Gå til innhold

Hjelp til valg av bil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal kjøpe bil, og kommer ganske sikkert til å få stønad fra NAV til dette fordi jeg ikke kan ta kollektivtransport pga helsa (ca. 140000), derfor lurer jeg på om noen har tips til hvilken jeg bør vurdere. Jeg kan gå litt over dette beløpet, men helst ikke så mye, max 30-40000. Derfor blir det garantert en bruktbil.

Det eneste definitive kriteriet jeg har er at den ikke er for lav eller for høy, sånn at jeg kommer meg inn og ut av den. For å gi et eksempel, så har Subaru Forrester en høyde som passer meg fint.

Beklager hvis dette ble litt lite å gå etter, men jeg har virkelig ikke peiling på bil, og det har egentlig ingen jeg kjenner heller. Jeg skal selvfølgelig gjøre egen research også, men det hadde allikevel vært fint med tips, det er en jungel. Siden jeg må regne med å ha denne bilen i mange år, så hadde jeg også blitt glad om noen hadde generelle tips til hva som er lurt å tenke på når man kjøper bil.

PS: Dette er ikke en tråd om hvor dumt det er at skattepengene dine går til at jeg får kjøpt meg bil.

Anonym poster: 514b4623e989c9351ad8cb1ed86922d9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mercedes Diesel C-klasse, evnt. hvis du har råd til noen mindre (sånn ca 3-5.000 kroner) reparasjoner en gang i blant (si en gang i året) så E-klasse (diesel). Dette er motorer som holder lenge og tar du vare på de (oljebytte en gang i året, bilvask minimum en gang i måneden - for å forhindre rust, rust er som karies i tennene, får du det er det vanskelig å bli kvitt, en må ta en stor bit for å få det bort, at på til er det fort gjort å vaske bilen for å holde rusten vekke) så holder bilen også enda lenger.

Anonym poster: 7db3d6a45e062d91782b9fdf4fd56b34

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg kan desverre ikke svare deg på dette spørsmålet, men heller stille deg ellernoen andre som vet et spørsmål om dette emnet.

Du sier du får støtte fra NAV? Jeg har også fysiske plager og er i avslutningsprosessen til å bli ufør. Og lurte på hva som må til for å få støtte fra NAV til bil? Finnes det en side på nettet med krav? Og til de som mener jeg burde snakke med min saksbehandler, så nei, det vil jeg ikke. Han er en drittsekk av dimensjoner som jeg føler har prøvd å sabotere for meg på alle måter han kan. Så hvis jeg spør han om info vil han bare komme med noe svadasvar.

Anonym poster: 3a0c523f726c8c1e0c0cf4403fbffbdc

Skrevet (endret)

Generelt, sjekk serviceheftet, se at servicene er fulgt opp i tide.

Sjekk også hva som nylig har blitt gjort av servicer, f.eks om registerreima har blitt byttet, dette kan bli dyrt. Om det er en bil med turbo, så vær obs på at turboer gjerne ryker rundt 160-200 000 kilometer, og kan være kostbare å bytte. Noen merker er dyrere å bytte turbo på enn andre, uten at jeg har oversikten på hvilke.

Å kjøpe Mercedes fordi motorene holder lenge, vel... ...bilmotorer pleier å holde helt fint frem til det er dags for å sende tralla til bilopphuggeren uansett merke. Mercedes er ikke i noen særstilling her.

Nylakkert bil kan bety kollisjonsskade, eller kjapp og gæli rustutbedring, og det kan være en mindre skade som har blitt opprettet. Du kan spørre om hvorfor bilen er nylakkert, men dette er i utgangspunktet noe som bør være opplyst om på forhånd. Hvis ikke bør du bare si takk, men nei takk.

Du sier at du ikke har peiling på bil, så da regner med med at du heller ikke krever så mye annet av bilen enn at den skal bare virke, være tett, bruke lite drivstoff, og ta deg fra A til B.

Men se om interiøret er veldig slitt, ingen grunn til å kjøpe noe som ser ut som en festivaldass innvendig, uansett hvor mye selger fremhever at den bilen er et kupp.

Apropos interiør, elektiske seter og mye utstyr er digg, men det er også flere ting som kan gå galt, så et spartansk interiør er en bra ting i denne sammenhengen. Soltak er f.eks egentlig bare enda et sted det kan lekke vann inn i kupeen fra.

Om jeg har skjønt deg riktig, så regner du med en stønad på 140 000, og du kan legge til 30-40 000 på det igen, altså at du kan bruke 170-180 000 på bilkjøp.

Det eneste definitive kriteriet er passende høyde.

Subaru Forrester er ingen dårlig bil, så om du liker den er ikke det det dummeste du kan kjøpe.

Ellers har du jo Subaru Outback, en stasjonsvogn som har fått ekstra bakkeklaring, og kanskje vil føles mer personbilaktig enn en Forrester.

Andre ok biler lignende Subaru Forrester i den prisklassen er Honda CR-V, Toyota Rav4, Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe, og Nissan Quashqai, Andre biler med litt høyde er VW Golf Plus, VW Polo Cross (http://www.finn.no/f...nnkode=40296638).

Det jeg tror du bør prioritere er lav kilometerstand og nyest mulig årsmodell, så da blir det ikke stor motor og mye utstyr.

Endret av Cpl Nobby Nobbs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...