Gå til innhold

Barn og bleieslutt: få dem til å si fra når de må tisse....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi er så lykkelige over at vi endelig har fått treåringen til å både gjøre nr 1 og nr 2 på do, og ikke i bleia. Så endelig er vi kvitt bleiene!

Men det er ett problem: Hun vil ikke si fra (eller forstår ikke?) at hun må på do. Så hvis vi ikke minner henne på å gå på do, kommer det i trusa. Da blir hun alltid fortvilet.

Er dette et vanlig innkjøringsproblem? Hva kan vi gjøre for at hun skal begynne å si fra FØR hun må på do?

Det kan nemlig være litt av en kamp å få henne til å sette seg på do. Men når hun endelig, etter mye trass og protest, har satt seg, kommer det ofte med en gang. Jeg lurer på om hun ikke riktig skjønner/gjenkjenner det å være tissatrengt, eller er det bare trassen som gjør at hun nekter å si fra eller alltid krangler når vi foreslår å gå på do (selv om hun må tisse).

Anonym poster: 71a7e114402bf9d41f7de5bd83b996cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske vanlig når de ikke har vært helt klare for bleieslutt, etter min erfaring. Bare minn på med dogåing, ha regler på at man går på do etter middag, før lek, før ut av huset osv.

• Liker 3
Skrevet

Dette er vanlig. Hun lærer det etter hvert. Bare fortsett med å spørre om hun må tisse, og krev at hun sitter litt på do før dere går ut, før leggetid osv. Det går seg til. Regn med noen uhell, og ta med skift uansett hvor dere går.

AnonymBruker
Skrevet

Barn som er klare for bleieslutt har sjelden uhell, det er i hvert fall min erfaring. Dere kan ikke forvente at barnet skal si fra selv, dere må ta det med til doen og sette det på.

Et tips er å lage et dohjerte og la det få et klistremerke på hver gang det tisser eller bæsjer på do. Nå hjertet har x antall klistremerker får barnet en belønning.

Hilsen pedagog

Anonym poster: 07685618a62bb8eae98e4748148a9777

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...