Gå til innhold

Et spørsmal om barnevernet..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har selv sendt inn en søknad til barnevernet om litt ekstra hjelp da jeg har vært ganske depremert og vi har hatt det vanskelig i forholdet som har gjort det praktiske i hverdagen vanskelig. Jeg sendte inn en søknad sammen med min psykolog, og helsestasjonen skulle også ringe for å raske opp prosessen litt.

Nå har vi fått brev av barnevernet om at de skal følge opp melding og komme hjem på undersøkelse(Ikke at det er noe problem at de kommer på besøk, men helsestasjonen snakket om at vi kunne ha møtene der og det gjorde meg forvirret). Er det slik svarbrevet skal se ut, eller har vi fått en bekymringsmelding av noen utenforstående?

Ble litt forvirret av brevet, det virket ikke akkurat som et svar til vår søknad, men tenkte kanskje det var et standardbrev? Ikke at det har så mye å si, vi trenger hjelp til å strukturere hverdagen uansett, men jeg fikk en klump i halsen..

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tror de alltid gjennomfører en undersøkelse for å se hva slags tiltak som evt skal bli satt i verk. Og den undersøkelsen varer i 3 mnd

Anonym poster: f27bc975c6907ed76079f7013db6749f

Skrevet

Har hatt barnevernet involvert selv, og de var ikke på hjemmebesøk før laaaaangt uti prosessen. De første møtene foregikk i deres kontorlokaler.

Men det er vel en måte å danne seg et mer fullstendig bilde at de vil hjem til dere. Men de kunne jo ha begrunnet dette.

Ikke bli redd, men nevn det gjerne når de kommer at de gjerne må fortelle hva de gjør og hvorfor.

Det er bekymringsmeldinger de har en frist på 3 mnd å undersøke. Det har de nok ikke fått ang. dere.

Skrevet

Hmm, det står noe om at undersøkelsessaken fortrinnsvis skal avsluttes innen 3 måneder, senest 6. Betyr det at det er utredning av bekymringsmelding da?

Det står at som første ledd i undersøkelsen ønsker de å komme hjem til oss, noe som sikkert er logisk uansett da det er der problemene ligger, men er det ikke rart at vi i så fall ikke har fått svar på vår egen søknad først?

Skrevet

Det trenger ikke bety at de har fått bekymringsmelding. Vil tro at de glemmer å gi deg et formelt svar på at søknad er innvilget, eller kanskje de vil vite mer om forholdene og tar dette opp når de kommer.

Hvis du føler uro i forbindelse med dette har du lov til å ha noen til stede sammen med deg eller dere. Et par ekstra ører kan få en til å føle seg litt tryggere.

AnonymBruker
Skrevet

Bare å begynne å rydde og sortere overalt, i skuffer og skap. Og hold det ryddig og rent til etter at de har vært det. Førsteinntrykket har mer å si enn hva man liker å innrømme.

Anonym poster: 2710f033e0b39b8b3dbd7a1b933ab82d

• Liker 1
Skrevet

Nå går de vel ikke inn i skuffer og skap. Det holder med at det er normalt ryddig og rent.

Men vet hvordan det er, har vel aldri vært så striglet her som da jeg visste at de skulle komme...

Gjest Gjest
Skrevet

Tror det er ganske vanlig når det kommer inn hva som helst slags spørsmål om hjelp, at barnevernet vil komme på hjemmebesøk.

Enten det er dere selv eller andre som har bedt om det?

Ikke bare vil de se hvordan interiøret er hjemme hos dere, men de vil sikkert også observere samspillet mellom dere som er der.

Jeg tror ikke du skal vere for skeptisk, bare la de få litt innsyn i livet deres, og vær ærlige.

Barn kan over lengre tid ta psykisk skade av deperimerte foreldre, og de tar gjerne på seg det praktiske eller mentale ansvaret for dere.

Tenk på det.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare ringe dem og spørre?

Anonym poster: 55a12e29354d11f912255f90678cb9f3

AnonymBruker
Skrevet

Vi har selv sendt inn en søknad til barnevernet om litt ekstra hjelp da jeg har vært ganske depremert og vi har hatt det vanskelig i forholdet som har gjort det praktiske i hverdagen vanskelig. Jeg sendte inn en søknad sammen med min psykolog, og helsestasjonen skulle også ringe for å raske opp prosessen litt.

Nå har vi fått brev av barnevernet om at de skal følge opp melding og komme hjem på undersøkelse(Ikke at det er noe problem at de kommer på besøk, men helsestasjonen snakket om at vi kunne ha møtene der og det gjorde meg forvirret). Er det slik svarbrevet skal se ut, eller har vi fått en bekymringsmelding av noen utenforstående?

Ble litt forvirret av brevet, det virket ikke akkurat som et svar til vår søknad, men tenkte kanskje det var et standardbrev? Ikke at det har så mye å si, vi trenger hjelp til å strukturere hverdagen uansett, men jeg fikk en klump i halsen..

Takk for svar!

Jeg har gjort det samme, og fikk et lignende brev (jeg kan ikke si nøyaktig fordi at du skriver jo ikke ordrett hvordan brev dere har fått). Jeg fikk en stor klump i halsen, og var på nippet til å gråte Det gjorde så vondt.... Jeg snakket med saksbehandleren om det. Hun sa at hun forsto det, og tenkte på å skrive et annet brev, men i praktisk sa hun (etter deres lovverk) så hadde jeg sendt en bekymringmelding på meg selv som krevde en undersøkelse. Det var jo ingenting farlig, men for at barnevernet skal sette i gang et tiltak så må de først gjennomføre en undersøkelse, også kan de fatte vedtak om oppfølgning - derav svar på søknaden deres. Jeg fikk i brevet mitt et beskjed om møte på barnevernskontoret, også avtalte vi når barnevernet skulle komme hjem til meg! :)

Bekymringmelding kan være så meget. Det kan være: "Paret har en litt trøblete hverdagen, og trenger litt hjelp." Det står i brevet om det er dere eller noen utenforstående som har sendt bekymringmelding.

Barnevernet vil bli kjent med dere, og danne seg et bilde av hvem dere er! Det er flere muligheter for tiltak, men det får bli litt opp til barnevernet.

Anonym poster: f8b8d545b048b2bd8808b74c9aefd56e

Skrevet

For at barnevernet skal kunne åpne noe sak hos dere så må de ha en melding. I dette tilfellet er det du som har sendt inn meldingen. Det er vanlig at de kommer på hjemmebesøk.

Jeg gjorde dette selv for et år siden, da måtte jeg skrive "bekymringsmelding" på meg selv. Det høres skummelt ut, men det er mer en styrke enn en svakhet å gå til de selv for å søke hjelp. Så lenge du behandler barna dine fint så skal du ikke trenge å bekymre deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...