Gå til innhold

Boliglån - betaler du inn ekstra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier: betaler du boliglånet fortere ned enn betalingsplan tilsier?

Hvorfor/ hvorfor ikke?

Anonym poster: 5e04188c8268eabe30a79b0388d1944d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg betaler inn ekstra når jeg har penger "til overs". Dessuten har jeg fleksilån, så jeg har satt trekket til boliglånet noe høyere enn det jeg egentlig må.

Hvorfor? Det er da innlysende - jeg vil ikke ha mer lån enn jeg må. Dels er det en fordel dersom renta går opp, og dels så vil jeg gjerne eie mest mulig av boligen selv i fall det skulle bli trange tider på arbeidsmarkedet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke betalt inn ekstra. For det første har vi et ganske lite boliglån, så stresser ikke så mye med det. Samtidig så sparer vi heller penger til å kjøpe oss en båt. Så alt ekstra går til det. Vi har det såpass romslig at dersom renta skulle gå opp/en av oss skulle miste jobben el.l. så har vi fortsatt råd til å beholde huset. Når vi har kjøpt båten vi ønsker oss, skal vi ikke se bort fra at de ekstra pengene går til nedbetaling hver mnd. Men ikke per dags dato :)

AnonymBruker
Skrevet

Betaler fortere på topplånet. Det andre betaler vi foreløpig bare renter på - vet ikke hvor lurt det er, men men...

Anonym poster: b6494db2b1b697e052c71bfef5a12737

Skrevet

Ikke foreløpig. Sparer på bsu ennå.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke foreløpig, men håper jeg får det til etter hvert.

Anonym poster: 33fbe69f6839437c45e99cb8f50112ba

AnonymBruker
Skrevet

ja, betaler inn 3500 ekstra per måned.

Hvorfor? Fordi vi vil bli ferdige med lånet tidligere. Har med dette forkortet lånetiden fra 16 til 9 år.

Anonym poster: 47b294adce5312af96f1c403487948f4

Skrevet

Vi betaler litt ekstra når vi får det til, samtidig som vi fremdeles sparer i BSU. Hovedgrunnen er vel at vi ikke bor i den boligen vi har tenkt å bo hele livet, og hvis vi skal ha mulighet til å få oss en enebolig eller rekkehus på et eller annet tidspunkt må vi fort ut med minst det dobbelte av det vi har i lån i dag.

• Liker 2
Gjest Mariah
Skrevet

Nei, vi har heller valgt kortere nedbetalingstid (12 år).

• Liker 1
Skrevet

Har betalt "så mye som mulig" alle de årene vi har hatt lån. Dette er fordi vi hele tiden har tenkt at vi skal kjøpe oss "oppover" i systemet, og derfor vil komme til å trenge mye egenkapital.

Nå tenker jeg at vi har kjøpt vårt dyreste hus, og leker litt med tanken på å betale inn litt mindre. Samtidig tror jeg det er veldig fornuftig å betale mye nå mens vi har mulighet (pga lav rente)

Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Jepp. Har snart betalt ned hele huslånet på tre år. Årsak? Den kommende finansdepresjonen som også vil ramme Norge. Når jeg nå ser hvilken vei renta er på vei, så er jeg glad for at jeg betaler såpass lite i mnd. Dessuten; gjeld=slave.

Endret av Skogmann
  • Liker 1
Skrevet (endret)

For tiden er innbetalingen ca 60% høyere enn det den må være. Det gjelder å utnytte tiden med lav rente for det den er verd. Målet er å bli ferdig på halvparten av normert tid. Selvfølgelig må man spare også. Iallefall så mye at man har ca 3 ggr månedsinntekt på en sparekonto.

Endret av skrue
  • Liker 2
Skrevet

Ja. I fjor betalte jeg inn 150k ekstra, og det blir nok 6-sifret i år også.

Hvorfor? Fordi jeg har mulighet og fordi lånerenten er høyere enn innskuddsrenten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, så mye jeg kan.

Fordi jeg vil betale minst mulig for boligen min, selvsagt

Anonym poster: ff0cd11996ac03f09f32709071cbc7d0

• Liker 1
Skrevet

Ja. I fjor betalte jeg inn 150k ekstra, og det blir nok 6-sifret i år også.

Hvorfor? Fordi jeg har mulighet og fordi lånerenten er høyere enn innskuddsrenten.

Ja, da er det veien å gå. Men hva er differansen, hvilken lånerente har du? Akkurat nå har jeg litt lavere lånerente enn innskuddsrente, så da betaler jeg så lite som mulig.

Skrevet

Prioriterer ikke boliglån. Tror jeg skal klare å slå 3-4% avkastning andre steder.

• Liker 1
Skrevet

Nei, vi holder fortsatt på med oppussing så foreløpig bruker vi de ekstra pengene på det. Så får i heller se etter sommeren :)

Skrevet (endret)

Har bare eid under ett år, men vi ser for oss å spytte inn ekstra når vi har anledning, kanskje rundt sommer og rundt jul. Førstepri er å jobbe opp litt buffere etter at det meste av sparepenger gikk inn i EK til boligkjøp. Vi reiser sjelden på ferier, og har ganske bra lønn, men er vant med studentlivet, så går greit å legge unna penger. En sparer BSU ennå, mens den andre sparer Superspar. Når renta begynner å krype opp, vil vi dytte inn litt ekstra på lånet.

Vi får se hvor mye vi får lagt inn ekstra, kanskje 20k-50k/året.

Endret av Aud Long
  • Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Vi betaler maks av hva smertegrenser vår tåler. Banken ber om minimum 7500 i renter og avdrag, vi betaler opp mot det dobbelte hver mnd. Vi har også rammelån/fleksilån/boligkreditt eller hva man nå vil kalle det, så vi har ingen annen buffer enn lånet. Vi gikk også kraftig inn for å få baksmell på skatten og betalte det vi betalte for lite på skatten inn på rammelånet. Det endte med 12 700 kroner i minus, og de kronene hentes ut fra rammelånet og betales inn i slutten av mai.

Jeg må innrømme at jeg har blitt såpass lånerente-hore at jeg funderer på en amerikansk livsstil der hele lønna går inn på rammelånet når den ankommer og at jeg lever på kredittkort til neste lønn, betaler ned kredittkortet, resten inn på lånet - rinse and repeat. Men synes det virker litt tungvint og er ikke alltid rene fordeler med kredittkort i forhold til betalingskort med %rabatter, trumf osv. Bleh.

Men jeg elsker å se lånet minke. Og overbetaler ofte, vel vitende om at jeg må hente deler av det ut av lånet igjen i slutten av måneden.

Skrevet

Vi har valgt en løpetid på 10 år og betaler inn litt ekstra utover dette per måned , så jeg vil påstå at vi betaler inn mer enn det vi trenger. Vi ønsker heller å spytte i litt ekstra nå som renta er lav og heller ha muligheten til å leve romslig når renta øker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...