Gå til innhold

ung ufør / arb.avklaring og økonomi

r0llz

Anbefalte innlegg

ok. Jeg er 24 år, mottar arbeidsavklaringpenger og kommer mest sansynlig til å bli ung ufør…Selv om jeg i dag er i utdanningsløp ( med støtte fra nav i form av at jeg får mota arb.avklaring mens jeg studerer). Og selv om jeg håper på sikt å komme ut i en deltidsstilling og bare være delvis ufør ser jeg ikke helt opptimistisk på fremtiden, og tror ikke jeg vil komme ut i jobb med det første =(

Jeg har til nå fått litt økonomisk hjelp fra faren min i tilegg til det jeg får utbetalt av nav for å kunne klare å betale alle utgifter. Dette er ikke en ideel situasjon . Men sliter med å se hvordan jeg skal kunne klare meg med kun på arb.avklarings penger eller ung uføre…:/ Selv om selvfølgelig setter stor pris på at han hjelper meg så er jeg ganske ukomfertabel med å måtte ta i mot penger fra far så prøver å finne en annen løsning men..

Har i dag ingen gjeld uten om studie lån. Men ser jo at hvis jeg skulle leve kun på arbeidsavklaringspenger så ikke ville jeg ikke klart å betale faste utgifter og dermed anagelig pådratt meg gjeld, inkasso krav osv som følge av dette.

Har ca 15 000 i måneden utbetalt fra nav , før skatt , så det blir vel 12-13 etter skatt og det er vist akuratt for mye til å få bostøtte eller sosial hjelp :( VIl heller ikke få no særlig mer som ungfør enn hva jeg gjør på arb.avklaringspenger i dag slik jeg har forstått…(Noen som vet om dette stemmer?)

Har tenkt mye på dette , laget buskjett og har sett på de største utgiftene men ser lissom ikke helt hvor jeg kan klare å kutte ned kostnadene heller...

Bolig

Bolig er selvsagt den største utgiften.

Med dagens bolig og 12-13000 til å bo og leve for i mnd så ser jeg at det blir vanskelig.. priser ser jeg ikke åssen få råd til bo . Bor alene og betaler i dag 7800 + strøm og sliter med å finne noe billigre…Det finnes muligens noen bøttekott på 20kvm osv. Mulig jeg er kravstor når jeg vil ha minst 30-35kvm men ser etter et sted å bo overlengre tid. Når husleieprisene er såpass høye som de er og når det i tilegg ikke fungerer for meg å bo i kollektiv og jeg har husdyr (katt) er det vanskelig å finne noe.

Dumt spørsmål kanskje siden jeg sliter med å skjønne hvordan jeg skal få råd til å leie men Er det sånn at jeg ikke vil kunne kjøpe egen bolig når jeg er ungufør? Vil jeg bare måtte venne meg med tanken på at jeg må leie for all fremtid og at jeg aldri vil kunne kjøpe min egen bolig? Vil jo ikke få noe lån med den intekten jeg har fra ung ufør /arb.avklaring ? selv hvis jeg skulle klare å spare opp egenkapital nok til fylle bsuén?.

Bil

Etter bolig er nok mat og bil de største utgiftene. Har en bil (som min far har igjen hjulpet meg og betalt deler av). Har tenkt på at jeg evt. kan selge bilen ( bensin, service og andre utgifter blir nok et sted mellom 1000-2000kr i mnd.så kan jo spare no penger her men..)

Problemet er at jeg er ganske avhengig av bilen min for å komme meg rundt ,hvertfall der jeg bor i dag. Det går tog inn til byen herfra men dersom jeg foreks skal til min mor eller til fastlegen går det ikke kollektivtransport dit fra der jeg bor i dag.

Jeg kunne evt ha flyttet inn til oslo hvor kollektivtilbudet er bedre og jeg kan klare meg uten bil, men der er det enda dyrere å bo igjen.. Bilen er dessuten til stor hjelp og nytte for meg i hverdagen.

Noen råd? Hva skal jeg gjøre?

Har prøvd å ta kontakt med nav om dette

De henviste meg først til nav sin gjeldstlf. som igjen rådet meg til å snakke med nav lokalt.

Men jeg er usiker på hva de egentlig kan gjøre .?

Han fyren på nav sin gjeldstelefon snakka om kommunalbolig men har vel ikke krav på det heller når jeg ikke har krav på bo støtte eller sosialhjelp?

Hva ville dere gjort ?

Hvis det er noen andre unge uføre der ute, eller noen som har noen råd eller erfaringer å dele vil jeg høre fra dere.

Endret av r0llz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du søkt bostøtte? Med såpass lav inntekt mener jeg absolutt at du vil kvalifisere til bostøtte, sjekk www.husbanken.no og les om inntektsgrenser der.. Et par tusenlapper vil jo absolutt hjelpe på...

Anonym poster: 8c44f3288b9027beff4063225056459c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån og tilskudd ved etablering av eget hjem

Personer med en sjelden diagnose kan kjøpe sitt eget sted å bo ved hjelp av lån og tilskudd fra bank og kommune. Det er garanterte tilleggsytelser for personer som er ung ufør før han eller hun er 26 år.

http://www.frax.no/index.php?option=com_content&view=article&id=157&Itemid=130

Anonym poster: f2326e2c12374d17a9a6514141df42fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt bostøtte? Med såpass lav inntekt mener jeg absolutt at du vil kvalifisere til bostøtte, sjekk www.husbanken.no og les om inntektsgrenser der.. Et par tusenlapper vil jo absolutt hjelpe på...

Anonym poster: 8c44f3288b9027beff4063225056459c

Ja. Fikk avslag i posten etter å ha søkt =(

Ringte og snakket med ei på kommunen som hånterer bo støtte og hu sa også at jeg ikke hadde krav på. Grensa for å mota bo-støtte i ullensaker kommune er vist en intekt på 180 tusen og noe.. i året… før skatt… jeg får vel utbetalt akuratt litt over det … Vet ikke om det er høyere i andre kommuner ?180 000 før skatt er jo ikke akuratt mye ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Du burde klare deg uten økonomisk hjelp fra andre.

Du må rett og slett kutte ut alt som ikke er nødvendig, sett opp et budsjett og hold deg til det, finn en så billig bolig som mulig og søk bostøtte.

Selv om du får trygdebolig så betyr ikke det at det nødvendigvis blir billigere å bo der. Man må likevel betale husleie.

Jeg har ikke ung uføre, men minstesats aap og det går mot uføretrygd. Dvs at jeg får mindre enn de som har ung ufør.

Når jeg bodde alene så klarte jeg meg fint. Ingen luksus, men jeg overlevde (hadde utbetalt ca 8000:- pr mnd da. I dag har jeg ca 9000:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Kan du tenke litt mer alternativt når det gjelder bosted? Du sier du kan flyttte til Oslo for å klare deg uten bil, men det finnes jo andre steder å bo der du kan klare deg uten bil. Sentralt på et lite tettsted feks, med gangavstand til butikk, buss og lege. På den måten får du jo hverdagen til å fungere. På litt mindre steder så er jo leieprisen noe lavere også med tanke på at du skal klare å leve.

Men du har kanskje et nettverk du ikke vil flytte i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lån og tilskudd ved etablering av eget hjem

Personer med en sjelden diagnose kan kjøpe sitt eget sted å bo ved hjelp av lån og tilskudd fra bank og kommune. Det er garanterte tilleggsytelser for personer som er ung ufør før han eller hun er 26 år.

http://www.frax.no/i...=157&Itemid=130

Takk skal prøve å finne ut av om diganosen jeg har regenes som sjelden eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du tenke litt mer alternativt når det gjelder bosted? Du sier du kan flyttte til Oslo for å klare deg uten bil, men det finnes jo andre steder å bo der du kan klare deg uten bil. Sentralt på et lite tettsted feks, med gangavstand til butikk, buss og lege. På den måten får du jo hverdagen til å fungere. På litt mindre steder så er jo leieprisen noe lavere også med tanke på at du skal klare å leve.

Men du har kanskje et nettverk du ikke vil flytte i fra?

Ja studerer deltid i oslo nå og bor i ullensaker. Er villig til flytte innen for oslo og akershus men famile og studie og nettverk gjør at jeg helst vil fortsette bo i området oslo/akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde klare deg uten økonomisk hjelp fra andre.

Du må rett og slett kutte ut alt som ikke er nødvendig, sett opp et budsjett og hold deg til det, finn en så billig bolig som mulig og søk bostøtte.

Selv om du får trygdebolig så betyr ikke det at det nødvendigvis blir billigere å bo der. Man må likevel betale husleie.

Jeg har ikke ung uføre, men minstesats aap og det går mot uføretrygd. Dvs at jeg får mindre enn de som har ung ufør.

Når jeg bodde alene så klarte jeg meg fint. Ingen luksus, men jeg overlevde (hadde utbetalt ca 8000:- pr mnd da. I dag har jeg ca 9000:-)

Enig det du sier …

ønsker heller ikke å leve på andre.

Ønsker å kutte utgiftene,

. All kredd til deg som klarer det.

Leter etter billigre bolig ( søker på finn hver dag men finner lite under 7000 + strøm , og det som finnes er bare kollektiv og merk. ikke husdyr )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lære deg å klare deg på det du har utbetalt. For det er omtrent samme sum du vil måtte klare deg på dersom du faktisk blir ufør innen få år. Finn deg studie et annet sted enn Oslo eller de andre store byene. Der vil du ikke ha råd til å bo i lengden uansett. Også må du sette tæring etter næring. Kvitt deg med husdyrene, for med husdyr vil du ikke kunne finne deg rimelig sted å bo, og i Oslo kan du glemme å få leid noe i det hele tatt så lenge du har husdyr. Og skal du bo i Oslo, så må du regne med å bo i kollektiv, evt. klare deg i små leiligheter. 20 kvm er STORT sentralt i Oslo.

Anonym poster: 5620b7f34db051baf70e07ba23831bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utbetalt rundt 13 000 kr i måneden. Klarer jeg flott på det.

Faste utgifter i omtrentlig gjennomsnitt:

4 500 kr - husleie (34 kvm kjempefin og sentral leilighet i Bærum, vært heldig med denne)

600 kr - strøm

2 00 kr - mat (ofte mindre)

400 kr - månedskort på kollektivtrafikk

Altså 7 500 kr i faste utgifter som betales. Så kommer så klart klær, moro og annet i tillegg, men dette kan jeg mer styre etter behov og økonomi.

Skjønner at det blir vanskeligere om man ikke får tak i billig sted å bo og er avhengig av bil. Jeg har verken bil eller lappen, men klarer meg veldig fint siden jeg har både bussholdeplass og togstasjon minutters gange unna leiligheten.

Anonym poster: 9a227d8818e464e378afcc36627e2b61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utbetalt rundt 13 000 kr i måneden. Klarer jeg flott på det.

Faste utgifter i omtrentlig gjennomsnitt:

4 500 kr - husleie (34 kvm kjempefin og sentral leilighet i Bærum, vært heldig med denne)

600 kr - strøm

2 00 kr - mat (ofte mindre)

400 kr - månedskort på kollektivtrafikk

Altså 7 500 kr i faste utgifter som betales. Så kommer så klart klær, moro og annet i tillegg, men dette kan jeg mer styre etter behov og økonomi.

Skjønner at det blir vanskeligere om man ikke får tak i billig sted å bo og er avhengig av bil. Jeg har verken bil eller lappen, men klarer meg veldig fint siden jeg har både bussholdeplass og togstasjon minutters gange unna leiligheten.

Hvordan klarer du deg på 200kr til mat i måneden? Får du mat utdelt av frelsesarmeen eller noe? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Oslo og Akershus er jo ganske stort da, med store variasjoner i husleier osv.

Ville satt meg ned og sjekket eksakt hvor du kunne bodd, hva slags buss/tog forbindelser som finnes på de stedene du har sett deg ut, valgt bort de stedene som har dårlig forbindelse, og så sjekket leiemarkedet på de stedene.

Sjekk finn.no osv hver eneste dag. Legg gjerne inn en annonse selv hvor du forteller litt om deg selv og at du har en katt. Legg frem alle positive ting som kan være f.eks sikker betaler, røyker ikke, drikker ikke, fester ikke, hyggelig og grei etc.

Kan du få flyttet til et sted med gode bussforbindelser f.eks så er det mye billigere med månedskort enn hva det er med bil. Og bilen din vil jo ikke holde for alltid. Hva når ting begynner å skje, den ikke går gjennom EU-kontrollen etc og du må ut med en hel del for å fikse på bilen. Og forsikringer, bompenger, drivstoff, vedlikehold etc så koster det veldig mye.

Her har du en enorm utgift som kan bety mye om du får den ut av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Hvordan klarer du deg på 200kr til mat i måneden? Får du mat utdelt av frelsesarmeen eller noe? :klo:

Det skulle vel sikkert stå 2000kr om du ser på sluttsummen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle naturligvis stå 2 000 kr. Det tror jeg de fleste skjønner om de tenker logisk, samt ser på totalsummen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarte meg helt fint med 11-12 tusen i måneden som student, og hadde tilogmed mulighet til å spare littegranne penger.

Så jeg tror du bare må prøve å være litt mer økonomisk. Det å leve på bare studielån er helt forferdelig, men du har jo dobbelt så mye penger som de fleste studenter utbetalt

Anonym poster: 4ae42a2ba5e23d979282a7477d838ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarer meg helt fint på 9000 i måneden. Hvorfor kan du ikke kvitte deg med bilen og sykle istedet? Du får kjøpt en sykkel på loppis til 100-400 kr.

Anonym poster: 83b26cae2af141411393bb469acdefe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg helt fint på 9000 i måneden. Hvorfor kan du ikke kvitte deg med bilen og sykle istedet? Du får kjøpt en sykkel på loppis til 100-400 kr.

Ikke alle som er ufør som faktisk har helse til slikt.

Anonym poster: 62138930d366d1b6a3661a1b798546b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Selv klarer jeg meg helt fint på 12000 kr på AAP i måneden. Jeg har tre kontoer, en brukskonto, en regningskonto og en sparekonto. Når jeg får inn pengene annenhver uke setter jeg fem hundre kr på sparekontoen, lar tusen kr stå på brukskontoen og resten inn på regningskontoen. Da har jeg ikke så mye på kortet, og det må holde i to uker framover. Det gjør at jeg må passe mer på hva jeg kjøper. Naturligvis, vet jeg at jeg må betale busskortet eller trenger nye sko, så henter jeg akkurat det jeg trenger fra regningskontoen. Slik har jeg styrt økonomien i mange år, og har klart å spare opp en del. Jeg velger bort unødvendig luksus, har ikke TV, kjøper sjeldent klær, røyker ikke og er forsiktig med å ta en kaffe her og der i byen. Har man lite penger, så må man bare lære seg å leve enkelt og styre pengene fornuftig. Passer på når det er salg i matbutikken, ser jeg et bra tilbud på frossenvarer/tørrvarer så kjøper jeg det og fyller opp matbeholdningen. Bytter klær med venner, reparerer ødelagte klær. Kjøper first price varer. Jeg vet at jeg kunne unnet meg mere, men velger å leve enkelt, for så å kose meg en gang iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som er ufør som faktisk har helse til slikt.

Anonym poster: 62138930d366d1b6a3661a1b798546b9

Ikke alle uføre er det pga fysisk sykdom. Mange psykisk syke er uføre og det er sikkert mange av de som hadde hatt godt av å slippe å ta buss og få brukt kroppen istedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...