Gå til innhold

Eksen skylder meg penger, men svarer ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Eksen min har skylt meg 20 000 i en god stund nå, jeg har vært snill og tålmodig og latt han betale når han har hatt mulighet. Så noen tusen har kommet her og der i løpet av de siste to årene.

Nå gidder jeg ikke vente mer, så jeg gav beskjed i februar om at jeg vil ha resten. Dette var på sms, og han skrev tilbake at det var greit. Pengene har ikke kommet, selvfølgelig. Jeg har prøvd å ringe 1 gang, men ikke fått svar og ingen har ringt tilbake. I følge felles venner er han innstilt på å glemme at jeg eksisterer.

Det dumme her er at telefonen min streiket, og jeg har ikke lenger sms-ene der han bekrefter at han skylder meg penger, og at han skulle overføre de siste 7000 kronene. Facebookmeldinger mellom oss er også borte. Men jeg har bankutskrifter som viser at han har overført penger nå og da, og har venner som kan bekrefte alt. Blir det krise kan jeg kontakte foreldrene hans, de kommer til å ordne opp, men det ønsker jeg virkelig ikke å gjøre.

Så hvordan går jeg frem, hva ville du gjort?

Anonym poster: c81ef3d7bdb9a8d202767783ed80fe6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han?

Jeg ville ikke gått til foreldrene hans. Det er ikke de som skylder deg penger. Bankutskrifter beviser ikke annet enn at han har satt inn penger, ikke at han betaler ned på et lån.

Det spørs hvor sterk sak du har når du ikke kan dokumentere at det er snakk om et lån og summen på lånet.

Det blir ord mot ord og utfallet blir da mildt sagt usikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Han er nesten 30 år. Ja, foreldrene er virkelig siste utvei, men det skal nevnes at vi har et veldig godt forhold. De ringer fortsatt og spør hvordan jeg har det, men jeg har ikke nevnt noe om pengene, selv om jeg tror at de vet at han skyldte meg penger i utgangspunktet.

Jeg gravde litt på facebook nå, og fant flere samtaler der vi snakker om at han skal betale meg og han sier unnskyld for at det ikke har kommet enda osv. Om jeg leter langt nok tilbake finner jeg nok ordet "gjeld" eller "skylder". Det var ikke et lån forresten, jeg brukte penger på noe vi skulle ha sammen, og når det ble slutt og han beholdt det skulle han betale meg for det.

Så hva nå? Skal jeg sende sms og si at jeg kontakter forliksrådet om han ikke betaler innen en viss dato? Skal jeg sende faktura?

Skrevet

Send sms med at du kontakter politiet hvis han ikke betaler. Si at du har bevis på både meldinger og facebook. Han vet vel ikke at du har mistet dem?

Forliksrådet kan komme senere, om han fortsatt nekter. I siste instans ville jeg blandet inn foreldrene, om det er slik at du må ha pengene tilbake. Da blir det en sak mellom han og dem, og ikke mellom deg og han.

AnonymBruker
Skrevet

Konfliktrådet kan hjelpe deg med slikt :)

Anonym poster: cd775dda83b53c68d483ab1abfff355f

AnonymBruker
Skrevet

Han er nesten 30 år. Ja, foreldrene er virkelig siste utvei, men det skal nevnes at vi har et veldig godt forhold. De ringer fortsatt og spør hvordan jeg har det, men jeg har ikke nevnt noe om pengene, selv om jeg tror at de vet at han skyldte meg penger i utgangspunktet.

Jeg gravde litt på facebook nå, og fant flere samtaler der vi snakker om at han skal betale meg og han sier unnskyld for at det ikke har kommet enda osv. Om jeg leter langt nok tilbake finner jeg nok ordet "gjeld" eller "skylder". Det var ikke et lån forresten, jeg brukte penger på noe vi skulle ha sammen, og når det ble slutt og han beholdt det skulle han betale meg for det.

Så hva nå? Skal jeg sende sms og si at jeg kontakter forliksrådet om han ikke betaler innen en viss dato? Skal jeg sende faktura?

Ja, send en sms der du truer med forliksrådet :) Da får han nok opp farten. Vær streng!

Anonym poster: 1b85ffcf30faec1601ffa334bff3a0be

AnonymBruker
Skrevet

Da sender jeg sms om at jeg ønsker pengene innen 1 uke, og at han må bekrefte at dette er en avtale umiddelbart. Om han ikke gjør begge deler vil jeg ta kontakt med forliksrådet, og han vil bli nødt til å dekke kostnadene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått noe svar, og regner ikke med at det kommer heller. Tviler på at han møter til mekling også, for å være ærlig. Hva skjer da? Jeg regner med de tar en avgjørelse i min favør om han ikke møter, men hjelper de til med innkrevingen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problemet som deg TS, så jeg er veldig interessert i å høre hvordan prosessen går for deg. Har vurdert noen av de samme tiltakene selv, men har virkelig ikke lyst å blande inn foreldrene da det ikke foreldrene sin feil at sønnen deres er en tosk som ikke klarer å overholde de forpliktelsene han inngår. I min situasjon er det også snakk om en del tusen som var ett lån.

Håper du oppdaterer tråden etterhvert :)

Anonym poster: 922d3439719be9bf4c67a67b09023e12

Skrevet

Hei!

Eksen min har skylt meg 20 000 i en god stund nå, jeg har vært snill og tålmodig og latt han betale når han har hatt mulighet. Så noen tusen har kommet her og der i løpet av de siste to årene.

Nå gidder jeg ikke vente mer, så jeg gav beskjed i februar om at jeg vil ha resten. Dette var på sms, og han skrev tilbake at det var greit. Pengene har ikke kommet, selvfølgelig. Jeg har prøvd å ringe 1 gang, men ikke fått svar og ingen har ringt tilbake. I følge felles venner er han innstilt på å glemme at jeg eksisterer.

Det dumme her er at telefonen min streiket, og jeg har ikke lenger sms-ene der han bekrefter at han skylder meg penger, og at han skulle overføre de siste 7000 kronene. Facebookmeldinger mellom oss er også borte. Men jeg har bankutskrifter som viser at han har overført penger nå og da, og har venner som kan bekrefte alt. Blir det krise kan jeg kontakte foreldrene hans, de kommer til å ordne opp, men det ønsker jeg virkelig ikke å gjøre.

Så hvordan går jeg frem, hva ville du gjort?

Klag ham inn til Forliksrådet.

AnonymBruker
Skrevet

Gå iallfall ikke til foreldrene hans. Han er voksen og hans gjeld. Dette er mellom dere to.

Jeg hadde virkelig stusset om noen kom til meg for å fortelle meg at en av ungene skylder de penger. Iallfall etter at de har flyttet ut. Det er ikke mitt bord og jeg hadde absolutt ikke betalt ei krone uansett.

Det blir som at jeg skal gå til min ekssvigermor og si at sønnen hennes ikke har betalt meg oppgjøret etter et samlivsbrudd hvor jeg overtok en leilighet som på det åpne markedet hadde blitt solgt med tap. Jeg har ikke fått ei krone og regner aldri med å få det heller.

Anonym poster: 7705b54cd14204ec973507a9b3cbdaac

Skrevet

Om han ikke møtet opp i forliksrådet, så blir han trekt av lønn etc de han skylder deg.

Skrevet

Husk å be dem dekke 850 kr for gebyret for å i det helte tatt å ha møtet.

Skrevet

Altså at x skal dekke 850 kr.

Gjest Cosmopolitan_
Skrevet

1. Spar på alt av beviser som viser at han skylder deg pengene.

2. Send saken til Forliksrådet. Begynn med å sende varsel (mal finnes på websidene deres.) Regn deg frem til beløpet, inklusive renter.

3. Husk å ta med at du skal ha dekket rettsgebyr og evt. transport dit.

4. Gjør dette asap.

5. Husk at foreldelsesfristen er tre år.

Skrevet

Det dumme her er at telefonen min streiket, og jeg har ikke lenger sms-ene der han bekrefter at han skylder meg penger, og at han skulle overføre de siste 7000 kronene.

Sett folkene som undersøkte telefonene i Øygard-saken på dette!

Skrevet

Når i feb sa du at du skulle ha pengene? Forsinkelesrenter starter å løpe 30 dager fra påkrav (altså, når du ber om pengene) og renta er ganske høy. Så jeg ville sendt melding om at han kan enten velge å betale 7000 nå - eller 7000 + renter + gebyr etter en tur til forliksrådet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...