Gjest Frigg Skrevet 25. mars 2004 #1 Skrevet 25. mars 2004 Jeg lar artikkelen fra vg tale for seg selv : http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=220753
Gjest Frigg Skrevet 25. mars 2004 #2 Skrevet 25. mars 2004 Men, jeg lurer på hvilke programmer/kanaler de kranglet om. Noen som vet?
Pedro Skrevet 26. mars 2004 #3 Skrevet 26. mars 2004 Er det ikke det som kalles berikende for det norske samfunn?
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #6 Skrevet 26. mars 2004 Tja... jeg vet ikke hvor tolerant og lite irritabel du hadde blitt om du var innestengt i et hus ute i huttiheita med 30 stykker du aldri har sett før fra Kina, USA, Sverige, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia..osv,osv... Dete var selvsagt langt hjemmefra, du var blakk, kunne ikke gjøre deg forstått utenfor huset og bodde på et bittelite rom med hele resten av familien din. Tror nok jeg kunne funnet på å blitt litt overivrig i kampen om fjernkontrollen da ja.... Hva med litt empati folkens? :-?
vivi Skrevet 26. mars 2004 #7 Skrevet 26. mars 2004 Enig med Suzy. Det må jo bli gnisninger og frustrasjon når man blir plassert slik. Og kanskje sammen med grupper man i hjemlandet var ,for å si det pent, ikke helt på vennskapelig fot med. Ikke rart det bikker over noen ganger.
Gjest Frigg Skrevet 26. mars 2004 #8 Skrevet 26. mars 2004 Jeg kan ha forståelse for at det er tøfft å være ganske så isolert, men ikket at det skal være nødvendig med en slåsskamp for å avgjøre hva man skal se på tv. (Men jeg lurer fremdeles på hvilke program de slåss om. Noen som vet?)
Pedro Skrevet 26. mars 2004 #9 Skrevet 26. mars 2004 Suzy vet utmerket godt at asylsøkere i Norge ikke kommer fra Sverige, Italia, Tyskland, Frankrike osv, men i stor utstrekning fra muslimske land. Innlegget endret Marianne Moderator
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #10 Skrevet 26. mars 2004 Suzy vet utmerket godt at asylsøkere i Norge ikke kommer fra Sverige, Italia, Tyskland, Frankrike osv, men i stor utstrekning fra muslimske land. . Ja Pedro det vet jeg godt - jeg nevnte disse landene fordi de er ekspmpler på våre naboland - om du skjønte resten av det jeg skrev så skjønner du hvorfor jeg brukte akkurat disse som eksempel, mr. muslimhets...
Gjest Poirot Skrevet 26. mars 2004 #11 Skrevet 26. mars 2004 Jeg har vært på asylmottak flere ganger, og skjønner godt at det blir gnisninger. De lever jo nesten som i Big Brother, oppå hvernadre, med høyt stress og usikkerhetsnivå. Dette overrasker meg ikke.
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #12 Skrevet 26. mars 2004 Jeg har vært på asylmottak flere ganger, og skjønner godt at det blir gnisninger. De lever jo nesten som i Big Brother, oppå hvernadre, med høyt stress og usikkerhetsnivå. Dette overrasker meg ikke. My point exactly!
Pedro Skrevet 26. mars 2004 #13 Skrevet 26. mars 2004 Når berikerne har kvittet seg med alle ID-dokumenter, har det lett for å bli en periode på mottak. På mottakene må de omgåes med folk fra andre kulturer enn sin egen. Da blir det gnisninger. Innlegget er endret, Marianne moderator.
Pedro Skrevet 26. mars 2004 #14 Skrevet 26. mars 2004 Nå er vel ikke 25% av barna på flokeskolen fremmedkulturelle på Elverum. Neppe 19% utleninger på Leiret? Ja, jeg får vont inni meg når jeg ser hvilken vei det går med Norge. Du har sikkert løsningen på hvordan vi skal skaffe jobber og boliger til 18000 mennesker i året. Mange uten formell utdannesle.
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #15 Skrevet 26. mars 2004 Nei, det er neppe en så stor andel fremmedkulturelle her i Elverum, men det er ganske mange. Selvsagt har jeg ikke slike løsninger som du etterlyser, Pedro, men det er nå faktisk mangel på arbeidskraft i dette landet - og et stort problem med fraflytting, så hvorfor ikke gjøre noe med det og skaffe plasser til mange med det samme? En annen sak er at du sjelden har svar på noe jeg spør om heller, så jeg tror jeg bare driter i å debattere noe særlig mer med deg nå. Det fører ikke noe sted uansett Jeg bare etterlyser litt mer forståelse for at forholdene på et asylmottak kanskje ikke er av de beste for å fremme fred og fordragelighet og at små ting, som kanskje virker trivielle, kan bli svært alvorlige i slike situasjoner... :-?
Dødspingvinen Skrevet 26. mars 2004 #16 Skrevet 26. mars 2004 Pedro, dersom du syns det går så utfor med Norge, så finn deg et annet sted å bo. I mellomtiden kan du slutte å legge skylden for all verdens problemer på muslimer. Ærlig talt, bli voksen!
Gjest Anonymous Skrevet 26. mars 2004 #17 Skrevet 26. mars 2004 De lever jo nesten som i Big Brother' date=' oppå hvernadre, med høyt stress og usikkerhetsnivå.[/quote'] og hvor mange har gått løs på hverandre i BigBrother om jeg tør spørre?
Gjest Poirot Skrevet 26. mars 2004 #18 Skrevet 26. mars 2004 En god del. Det har vært mange eksempler på vold i realityserier der folk bor tett sammen. Men ofte er tv-linjene blitt kuttet og det er ikke vist på annet enn direktetv. Legger man til at man kan forlate BB-huset når man vil, folkene som er med er testet av psykologer og bærer ikke enorme psykiske traumer og man har meldt seg på fordi man synes konseptet var kult, er BB bedre enn asylmottak. Asylmottak kan nok best sammenliknes med det stressnivået man kan få i fengsel, der man heller ikke kan gjøre og omgås hvem man vil. Men her er nok stressnivået enda høyere. (Så er det også mye vold i fengsler også)
Pedro Skrevet 26. mars 2004 #19 Skrevet 26. mars 2004 Vigfa, jeg håper jeg aldri blir "voksen". Kan du nevne noen konfilkter i verden hvor muslimer ikke er innblandet?
Suzy Skrevet 26. mars 2004 #20 Skrevet 26. mars 2004 Vigfa, jeg håper jeg aldri blir "voksen". Kan du nevne noen konfilkter i verden hvor muslimer ikke er innblandet? Nord-Irland....
Anbefalte innlegg