Gå til innhold

GDANSK I POLEN - Noen som har vært der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann :)

Jeg reiser med min mann til Gdansk om to dager..

Har aldri vært i Polen før noen av oss.

Hva kan vi forvente?

Er byen spennende? Vi er ikke så veeldig interessert i bygninger/kirker etc... Men hørt at det det finnes en nydelig strandpromenade langs kanalen. Vi liker å rusle å se oss rundt omkring, men vet ikke om det er noe vi burde få med oss?

Vi skal bo på Hilton - Hørt at det er det beste valget. Noen som har vært der?

Hvor mye koster spa?

Hvor mye koster det for et måltid?

Kan man bruke euro?

Er det veldig kaldt der nå?

Setter kjempe stor pris på svar!!!

Anonym poster: 887e61fc9e3b1628b28bd61dc523fc10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har bare reist dit på "knulle turer". Euro brukes. Middag koster ca. NOK 100 pr. person, god middag med en pils.

Bodde på et hotell, som hadde spa avdeling, det kostet ca. 120 NOK for 20 minutters massasje....basseng, sauna og boblebad kostet ikke noe.Hotellet kostet ca. 350 for natta inkl. frokost for dobbeltrom (reiste alene) men forskjellen på enkeltrom og dobbeltrom var bare 50 kroner.

Det er kaldt i Gdansk nå.....omtrent samme kulden som det er på Sørlandet der jeg bor, -3 til -10 grader.

Strandpromenaden er fin. Det er mange fine restauranter og rimelig å spise. Mange fine pøbber der det er billig å drikke.

Fin plass.......men vær forsiktig mtp. lommetyver og kriminelle.......ikke bli med noen "guider" som skal vise dere den flotteste uteplassen i byen. Ikke snakk med fremmede, som ser mistenkelige ut.

Har blitt lurt som FAEN av slike......

Anonym poster: 57b893d7d0cf8e9dbab5e907ebb23399

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Flere innspill??

Skrevet

Skal dit om ikke så lenge, ser skikkelig fram til det. Har hørt mye fint om byen :)

Skrevet (endret)

Jeg var der i fjor sommer. Hilton er veldig fint og ligger bra til, koselig utsikt mot elven og "borgen" får dere vel og :) Er mange restauranter rett ved og "hovedgaten" er utrolig koselig å spasere i :laugh:

Jeg kan ikke anbefale dere noen restauranter. Vi var og spiste mange steder - ingen av stedene hadde bra mat! Det må jeg bare få sagt (god mat er veldig viktig for meg).

Jeg så ingen strandpromenade i selve sentrum, men var mye på stranden som lå utenfor. Ca. 10-15 minutter med taxi om jeg ikke husker feil?

Vi brukte zloty som betalingsmiddel, men Euro funker vel det og. Her er jeg ikke helt sikker.

Øverst i hovedgaten er det en liten kjellerpub som heter Bruderschaft, dette ble vårt stamsted. Koselig liten plass, med hyggelige bartendere og jeg fant til og med opp min egen drink som havnet på tavlemenyen :fnise: Good times!

Endret av josefin88
Skrevet

Jessda, var der på spontantur ifjor sommer.

Av spisesteder kan jeg anbefale to som er naboer på promenaden langs elven. Du kommer ut etter å ha gått på hovedgata, og går til høyre :)"Restauracja Republika" og "Gdanski Bowke".

Dersom du skal drikke alkohol MÅ du prøve Goldwasser, som byen er kjent for. Det er en likørish-drikke i samme gate som Jäger. Noe annet du kan prøve er å finne en Pierogarnia, hvor de har piroger. Det er veldig godt :)

Det finnes et kjøpesenter i den nye delen av Gdansk, det er gigantisk. Galeria Baltycka heter der, du må si ifra til taxisjåføren.

Anbefaler forøvrig å bruke Zloty, siden euro har større verdi (1 zl er ca 2 kr, mens 1 euro er ca 8 kr), og ting er billigere der.

Det er en veldig trivelig by, men så var vi der om sommeren. Deilig og varmt, og mange utebasarer.

Ha en fin tur :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for info!! :)

• 2 år senere...
Skrevet

Skal dit om ikke så lenge, ser skikkelig fram til det. Har hørt mye fint om byen :)

Noen tips fra da du var der?

Skrevet

Noen tips fra da du var der?

Jeg var der kun i noen timer, så jeg har dessverre ikke noe tips bortsett fra at gamlebyen er veldig fint. 

Skrevet

Gdansk er en fin by, Prøv å få til en tur til Sopot, ikke lange turen med Taxi. Er dere interessert i litt kultur kan jeg anbefale en tur til Oliwa katedralen, nydelig. En over her som nevnte lommetyver og kjeltringer. Har vært mye i Polen de siste årene, aldri vært ute for noe slikt. Polakkene  er stort sett hyggelige folk. Selvfølgelig finnes det tiggere og slike ting der som alle andre steder. Mye og billig god mat og drikke er det i alle fall.  God tur. Nå er det vel julemarked i byen, så kos dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...