Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selv bli student i høst og lurer fælt på hvordan dere studenter klarer å leve på pengene dere får av lånekassen. Strekker alt til? er det slik at dere går sultne eller har dere råd til mat og å leve noenlunde godt?

Har dere råd til en bytur eller to i måneden?

Hører så mange forteller om studenter som såvidt har råd til en pakke ris til middag, og spiser tørre kavringer til frokost, dette skremmer meg :(

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest loren
Skrevet (endret)

Mye kommer jo an på boligutgifter, og andre utgifter.

Jeg kunne aldri levd på kun studielån da jeg f.eks har prioritert en leilighet med to soverom for at sønnen min skal få eget rom, og at det med barn følger med andre utgifter som f.eks barnehage. Jeg har også prioritert å ha bil, noe som også koster en del pr mnd.

Men, jeg kjenner studenter som bor i kollektiv, betaler rundt 2000.- i mnd og lever helt greit på stipend/lån.

Endret av loren
Skrevet (endret)

Jeg jobber hele sommeren og store deler av juleferien. I tillegg får jeg litt støtte av mamma og pappa og bestemødrene mine innimellom. Hjelper også på at jeg gjennom hele studietiden har hatt en kjæreste å dele utgiftene med.

Jeg har aldri gått sulten og aldri nektet meg noe i matveien. Jeg må likevel tenke meg om både to og tre ganger før jeg kjøper f.eks. elektronikk, sko, klær, sminke, hårpleie, osv., og ofte ender det med at jeg ikke kjøper noe. Jeg er blitt veldig mye flinkere til å vurdere hva jeg trenger og hva jeg har lyst på, og jeg kjøper heller sjeldent dyre gjenstander som varer lenge, framfor å gå på shopping én gang i uka og kjøpe litt her og litt der i lavere eller middels kvalitet og pris.

Endret av Fantomina
Skrevet (endret)

Jeg er student men jobber 100 % i tillegg, så da har jeg råd til hva jeg trenger. Men så har jeg heller ikke studielån, så da var kanskje ikke dette så relevant for tråden..

Endret av Leifern
Skrevet

Bytur har jeg ikke råd til - heldigvis er jeg ikke så glad i å gå på byen, så jeg anser ikke det som et stort tap, men jeg har ikke økonomi til å ta en spontantur på puben eller noe slikt. Det er jo klart at med boligutgifter på rundt 4500 ++ i måneden, månedskort til 380 kr + mobil på ca 200, så får de 6938 kronene bein å gå på rimelig kjapt. Jeg jobber litt sesongbasert og har dermed mye penger i noen perioder og fint lite i andre, og har også jobbet hver sommer siden jeg var 15 - hadde jeg ikke hatt disse pengene pluss foreldre som kunne bistå i ny og ne hadde jeg hatt det veldig, veldig trangt enkelte måneder. Jeg har heller ikke råd til å kjøpe noe særlig 'luksusvarer', være det seg sminke, klær eller lignende, ei heller mye dyre matvarer, men det er noe man lærer seg til etter noen turer på de forskjellige butikkene; jeg har hvertfall blitt veldig flink (synes jeg selv da, hvertfall) til å handle ting der varene er billigere (noen steder er prisforskjellene ganske store!), og på å benytte meg av mye grønnsaker (som er billige), og å se etter gode tilbud + fylle opp fryseboksen osv.

Jeg har aldri gått sulten - da har jeg heller tatt litt av sparekontoen. Men det skal innrømmes at den har slanket seg relativt mye de snart to årene jeg har vært student, mye pga. min første bolig kostet over 5500 kr i måneden, og da ble det temmelig trangt økonomisk før jeg fikk de periodiske jobbene.. Det er ikke akkurat et rikmannsliv, for å si det forsiktig :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Om man skal leve kun på studielån gjennom hele året ser jeg helt klart problemet. Men så lenge du faktisk jobber de ukene du ikke studerer bør du klare deg greit. Det er mye lettere å ta på seg litt jobb og tjene litt ekstra enn å prøve å spare inn på alt.

Selv jobbet jeg i alle ferier og ca annenhver lørdag og kjøpte egentlig akkurat det jeg hadde lyst på. Om du skal på sydentur, kjøpe deg ny pc, om du skal ut på byen osv, så bør du ha den innstillingen at det er noe du må spare til og gjøre deg fortjent til.

Anonym poster: b7f589d3f105eb5c5908e4f36869d26c

Skrevet

Nei, ikke sjans. Jobber 50% ved siden av.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hadde aldri overlevd på kun studielån.. Jobber 25% + mye ekstravakter ved siden av studiene, samt sommer/jul/påske. Kan jo nevnes at jeg kanskje har det litt finere enn strengt tatt nødvendig som student, betaler 5000 i husleie, og 1000 til billån pr mnd.. Og fordi jeg jobber så pass mye (mer enn strengt tatt nødvendig) har jeg råd til å dra ut på byen/spise ute og finne på ting stort sett akkurat når jeg vil..

Får ingen støtte fra foreldre, hadde aldri fallt meg inn å spørre om etter alt de har gjort for meg i oppveksten.

Skrevet

Man får utbetalt ca. 7000,- i mnd, men i august og januar får du ca. 17 000,- som du kan dosere utover året, og da har du ca. 9000,- i mnd. Så spørs det jo litt på boutgiftene, da det ofte er billigere å bo i studentbolig enn privat. Å jobbe i ferier tar jeg som en selvfølge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klarer meg veldig fint, og tenker ikke spesielt over hva jeg kjøper og ikke. Dette har selvsagt en sammenheng med at jeg ikke liker shopping, spise ute, ferdig mat osv. Lager så og si all mat fra bunnen av (fordi jeg synes det er morsomt) så i lengden sparer jeg vel en del der og. Har husleie på 3600,- mnd, og absolutt rom for byturer og shopping osv.

Anonym poster: 26b18b800128927a3e60d72c9e5a8f52

Skrevet

I år er jeg ikke student, men i fjor tjente jeg opp ca 25000 på sommerjobb og ellers klarte jeg meg godt på lånet. Hadde en god slump penger igjen etter året, følte aldri at jeg hadde dårlig råd. Husleie på ca 3600 pluss strøm og internett.

Gjest oreokaka
Skrevet

Jeg lever greit på studielån. Betaler ca 3300 i leie ink strøm osv. Resten bruker jeg på mat og kos, og holder greit for en måned :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klare ikke å leve bare på lånet. Jeg jobber ved siden av bacheloren min, jeg er bare ringehjelp men man får jobbe mye om man vil, så jeg får 10 000 inn i lønn nå i april. Det hjelper veldig! Jeg har billig husleie på 3500, men alt som kommer i tillegg tar hele lånet og mye av lønningene: strøm, tv, internett, transport, flybilletter hjem i feriene, mat, medisiner, linser, diverse nødvendigheter osv.

Anonym poster: aac77d9b87732526fc1dce5a49ac14b8

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg klarer meg helt fint. Utbetalt 7200 i mnd. Husleie 4000, dagligvarer 2000, trening 300, resten går til fest/kino/shopping (Gjør altså ikke dette så ofte). Pensum og klær handler jeg når jeg får den store utbetalingen. Sommerjobblønna går til ferie etc.

Skrevet

Jeg lever kun på studielånet, og har det egentlig helt fint. Men - jeg har billig husleie, og det er redningen. Bor i studentbolig, har ca. 3800,- i husleie i måneden. Av faste utgifter har jeg månedskort på kollektivtransport (380,-), klesvask og husholdning (ca. 200,-). Da sitter jeg igjen med ca. 90 kroner dagen, og det går helt fint med en bytur innimellom eller en tur på restaurant en dag hvis en bare tenker litt. Ble selv veldig overrasket over hvor billig det er å lage god mat fra bunnen av. Problemer oppstår derimot hvis en får en uforutsett utgift på over 600, da blir det fort trangt. Sånn generelt lider ikke jeg noen nød, i alle fall :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg jobber ca 25% ved siden av pluss at jeg haier alle ekstravakter og ting som kan gi penger i kassa. Også studerer jeg i "utkantnorge" der husleia mi er på 2000kr/mnd. Jeg lever veldig fett.

Anonym poster: 19039f688c0d04bae33e55f2b6d78ad6

Skrevet

Hadde nok gått om jeg var nødt. Det er jeg heldigvis ikke - jobber 30-40% ved siden av studiene, pluss at jeg jobber i feriene. Da får jeg også spart en god del.

Gjest cool_water
Skrevet

Det går om du planlegger og ikke har så høye boutgifter. Det er et par i klassen min som f.eks. har funnet seg rom i kollektiv hvor leien inkluderer både strøm og internett for mellom 3200-3500. Da har de jo 3400-3700 til mat og andre ting. Når jeg bodde alene så brukte jeg ca 1500 kr på mat og hadde råd til å gå ut et par ganger i mnd. Og et tips er å gå ut på torsdager, her i Bergen koster ølen 29 kr for 0,4, 19 kr shotten og maks 50 for en drink på de typiske studentutestedene. Tror faktisk prisene er slik man-tors. Beregnet som regel 300 kr på en bytur om vi gikk ut på en torsdag. Men som andre sier så er det lurt å ha en jobb ved siden av studiet, da slipper man å tenke på sin økonomiske situasjon hele tiden og har rom for å være sosial og kanskje kjøpe seg litt klær :)

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på utgiftene dine! Broren min hadde jo 4500 i leie + svindyr strøm, ikke hadde han nett, han måtte ha busskort og masse dyrt utstyr i tillegg til bøker og selvsagt mat, klær etc.

Jeg derimot hadde under 3000 i leie, inkludert strøm, kabel og nett, jeg bodde nært nok skole og sentrum til å gå og trengte ikke like mye studiematriell, så jeg gikk faktisk med så stort overskudd at jeg ikke tørr å si det til noen:P Kunne faktisk spart meg masse studielån...

Men det viktigste er å føre budsjett, og passe seg for utgifter man kanskje ikke tenker over, purregebyrer, gebyrer for å ta ut penger i minibank/dra kortet, bollen og brusen på 7eleven etc. Kan også anbefale deg å ta matpakke med hjemmefra:)

Anonym poster: ce715380f73da1a3088d08f6368f79f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...