AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #1 Skrevet 15. mars 2013 Hei! Jeg og min samboer er inne i en VELDIG dårlig mnd økonomisk sett, jeg har ikke fått utbetalt lønn denne mnd pga. en feil fra jobben sin side, og vi skal på ferie rett før lønn neste mnd. Er det overhode mulig å leve på 1000 kr i mat i 3 uker? Takk for innspill! Anonym poster: 7e3766d5d4dc5b3cd6b897899c1c0da4
Rumle Skrevet 15. mars 2013 #2 Skrevet 15. mars 2013 Det er vel mulig, men da må du jammen planlegge godt! Masse fine tips her inne; http://studenterhjemmet.blogspot.no/search/label/10-kronersuka
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #3 Skrevet 15. mars 2013 Alt går an. Har du f.eks masse ris liggende hjemme så kan du lage stekt ris og evt bare kjøpe noe grønnsaker og blande oppi. Prøv å bruke opp det du har hjemme. Når jeg flyttet så skulle jeg spise meg ut av alle skap og fryser/kjøleskap. Utrolig hvor mange middager jeg klarte å lage av det bare ved å kjøpe inn sånne småting som trengtes ekstra. Anonym poster: 5f324beeb878941939aebd3af4df82a3 1
bebisss Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 Ja du må planlegge det godt som skrevet over her. Jeg og min samboer måtte leve på det en periode, og det var hardt, det ble mye first price produkter, og man må ikke være kresen i matveien. Det ble også en del nudler. handla billig brød og billig pålegg og kunne ikke fråtse nedpå heller. Jeg og min mann lever nå veldig enkelt i matveien, det blir mye av det samme hele tiden. vi spiser sjeldent kylling eller annet kjøtt enn kjøttdeig, for det er så dyrt.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #5 Skrevet 15. mars 2013 Takk for link og tips! Planlegging er nøkkelen her som dere sier. Vi sette oss ned og gå gjennom hva vi har av mat, greit å kartlegge TS. Anonym poster: 7e3766d5d4dc5b3cd6b897899c1c0da4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #6 Skrevet 15. mars 2013 Ett tips til, Fra nå av overfører dere penger hver mnd til sparekonto og bygger dere opp en buffer sånn at dere slipper en sånn situasjon flere ganger. Anonym poster: aeba3fec85de65d17e3a09bad2e5e32f 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #7 Skrevet 15. mars 2013 Det er mulig å spise veldig billig, men med 1000kr for 2 personer i 3 uker tror jeg det blir vanskelig å få laget middag hver dag. I alle fall noe som faktisk er godt og mettende. Mulighetene for å spise bra avhenger også av hva dere har av matvarer allerede. Få oversikt over hva dere har av pasta, ris, bakevarer, hermetikk osv og se hva dere kan lage av det. Mitt beste tips er å droppe middag noen dager og heller satse på å lage litt bedre middag når dere faktisk skal ha det. Selv har jeg levd på brødskive med ketchup, ost og krydder stekt i ovn som middag når det har vært skikkelig trangt økonomisk. Har dere familie i nærheten bør det også vurderes å spise der en del ettersom situasjonen faktisk er så vanskelig. Det er heller ingen skam å foreslå for venner å ha pizzakveld hos dem denne måneden og ha det hos dere neste gang Anonym poster: 86e7526643e8cc99d9f299e8b75b11ee 1
Gjest oreokaka Skrevet 15. mars 2013 #8 Skrevet 15. mars 2013 Jeg levde på 200 kr på 2 uker, så det er fullt mulig Planlegging er stikkordet!
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #9 Skrevet 15. mars 2013 Det er mulig å spise veldig billig, men med 1000kr for 2 personer i 3 uker tror jeg det blir vanskelig å få laget middag hver dag. I alle fall noe som faktisk er godt og mettende. Mulighetene for å spise bra avhenger også av hva dere har av matvarer allerede. Få oversikt over hva dere har av pasta, ris, bakevarer, hermetikk osv og se hva dere kan lage av det. Mitt beste tips er å droppe middag noen dager og heller satse på å lage litt bedre middag når dere faktisk skal ha det. Selv har jeg levd på brødskive med ketchup, ost og krydder stekt i ovn som middag når det har vært skikkelig trangt økonomisk. Har dere familie i nærheten bør det også vurderes å spise der en del ettersom situasjonen faktisk er så vanskelig. Det er heller ingen skam å foreslå for venner å ha pizzakveld hos dem denne måneden og ha det hos dere neste gang Anonym poster: 86e7526643e8cc99d9f299e8b75b11ee Det er fullt mulig. Et tips er bønner og/eller ris i store kvanta kjøpt der det er billig (innvandrerbutikker, gjerne). Samt å bytte ut kjøtt med bønnene som alt er nevnt. Og dersom en "må" ha kjøttsmak - huske på at det fint går an å koke kraft på et ben flere enn en gang. Folk levde slik i gamle dager, og lever slik i store deler av verden i dag. Faktisk er det sunnere enn vanlig norsk kosthold.. Og husk å ikke kutte ut grønnsakene, men kjøpe de som enten er på tilbud eller har lavest kg pris. Anonym poster: 5731f6b305e70ff8715619d6431195d3 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #10 Skrevet 15. mars 2013 Dette klarer dere fint. Det jo kun for noen uker og ikke måneder og år. Havregryn er billig. Linser og ulike typer bønner er billig og med god næringsverdi. Hermetiske tomater og sesongens grønnsaker er rimelig. Krydder setter smak. Anonym poster: 03d374c213f5be12985145be4687f88b
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #11 Skrevet 15. mars 2013 Det er fullt mulig. Et tips er bønner og/eller ris i store kvanta kjøpt der det er billig (innvandrerbutikker, gjerne). Samt å bytte ut kjøtt med bønnene som alt er nevnt. Og dersom en "må" ha kjøttsmak - huske på at det fint går an å koke kraft på et ben flere enn en gang. Folk levde slik i gamle dager, og lever slik i store deler av verden i dag. Faktisk er det sunnere enn vanlig norsk kosthold.. Og husk å ikke kutte ut grønnsakene, men kjøpe de som enten er på tilbud eller har lavest kg pris. Anonym poster: 5731f6b305e70ff8715619d6431195d3 Ja jeg skrev jo at det er mulig? Bare at det er vanskelig. Sikkert ikke vanskelig for de som er vant til det, men det er ikke TS... For min del er det i alle fall vanskelig, for jeg synes ikke det blir skikkelig middag uten kjøtt. Om jeg skal leve på bønner, linser og ris dropper jeg heller middag et par dager og slenger i et par pølser når jeg først skal ha middag. Det er rett og slett smak og behag. Og påstanden om at det du skriver er sunnere enn vanlig norsk kosthold. Vel, der er vi i alle fall uenig, med mindre vi antar at vanlig norsk kosthold kun er koteletter og toro. Man kan være sunn uten å være vegeterianer.. Anonym poster: 86e7526643e8cc99d9f299e8b75b11ee 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #12 Skrevet 15. mars 2013 Selvfølgelig! Du kan lage masse gode retter av grønnsaker til en billig pris. I tilegg anbefaler jeg First Price pasta (1 kg) til ca. 10 kr. Du kan også kjøpe Pasta fra Ica (2kg) til 12 kr Anonym poster: fc0984cc39196c420c498dbf3143b13c
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #13 Skrevet 15. mars 2013 Jeg levde på 200 kr på 2 uker, så det er fullt mulig Planlegging er stikkordet! Fortell meg hva du kjøpte for 200 i to uker. man skal jo ha min tre måltider hver dag. Mulig du kan trylle. kan du sette opp meny for meg i to uker til 200 kr. Er villig til å prøve det. Anonym poster: c8c1d960eca0bb77da2ac19dbf54b3a2 1
Gjest oreokaka Skrevet 15. mars 2013 #14 Skrevet 15. mars 2013 Fortell meg hva du kjøpte for 200 i to uker. man skal jo ha min tre måltider hver dag. Mulig du kan trylle. kan du sette opp meny for meg i to uker til 200 kr. Er villig til å prøve det. Anonym poster: c8c1d960eca0bb77da2ac19dbf54b3a2 Nå hadde jo jeg ris og makaroni hjemme. Spiste bare frokost og middag, er mett resten av dagen på det. Ene dagen kunne jeg eks spise hvitløsbaguett til middag. Posesuppe, eks tomatsuppe og makaroni. Deler gjerne opp posesuppene, og lager nytt dagen etter hvis det. Eller makaroni og ost. Kjøpte også kylling (300 gram) og delte det opp for 3 dager, sammen med ris og saus (hadde noen sausepakker i hylla). Nudler osv. Fullt mulig. Drakk kun vann denne perioden. Kanskje litt mer karbohydrater enn om man hadde hatt litt mer penger, men dette var rett etter juletider (gavehandling), så da var det litt stramt på økonomien.
Gjest Funky Punk Skrevet 15. mars 2013 #15 Skrevet 15. mars 2013 Det går bra Vi lever på 2000kr pr mnd og spiser godt. Sett opp en meny for hver uke og en handleliste for hver av de ukene. Har du mel så baker du brød selv, rot frem alt du kan fra fryseren, kjøleskapet, skuffer og skap. Jeg har sikkert nok til å slippe å gå på butikken de neste to ukene om jeg vil dersom jeg kun bruker av det jeg har. Dropp typ melk til frokost, drikk heller vann. Bruk restematen fra middagen til frokost eller lunch neste dag. Bruk alternative ting til kjøtt, som bønner og linser. 2
Brimi Skrevet 15. mars 2013 #16 Skrevet 15. mars 2013 Vi kjøper aldri kyllingfilet i Norge. Det kjøper vi i Sverige. Selvom turen koster litt det også så synes jeg det er bedre økonomisk . Kjøper ikke bare kyllingfilet da, men alikevell
Adhara Skrevet 15. mars 2013 #17 Skrevet 15. mars 2013 Kjøp mye First Price, hamstre sånn god helg-produkter fra Kiwi, kjøp kyllingkjøttdeig, den er superbillig. Det skal gå helt fint Lykke til
Gjest TrickyA Skrevet 15. mars 2013 #19 Skrevet 15. mars 2013 Gode tips her: Kjøp en pakke meg kyllingfilet på Kiwi fra First Price, denne koster ca. 110,- og inneholder enten 1 kg eller 1,2 kg kyllingfileter. Spiser dere en sånn filet hver, eller halvannen hver vil denne pakken rekke til mange middager. Kjøp med et par brokkoliblandinger fra frysedisken, disse koster rett under 10 kr på både Kiwi og Rema1000, og er en blanding av brokkoli, gulrøtter og blomkål. For to personer holder den med 1 pakke for en middag, Pleier å varme opp inni stekeovnen i 10-20 min hvis den er frossen, men går i mikro og. Billig pasta og ris finner man her og der. Du får kjøpt laks (sitron og pepper) fra Findus for 60 kr. Denne har 4 fileter, og om man spiser en hver til middag er dette en ok pris, men det må du se på selv. I såfall vil en sånn pakke til 60 rekke til to middager ( iløpet av en uke), så laks to ganger i uken i tre uker = 180,-. Ha gjerne brokkoliblandingen ved siden av, så blir hvert laksemåltid (laks+grønnsaker) 40 kr for to personer. Spis havregryn til frokost og kvelds eller baguetter med f.eks. billig syltetøy. Du får 16 baguetter for 22 kr på Kiwi. Rema1000 har 25 baguetter eller noe til rundt 40 kr. Dette var noen av mine tips, håper de kan være til hjelp! 3
Kanutten Skrevet 15. mars 2013 #20 Skrevet 15. mars 2013 (endret) Nå er det masse billige to og trepakninger med grillpølser. Jeg kjøpte en trepakning til en femtilapp på OBS i går. Det burde vare til noen middager iallefall. Man kan variere mye ed pølser. Både i tomatisert gryte, sammen ris, lage grateng med makaroni. . osv. I tillegg så jeg at de hadde ribbe til en grei pris. (Påskeribbe visstnok.. Aldri brukt ribbe rundt påsketider, men det er nå iallefall billig kjøtt) De hadde også 3 kg kyllinglår og kyllingvinger til 79 kroner, og kjøttdeig fra Gilde til 20.- Vi har handla inn masse av de tilbudene nå, og regner med vi har mat ei god stund framover av dette. Om man følger med på tilbudene, er det nok fullt ut mulig. Lykke til. Endret 15. mars 2013 av Kanutten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå