Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir nesten ikke sjokkert lenger, over hvordan visse menn manøvrerer, manipulerer, lyver og bortforklarer. Selv i gode forhold der mannen blir elsket, satt pris på og burde være mer enn fornøyd.

Noen må vel bare ha mer, de finner alltid en eller annen grunn til å bedra, blir sure når de blir tatt, blir sure når de ikke får det som de vil, og hvis det får konsekvenser for dem - ja, da blir de enten sure, eller så legger de all sin energi på halvhjertede unnskyldninger, bortforklaringer, eller prøve å dytte ansvaret over på partneren.

Hvis de er smarte i tillegg, så er det nesten ikke grenser for hvor sneaky den manipuleringen foregår, og til slutt sitter man der og trøster han, man føler skyldfølelse for det han har gjort, for han får alt til å høres så logisk og forståelig ut, men likevel er det noe som ikke stemmer. Reagerer man selv, får man beskjed om å ta seg sammen og slutte å synes synd på seg selv, eller så får man høre at det er minst like fælt for han. (Enda han har forårsaket hele situasjonen)

Mange har opplevd en slik, men hvordan blir de egentlig slik?

Er de ikke vant med konsekvenser? Har de ikke utviklet samvittighet? Er de vant til at bare de snakker godt nok for seg, så blir de trodd - selv om de lyver? Er de vant til at bare de er søte og sjarmerer litt, så skal den andre smelte?

Anonym poster: 5e2ec6331e8e5bd4d1ace3552879cc3d

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

TS: Hva er det han har gjort? Kanskje du skal være litt mer spesifikk?

AnonymBruker
Skrevet

TS: Hva er det han har gjort? Kanskje du skal være litt mer spesifikk?

Det er ikke en bestemt situasjon, men en generell tendens hos en del menn som slår eller er utro. Veltalende sjarmører som vrenger hvert ord til sin fordel, og forventer tydeligvis å slippe unna med det i og med at de ikke gir seg. Jeg lurer rett og slett på hvordan de har blitt sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn elsker makt. Makt over andre mennesker. Les boken, "sjarmør og tyrann" av Aud Dalsegg, den går veldig godt inn på nettopp dette tema. Alltid vær skeptisk overfor sjarmerende og hyggelige menn.

Anonym poster: ee52a8cb82850254bee4b06a4e33411e

Skrevet

Kvinner som ønsker å tro sin mann....?

Kvinner som tar på seg martyr-rollen?

Kvinner som tror at man gjør det beste for familien med å svelge en kamel eller ti?

Gjest Gjest
Skrevet

blir sure når de blir tatt, blir sure når de ikke får det som de vil, og hvis det får konsekvenser for dem - ja, da blir de enten sure,

Dette høres da virkelig ikke ut som et realistisk scenario der kvinnen blir utsatt for vold eller utroskap og konfronterer mannen?

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner som ønsker å tro sin mann....?

Kvinner som tar på seg martyr-rollen?

Kvinner som tror at man gjør det beste for familien med å svelge en kamel eller ti?

Kvinner som selvfølgelig ønsker å tro sin mann, hvem gjør ikke det.

Kvinner som har selvrespekt og ikke finner seg i slikt.

Kvinner som tror på moden konflikthåndtering.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres da virkelig ikke ut som et realistisk scenario der kvinnen blir utsatt for vold eller utroskap og konfronterer mannen?

Det er veldig realistisk med menn som innerst inne mener de har rett til å slå eller være utro.

AnonymBruker
Skrevet

Menn elsker makt. Makt over andre mennesker. Les boken, "sjarmør og tyrann" av Aud Dalsegg, den går veldig godt inn på nettopp dette tema. Alltid vær skeptisk overfor sjarmerende og hyggelige menn.

Takk for tips! Det er en bok om psykopati, ser jeg. Psykopati er vel arvelig, så det kan vel ikke være hele forklaringen bak hvorfor noen menn har blitt sånn? Alle er vel ikke psykopater

Skrevet

Takk for tips! Det er en bok om psykopati, ser jeg. Psykopati er vel arvelig, så det kan vel ikke være hele forklaringen bak hvorfor noen menn har blitt sånn? Alle er vel ikke psykopater

Og ikke alle menn slår, går bak ryggen til den andre og er utro, manipulerer og juger heller. Så det kan godt være at den lave andelen av de som driver med dette har psykopatiske trekk. Mener å ha lest at 3% av befolkningen er psykopater.

Forøvrig så er det ikke bare menn som driver med psykisk terror, manipulasjon, juging eller utroskap. Kvinner og menn er vel tilnærmet like mye utro skal vi tro statestikkene så hvorfor retter du tråden din spesifikt til menn som om de trekkene du ramset opp bares finnes hos hannkjønn?

AnonymBruker
Skrevet

Feil! Jeg er (visstnok) veldig sjarmerende, og hyggelig vet jeg jeg er men finnes ikke interessert i makt.

Karaktertrekk er nok i høy grad medfødte, og negative trekk kan forsterkes ved at man som barn ikke settes grenser for, i mindre grad kan også f.eks barnemishandling slå negativt ut på personligheten.

Anonym poster: 24c6d85b9bd3279156aa9ae3945868a4

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke alle menn slår, går bak ryggen til den andre og er utro, manipulerer og juger heller. Så det kan godt være at den lave andelen av de som driver med dette har psykopatiske trekk. Mener å ha lest at 3% av befolkningen er psykopater.

Forøvrig så er det ikke bare menn som driver med psykisk terror, manipulasjon, juging eller utroskap. Kvinner og menn er vel tilnærmet like mye utro skal vi tro statestikkene så hvorfor retter du tråden din spesifikt til menn som om de trekkene du ramset opp bares finnes hos hannkjønn?

Nei, det finnes sikkert kvinner som driver på det viset også. Kunne de bare ha holdt seg til hverandre og latt resten leve i fred.

Psykopatiske trekk ja, du sier noe der.

AnonymBruker
Skrevet

Feil! Jeg er (visstnok) veldig sjarmerende, og hyggelig vet jeg jeg er men finnes ikke interessert i makt.

Karaktertrekk er nok i høy grad medfødte, og negative trekk kan forsterkes ved at man som barn ikke settes grenser for, i mindre grad kan også f.eks barnemishandling slå negativt ut på personligheten.

Tror heller ikke disse karene innrømmer for seg selv at de er interessert i makt.

Grensesetting er interessant. Kan det være sånn da, at de er så vant til å få det som de vil bare de presser nok? Eller at de får det som de vil bare de sjarmerer nok, slipper unna hvis de er smarte nok?

AnonymBruker
Skrevet

Tror heller ikke disse karene innrømmer for seg selv at de er interessert i makt.

Grensesetting er interessant. Kan det være sånn da, at de er så vant til å få det som de vil bare de presser nok? Eller at de får det som de vil bare de sjarmerer nok, slipper unna hvis de er smarte nok?

Det er jo veldig åpenbart for deres nærmeste at de er maktsyke og kontrollerende men noen har kanskje såpass liten selvinnsikt at de ikke er klar over det tvangsmessige maktbehovet.

Sånn jeg tror er det med grensesetting veldig viktig ovenfor barn, særlig for dem som viser antisosiale trekk. Jeg hadde to nære familiemedlemmer som var sjarmører og tyranner, de mistet far sin veldig tidlig i barndommen og de fikk etterhvert kontroll over moren og gjorde mer eller mindre som de ville. Den ene var/ble en klassisk two-faced psykopat, og nesten bare hans nærmeste visste hvor grusom han egentlig var for han spilte rollen som sjarmerende og omtenksom utad så overbevisende at nesten alle lot seg narre, men han var istand til absolutt hva som helst hjemme og ødela livet og psyken til kona og to av barna, som forøvrig tok det som en stor lettelse når har tok livet av seg uten å ta med de andre som han egentlig ville, sa det i fylla flere ganger.

Broren var vel ikke psykopat direkte, "bare" en forfylla tyrann med noen snev av menneskelighet.

De fikk det gjerne som de ville utad med falsk sjarm og påtatt vennlighet, særlig han førstnevnte som var mest redd for at folk skulle se han som den han var. De var vant til å få det som de ville og brukte sjarm til å føre kommende hustruer bak lyset, og de trodde de giftet seg med to gode menn, men dagen etter bryllupet kastet de begge masken, og bak masken til førstnevnte var en misogynistisk -kvinnehatende- psykopat som "alle" andre hadde høye tanker om, og det kom utrolig mange i begravelsen hans. Lite visste de, og det nevnte tror jeg er veldig utbredt, det er mange av disse folka, både menn og kvinner.

Jeg er sønn til han førstnevnte forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...