cec74 Skrevet 16. mars 2013 #1 Del Skrevet 16. mars 2013 Er det noen her som har prøvd medisinen methotrexate til behandling for leddgikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #2 Del Skrevet 16. mars 2013 Ja, gikk på den i to år. Fungerte greit på sykdommen for min del, men fikk etterhver så store bivirkninger ble det vanskelig å fortsette. Jeg var syk i 3,5 dager etter inntak, og fungerte greit resten av uken. Fikk etterhvert skyhøy senkning, forhøyede leververdier osv. Anonym poster: 503b71ad1158dd012c39af4398b33a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 16. mars 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 16. mars 2013 Ja, gikk på den i to år. Fungerte greit på sykdommen for min del, men fikk etterhver så store bivirkninger ble det vanskelig å fortsette. Jeg var syk i 3,5 dager etter inntak, og fungerte greit resten av uken. Fikk etterhvert skyhøy senkning, forhøyede leververdier osv. Anonym poster: 503b71ad1158dd012c39af4398b33a1b åja, huff :-( frykter bivirkningene.. skal starte opp med den i morgen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #4 Del Skrevet 16. mars 2013 Husk å ta folsyren slik du har fått instruksjon om, det letter en del. Ellers går det veldig bra for de fleste, det er jo ikke sikkert du får bivirkningene jeg fikk. God bedring! Anonym poster: 503b71ad1158dd012c39af4398b33a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 16. mars 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 16. mars 2013 Husk å ta folsyren slik du har fått instruksjon om, det letter en del. Ellers går det veldig bra for de fleste, det er jo ikke sikkert du får bivirkningene jeg fikk. God bedring! Anonym poster: 503b71ad1158dd012c39af4398b33a1b Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mielove Skrevet 16. mars 2013 #6 Del Skrevet 16. mars 2013 Henger meg på her. Skal starte med methotrexate om ca 2 måneder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 16. mars 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 16. mars 2013 Henger meg på her. Skal starte med methotrexate om ca 2 måneder... Er sikkert like spent du da, om det blir god virkning av medisinen. Får håpe man slipper bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mielove Skrevet 13. april 2013 #8 Del Skrevet 13. april 2013 Er sikkert like spent du da, om det blir god virkning av medisinen. Får håpe man slipper bivirkninger. Hvordan har det gått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 20. april 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 20. april 2013 Hvordan har det gått? har tatt den ca 1 mnd no, har ikke merket noen bedring enda, men litt tidlig å si. kan gå opptil 4-6 mnd før opptimal effekt. Har endel bivirkninger :-( hodepinen er værst, kvalme i to dager etter inntak. fortsetter dette så skal jeg få prøve en annen medisin.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nada Skrevet 20. april 2013 #10 Del Skrevet 20. april 2013 Henger meg på her jeg også. Skal til revmatolog på mandag og jeg vet hun vil foreslå å gå over på Methotrexat. Jeg har begynt å få små endringer i noen tåledd. 3 år siden jeg fikk diagnosen nå, men ser symptomer i journalen min som henger sammen med RA fra 7 år tilbake. Bruker nå Salazopyrin, prednisolon og ibux og paracetamol (siste bare når det trengs mer). Noen som har klart å kartlegge ting som har innvirkning på sykdommen? Tenker på kosthold, spesifikke matvarer, vær, varme/kulde...osv. Jeg var nesten symptomfri når jeg gikk gravid med min datter. 4 mnd etter var jeg på bunn og klarte ikke løfte henne lenger om natten. Og også når jeg spiste Lavkarbo, men effekten avtok etter ca 6 mnd. Fikk effekt etter ca 1 - 2 uker. Nå prøver jeg vegansk kosthold. 2 uker nå og merker ingen forskjell. Fikk litt symptomlindring når jeg gikk gravid med min sønn, men absolutt ikke slik som med første. Nå, 5 mnd etter er jeg veldig dårlig og sliter igjen med nattstell og amming osv. Vil prøve LDN (Low Dose Naltrexone) men fastlege og revmatolog vil ikke skrive ut. Skal til privatlege senere i uken og prøve der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 20. april 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 20. april 2013 Henger meg på her jeg også. Skal til revmatolog på mandag og jeg vet hun vil foreslå å gå over på Methotrexat. Jeg har begynt å få små endringer i noen tåledd. 3 år siden jeg fikk diagnosen nå, men ser symptomer i journalen min som henger sammen med RA fra 7 år tilbake. Bruker nå Salazopyrin, prednisolon og ibux og paracetamol (siste bare når det trengs mer). Noen som har klart å kartlegge ting som har innvirkning på sykdommen? Tenker på kosthold, spesifikke matvarer, vær, varme/kulde...osv. Jeg var nesten symptomfri når jeg gikk gravid med min datter. 4 mnd etter var jeg på bunn og klarte ikke løfte henne lenger om natten. Og også når jeg spiste Lavkarbo, men effekten avtok etter ca 6 mnd. Fikk effekt etter ca 1 - 2 uker. Nå prøver jeg vegansk kosthold. 2 uker nå og merker ingen forskjell. Fikk litt symptomlindring når jeg gikk gravid med min sønn, men absolutt ikke slik som med første. Nå, 5 mnd etter er jeg veldig dårlig og sliter igjen med nattstell og amming osv. Vil prøve LDN (Low Dose Naltrexone) men fastlege og revmatolog vil ikke skrive ut. Skal til privatlege senere i uken og prøve der. Har også hatt symptomer på ra i flere år før jeg fikk diagnosen, har leddforandringer i tær og fingre, og betennelser i mange store og små ledd. har fått rullestol for avlastning nå. tar prednisolon og methorexate og paracet og voltaren ved behov. er absolutt ikke noe glad for å innta så mye medisiner :-( men men jeg reagerer mest på tomater, paprika, sukker og svinekjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nada Skrevet 21. april 2013 #12 Del Skrevet 21. april 2013 Har også hatt symptomer på ra i flere år før jeg fikk diagnosen, har leddforandringer i tær og fingre, og betennelser i mange store og små ledd. har fått rullestol for avlastning nå. tar prednisolon og methorexate og paracet og voltaren ved behov. er absolutt ikke noe glad for å innta så mye medisiner :-( men men jeg reagerer mest på tomater, paprika, sukker og svinekjøtt. Uff, vondt å høre at du har det vondt. Om det er noen trøst så vet jeg eller kan tenke meg hvordan du har det. Har du noen gang prøvd å legge om kosten? Jo mer jeg leser om leddgikt og reaksjoner på mat, jo mer overbevist blir jeg om at dette er en meget individuell sykdom! Alle reagerer jo på forskjellige ting. Jeg testet sukker og hvete når jeg gikk på lavkarbo (for da spiste jeg det ikke i det hele tatt og kunne teste det ganske bra). Sukker gikk helt fint, men hvete gjorde ting verre. Er rullestolen mest pga smerter i føttene, eller er det mer pga ankler, knær, hofter? Jeg er helt avhengig av sko av merket FitFlop (www.fitflop.com). Har utallige par og bruker de hele tiden. Om jeg skal på besøk så tar jeg med meg tøfler i vesken for jeg klarer nesten ikke å gå uten. Med disse på bena så går jeg tilnærmet normalt. Anbefales! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nada Skrevet 21. april 2013 #13 Del Skrevet 21. april 2013 Forresten: må man gå på p-piller når man tar Methotrexate? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakron Skrevet 21. april 2013 #14 Del Skrevet 21. april 2013 Jeg har gått på methotrexate i.. husker ikke akkurat hvor mange år, rundt 7 år kanskje.. av og til har jeg merket litt kvalme dagen etter at jeg har tatt tablettene, men ikke hver gang, og ingen sterk kvalme. Det er det eneste jeg har hatt av bivirkninger. Tablettene hadde imidlertid ingen/lav effekt alene, så jeg har tatt Humira i tillegg. Etter at jeg begynte med Humira sammen med methotrexate ble jeg symptomfri Man MÅ ikke gå på p-piller når man tar methotrexate, men man bør bruke en sikker prevensjon pga høy fare for at fosteret blir skadet eller dør hvis man blir gravid når man tar denne medisinen. Jeg sluttet vel med methotrexate 4 mnd før vi begynte å prøve og få barn (i samråd med revmatolog selvfølgelig). Det anbefales å slutte med medisinen såpass lenge før for at man skal være sikker på at virkestoffene er helt ute av kroppen før man blir gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mielove Skrevet 22. april 2013 #15 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) har tatt den ca 1 mnd no, har ikke merket noen bedring enda, men litt tidlig å si. kan gå opptil 4-6 mnd før opptimal effekt. Har endel bivirkninger :-( hodepinen er værst, kvalme i to dager etter inntak. fortsetter dette så skal jeg få prøve en annen medisin.. Dumt med de bivirkningene. Jeg vet noen har merket mindre bivirkninger ved å ta mtx i sprøyteform i stedet for piller. Vet ikke om det kan være aktuelt? Hvor lenge må du prøve mtx før du får prøve andre typer? Skal til revmatolog om litt ovrr en uke nå... Er så spent på om jeg starter på mtx da. Det er det som er planen. Da er baby 6 mnd. Hittil har jeg brukt salazopyrin og prednisolon. Har ikke optimal effekt. Er snart nyutdannet, og vil så gjerne være bra nok til å jobbe 100% i tillegg til å ha et liv utenom. Endret 22. april 2013 av mielove Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 22. april 2013 #16 Del Skrevet 22. april 2013 Har gått på Methotrexate i kombinasjon med biomedisinen Humira i 3 år pga en hissig psoriasisartritt. Dette stoppet den hissige utviklingen, senkningen er tilnærmet normal og livet ble flott igjen. Ingen bivirkninger av Meth. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 22. april 2013 Uff, vondt å høre at du har det vondt. Om det er noen trøst så vet jeg eller kan tenke meg hvordan du har det. Har du noen gang prøvd å legge om kosten? Jo mer jeg leser om leddgikt og reaksjoner på mat, jo mer overbevist blir jeg om at dette er en meget individuell sykdom! Alle reagerer jo på forskjellige ting. Jeg testet sukker og hvete når jeg gikk på lavkarbo (for da spiste jeg det ikke i det hele tatt og kunne teste det ganske bra). Sukker gikk helt fint, men hvete gjorde ting verre. Er rullestolen mest pga smerter i føttene, eller er det mer pga ankler, knær, hofter? Jeg er helt avhengig av sko av merket FitFlop (www.fitflop.com). Har utallige par og bruker de hele tiden. Om jeg skal på besøk så tar jeg med meg tøfler i vesken for jeg klarer nesten ikke å gå uten. Med disse på bena så går jeg tilnærmet normalt. Anbefales! Rullestolen er for avlastning, pga knær ankler og tær. Skal på leddgiktkurs(tror det hette det) til høsten, blir da ei uke på sykehus og får høre mer om kosthold, trening, medisiner,behandling og seksualitet. blir interessant! Skal samtidig da få tilpasset sko. Gleder meg til å treffe andre med samme problemer som meg. Har ikke vært så flink å teste ut kostholdet, men holder meg unna sukker, svinekjøtt, tomater og paprika (som jeg vet jeg får reaksjoner av) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec74 Skrevet 22. april 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 22. april 2013 Dumt med de bivirkningene. Jeg vet noen har merket mindre bivirkninger ved å ta mtx i sprøyteform i stedet for piller. Vet ikke om det kan være aktuelt? Hvor lenge må du prøve mtx før du får prøve andre typer? Skal til revmatolog om litt ovrr en uke nå... Er så spent på om jeg starter på mtx da. Det er det som er planen. Da er baby 6 mnd. Hittil har jeg brukt salazopyrin og prednisolon. Har ikke optimal effekt. Er snart nyutdannet, og vil så gjerne være bra nok til å jobbe 100% i tillegg til å ha et liv utenom. Skal prøve ut methorexate i 4-6 mnd i første omgang, men hvis disse bivirkningene ikke gir seg så skal jeg få prøve en annen medisin, hun sa ikke navnet på den. men sa det var en biologisk medisin i sprøyteform. har ingen virkning av metheroxate enda. men tidlig å si. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mielove Skrevet 24. april 2013 #19 Del Skrevet 24. april 2013 Angående kosten og leddgikt: Før jeg ble gravid nå sist så spiste jeg et lavkarbo-lignende kosthold. Følte det hjalp en god del, men vet ikke om det var tilfeldig mtp at jeg også gikk på medisiner da. Jeg sluttet med lavkarbokostholdet da jeg ble gravid, og har ennå ikke startet oppigjen med det. Var helt fantastisk fin gjennom svangerskapet, og stive ledd ble helt myke igjen. Jeg er en del dårligere nå 6 måneder etter fødselen, men har fortsatt mye bedre bevegelighet i leddene enn før jeg ble gravid. Så det er veldig deilig. Men i og med at jeg er en del verre nå, lurer jeg på å begynne på igjen med lavkarbokosthold, eller prøve middelhavskostholdet som mange med revmatiske sykdommer snakker så varmt om. Eneste jeg vet med sikkerhet jeg har reagert veldig negativt på er rødvin. Får store smerter av det, så det holder jeg meg langt unna. Men skal teste ut om evt andre ting bør kuttes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nada Skrevet 24. april 2013 #20 Del Skrevet 24. april 2013 Angående kosten og leddgikt: Før jeg ble gravid nå sist så spiste jeg et lavkarbo-lignende kosthold. Følte det hjalp en god del, men vet ikke om det var tilfeldig mtp at jeg også gikk på medisiner da. Jeg sluttet med lavkarbokostholdet da jeg ble gravid, og har ennå ikke startet oppigjen med det. Var helt fantastisk fin gjennom svangerskapet, og stive ledd ble helt myke igjen. Jeg er en del dårligere nå 6 måneder etter fødselen, men har fortsatt mye bedre bevegelighet i leddene enn før jeg ble gravid. Så det er veldig deilig. Men i og med at jeg er en del verre nå, lurer jeg på å begynne på igjen med lavkarbokosthold, eller prøve middelhavskostholdet som mange med revmatiske sykdommer snakker så varmt om. Eneste jeg vet med sikkerhet jeg har reagert veldig negativt på er rødvin. Får store smerter av det, så det holder jeg meg langt unna. Men skal teste ut om evt andre ting bør kuttes ut. Er det gutt eller jente du har fått? Jeg opplevde å være nesten helt symptomfri når jeg gikk gravid med jente, men nesten ingen bedring når jeg gikk gravid med gutt i magen. Snart 6 mnd etter fødsel her og, det begynner å kjennes. Nå sliter jeg veldig med morgenstell av de to små og blir sykmeldt neste uke. Da tar far over i pappaperm en stund. Jeg gikk over til lavkarbo 6 mnd etter fødsel med første og ble nesten symptomfri etter 1 uke. Men effekten avtok gradvis og etter 4 mnd eller noe slikt så var jeg tilbake til start. Vil også bare advare om (i tilfelle du ammer) at jeg mistet melken nesten fullstendig. Satt igjen med bare 1/3 av hva jeg hadde før og klarte ikke få opp produksjonen igjen. Dette var visst vanlig. I tillegg så tror jeg melken endret smak for hun nektet plutselig å ammes mer. I dag har jeg fått LDN som jeg skal prøve i noen måneder fremover før jeg vurderer methotrexat igjen. Håper på å få en effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå