kosedyret til eieren. Og det må han gjerne mene, men strider med min oppfatning Hva er galt med å ha en veloppdragen bikkje? 1
waco Skrevet 16. mars 2013 #14 Skrevet 16. mars 2013 Hvorfor skal du skremme folk bare fordi du har en svær bikkje som kan bite? Føler du deg ikke bedre når du kan be bikkja sette seg ned i stedet for brumme på mennesker? Beklager at jeg var skarp absithia, jeg beklager skarpheten, men det skyldes at jeg er redd mennesker som ikke irettesetter svære bikkjer som brummer på mennesker. Går jeg med en bikkje så får ikke bikkja lov til å brumme på mennesker! 1
Gjest jente8923 Skrevet 16. mars 2013 #15 Skrevet 16. mars 2013 Hva er galt med å ha en veloppdragen bikkje? Ingenting galt med en veloppdragen hund, men det er veien dit jeg stusser på. Han mener faktisk at jeg skal sparke hunden min bak hvis han gjør noe, holde han nede i bakken ved å ta han over nakke og hals, bruke strømhalsbånd, alltid ha hunden i så kort lenke at han ikke får tatt hodet ned for å snuse på bakken (Hans egne ord) 2
lillevill Skrevet 16. mars 2013 #16 Skrevet 16. mars 2013 Hvorfor står du å prater med han da? Jeg hadde gått forbi jeg. 3
Gjest jente8923 Skrevet 16. mars 2013 #17 Skrevet 16. mars 2013 Hvorfor står du å prater med han da? Jeg hadde gått forbi jeg. Jeg står ikke og prater med han. Prøver alltid å gå. Hvis jeg prøver å gå bort så følger han etter eller går mot der jeg har tenkt å gå bort. Blir holdt igjen
waco Skrevet 16. mars 2013 #18 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Ingenting galt med en veloppdragen hund, men det er veien dit jeg stusser på. Han mener faktisk at jeg skal sparke hunden min bak hvis han gjør noe, holde han nede i bakken ved å ta han over nakke og hals, bruke strømhalsbånd, alltid ha hunden i så kort lenke at han ikke får tatt hodet ned for å snuse på bakken (Hans egne ord) Strømhalsbånd og det å være fysisk mot bikkja er kanskje litt harry. Broren min hadde et pitbull terrier jeg ved enkelte anledninger jeg passet på. Hadde den bikkja brummet på folk hadde jeg tatt en liten cesar milan "pssst, - og blikk mot bikkja". Andre folk skulle hele tiden fortelle om oppdragelse, - men det var ikke noe mer å fortelle om! Bikkja var perfekt. Den satt når den skulle og den kunne alle mulige triks og reaksjoner. Man kunne ta frem en dokke og en ball og be bikkja finne ballen og den hentet ballen og ikke dokken, og ba man bikkja om å hente dokken så hentet den dokken og ikke ballen. Å se på underkastelse er noe alle mennesker liker. Å se bikkja gjøre alle slags mulige triks, eksemplarisk lydighet og en oppdragelse til etterfølgelse er noe av det gøyeste vi mennesker vet. En bikkje som er veloppdragen, en bikkje som ikke maser, en bikkje som liker ro og en bikkje som liker harmoni, hva kan vel være bedre? Jeg lot til og med bikkja til broren min å leke med fremmede folk som skulle gi oppdragelse. Hunden var menneskevenn. Endret 16. mars 2013 av waco 1
absinthia Skrevet 16. mars 2013 #19 Skrevet 16. mars 2013 Hvorfor skal du skremme folk bare fordi du har en svær bikkje som kan bite? Føler du deg ikke bedre når du kan be bikkja sette seg ned i stedet for brumme på mennesker? Jeg skremmer ikke folk, men har en hund som har sterke flokkvokterinstinkter og skal blant annet kunne jage bort bjørn. Dersom det kommer noen som virker truende på flokken, sier slike hunder i fra, dette er ikke det samme som at de biter, men at de kan virke truende. Som et eksempel kan jeg fortelle at når ukjente menn kommer bort til meg ( han synes ikke at damer er så ille) stiller alltid hunden seg mellom oss, når jeg har hatt med nest minste barnet og går tur kan han være mer påpasselig. Da minstemann ble født, stilte han seg for sikkerhets skyld mellom den som kom for å se babyen og meg som holdt barnet, selv om han oppførte seg pent og var helt rolig. Hunden min regner alle som familien liker og som han har kjent i mer enn 5 minutter til flokken og kjenner disse igjen, selv om han ikke har sett dem på et år og han er forsiktig og mild som en engel med småbarn, men han er likevel en flokkvokter ovenfor ville dyr eller mennesker som oppfører seg betenkelig. Alle hunder som har tenner, KAN bite. Det er en hund det er snakk om, og hadde det kommet en mann som oppførte seg aggressivt og i tillegg begynte å skulle ta kvelertak på ham, så kan jeg faktisk ikke vite hvordan det hadde gått. Jeg har bare observert at han ikke synes at det er greit med sinte, fremmede menn. Ts sier jo at hunden hennes gjør alle mulig slags dempende signaler når denne mannen kommer, fordi hunden ikke vil ha noe med ham å gjøre og da må man regne med at det en gang kan gå galt, når mannen ikke respekterer dette. Hunder gir så godt som alltid dempende signaler i god tid før de går så langt som til å bite. 4
Gjest jente8923 Skrevet 16. mars 2013 #20 Skrevet 16. mars 2013 Strømhalsbånd og det å være fysisk mot bikkja er kanskje litt harry. Broren min hadde et pitbull terrier jeg ved enkelte anledninger jeg passet på. Hadde den bikkja brummet på folk hadde jeg tatt en liten cesar milan "pssst, - og blikk mot bikkja". Andre folk skulle hele tiden fortelle om oppdragelse, - men det var ikke noe mer å fortelle om! Bikkja var perfekt. Den satt når den skulle og den kunne alle mulige triks og reaksjoner. Man kunne ta frem en dokke og en ball og be bikkja finne ballen og den hentet ballen og ikke dokken, og ba man bikkja om å hente dokken så hentet den dokken og ikke ballen. Å se på underkastelse er noe alle mennesker liker. Å se bikkja gjøre alle slags mulige triks, eksemplarisk lydighet og en oppdragelse til etterfølgelse er noe av det gøyeste vi mennesker vet. En bikkje som er veloppdragen, en bikkje som ikke maser, en bikkje som liker ro og en bikkje som liker harmoni, hva kan vel være bedre? Jeg lot til og med bikkja til broren min å leke med fremmede folk som skulle gi oppdragelse. Hunden var menneskevenn. Ok? Hjalp meg ingenting. Tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt han? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå