Gå til innhold

Frustrert sønn, 10 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg har problemer å vite hvordan jeg skal håndtere en situasjon med min 10- åring. Når han er sint og frustrert lar han det gå utover alle i husstanden. Dvs. meg som mor, far og søsken. Er han i dårlig humør eller frustrert for noe, viser han dette høylytt i form av at han kjefter og lager en fryktelig dårlig stemning. Virker som om han ikke klarer å kontrolerer seg, snakker fryktelig frekt til oss og lager et oppstyr av noe som vi ikke er skyld i.

Jeg har forsøkt å snakke med han om dette tidligere, når han er rolig, at han må prøve å la sin frustrasjon ikke gå utover oss på en slik måte. Frustrasjon kan komme når han ikke finner noe, når han ikke forstår en lekse (noe som er svært sjelden, han er skoleflink, men det er ikke særlig hyggelig å hjelp han nåe han er slik). Vil nevne at både jeg og hans far er sindige mennesker som ikke bruker høye stemmer, og krangler aldri høylytt.

Kan også nevne at han ikke vil ha med seg venner hjem, da vi ikke har særlig høy standard på huset. Det er rent og ryddig, vi har pusset opp en del, men ikke alt er helt nytt. Hans venner bor i fine villaer og har nyoppusset hus alle sammen. Han har et fint og ryddig rom, har alt han trenger, men det er ikke det "hotteste". Han har pc og telefon, men nå er han frustrert for at han ikke har ipad! Virkelig frustrert, og jeg forstår at han nok føler seg presset. Det er vondt å se at han sliter med dette, samtidig blir det vel ikke riktig av oss å pusse opp alt til "hotteste standar" bare fordi hans venner har det? Jeg har forsøkt å snakke om at livet består i andre verdier enn det materielle, men det forstår han nok ikke virker det som. Synes også det er trist at han aldri kan ha med seg venner hjem, men dette nekter han. Vet ikke om det kan komme av at han for et par år siden hadde besøk av en av disse guttene, og at han omtalte huset vårt på en måte som gjør at han ikke tør ha med seg andre hjem.

Er det noen som kan gi meg et råd?

Anonym poster: 9c5068a00ee3b1d6480f620467ae3a86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blir han mobbet, tro? Det var det første som ramlet meg inn da jeg leste innlegget ditt. "Noen" har gjort han oppmerksom på at dere ikke har særlig høy standard hjemme sammenliknet med hans kompiser.

Materielt press...selv de minste får merke dritten på kroppen :(

Selvfølgelig kan ikke dere oppgradere huset og sette økonomien på styr bare for at gutten deres skal kunne hevde seg i venneflokken.

Dere må bare fortsette å snakke slik dere har gjort til nå. Kanskje la han få en dose hard virkelighet og vise han hvordan virkelig fattige barn i Norge har det.

Anonym poster: 8812a52b32b6f12a7d304f940767ba4a

AnonymBruker
Skrevet

Det virker på meg som om han kanskje sliter med selvfølelsen. Det er jo en litt tøff alder for mange, og ofte er det i den alderen unger begynner å føle press utenifra om at de må ha riktig mobil, merkeklær, fint hus etc. Det kan også hende at han blir ertet/mobbet eller at han sliter med å finne plassen i vennegjengen.

Jeg har selv gutter på 10 og 13 år. Han på 10 har det siste året blitt mer og mer opptatt av at han ikke tør så mye som de andre, ikke er flink nok eller ser rar ut. Han er en veldig åpen gutt som forteller meg om alle sine bekymringer, og vi bruker mye tid på å snakke med han og hjelpe han med å få et bedre selvbilde. Han har gode venner og trives på skolen.

Gutten vår på 13 er derimot mye mere lukket og selvstendig som type. Han kom tidlig i puberteten og har hatt perioder der han har vært oppfarende og småhissig (dette har bedret seg veldig). Men han er også typen som sjeldent har venner på besøk. Han er veldig bevist på at vi har dårligere råd enn mange andre familier, og virker litt flau over det. Tror dette kan være ganske normalt for noen barn og ungdom.

Tror det er bra at dere fortsetter å snakke med han og prøver å få han til å åpne seg. Minn han ofte på at dere setter stor pris på han og at han er en viktig del av familien. Jeg ville også tatt kontakt med lærer og fortalt om bekymringene. Det kan hende at han/hun har observert noe eller kan følge litt ekstra med på hvordan han fungerer sosialt i klassen.

Det er frustrerende når stemningen i familien blir ødelagt og de andre går litt rundt på nåler fordi et familiemedlem lett blir irritert og oppfarende. Ønsker dere masse lykke til!

Anonym poster: 366f1ea499b7f6aa2cee1a712271880d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...