Gå til innhold

Å kjøpe hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes sikkert hundrevis av tråder om dette fra før av, men jeg prøver likevel (mens jeg sømfarer tidligere tråder). Jeg og min kjæreste (22 og 23) vurderer å kjøpe hus. Vi har funnet oss et på Finn, visning på onsdag, men vi har ingen idé på hvordan vi skal gå frem. Hvem som helst kan møte opp på visning, ikke sant? Hva bør vi spørre om i banken? Hva er "vanlige krav" før man kan kjøpe hus? Hva annet bør vi vite og kunne før vi går så langt som å kjøpe et hus?

Anonym poster: 760b28ae9d410c61df2df63838b07a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

Først bør dere ha et møte med banken for å få finansieringsbevis. Da kan dere få vite hvilken prisklasse passer dere og hvilke boliger kan være aktuelle.

Ta med lønnslipper og siste års likning til møte i banken. Dette bør dere ordne før visning. Etter visning tar det ofte bare et par dager til huset blir solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere 15% egenkapital pluss omkostninger (dokumentavgift ol)? Det er vel nesten det aller viktigste. Dere må som Wei Wei sier ha et møte i banken for å få finansieringsbevis. Dette burde dere ha klart før visning da huset kan bli solgt allerede dagen etter.

Ta gjerne med dere noen på visning som kan hjelpe dere med å se om noe kanskje ikke er som det skal. Da vi var på visning på huset vårt så jeg ikke noe feil, det var først da vi overtok at jeg så alt som måtte gjøres.

Alle visninger er åpne for alle ja. Dere vil møte eiendomsmegleren der, få prospekt og kan spørre megleren om alt som har med huset å gjøre. Er dere usikre på noe, spør!

Husk at å eie et hus fører til mange utgifter. Kommunale utgifter, strøm, forsikring, vedlikehold, muligens eiendomsskatt osv. Har dere stabil nok økonomi til å kunne sette av penger til dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...