Gå til innhold

Spedbarn og høyt TV-volum

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Babyen er i liten 2-roms og TV er rett ved der han skal sove/sover. Han er kun 4 uker.

Samboer mener det er greit at TV uansett program står høyt på men jeg mener det forstyrrer roen et spedbarn skal ha.

Hadde vi bodd i en større bolig hadde jeg ikke reagert så veldig men mener vi bør være forsiktige med TV volum når babyen er så liten og vi bor så smått.

Noen som faktisk VET mer? Forskning? Erfaringer?

Anonym poster: ebf0c3d4cc49103db8bf749aa77ccc47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høye lyder er ikke bra for noen, har fått skadet hørselen min selv og det er ikke å anbefale, og det er verre for barn ja. Jeg vet ikke om noe forskning men trenger du virkelig det for å overbevise faren? Alle burde jo skjønne at støy ikke er bra for spedbarn, det gjør de mer stresset og gir de dårligere søvn. Kanskje dere trur at ungen sover godt på andre siden av veggen med tv'en på full guffe mens h*n faktisk sover dårlig uten å "si i fra".

Anonym poster: b2e1c129a17e2e34a638a63d30badec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva du mener med høyt. Det er f.eks. ganske høye lyder inne i magen, og mange babyer blir rolige av bråk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo litt an på hva du mener med høyt. Det er f.eks. ganske høye lyder inne i magen, og mange babyer blir rolige av bråk.

Babyen våkner lett av TV lydene, tv står jo nær rommet.

"Høyt" er det når den står så nær på et så lite sted.. Babyen tåler fint jevn prat f.eks på restaurant, da sover den i vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er boligen liten og alle lydene er nær babyen vil det virke mer massivt enn om det et lydisoøert rom eller større bolig der TV står lengre unna!

Spedbarn skal ha masse ro og god søvn døgnet rundt. Spedbarn har mer skjør hørsel enn oss voksne...stakkars babyer som får presset på seg TV/musikk etc fra egoistiske foreldre i sitt eget hjem..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er boligen liten og alle lydene er nær babyen vil det virke mer massivt enn om det et lydisoøert rom eller større bolig der TV står lengre unna!

Spedbarn skal ha masse ro og god søvn døgnet rundt. Spedbarn har mer skjør hørsel enn oss voksne...stakkars babyer som får presset på seg TV/musikk etc fra egoistiske foreldre i sitt eget hjem..

Enig i dette. Trodde det var innlysende...

Spedbarn/babyer har rett til å få spise i ro og slippe å bli matet foran TV'n og ved mating bør jo foreldrene konsentrere seg om barnet.

Små barn blir urolige og søvnforstyrret av TVlyder dersom det oppleves nært inn på, stakkars små!:(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre barn tåler jevne lyder og selskap/folk:)

Men de tåler ikke forstyrrelser/TV/musikk, den ene fikk søvnforstyrrelser og sov nesten ikke, de andre ble grinete. Da bodde vi trangt...så snart vi flyttet inn i hus og de fikk egne rom løste problemene seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forskning viser at spedbarn blir forstyrra av støy/mye lyd i hjemmet sitt der de skal sove

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet blir forstyrret, er det for høyt. Så enkelt er vel det?

Men jeg er ikke enig i at "foreldre bør kunne konsentrere seg om babyen" og f.eks. ikke se på TV ved mating. Når man mater mer eller mindre hele kvelden, hver kveld i 5-6 mnd, har man som voksen behov for avveksling. Og det er ikke så enkelt å f.eks. lese bok mens man ammer. Her fyller TV eller radio et tomrom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at spedbarn blir forstyrra av støy/mye lyd i hjemmet sitt der de skal sove

Og sånne "forskning viser at"-greier blir for enkelt. Hvis det var så svart-hvitt som du presenterer det, ville man ikke trengt å lese forskningsrapporter for å vite dette. Hvilken type lyder, hvor høyt, hvor mange babyer blir forstyrret?

Min baby sov aldri bedre enn de gangene jeg hadde henne med i en bråkete kantine. Hun sov forresten også ganske bra til gressklipperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og sånne "forskning viser at"-greier blir for enkelt. Hvis det var så svart-hvitt som du presenterer det, ville man ikke trengt å lese forskningsrapporter for å vite dette. Hvilken type lyder, hvor høyt, hvor mange babyer blir forstyrret?

Min baby sov aldri bedre enn de gangene jeg hadde henne med i en bråkete kantine. Hun sov forresten også ganske bra til gressklipperen.

Din baby om det...vår barnelege som følger oss opp forteller at vi gjør rett i å gi babyen ro og stillhet før den skal legges/sove og ved måltider.

Gressklipper og annet er en av mange hverdagslyder som de tåler...akkurat som trafikk/kafé/annet bakgrunns.

Gressklipper eller skarp TV lyd før innsovingen er ikke lurt hos oss men bra det fungerer hos dere...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om et yngre par som ble meldt til Barnevernet, fordi de spilte musikk dagen lang, slik at babyen fikk hjembesøk...babyer skal jo ha mye ro inne i hjemmet der den skal utvikle seg, spesielt om den bor lite!

Men når babyer er på trilletur/ute er jo lyder normalt. Bortsett fra veiborring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din baby om det...vår barnelege som følger oss opp forteller at vi gjør rett i å gi babyen ro og stillhet før den skal legges/sove og ved måltider.

Gressklipper og annet er en av mange hverdagslyder som de tåler...akkurat som trafikk/kafé/annet bakgrunns.

Gressklipper eller skarp TV lyd før innsovingen er ikke lurt hos oss men bra det fungerer hos dere...

Det er nettopp dette som er poenget mitt - at barn er mer forskjellige enn "forskning viser"-argumenter klarer å få fram.

Det viktigste er å følge med på sin egen baby, og være oppmerksom på hvordan den reagerer. Hvis den blir urolig, må man som voksen tilpasse seg.

TS: Kanskje samboeren din trenger et trådløst headset?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det viktigste er å følge med på sin egen baby, og være oppmerksom på hvordan den reagerer. Hvis den blir urolig, må man som voksen tilpasse seg.

TS: Kanskje samboeren din trenger et trådløst headset?

Hei,

Ja har foreslått det for ham, for lenge siden.

Han sier han kan kjøpe en forlenget ledning til headset til sin IPhone men han har ennå ikke gjort det.

Om jeg nevner det igjen vil han koble ut og mene at jeg maser.

Tror ikke han er enig med meg ang lydbildet og baby i en så liten leilighet. Og hvis han ikke er enig, så blir det vel som jeg "presser ham" til noe han egentlig ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørtes litt sløvt ut av ham..hadde gladelig iført meg trådløse hodetelefoner av hensyn til en liten baby som bodde "oppe i oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hørtes litt sløvt ut av ham..hadde gladelig iført meg trådløse hodetelefoner av hensyn til en liten baby som bodde "oppe i oss".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han mener at baby ikke blir forstyrret, har han kanskje heller ikke noe imot å være den som tar den opp, trøster, og gir mat... en hel kveld..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...