Gå til innhold

I år er det 200 år siden norske kvinner fikk stemmerett

TorhildN

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en oppgave på skolen. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, så jeg gjorde det her!

oppgaven er:

I år er det 100 år sidan norske kvinner fekk stemmerett ved stortingsval. Likevel kunne Aftenposten 1.3.2013 fortelje at berre ei av to unge jenter nyttar seg av retten til å stemme. Kva trur du kan vere årsakene til det, og kva meiner du ein kan gjere for å få fleire jenter til å stemme?

Dette er en atrikkel oppgave. Jeg lurte på om det var noen som hadde noen gode forslag? hva kan jeg ha med? og har dere noen ideer til hva årsaken kan være?

Takk for svar!

Endret av TorhildN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har en oppgave på skolen. Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette innlegget, så jeg gjorde det her!

oppgaven er:

I år er det 100 år sidan norske kvinner fekk stemmerett ved stortingsval. Likevel kunne Aftenposten 1.3.2013 fortelje at berre ei av to unge jenter nyttar seg av retten til å stemme. Kva trur du kan vere årsakene til det, og kva meiner du ein kan gjere for å få fleire jenter til å stemme?

Dette er en atrikkel oppgave. Jeg lurte på om det var noen som hadde noen gode forslag? hva kan jeg ha med? og har dere noen ideer til hva årsaken kan være?

Takk for svar!

hvor stor andel av unge gutter benytter stemmeretten? dersom det er like få gutter, er et kjønnsperspektiv meningsløst og man må heller se på aldersperspektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor stor andel av unge gutter benytter stemmeretten? dersom det er like få gutter, er et kjønnsperspektiv meningsløst og man må heller se på aldersperspektivet.

Det vet jeg ikke. Det er nok bare fokusert på kvinnene i denne oppgaven, fordi det er 100 år siden i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har høyere valgdeltakelse enn menn, det at dette ikke anses som et problem, mens det at bare 50% av jenter i alderen 18-21 år stemmer slås opp som et stort problem, er et av mange eksempler på at feminisme og ensrettet kvinnekamp ligger til hinder for likestilling. Det er som sagt i aller høyeste grad ikke noe kjønnsspesifikt problem, selv om feminister skal ha det til at det er det, derfor blir det meningsløst å gjøre oppgaven ut i fra et kjønnsperspektiv i stedet for å se på aldersgruppen som en helhet.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/meninger/Valg-er-mer-en-jente--enn-gutteting-7135560.html

her ser vi at unge kvinner i større grad enn unge menn benytter seg av stemmeretten. man kan jo undres hva motivet da er for å øke andelen kvinnelige velgere, mens unge menn ikke nevnes. er det fordi unge kvinner i større grad stemmer sosialistisk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...