AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #1 Skrevet 15. mars 2013 Om dere fikk? Nå tenker jeg på dere som IKKE har hatt lån tidligere. Dere som enten har bodd hjemme eller leid. Hvordan fikk dere lån? Har lest noe om startlån, men er usikker på om jeg kunne fått det. Vet heller ikke om det er noe sikkerhet i at jeg skal under et opplegg på nav nå som på sikt vil gi jeg meg jobb, om jeg bare gir alt jeg har for at jeg skal klare det. Er i en situasjon som gjør meg usikker. Føler på å bo hjemme, føler på å motta penger som jeg ikke har gjort meg fortjent til, og vil bare klare meg selv. Er uansett på tide å flytte når man er bikker 20, men slik ting er nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få det til. Vil bare bli selvstendig, føler meg råtten nå... Hvordan kom dere egentlig "ut i samfunnet" ? (det dreier seg om psykiske plager som har vart over flere år, om du er fysisk eller psykisk syk spiller ingen rolle, vil bare høre om hvordan dere fikk det til) (og ja, jeg betaler selvsagt noe hjemme) Anonym poster: 9f02510dc1b5622719ac4911fde3d1c1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #2 Skrevet 15. mars 2013 Da jeg var på din alder var det umulig å få penger av Nav hvis man ikke allerede hadde vært i jobb og opptjent seg rettigheter. Selv jobbet jeg på siden av studiene og hadde selvsagt ikke god nok inntekt på en bijobb til å få lån, så jeg måtte pent leie. Helt normalt på den tiden. Hvorfor tror du at du skal kunne få lån og kjøpe din egen bolig mens andre på samme alder må leie ennå i mange år? Anonym poster: 346eb745ad040eef9be62dfc42b0d44f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #3 Skrevet 15. mars 2013 Da jeg var på din alder var det umulig å få penger av Nav hvis man ikke allerede hadde vært i jobb og opptjent seg rettigheter. Selv jobbet jeg på siden av studiene og hadde selvsagt ikke god nok inntekt på en bijobb til å få lån, så jeg måtte pent leie. Helt normalt på den tiden. Hvorfor tror du at du skal kunne få lån og kjøpe din egen bolig mens andre på samme alder må leie ennå i mange år? Anonym poster: 346eb745ad040eef9be62dfc42b0d44f Som sagt så har det vært problemer over lang tid. Jeg har gått i behandling og vært en del hos legen. Jeg er ikke akkurat stolt over å motta hjelp, og er noe jeg vil komme meg raskt ut av. Men samtidig så er jeg hvert fall glad for at jeg får betalt noe hjemme. Det er klart jeg kan leie, du må ikke misforstå meg. Det med lån var et spørsmål. Jeg håper jo så klart at jeg kommer raskt i gang sånn at jeg kan bli uavhengig av andre. Jeg beklager om jeg fremstår som en idiot eller noe. Jeg er evig takknemlig for at at jeg har fått/får hjelp og at alle har vært så greie mot meg. Anonym poster: 9f02510dc1b5622719ac4911fde3d1c1
Heart7086 Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 Jeg alene fikk lån på 600 000,- med sikkerhet i huset(som da hadde en takst på litt over 1,2') Jeg gikk da på kvalifiseringspenger, tror jeg, og hadde ikke problemer med å få lån(hadde ikke lån fra før, for utenom et lite et på ca 35 000,- sammen med min mor)
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #5 Skrevet 15. mars 2013 De fleste som studerer må finne seg i å leie til de er ferdig med studiene. Selv etter at du kommer i full jobb vil det kunne ta noen år før du får høy nok inntekt til å få på en liten leilighet hvis du vil bo i nærheten av en av de større byene. Men det kommer selvsagt an på hvor god starlønn du får. Det er først og fremt inntektene dine som er avgjørende for om du får lån. Det hjelper heller ikke med sikkerhet i foreldres hus hvis dine månedlige inntekter ikke når opp til å kunne betjene utgiftene ifølge de beregningsskjemaer banken bruker. Inntektene er det banken bryr seg om. Så jeg tror nok du bør være forberedt på å måtte leie i først omgang. Anonym poster: 346eb745ad040eef9be62dfc42b0d44f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #6 Skrevet 15. mars 2013 Jeg er uføretrygdet, min mann tjener ca 350 000,- i året. Vi gikk i banken og snakket med de. Fikk lån på 1,8 millioner. Dette er 3 år siden. Anonym poster: f23899103d6eb2f4d7e0659beb2bba99
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #7 Skrevet 15. mars 2013 Om dere fikk? Nå tenker jeg på dere som IKKE har hatt lån tidligere. Dere som enten har bodd hjemme eller leid. Hvordan fikk dere lån? Har lest noe om startlån, men er usikker på om jeg kunne fått det. Vet heller ikke om det er noe sikkerhet i at jeg skal under et opplegg på nav nå som på sikt vil gi jeg meg jobb, om jeg bare gir alt jeg har for at jeg skal klare det. Er i en situasjon som gjør meg usikker. Føler på å bo hjemme, føler på å motta penger som jeg ikke har gjort meg fortjent til, og vil bare klare meg selv. Er uansett på tide å flytte når man er bikker 20, men slik ting er nå vet jeg ikke hvordan jeg skal få det til. Vil bare bli selvstendig, føler meg råtten nå... Hvordan kom dere egentlig "ut i samfunnet" ? (det dreier seg om psykiske plager som har vart over flere år, om du er fysisk eller psykisk syk spiller ingen rolle, vil bare høre om hvordan dere fikk det til) (og ja, jeg betaler selvsagt noe hjemme) Anonym poster: 9f02510dc1b5622719ac4911fde3d1c1 Du, i din situasjon, burde ikke tenke på boliglån nå. Det ingen sikkerhet i "kanskje", "på sikt ut i jobb". Dette er ikke frekt ment. I steden syns jeg du skal søke Ungbo. Det er et (kommunalt) tilbud for ungdom under 23 år som sliter å komme seg ut på vanlig boligmarkedet for å finne seg et sted å bo (leie). Ungbo fins i ulike kommuner, og er din beste bet i din situasjon. Enten bor man i kollektiv, eller i egen leilighet hvis spesielle behov tilsier dette. Mange får en booppfølger, i hvert fall den første tiden, som bistår til praktiske ting for å komme i gang med å bo på egenhånd. De som er så unge som oss og som kjøper egen bolig, har enten (rike) foreldre som bistår med lån og sikkerhet og sparekonto for barnet, eller så har de jobbet knallhardt og spart masse penger for å ha egenkapital til å kjøpe. Men det er ikke vanlig å eie egen bolig i slutten av tenårene/begynnelsen av tyveårene. Sats på Ungbo, evt. kommunal bolig hvis Ungbo ikke har noe i din kommune og hvis du kommer deg gjennom nåløyet hos nav. Jeg fikk hjelp av et rehabiliteringssenter til å søke Ungbo. Du kan lese på nettsidene, kanskje du kan gjøre det selv. Eller snakk med psykolog/fastlege. Anonym poster: 338de959c09d183da13f2631e668e3d9 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #8 Skrevet 15. mars 2013 Og bare så du vet det, Ungbo er veldig rimelig. Hvis leien deres er høy hjelper de deg med å søke bostøtte fra Husbanken så den blir billigere. Jeg er veldig fornøyd med Ungbo, og min psykiske helse har blitt uendelig mye bedre etter at jeg kom meg ut av et hjem som hadde en dårlig atmosfære fra en vanskelig oppvekst. Lykke til! Anonym poster: 338de959c09d183da13f2631e668e3d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå