Gjest BabyBlue Skrevet 15. mars 2013 #1 Skrevet 15. mars 2013 Mange ganger har større skjønnshetsprodusenter "søstermerker" som enten er et undermerke eller det som eier selve merket. Chanel sitt kosmetikkmerke er for eksempel ikke eid av Chanel, men det franske kosmetikkmerke Bourjois (som faktisk selger ganske rimelig priset kosmetikk). På samme måte som at L'oreal eier Giorgi Armani (ganske dyr sminke) og merket Redken (dyrere frisørshampoer etc). Og da er det jo bare naturlig at de produserer noen like produkter, men til en helt annen pris Selvsagt betyr den store prisforskjellen at det også er forskjell på kvalitet og ingrediensesammensetting, men mange produkter er allikevel ganske så like. Prisen er mest av alt forskjellig fordi dyre merker har lov til å være dyre, mens mer anonyme merker ikke blir solgt med mindre de er godt priset. Dyr og pen forpakning i glass og med attraktive detaljer spiller også inn på prisen. Eksempler som jeg vet om er Chanel's Vitalumiere Aqua foundation. Eieren av Chanel, Bourjois, har produsert en foundation kalt "healthy mix foundation" som ifølge makeupalley og andre bloggere er nærmest identisk til sin dyrere storesøster. Chanel Vitalumiere er i følge Amerikanske/britiske priser fra 260 - 280 kroner for en flaske på 30 ml. Den koster 390 hos Kicks og andre parfymerier... Healthy Mix av Bourjois kan du fint finne på nettet til under hundrelappen om du er heldig. Den kommer også i 30 ml, og i en langt mer praktisk flaske. I følge blogger og makeupalley er både fargene, holdbarhet, følelse på huden og dekkevne nesten prikklik, det eneste som er fordelen med Chanel er at den har en spf på 15. Noe Bourjois sin mangler. Men herregud, når du ser prisforskjellen er det en minimal forskjell Kilder: Vitalumiere vs. Bourjois Makeupalley I tillegg er blushen til Bourjois og blushen til Chanel ganske like i både utforming, pigmentering og farger, eneste forskjellen er at Chanels visstnok har lenger holdbarhet (ikke tørker ut like fort?). En Chanel blush (Joues contraste) koster 260 - 280 i Amerikansk pris, i Norge koster de rundt 300 - 400? En Blush fra Bourjois kan du fint finne på nett til 60 - 80 kroner. Kilder: Mumsnet.com Selvsagt må jeg understreke at disse produktene ikke er det samme - Chanel er Bourjois sitt flaggskipmerke, på samme måte som at L'oreal sine mascaraer ikke er på lik linje med Helena Rubinstein sine. Men leter man litt kan man lett finne skatter som er et unntak. Enda en dupe som er ganske skravlet om på nett: L'oreal eier Giorgi Armani: Giorgio Armani Eyes to Kill - kr 180 - 200 (nettpris, dollar) L'oreal Infallible Eyeshadow - 40 - 50 (nettpris, dollar) Kilder: Makeupgeek Londonmakeupgirl HER og HER er en liste over merker som eier hverandre og blir eid av samme selskap osv. Kanskje dere blir overrasket? Har dere noen billigmerker som har erstattet dyre produkter? Kanskje litt langt innlegg, men tenkte det kunne være artig info på en fredagskveld
Callisto83 Skrevet 15. mars 2013 #2 Skrevet 15. mars 2013 Jeg tror enkelte produkter markedsføres som dyre og 'high end' for èn målgruppe, og kanskje akkurat samme produkt bytter navn og selges rimeligere som 'drugstore'. Problemet er jo at dette blir litt gjetning, så man vet liksom ikke helt sikkert. At et større selskap eier mange mindre, betyr vel kanskje ikke at hvert enkelt mindre selskap ikke står fritt til å utvikle sine egne produkter? Ihvertfall en interessant tråd du har satt igang BabyBlue Jeg har bare forslag på en dupe, og det er at Maybelline sin (rimelige) Fit Me foundation føles ganske lik Chanel Vitalumiere (high end). Men det basrerer jeg bare på at jeg har begge to, og følte de var nokså like..
Gjest BabyBlue Skrevet 15. mars 2013 #3 Skrevet 15. mars 2013 At et større selskap eier mange mindre, betyr vel kanskje ikke at hvert enkelt mindre selskap ikke står fritt til å utvikle sine egne produkter? Er det slik at det er noen produsenter for de dyre merkene, og noen for de billige, eller produseres de av samme folk bare at de legger mer tanke bak de som koster mye? Hm. Dette kan jo sammenlignes med first price og de standard merkevarene vi finner på butikken. De er produsert på samme plass og smaker ganske likt, men prisen er allikevel ikke den samme slik at de har noe dyrt/billig å falle tilbake på?
Djungelvrål Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Når man kjøper en Chanel blush til 300 kr betaler man mer for merke enn for selve produktet,. Jeg syns ikke en rouge er verdt så mye. Det er strengt tatt bare farge man gnir i kinna. Men folk betaler tydeligvis for det så da er det jo greit. Jeg har kjøpt både dyrt og billig opp i gjennom og har sjelden funnet sammenheng mellom pris og kvalitet. Folk liker å la seg lure.
Gjest Nanne70 Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Her er noen videoer som anbefaler diverse gode dupes.
Callisto83 Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Er det slik at det er noen produsenter for de dyre merkene, og noen for de billige, eller produseres de av samme folk bare at de legger mer tanke bak de som koster mye? Hm. Dette kan jo sammenlignes med first price og de standard merkevarene vi finner på butikken. De er produsert på samme plass og smaker ganske likt, men prisen er allikevel ikke den samme slik at de har noe dyrt/billig å falle tilbake på? Det jeg har hørt, stemmer overens med det Liquorice skriver, at man gjerne betaler for merket og ikke nødvendigvis produktet. (Eller kvaliteten.) Men det er ikke alltid godt å si, for mye som jeg liker veldig godt, havner på andres 'crap' liste og vice versa Endret 16. mars 2013 av Callisto83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå