Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier.. :)

Skal snart kjøpe gåstol til tuppa, da hun synes de er såå fine når vi har lånt borte.

Vil bare sjekke litt hva folk har gitt for en med litt musikk, knapper osv i pris.

(Og jeg vet at de ikke blir anbefalt på det varmeste og at babyen går når den er klar. Men det er mest å ha fordi hun likte så godt og sitte og leke, trykke og høre på lydene for litt tid av gangen.)

Anonym poster: f457e2de74ee982e391ea9c742dbce36

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/729897-du-som-har-g%C3%A5stol-hvor-mye-ga-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aldri hatt gåstol i hus, men finnes en haug med lkebutiiker og babyutstyrsbutikker på nett så priser er det ikke vanskelig å finne:

https://lekmer.no/search/?q=g%C3%A5stol

http://www.jollyroom.no/catalogsearch/result/?q=g%C3%A5stol

Hva med å heller kjøpe en sånn: http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/barneleker/backyard-bounce-bounce.html

da brukes hvertfall ikke beina til å gå med:

Og sånn for å sette det litt på spissen: sånn etterhvert som babyen din blir eldre, vil du også da i etter for skadelige ting, bare fordi hun syns det er gøy?

Anonym poster: 354a8502fefe5ae0ff302a5bad7931db

• Liker 6
AnonymBruker

Du skal kjøpe noe til henne som kan gi henne plager senere fordi hun syns det er gøy...?

Og logikken i det er...?

Anonym poster: 03d7b301dc5a416354ef8ec74abda74f

Det er ingen fasit på det. Om hun sitter i den 5-10 min om dagen så kommer hun nok uskadet fra det..

Ts

• Liker 1
AnonymBruker

Det er ingen fasit på det. Om hun sitter i den 5-10 min om dagen så kommer hun nok uskadet fra det..

Ts

Hva vet du om hvor mye som er skadelig og ikke? Det finnes tusenvis av andre leker med lyd og knapper som sikkert er billigere enn gåstol.

• Liker 1

Annonse

Ts

Så du skal altså bruke masse penger på noe som skal brukes 5-10 min om dagen, som kan skade henne på sikt, fordi hun, som ikke vet sitt eget beste, synes det er gøy?

Hvis du først kjøper det så tviler jeg på at du kommer til å bruke den så lite.

Endret av Teriyaki
  • Liker 4

Gåstol og humpedisser som man fester i taket burde vært forbudt!!

Helsesøsterer og fysioterapauter fraråder det på det sterkeste, så jeg fatter ikke at folk fortsatt bruker det!!

Hva er det som gjør slike leker skadelig?

AnonymBruker

Hemmer fysisk og mental utvikling

Flere forskningsresultater har vist at gåstol ikke bare er unødvendig, men også kan hemme barnas utvikling. En studie gjort av University College i Dublin viste ifølge BBC at for hver 24. time babyen brukte i gåstol, tok det 3.3 dager lenger før barnet kunne gå uten hjelp og 3.7 dager lenger før barnet kunne stå uten hjelp. Gåstol hemmet altså utviklingen dramatisk. Flere andre forskningsresultater peker i samme retning. En artikkel i Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics viser at en studie også konkluderte med at barns mentale kapasitet gikk ned dersom barnet brukte gåstol.

Funnet her: http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article462219.ece

Hva med å bruke noe som dette heller?: http://www.br.no/Serier/V-TECH/PLAY2LEARN%20snakkende%20gåvogn.aspx?id=611905&vid=116208 Da får du en leke som du beskriver, brettet kan brukes både med og uten stativet (hun kan da ligge på gulvet og leke og etterhvert reise seg opp).

Anonym poster: 0ebea99de895f9d7d6627347a8e52fa2

• Liker 4

Annonse

AnonymBruker

Om man tenker på det, så kan det ikke være bra for føttene og ryggen til barna heller. De sitter og enten "hopper" eller drar seg frem med tærne. Med helt feil belastning på de små føttene, som vokser, kan det ikke være bra? Det anbefales jo at man skal la barnet styre hvor fort det setter seg opp, krabber osv, slik at det kommer naturlig. Da er det vel ikke bra at man "forstyrrer" dette.

Og som andre har nevnt, om man først kjøper noe sånt, så tviler jeg på at man begrenser det til 5 minutter om dagen. Jeg har sett flere med gåstol og hoppehusker, og de bruker langt mer tid i dem.

Anonym poster: 30d0b75706ee0b66aed00647d7f2a220

• Liker 4
AnonymBruker

Merkelig at man aldri kan få svar på det man lurer på på KG..

Om dere skal snakke om hvorfor, hva og hvem som sier diverse ting om gåstol så kan dere vel opprette en tråd om det istedenfor og ALLTID okkupere andres tråder..

TS

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Merkelig at man aldri kan få svar på det man lurer på på KG..

Om dere skal snakke om hvorfor, hva og hvem som sier diverse ting om gåstol så kan dere vel opprette en tråd om det istedenfor og ALLTID okkupere andres tråder..

TS

Like merkelig som at foerldre faktisk gjør ting på tross av hva som er anbefalt for barnets beste ;) Og velger å lukke ørene for andres erfaringer og råd- rart det der gitt!

• Liker 5
AnonymBruker

Like merkelig som at foerldre faktisk gjør ting på tross av hva som er anbefalt for barnets beste ;) Og velger å lukke ørene for andres erfaringer og råd- rart det der gitt!

javel :)

Gjest Gjest_Michelet

Ts

Hva er vitsen med å kjøpe en sånn stol hvis hun bare skal sitte oppi maks 10 minutter pr dag da? Bortkasta penger spør du meg. Kjøp heller en annen leke med lys og lyd som hun kan ha på gulvet og bruke mer.
  • Liker 4
AnonymBruker

Hva er vitsen med å kjøpe en sånn stol hvis hun bare skal sitte oppi maks 10 minutter pr dag da? Bortkasta penger spør du meg. Kjøp heller en annen leke med lys og lyd som hun kan ha på gulvet og bruke mer.

ja det er en mulighet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...