Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

22 år gammel å skal søke om boliglån. Var i banken i høst og snakket med en rådgiver der om hva jeg får i lån med min inntekt, egenkapital osv. Jeg fikk da beskjed om en sum. Dette syntes jeg var litt "knapt" så derfor bestemte jeg meg for å bo hjemme litt til og spare mere. Har klart å spare bortimot 60.000 siden da. Nå ønsker jeg å gå i banken igjen å høre hva jeg kan få låne nå. Hvordan går jeg fram og må jeg si at jeg ønsker et finansieringsbevis eller får jeg det automatisk når jeg er i banken? Jeg vil ha et bevis på hva jeg lån låne sånn at om det kommer noe til salgs i området jeg ønsker å etablere meg, kan jeg by. Så hvordan gjør jeg dette?

Anonym poster: 19f44d83ab6a7a0aab51cee3f8fe327f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva var grunnen til at du fikk det du mener er et "knapt" lån? Man får ikke mer lån enn man kan betjene med den inntekten man har så om problemet er at du har for lav inntekt til å få noe mer er det ikke sikkert at noe mer i egenkapital vil gjøre store forskjellen... Men snakk med banken - de er de eneste som kan svare på dette. Du kan be om å få et finansieringsbevis på den summen du får lov til å låne og kan da begynne å se etter bolig... Såvidt jeg vet får man vanligvis ikke det på dagen men det kan ta en liten stund... Lykke til!

Anonym poster: 089c5a0de17905b88fc4798603e37c3c

Skrevet

Eg prøvde å spørr etter finansieringsbevis i banken for litt sia. Fekk beskjed om at det ikkje van nødvendig, når dei hadde egistrert opplysninger om min inntekt etc. Eg fekk ei øvre grense for kor stort lån dei meiner eg kan ha, og beskjed at så lenge eg hadde nok egenkapital og penger til ev. omkostinger så kunne eg bare by opp til den grensa. Vist eg får tilslag på bud så vil meglaren kontakte banken, og dei vil då (forhåpentligvis!) bekrefte at eg har finansieringa i orden.

Meg eg veit jo ikkje om bankene har ulik praksis på dette. Ta ein prat med banken din og sei at du vil vite kor mykje dei er villig til å gje deg i lån og spørr kva du må gjer før du ev. byr på hus. Så får du nok anten finansieringsbevis eller tilsvarende avtale som eg har.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar til dere begge :) Maja, ja når jeg går inn i nettbanken, så under lån står det en sum (den banken sa jeg kunne få låne i oktober) men de står under behandling. Jeg får ta en tur å snakke med de :)

Anonym poster: 19f44d83ab6a7a0aab51cee3f8fe327f

AnonymBruker
Skrevet

Samme som @Maja sa. ;)

Vi fikk oppgitt en øvre grense, og på visning måtte vi bare oppgi telefonnummer til vår bank-kontakt ;)

Anonym poster: 91836238aa9f592104526825454e2ecb

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke høyere lån selv om du har mer sparepenger. Du må øke inntekten din for å få høyere lån.

Anonym poster: ae93728f470e5688c306f1984dbb7875

Skrevet

Du får ikke høyere lån selv om du har mer sparepenger. Du må øke inntekten din for å få høyere lån.

Anonym poster: ae93728f470e5688c306f1984dbb7875

En sannhet med moderasjoner. Egenkapitalen kan også sette grense for hvor mye man får låne, og det kan ha vært den som var grensen for TS. Da kan Ts få høyere lån med 60 000 ekstra i egenkapital.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...