Gå til innhold

Hvordan best mulig stimulere og aktivere 1 måned gammel baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan vi best stimulere utviklingen til en 1 måneder gammel baby?

Bortsett fra å sove og spise, samt være mye innendørs fordi det er kald vinter ute..og det blir få trilleturer pga. elendig vær?

Kan/bør man trille babyen ute i vogn hver dag?

Hvor lenge?

De små skal vel ikke ha for mange inntrykk og lyder, så ikke så lett dette. Kafebesøk kan gjøre de små stresset og det er for bråkete og de er der lenge om gangen.

Anonym poster: 99ccb9a32c0c57ea2b4fcdaeed849de7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behøver ikke stimulere de i det hele tatt når de er så små.

Sove, spise, ligge på armen/sofa ved siden av deg/dere, det er alt de behøver.

Trille tur kan du gjøre når du vil. Pakk bare barnet inn etter vær, de ligger lunt nede i vogna. :)

Skrevet

Husker ikke helt, men tror ikke jeg tenkte så mye på stimulering på den alderen? Så på ansikt og kontrastfarger, tok på harde og myke ting, sang osv.

På den tiden var det en stor utfordring å komme seg ut av huset, så det ble ikke for mange turer ut for å si det sånn. Kuldegrensa er vel -10 for trilling i vogn, og du kan vel trille så lenge babyen trives. Kjenn på babyen for å kjenne om den er passelig varm.

Skrevet

Jeg mener man ikke trenger å tenke så mye på stimulering når de er så små, da mange eksperter mener babyer står mer i fare for å bli overstimulert enn understimulert i vår samfunn. Ville bare gjort det som faller de fleste naturlig når man får babyen, nemlig å småprate med den når man har babyen i fanget, la babyen se på ansiktet ditt (små babyer syns gjerne foreldrenes ansikt er bedre underholdning enn leker), la babyen få fred når gir signal om at den trenger pause, gi kroppskontakt (dette går jo av seg selv når man ammer, siden man ammer så mye i starten og da har babyen mye inntil seg). Jeg vil si at man bør prøve å følge babyens behov og gjøre det som faller en naturlig, og ikke tenke så mye på hva man bør eller ikke bør gjøre i starten. Mødre i dag blir jo stressa av all informasjonen som fins om hva man skal og ikke skal, men egentlig mener jeg det å håndtere nyfødte handler om å gjøre ting enkelt. Jeg tror de fleste mødre har en instinktiv følelse av hva som er riktig når det gjelder de viktige tingene når de er så små. Men i informasjonssamfunnet læres vi ikke akkurat til å kjenne etter og lytte til magefølelsen som nybakte mødre.

Når det gjelder støy, så ville jeg ikke holdt meg helt unna kafeer, om man har lyst til å gå kafé. Men man trenger jo ikke å tilbringe timesvis der hver dag heller. En mellomting er noe som passer fint der som med mye annet.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne ammer på kafé og drikker sine 5 latte der, da hun aldri sover pga babyen - og hennes mann snorker.

Da blir hun sur gretten og overtrett.

Anonym poster: 449d4e40f4b33bde724c104cc9571bd7

Skrevet

Det enkle er ofte det beste: en månedsgammel baby trenger vel ikke annen stimulans enn det den får med å være med på dagliglivet. Høre stemmer, bli sunget for, gå turer, få kos. En kafetur skader neppe, man trenger ikke ta så fryktelig hensyn til babyen, men heller ikke gjøre så mye for ekstra stimulans. Det holder lenge at den får være med på det som skjer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...