AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Hjemme hos oss har alle plikter. Dvs at barna våre på 11 og 14 må hjelpe til med praktiske gjøremål. Tanken bak det er at alle må gjøre noe for felleskapet og felles hygge og kos. De hjelper til med faste oppgaver, samt annet som de blir spurt om. Slik har det vært siden ungene var store nok til å bidra. Begge yter i forhold til hva vi foreldre syns er passende for alderen. Som pappa vet jeg at jeg er det viktigste forbildet til min sønn, og ønsker selvfølgelig å videreføre fellesskap og mestringsfølelse når det gjelder husarbeid. Jeg opplever at det er mange familier hvor barna hjelper lite til, eller ingenting. Ofte er det også en av foreldrene (oftest en pappa) som ikke bidrar noe særlig. Det kan det være mange grunner til. I enkelte familer ønsker kvinnen i huset å gjøre alt selv for da blir det "skikkelig gjort"..... Min datter på 15 forteller at flere i hennes klasse ikke har grunnleggende kunnskaper på feks kjøkkenet, og at mange ikke har plikter hjemme. Hvordan står det til i din famile ? Hjelper alle til hjemme hos dere - også barna ? Hilsen en pappa Anonym poster: 3db063a0a5482f3d9440c3ecbbea6910
Silfen Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Ja, alle hjelper til. Jeg vasker gjerne, mens fjortisen for eksempel fint klarer å ta badet og oppvasken, som ofte er hennes ting. Mens Mini rydder gjerne i gangen og stuen og tørker støv. Vi har liten leilighet, så den blir fort "rotete" når bare litt blir satt fra seg her og der. Alle han ansvar for å ta sine ting.
Kontormus Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Sønnen på 15 er den største slasken når det kommer til orden og bidra til å holde heimen i representabel stand. Jeg er klar over at det er jeg som har feilet. Men jeg er likevel fornøyd med å ha en grei tenåring som det på andre måter aldri er noe trøbbel med.
Gjest uAnonymbruker Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Vi hadde sånn belønningssystem med stjerner fra lillesøsteren min og jeg var 3-4 år til vi flyttet ut. Så hos oss hjalp alle til.
Kattugla Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Når det kommer til rydding/vasking er jeg den eneste som gjør noe som helst på eget initiativ. Ikke blir det godt mottatt heller hvis jeg ber om "hjelp", min mann sukker og stønner og 11-åringen nøler ikke med å lage en scene med hyling og skriking og legge seg på gulvet i protest.. Jeg føler meg som den lille gule hønen, men det er det slutt på nå - jeg er på husmorstreik!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Jeg: Husarbeid. Dette innebærer alt av oppvask, gulvvask, klesvask, støvtørking etc etc Det praktiske. Har barnet klærne det trenger i bhg? De regningene der, er de betalt? Etc Innkjøp av klær og materielle ting vi trenger. Han: Middag, nesten hver dag. Innkjøp står han mest for, men jeg overfører han en god del slik at vi står likt. Hjelp til husarbeid-posten min ved behov. Utearbeid. Men det er lite av, kun bilen. (På den måten at han gjør noe med bilen 2 ganger i året max, derfor jeg skriver "kun".) Snømåking deler vi på. Vår 2-åring: Selskap og "god" hjelp under klesvask, oppvask, hive ting i søpla, sette klær på plass osv. Ser en god utvikling, spesielt siden vi gjør dette til lek Men plikter har hun da altså ikke, annet enn foreløbig høre etter sine foreldre;) Anonym poster: 2da8e9977830621458f039a46238c37e
Redbull Skrevet 16. mars 2013 #7 Skrevet 16. mars 2013 Nå er jenta vår bare 2 da, men hun rydder lekene etter seg og hjelper oss å ta av og på bordet når vi skal spise. Selvfølgelig helt frivillig. Jeg og mannen gjør det som trengs når vi ser det. Jeg har ansvar for klærne, resten tar vi sammen Barna kommer absolutt til å få sine plikter når de vokser til.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #8 Skrevet 16. mars 2013 Vi oppdrar dagens menn som en dag skal bli noens ektemann. Han blir fort skilt om han ikke bidrar på hjemmefronten, for det har likestillingen og barneministeren kjempet frem. Tatt 12 uker bort fra mors mammaperm og gitt til far. Jeg vil se de mennene som håndterer baby, klesvask, matlaging, lekser og matpakkelaging så godt som damer gjør. Menn med vaskefiller og baby på armen i full travelhet. Jojo, ikke rart det er skilsmisser her til lands. I gamle dager var det døtrene som måtte hjelpe mor, guttene fikk være med far og hogge ved i skogen. Slik er det ikke i dag. Anonym poster: bb2ceb29cfbb5c2863a5d2a33fd21273
Redbull Skrevet 16. mars 2013 #9 Skrevet 16. mars 2013 Vi oppdrar dagens menn som en dag skal bli noens ektemann. Han blir fort skilt om han ikke bidrar på hjemmefronten, for det har likestillingen og barneministeren kjempet frem. Tatt 12 uker bort fra mors mammaperm og gitt til far. Jeg vil se de mennene som håndterer baby, klesvask, matlaging, lekser og matpakkelaging så godt som damer gjør. Menn med vaskefiller og baby på armen i full travelhet. Jojo, ikke rart det er skilsmisser her til lands. I gamle dager var det døtrene som måtte hjelpe mor, guttene fikk være med far og hogge ved i skogen. Slik er det ikke i dag. Anonym poster: bb2ceb29cfbb5c2863a5d2a33fd21273 Du er hjertelig velkommen hjem til oss Mannen min har en far som deltar mye i hjemmet, jeg har en far og en farfar som gjør det samme. Her svinger han ofte vaskekosten helt uten hinting fra meg!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2013 #10 Skrevet 16. mars 2013 Vi oppdrar dagens menn som en dag skal bli noens ektemann. Han blir fort skilt om han ikke bidrar på hjemmefronten, for det har likestillingen og barneministeren kjempet frem. Tatt 12 uker bort fra mors mammaperm og gitt til far. Jeg vil se de mennene som håndterer baby, klesvask, matlaging, lekser og matpakkelaging så godt som damer gjør. Menn med vaskefiller og baby på armen i full travelhet. Jojo, ikke rart det er skilsmisser her til lands. I gamle dager var det døtrene som måtte hjelpe mor, guttene fikk være med far og hogge ved i skogen. Slik er det ikke i dag. Anonym poster: bb2ceb29cfbb5c2863a5d2a33fd21273 Nå er det vel ikke akkurat noen som har "tatt" av mors permisjon. Permisjonen har derimot blitt utvidet. Og ja, min mann fikser alle de tingene du nevner like godt som meg, om ikke nødvendigvis på akkurat samme måte. Det siste er det vel mange kvinner som sliter litt med, å anerkjenne at ikke alt trenger å bli gjort på "min" måte. Tilbake til tema: Her deler altså mannen og jeg på oppgavene. Barne hjelper til med å rydde rommene sine, rydde av bordet og av og til litt støvtørking. Og de må generelt rydde sitt eget rot. De er ca syv.
Gjest Coolaid Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Jeg vil se de mennene som håndterer baby, klesvask, matlaging, lekser og matpakkelaging så godt som damer gjør. Menn med vaskefiller og baby på armen i full travelhet. Jojo, ikke rart det er skilsmisser her til lands. Anonym poster: bb2ceb29cfbb5c2863a5d2a33fd21273 Da skal du se denne veien, det er mange superpappaer rundtomkring, jeg er en av dem. Dersom du tror at det å være "i full travelhet" er synonymt med å være en god foreldre så tar du helt feil. Menn har ofte en mer rolig tilnærming til familieliv., Selv om vi ikke ser travel ut så får vi likevell gjort alle tingene. Barneoppdragelse og familieliv handler ikke om å løpe stresset rundt med unger på armen samtidig som man gjør tusen andre ting. Det handler om de viktige tingene, som tilstedeværelse, kjærlighet og engasjement i dem man er glad i.
Gjest Lilly Skrevet 17. mars 2013 #12 Skrevet 17. mars 2013 Du kan også se denne veien. Du tar helt feil. Mange menn fikser det fint. Håpløse tradisjonelle holdninger som dine er avleggs i 2013
Mafalda Skrevet 17. mars 2013 #13 Skrevet 17. mars 2013 (endret) Jeg vil se de mennene som håndterer baby, klesvask, matlaging, lekser og matpakkelaging så godt som damer gjør. Jeg er faktisk litt enig med AB her- dog ikke i resten av innlegget. Det er mange par som ser seg selv som likestilte, fordi de vasker hver sin etasje i huset. Men min erfaring (som ikke er direkte enestående) er at når det virkelig drar seg til med hverdagslogistikken, så er det fruen som blir sittende med sekke-kategorien "resten", som gjerne innebærer rent regntøy til barnehagen, svigermors bursdag, julekort og at eldstemann trenger ny dress før konserten han skal spille. I det perspektivet prøver jeg å være særlig bevisst på å la gutta mine ta det ansvaret for seg selv og sine ting som de er i stand til, aldersmessig, slik at jeg ikke sirkler over dem som en helikoptermamma og minner dem på alt hele tiden I utgangspunktet bestreber vi oss på en fordeling som følger: Mannen: Matlaging, renhold av kjøkken (funker sånn passe, han reiser mye i jobben), bilhold, støvsuging i den ene etasjen. Taxiservice. Jeg: Stue, gang, og etasjen nede. Matlaging. Taxiservice. Vinduer, støvtørking, klesvask og oppvaskmaskin. For ikke å forglemme kategorien "Resten" Eldste datter: rommet sitt og vask av kjøkken og spisestue Eldste sønn: rommet sitt, treningstøyet sitt og vask av det ene badet Yngste sønn: rommet sitt (sånn ca...), vask av det andre badet, papirinnsamling Minstejenta: legger på plass eget tøy, hjelper til med klesvask. Ikke så stor ennå, så ingen faste plikter ellers. Men planlegger å begynne med det når hun når skolealder. Det funker ganske greit. Men ofte sliter vi med tiden, slik at det er vanskelig å få gjort alt. Likevel har det vært gull å la alle ha faste oppgaver. "Dele omtrent likt" sklir ut hos oss med en gang. Men jeg synes det er veldig viktig at ikke ungene slipper helt unna. Uten deres innsats ville mannen min og jeg ha løpt rundt som et par sure og stressa hobbyslaver, det er ingen av oss interessert i... Endret 17. mars 2013 av Mafalda
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #14 Skrevet 17. mars 2013 Gutten her i huset har hatt fullt ansvar for eget rom fra han var 13, det inkluderer klesvask, senegtøyskift++, og han har selvfølgelig måttet rydde etter seg i resten av huset, slik som oppvask, bad, osv. Vi har også gjort mange forsøk på å få han til å ha faste oppgaver som f eks å vaske badet, men det har ikke fungert. Nå er han snart klar for å flytte ut og vi vet ihvertfall at han har lært å rydde opp etter seg selv og holde et rom rent og ryddig, så vi sier oss fornøyd med det. Anonym poster: e19e51eb2c1540e11228124d0fc476c4
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #15 Skrevet 17. mars 2013 I min familie så er oppgavene fordelt slik: Mamma: klesvask, litt rydding, litt henting, "alt annet" som bursdager, klær, lekser, kjøpe ting til huset osv. Stefaren min: lager mat, rydder, henter en del, bil og utearbeid, hytten osv Meg (17): vasker alle badene hver uke, støvsuger alle etasjene, henter og passer på lillesøster ca 3-4 ganger i måneden, lager mat når det trengs, henter posten (den er et annet sted enn der vi bor) og rydder og hjelper til når det trengs. Bretter også ofte klesvask og sånt. Lillesøster (9): rydder motvillig av fra bordet, hjelper far med middag, "hjelper" til å rydde o.l.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2013 #16 Skrevet 17. mars 2013 hvis det faktisk er slik i praksis som mange her skriver så slår deg meg hvor lite enkelte barn gjør hjemme - til sammenligning. for jeg vet av mange som verken vasker eller lager mat. og skal de gå med søppel må foreldre spørre gjentatte ganger. går arbeidsoppgavene så knirkefritt som dere gir uttrykk for?
Mafalda Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Gutten her i huset har hatt fullt ansvar for eget rom fra han var 13, det inkluderer klesvask, senegtøyskift++, og han har selvfølgelig måttet rydde etter seg i resten av huset, slik som oppvask, bad, osv. Vi har også gjort mange forsøk på å få han til å ha faste oppgaver som f eks å vaske badet, men det har ikke fungert. Nå er han snart klar for å flytte ut og vi vet ihvertfall at han har lært å rydde opp etter seg selv og holde et rom rent og ryddig, så vi sier oss fornøyd med det. Tror dere har all grunn til å si dere fornøyde med det, ja. Slik jeg har skjønt det er det en stadig kamp hos mange i det hele tatt å få ungene til å rydde opp etter seg selv og ikke bare slenge ting rundt og forvente at det forsvinner på magisk vis... og da kan det bli tøft å flytte hjemmefra (skjønt, da må de vel bare lære "the hard way", da ) hvis det faktisk er slik i praksis som mange her skriver så slår deg meg hvor lite enkelte barn gjør hjemme - til sammenligning. for jeg vet av mange som verken vasker eller lager mat. og skal de gå med søppel må foreldre spørre gjentatte ganger. går arbeidsoppgavene så knirkefritt som dere gir uttrykk for? Ikke knirkefritt, pga tidspress. Vi har det dessverre litt for travelt litt for ofte. Og jeg synes det er vanskelig å be en tenåring som har hatt prøver og tentamener hele uka, og hatt mye kveldsøving og spilleprøver i helgen, om å ta kjøkkengulvet ekstra grundig i krokene. Så vi får det ikke like bra til hver uke, det innrømmer jeg glatt! Men grunnlinja er at alle skal ta sin del av huset i løpet av helgen, og det går ikke så aller verst. Og det er ikke noe surmuling og krangling rundt selve det at det skal gjøres. Men da dette med husarbeid kom opp i en samtale med en av lærerne til sønnen min, uttrykte hun stor forbauselse over at han vasket badet hver lørdag- det var visstnok veldig få som måtte hjelpe til i huset i det hele tatt. Og samtidig er mor og far slitne, og betaler i dyre dommer for vaskehjelp... Det blir selvsagt annerledes med småbarn, men når de blir større tror jeg virkelig det er til hele familiens beste at ungene lærer seg at ting ikke gjør seg selv. Og når fire mer eller mindre voksne personer deler oppgaven, blir det ikke uoverkommelig mye på hver heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå