AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #1 Skrevet 15. mars 2013 Nå har jeg lest en del blogger, og jeg har lest nyheter og sett rundt meg selv hvor enn jeg går, og det virker som om ungdommen blir mer og mer kroppsfikserte fortiden og har mer penger til å bruke på vas og fjas. For ikke lenge siden så jeg en artikkel om gutter som kjøper vesker til 11.000 kroner! Han som ble intervjuet sa så fint "jeg har kjøpt den helt selv..eller lånekassen han betalt den da" og at "jenter som får seg kjærester vil ofte at kjæresten skal ha slike dyre mulberry vesker" jeg ble litt paff da jeg leste dette. De bruker tusenvis av kroner på klær fra nettet,extensions, solarium, silikon, restylane, sydenturer osv.. gutter begynner å gå mer med sminke, gutter bruker mer sminke til hverdags enn det jeg gjør selv. Da jeg gikk på skolen og var tenåring som ikke var altfor lenge siden, da pleide vi å bruke ryggsekk, og noen brukte plastikkpose til bøkene sine. guttene gikk uten sminke og børsta gjerne ikke håret om morgenen, det var max 5 min på badet så ut. klærne var det mamma som hadde kjøpt. Ungdommen blir mer og mer skolelei, de er mer interesert i andre ting, og de vet ikke hvordan å bruke penger fornuftig, når man bruker 11.000kr fra lånekassen på en veske? Er dette ungdommen som skal styre norge i fremtiden når vi blir gamle? hvordan vil dette utvikle seg iløpet av årene som kommer? Anonym poster: 9a226cf1a2be4c7d9fc66c89bf56fd81 3
frøkna Skrevet 15. mars 2013 #2 Skrevet 15. mars 2013 Mange som hkdde like bekymringer for en generasjon siden, og en generasjon før det. Syns det er mange andre ting som er mer bekymringsfullt med tanke på fremtiden enn at folk blir mer bortsjemte og jålete altså.. 1
Gjest Beano Skrevet 15. mars 2013 #3 Skrevet 15. mars 2013 (endret) Heldigvis er disse personene du snakker kommer fra familier som har gitt dem alt de har bedt om. I hvertfall på vestkanten av Oslo er det en trend å ha designer klær og bruke så mye sminke og tanning spray at man ligner på en Oompa Loompa. Mediene fremstiller det som om ''alle'' ungdommer oppfører seg sånn, men ta en titt på universitetene og høyskolene og du vil nok merke at majoriteten oppfører seg ikke på denne måten. Det er kvalmende at fyren brukte 11 000 kr på en designer veske, ikke bare fordi det er ALTFOR mye penger å bruke på en veske som vil fort bli utdatert, men også fordi Lånekassens penger blir sløst bort. Endret 15. mars 2013 av Beano 1
Safiye Skrevet 15. mars 2013 #4 Skrevet 15. mars 2013 Mediene fremstiller det som om ''alle'' ungdommer oppfører seg sånn, men ta en titt på universitetene og høyskolene og du vil nok merke at majoriteten oppfører seg ikke på denne måten. Enig med dette. Jeg tilhører aldersgruppen dere snakker om, og det er strengt talt ikke mange som er så ille. De fleste i klassen min bruker vanlig ryggsekk og ingen av guttene bruker sminke. Og jeg må vel påpeke at dette gjelder mesteparten av skolen også (som ligger rett utenfor Oslo). Men det stemmer godt at vi bruker mer penger på klær og dilldall, men jeg regner med at de fleste, uansett aldersgruppe, har begynt å bruke mer penger de siste årene på grunn av oppgang i økonomi hos mange.
PeeWee Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Dette går i perioder. Var også en periode med "dårlig ungdom" på syttitallet, hvor man hadde sterkt økende kriminalitet, hærverk, rusmissbruk også videre. Husker at jeg som lite barn ble skremt av ungdommen som lå å hadde sex i buskene bak bussholdeplassen midt på dagen, tente på skogbranner, bandt folk fast til et tre i skogen og forlot dem der, hadde gjengslagsmål også videre. Ja, et år klarte de faktisk å jage politiet ut av Oslo sentrum under de årlige 1. mai opptøyene. Dette er nok noe som går i perioder, og synes faktisk at ungdommen på syttitallet var betydelig verre enn dagens. Ja, det meste av det du beskriver er på mange måter bagateller. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Hvorfor bry seg så veldig om hva andre velger å bruke pengene og tiden sin på? Må jo betale tilbake mesteparten av det man får fra lånekassen uansett Anonym poster: 48c9c4e2caedae60afd88de11fd25c42
kaktusfruen Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 Jeg er skremt over pengebruken til de unge i dag ja! Ser mange jenter (typisk 16åringer) som går med dyre jakker (fjellreven etc.), vesker og extensions her i Bergen. Senest i går overhørte jeg noen fjortiser i heisen hvor de pratet om venninnen som hadde tatt restylane i leppene samme dag... Klart jeg ville ha merkeklær når jeg var yngre også - maste mye om miss sixty ol., men jeg fikk det da ikke utenom bursdag/jul. Dette var bukser til ca 800-1000kr hvilket fortsatt er langt under en jakke til 8000 kr. Når denne generasjonen skal begynne å studere/jobbe og flytte hjemmefra (og ikke lenger får penger av foreldrene) vil det være svært vanskelig å kutte ned på forbruket tilsvarende. Frykter en hel generasjon som kvalifiserer for luksusfellen
Gjest meh Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Må jo betale tilbake mesteparten av det man får fra lånekassen uansett Ikke stipend som også kommer fra lånekassen, som nok er hakket mer aktuelt for 16-17 åringer enn studielån. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Jeg tilhører den generasjonen, og nei, det er ikke slik alle er. Men jevnt over er det mer enn det var før, det skal sies, og det i en større og mer omfattende grad enn ungdomstrender tidligere. Selv går jeg rundt i hettejakke og jeans med genuine interesser som strekker seg fra Shakespeare og filosofi til medisin og dinosaurer, og en nysgjerrighet som aldri i verden ville blitt stilt med en livstil tilsvarende den mange ungdommer per i dag fører. Å være rundt gjennomsnittsungdommer gir meg absolutt ingenting, og det er ikke en underdrivelse. Akkurat den utviklingen er skremmende, synes jeg - de aller fleste finner tilhørighet i en stil, og nekter konsekvent å se utover de interessene den måtte medføre. Selv de såkalte nerdene begrenser seg til Doctor Who og anime, og enda til de selverklærte freakene ser rart på meg om jeg prater om aliens (med en vitenskapelig vinkling; ikke tumblr) og konspirasjonsteorier. Mangelen på nysgjerrighet og interesse er for meg mer bekymringsfull enn det at noen går rundt med vesker til 11.000 og jeg synes i grunn media har en tendens til å blåse opp feil problemer. Fremtiden er skremmende, men ikke nødvendigvis på grunn av en minoritets korttenkte pengebruk. Jeg er 16. Anonym poster: 684f9d6c24f02217bb5d6734755e2096 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 Jeg tilhører den generasjonen, og nei, det er ikke slik alle er. Men jevnt over er det mer enn det var før, det skal sies, og det i en større og mer omfattende grad enn ungdomstrender tidligere. Selv går jeg rundt i hettejakke og jeans med genuine interesser som strekker seg fra Shakespeare og filosofi til medisin og dinosaurer, og en nysgjerrighet som aldri i verden ville blitt stilt med en livstil tilsvarende den mange ungdommer per i dag fører. Å være rundt gjennomsnittsungdommer gir meg absolutt ingenting, og det er ikke en underdrivelse. Akkurat den utviklingen er skremmende, synes jeg - de aller fleste finner tilhørighet i en stil, og nekter konsekvent å se utover de interessene den måtte medføre. Selv de såkalte nerdene begrenser seg til Doctor Who og anime, og enda til de selverklærte freakene ser rart på meg om jeg prater om aliens (med en vitenskapelig vinkling; ikke tumblr) og konspirasjonsteorier. Mangelen på nysgjerrighet og interesse er for meg mer bekymringsfull enn det at noen går rundt med vesker til 11.000 og jeg synes i grunn media har en tendens til å blåse opp feil problemer. Fremtiden er skremmende, men ikke nødvendigvis på grunn av en minoritets korttenkte pengebruk. Jeg er 16. Anonym poster: 684f9d6c24f02217bb5d6734755e2096 Off-topic, men du bør kanskje studere realfag? Du har nysgjerrigheten som skal til! Anonym poster: 072a33bd706eb878d026998cd5157aee
kaktusfruen Skrevet 22. mars 2013 #11 Skrevet 22. mars 2013 http://www.osloby.no/nyheter/Debattstorm-etter-at-Fattighuset-sokte-etter-luksusjakke-7155952.html
Gjest Sitronmelisse Skrevet 22. mars 2013 #12 Skrevet 22. mars 2013 Nå har jeg lest en del blogger, og jeg har lest nyheter og sett rundt meg selv hvor enn jeg går, og det virker som om ungdommen blir mer og mer kroppsfikserte fortiden og har mer penger til å bruke på vas og fjas. Da jeg gikk på skolen... Anonym poster: 9a226cf1a2be4c7d9fc66c89bf56fd81 Men da "vi" gikk på skolen så ville det aldri ha havna i avisa at noen hadde kjøpt en veske til 11.000,-. Det var ikke noen nyhetssak rett og slett. Slikt ble ansett for å tilhøre privatsfæren og det skulle man ikke grafse i. Ting har forandra seg mye på det området.. Så noen ungdommer var nok temmelig ufornuftige før også - men de hadde i det minste vett til å ikke stille opp i avisa med galskapen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå