Enilorac Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har en liten trapp på ca 5 trinn som går fra verandaen og ned i hagen. Det er veldig deilig å bare slippe henne ut der når hun må tisse eller vil ut å leke litt. Det er litt tungvint å løfte henne ned hver gang (hvertfall når det er snø på trappa osv) jeg løftet istarten men har begynt å tenke at det går bra. Er det krise at en liten 2-3 måneders valp går noen få trappetrinn ned eller risikerer jeg veeeeldig hofteledddysplasi? Noen trappetrinn går vel bra (håper jeg) ?
Tussilago_2 Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 "Oppvekstmiljø påvirker utvikling av HD Valper lever vanligvis de første 8 ukene sammen med moren sin hos oppdretteren. Flere forhold relatert til boforholdene hos oppdretteren viste seg å ha innvirkning på forekomsten av HD. Valper som ble født på våren eller sommeren, og valper hos oppdrettere som bodde på gård eller småbruk, hadde redusert risiko for å få HD. Etter omtrent 8 ukers alder bodde valpene hos den nye eieren sin. Det å ha tilgang på mosjon i parkområder daglig opp til tre måneders alder reduserte risikoen for å få HD, mens daglig bruk av trapper i samme tidsperiode økte risikoen. Samlet sett ser det altså ut til at daglig mosjon ute i moderat ulendt terreng frem til 3 måneders alder er gunstig med tanke på forebygging av HD." For mer info om hva som disponerer for HD og ikke: http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/321108 Her har du hele oppgaven om prosjektet: " http://www.longfeng.se/picts/documents/Krontveit_PhD_thesis_2012.pdf " 1
SoftKitty Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Hva slags rase er det? Tror større hunder må passes mer på i trapper enn mindre hunder?
Gjest uAnonymbruker Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 En annen grunn til at valper ikke skal gå ned trapper på egenhånd er fordi hodet ofte er stort i forhold til kroppen så de har lettere for å tippe fremover. Gjelder spesielt litt mindre raser. De fleste med valp har sett vovven sin tippe fremover oppi mat/vannskåla si. Fryktelig søtt, bortsett fra i trapper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå