Gå til innhold

Hva når et samboerpar er uenig om når man skal legge seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg(mann) og min samboer(kvinne) har vært i lag i 5 år. Vi har bodd i lag i de 5 årene.

Kjæresten min har vanskeligheter med å legge seg uten at jeg legger meg sammen med henne.

Poenget er at noen ganger så kan det hende man har lyst etter en lang arbeidsdag å roe litt ned med TV, film, serie eller playstation.

Poenget er at man er uenig om leggetid. Jeg må alltid forsvare mitt valg om å se ferdig en fotballsending eller se en mannfolk-film slikt som Skyfall(James Bond). Man trenger jo oftes litt tid alene innimellom.

Da blir det den evige diskusjonen om at hun ikke får sove når jeg ikke er der og leggetider. Hun mener på at det er sent klokken 23-2330. Jeg mener det er sent klokken 00.30 - 01.00.

Dette er en evigvarende uenighet som kommer til å ta livet på forholdet. Ellers har vi det fint, men det er denne som ødelegger stemingen for ofte.

Spørsmålet er hvordan andre par gjør dette? Det er selvfølgelig ikke snakk om hver kveld, men kanskje 1 kveld i uken.

Er jeg urimelig da jeg ønsker å sitte oppe litt lengre, eller bør jeg gå hver kveld å sove kl 23? Vi står opp mellom kl 07:45 - 08:15. Vi har ikke barn og er i midten av 20-årene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes voksne mennesker skal kunne bestemme selv når de skal legge seg. Om du hadde vekket henne når du legger deg hadde jeg nok ment at du burde ta hensyn, men så lenge hun ikke "klarer" å sove uten deg synes jeg hun er vanskelig. Hvordan i all verden får hun sove om du er borte på guttetur/jobbtur el en gang? Og så lenge det bare er en dag i uka eller noe ser jeg ikke problemet (om du aldri ville lagt deg sammen med henne hadde jeg begynt å lure)

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Som voksen kunne jeg ikke levd med at noen vil bestemme når jeg skal legge meg.

Anonym poster: dbdb51cb3b53a76c566d18494fc5c05b

• Liker 19
Gjest karoline
Skrevet

Himmel og hav. Legg deg når det passer deg.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke begynne å se film litt tidligere på kvelden, så slipper det å bli så sent?

Og så kan dere vel møtes på halvveien og legge dere halv tolv eller kvart på tolv senest? Man bruker som regel litt tid på å sovne, så hvis dere skal få nok søvn er det lurt å ikke legge dere for sent.

Anonym poster: 7005a71444a57da550d60acff2494670

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er et kjent fenomen at kvinner trenger mer søvn enn menn, så at hun legger seg først er sikkert bare bra så lenge det ikke går utover sexlivet. Alenetid er også en ting man trenger. Men har du lagt det frem for henne slik du gjør her? Har dere pratet skikkelig om det?

Det med at hun ikke får sove alene er egentlig helt irrelevant: hun er et voksent menneske og får ta ansvar selv dersom hun har søvnvansker, det er på ingen måte ditt problem.

Anonym poster: 161cf9fe17ff82247851310f1949f161

• Liker 1
Skrevet

Her syns jeg det er hun som er mest urimelig. Hun burde øve seg på å legge seg alene, spesielt siden du gjerne vil sitte lenger oppe. Syns det blir feil at du da skal legge deg tidligere enn du vil, bare for at hun skal få sove.

Kjæresten og jeg bor ikke sammen, men vi legger oss sammen 4-5 dager i uka. Vi er begge B-mennesker og kan legge oss veldig seint, begge sliter med å komme oss tidlig i seng. Dermed legger vi oss som regel samtidig, når en av oss tar til fornuft og "bestemmer" at nå må vi sove. Men de gangene en av oss har ønsket å legge seg før den andre, så har ikke dette vært noe problem; da har den andre bare sittet igjen i stua, eventuelt ligget på pc/mobil/nettbrett ved siden av i senga. Føler ikke at jeg kunne ha krevd at kjæresten min skal legge seg samtidig som meg en kveld jeg vil sove tidlig mens han gjerne vil sitte lenger oppe.

Skrevet

Jeg er alltid lengre oppe enn samboeren. Er B-menneske så det holder, trenger mindre søvn enn ham, og ville bare blitt liggende våken dersom jeg ble tvunget til å legge meg tidlig. Som et kompromiss legger jeg meg av og til sammen med ham, og står opp igjen når han sovner.

• Liker 4
Skrevet

Hun er urimelig.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hei folkens og takk for svar.

Denne diskusjonen eskalerte her hjemme i dag, derfor jeg trenger litt annet syn på saken.

Det at man ikke ser film tidligere på kvelden er ofte at da trener man, eller er sammen med samboeren.

Jeg respekterer selvfølgelig at hun ønsker å sove mer - og da mener jeg at det er hennes valg - og det støtter jeg fullt ut. Men da er problemet at jeg må legge meg samtidig. Det går ikke på at man skal ned å ha sex eller noe slikt, det er bare en grunnleggende tanke hun har om at jeg ikke kan sitte oppe.

Har forsøkt flere ganger i løpet av disse 5 årene å diskutere det men ender sjeldent bra.

Derfor har jeg heller funnet meg i det og går å pusser tennene kl 23:30-00:00 selv om jeg er bitter inni meg for at jeg hadde lyst å se litt på TV alene.

Takk igjen for svar folkens.

Gjest Cosmopolitan_
Skrevet

Som andre sier, det bør være rom for at du legger deg når du føler for det. Hvis ikke hun klarer å sove på grunn av det, har hun et problem hun må jobbe med. Vet ikke om dere begge er i jobb ennå, men hva skal hun gjøre om du må på jobbreise? Eller drar et sted uten henne? Når det er sagt, setter nok mange pris på at man legger seg likt noen dager, så jeg ville kanskje forsøkt å innrette meg etter henne en-to dager i uka.

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi legger som mål å legge oss samtidig et par dager i uken. Dette er mest fordi vi lever i en hektisk småbarnsperiode, og det er nesten den eneste sjansen vi har for å få til litt kos og snakk. Så dette er noe vi prioriterer.

Men mange dager legger vi oss til forskjellige tider noe som også er greit. Har ingen problem med at han blir sittende oppe for å se James Bond en kveld eller tre i uka. Synes det er godt med litt alene tid jeg:)

Anonym poster: 53d6aa9718f6cab90a7e8d37847b705a

Gjest Gjest
Skrevet

VI er i jobb begge to. Begge har "normale" jobber.

Jeg vet ikke om hun ikke greier å sove, hun sier iallefall det. Men om hun har noen "større" problemer ut over bare det å ikke få sove. (Psykisk), Prinsippsak ovenfor meg, eller noe slikt).

Enig i at et kompromi er det eneste rette her. Forsøkte i en periode å gå å legge meg tidlig etter hennes ønske, ligger våken å irriterer meg noe grassalt, så det kjenner jeg ikke fungerer lengre, begeret blir fylt opp av irritasjon til slutt ;-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det bare er en kveld i uka du vil sitte oppe seinere burde det ikke være et diskusjonstema i det hele tatt, synes jeg. Om hun ikke får sove uten deg er det faktisk uansett hennes problem, som hun kanskje kan løse om hun endrer innstilling.

Når det er sagt var det en stadig kilde til irritasjon mellom meg og eksen - han syntes ikke det var greit å legge seg før kl 02 uansett om det var hverdag eller helg (i helgene snudde vi/han døgnet), og det var veldig sjelden vi la oss sammen. Det gikk utover sexliv og nærhet, han var alltid trøtt og tafatt om ettermiddagene og det var sjelden vi rakk å gjøre noe sammen på dagen i helgene - men klart at om jeg hadde akseptert at vi aldri la oss sammen ville jo stemningen vært bedre og sånn sett vært positivt for forholdet

Anonym poster: 4a434fc952b5fc512cc249de14599527

Skrevet

Jeg kan skjønne henne om hun har tenkt at dere kunne ha en hyrdestund før hun ble alt for trett, men ellers synes jeg at det er ganske naturlig at man legger seg når man selv vil eller kan - man har forskjellige rytmer. Personlig hadde jeg hatt litt av et problem dersom jeg ikke klarte å sove uten samboeren, da jeg har en A4 arbeidstid og mannen jobber til alskens rare tider og som oftest på natta, da han jobber i musikkbransjen.

En del ting synes jeg man bare kan avfinne seg med, folk må få bestemme leggetiden sin selv, med mindre de har et mønster som gjør at de kommer for sent på jobb eller aldri ser familien sin, fordi de uten grunn har lagt seg til en døgnrytme som ikke harmonerer med å kunne omgås daglig/ dele på oppgaver i hjemmet og være sammen på andre måter.

AnonymBruker
Skrevet

Har hun noen dårlige erfaringer med at du sitter oppe alene om natten? Er du sikker på at hun ikke føler at dette går ut over sexliv og kos? Tenker da på om hun føler at du sitter oppe for å unngå å ha sex/kos med henne?

Anonym poster: 7ba2f09b770798daf63b7028fbf12ce4

Gjest Allergikeren
Skrevet

Den ene dagen i uka burde hun da klare å legge seg alene? Her legger vi oss når vi er trøtte, med eller uten den andre. Som oftest er jeg først i seng og sist opp, mens samboer er sist i seng og først opp. Skulle jeg tvunget ham i seng med meg, eller han tvunget meg til å holde meg våken, hadde begeret fort blitt fullt for oss begge, tror jeg.

Gjest strykebrett
Skrevet

Syns samboeren til ts er veldig urimelig. Man har da forskjelling søvnbehov, og i tillegg så er det nødvendig at man kan få være litt alene av og til og. Syns ikke hun gjør et veldig godt forøk på å se ting fra hans side, virker som at hun kun tenker på seg selv.

Tror nok jeg ville satt ned foten og nektet å finne meg i det om jeg hadde vært ts. Voksne folk bestemmer da selv når de skal legge seg.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvordan var det før dere flyttet sammen? Sov hun aldri da, siden hun ikke klarer å sovne uten å ha noen ved siden av seg?

Hun er urimelig. Hvis det vært slik at du satt oppe sent omtrent hver eneste kveld, kan jeg forstå at det kan bli litt stusslig. Men å påstå at hun ikke klarer å sovne uten at du legger deg samtidig med henne, er noe stort tull.

• Liker 1
Gjest RockOn
Skrevet

Hvorfor vil ikke hun legge seg alene? Dette er jo et problem for henne og hun bør løse det.

Det går da ikke an å kreve at partneren skal legge seg samtidig som en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...