Gå til innhold

Velge lån, hvilket lån er rimeligst. Betale ned før tid

oransje gullfisk

Anbefalte innlegg

Hvordan få rimelig lån. Tror at blir mulighet for å betale ned ganske fort.

Hvilket lån bør velge da?

Kanskje ha 10 år men hva skjer om en klarer og betale det ned etter 2 år?

Hvilke avtaler bør ha da?

Eller bør en kanskje heller bare låne ett år? Også forlenge lånet og det som står igjen. kanskje en kan få rimelige avtaler på det om en betaler ned etter 1 2 år??

Noen som har tanker om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tirkes

Man får lån ved å søke. De dyreste lånene er lånene som ikke har noen sikkerhet, altså et forbrukslån. Disse lånene har ofte en rente på 16% og oppover, og er veldig dyre.

De billigste lånene er boliglån med god egenkapital.

Om du betaler ned lånet raskere enn opprinnelig oppsatt nedbetalingsplan, så blir lånet mye billigere for deg, for du slipper da flere år med renter. Les gjerne denne artikkelen for et eksempel: http://www.dinepenger.no/spare/saa-fort-kan-du-bli-gjeldfri/20274642

Rimelige lån får man kun med sikkerhet i eiendeler eller eiendom, som båt, motorsykkel, hus og hytte.

De fleste banker har prisliste/renteoversikt på hjemmesidene sine, og de siste rykter sier at dinbank.no og skandiabanken.no er rimeligst på lånefronten for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Det spørs hvilken type lån du mener. Er det f.eks. et boliglån, så går det helt fint å låne for 20 års perioden, men betale mer da det lar seg gjøre. Da forkortes nedbetalingstiden hvis du ønsker det.

Jeg ville gi et råd om å ta lån for en periode du kan garantere du klarer å betjene låne og heller betale litt større summer av og til. Er du i tvil om du klarer å tilbakebetale i løpet av 1 år, men det er mulig, så ville jeg allikevel lånt for 2 år og i virkeligheten betalte ila 1 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om banken vil ha tro på at en klarer og betale tilbake på 1 -2 år i det her tilfelle.

Kanskje det da er lettere og få rimelig lån om en låner for 5 år eller lenger, også få til en god avtale på at en får lånet rimeligere om en betaler tilbake i løpet av 1- 2 år?

Men koster det mer og låne i 10 år om en betaler tilbake etter 1 år, enn og låne i 1 år og betale tilbake etter 1 år - eller er det omvendt at det blir dyrere og låne så kort tid? Er vanskelig med bankens begreper..

Er lån til bolig det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Er usikker på om banken vil ha tro på at en klarer og betale tilbake på 1 -2 år i det her tilfelle.

Kanskje det da er lettere og få rimelig lån om en låner for 5 år eller lenger, også få til en god avtale på at en får lånet rimeligere om en betaler tilbake i løpet av 1- 2 år?

Men koster det mer og låne i 10 år om en betaler tilbake etter 1 år, enn og låne i 1 år og betale tilbake etter 1 år - eller er det omvendt at det blir dyrere og låne så kort tid? Er vanskelig med bankens begreper..

Er lån til bolig det er snakk om.

Jeg tror ikke du får noen god avtale på at lånet skal bli rimeligere om du betaler det ned fortere, men det blir helt automatisk billigere dersom du betaler det ned fortere.

Du betaler en rente av lånesummen. Si at du låner 100 000 kroner, og har 1% rente. Du kan betale ned 5000 kroner per år. Første året får du 1000 kroner i rente, og betaler ned 5000. Du ender opp med 100 000 minus 5000 pluss 1000. = 96 000. Neste år får du da 960 kroner i rente...

Dersom du betaler ned 20 000 kroner det første året, så koster renten den bare 800kr i år nr 2. Det er betydelig mindre.

Det er rentekostnadene du sparer enormt på ved å betale ned lånet fortere. Til fortere du betaler det ned, til rimeligere blir det. Men jeg tror ikke banken vil gi deg lån med 10 års nedbetalingsplan og en spesiell avtale om at lånet skal bli billigere dersom du klarer å betale det ned på 2 år.

Men, når det sagt - den billigste boliglånet er normalt sett et vanlig boliglån med 70% lånedekning eller mindre. Altså at du eier minst 30% av huset selv. Enkelte banker har bedre rente til mindre av boligverdien du låner.

Feks om du låner 1 mill og kjøper hus til 1 mill = høy rente. Låner du 1 mill og kjøper et hus til 5 mill (og har resten av pengene selv) = lavere rente.

Men ett tips jeg kan gi deg er å ringe litt rundt til banker og be om tilbud, og gjerne "prute" litt på hva som står på nettsidene deres. Min rente er nesten 1% lavere enn det banken min reklamerer med på prislister på nettsidene sine. Pluss: Mange banker gir bedre rente til "helkunder", de som har forsikring, kredittkort, lønnskonto osv i samme bank. Så sjekk om det er verdt å bytte bank også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du får noen god avtale på at lånet skal bli rimeligere om du betaler det ned fortere, men det blir helt automatisk billigere dersom du betaler det ned fortere.

Du betaler en rente av lånesummen. Si at du låner 100 000 kroner, og har 1% rente. Du kan betale ned 5000 kroner per år. Første året får du 1000 kroner i rente, og betaler ned 5000. Du ender opp med 100 000 minus 5000 pluss 1000. = 96 000. Neste år får du da 960 kroner i rente...

Dersom du betaler ned 20 000 kroner det første året, så koster renten den bare 800kr i år nr 2. Det er betydelig mindre.

Det er rentekostnadene du sparer enormt på ved å betale ned lånet fortere. Til fortere du betaler det ned, til rimeligere blir det. Men jeg tror ikke banken vil gi deg lån med 10 års nedbetalingsplan og en spesiell avtale om at lånet skal bli billigere dersom du klarer å betale det ned på 2 år.

Men, når det sagt - den billigste boliglånet er normalt sett et vanlig boliglån med 70% lånedekning eller mindre. Altså at du eier minst 30% av huset selv. Enkelte banker har bedre rente til mindre av boligverdien du låner.

Feks om du låner 1 mill og kjøper hus til 1 mill = høy rente. Låner du 1 mill og kjøper et hus til 5 mill (og har resten av pengene selv) = lavere rente.

Men ett tips jeg kan gi deg er å ringe litt rundt til banker og be om tilbud, og gjerne "prute" litt på hva som står på nettsidene deres. Min rente er nesten 1% lavere enn det banken min reklamerer med på prislister på nettsidene sine. Pluss: Mange banker gir bedre rente til "helkunder", de som har forsikring, kredittkort, lønnskonto osv i samme bank. Så sjekk om det er verdt å bytte bank også.

Har 32 % egenkapital i forhold til lånesummen jeg tenkte. Men da er litt av lånet utover boligens kjøpeverdi. Fordi tenkte til oppussing, kjøp av møbler, samt flyttebil og transport av møbler jeg har. Jeg trenger vertfall litt for og kunne bruke boligen.

Hadde regnet ca 80 000 for møbler og oppussing og ha noe og gå på. Men burde kanskje regne lavere tall til dette? Var litt greit og kunne kjøpe møblene jeg hadde tenkt fra begynnelsen av, slik at ikke bytter de ut. Samt litt oppussing av utleieenhet. Men den oppussingen av utleieenhet kan egentlig vente også.

Men samtidig om en har en del og tjene på og gjøre dette tallet litt lavere er jo det for så vidt greit. Kanskje noe jeg bør spørre banken om?

En annen ting jeg har lurt en del på er hvordan det er vanlig og gjøre det når en låner penger i praksis. Jeg har vert på en visning på huset for lenge siden. Er det vanlig og låne først også by på huset? Betaler banken penger inn på min konto før boligkjøpet? Bare lurer veldig på hvordan en gjør dette? Varier kanskje litt også. Hører en først med banken om lån og hva de er villig til å låne, deretter byr på huset, og så låner mer eksakt kjøpesum?

Kan lite om lån, også hvordan det gjøres i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det var ikke en venninne som skulle kjøpe ;)

Bare gi opp hele planen. Du har tydeligvis 0 i inntekt, og da får du ikke lån.

Anonym poster: 4bcd1a55d9f6ec1123667a0dafd63492

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Man må gjerne ha finansieringen klar for å kunne by seriøst på en bolig. Få et møte med banken i forkant, ta med deg all dokumentasjon og få finansieringsbevis, så vet du hva du har å forholde deg til.

Ellers kommer nok banken til å tilby deg et annuitetslån, da det er dette de tjener mest på. Har du økonomi til det nå i starten, så insister på et serielån! Da betaler du mer rente i begynnelsen, men vil tjene ganske mye på det på sikt.

Jeg har selv et lån som kan betales ned når jeg vil, dog til en litt høyere rente enn hvis jeg skulle ha bundet meg til 20 år, slik de foreslo, så det er mulig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var ikke en venninne som skulle kjøpe

Bare gi opp hele planen. Du har tydeligvis 0 i inntekt, og da får du ikke lån.

Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent og kan ikke skrive eksakt hvilken utdannelse jeg har eller hva jeg tenker og jobbe med. Selv om det er relevant for boligkjøp. Derfor valgte jeg og skrive venninne i en annen tråd. For jeg tenkte at det kanskje ville bli stilt færre spørsmål, og svaret mer generelt om lån.

Synes ellers dine råd er ganske bastante og spesielle.

Det hadde vert mye lettere og svare deg bedre om du ikke var anonym og jeg kunne sendt deg en pm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har inntekt får du ikke lån. Så enkelt og så vanskelig.

Anonym poster: a6354e6e05b8481c1d1adca03edf4fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men regner de virkelig AAP slik som 0 inntekt, det er riktignok en form for støtte og ingen inntekt men det er likevel 10 000 kr i mnd. + at har gode mulighet for flere jobber dit skal flytte. jeg kan også starte eget slik at det ikke blir så store problemer i forhold til min sykdom.

Jeg tror ikke banken her vil si 0 inntekt 0 lån og se helt bort ifra de mulighetene jeg har. Jeg har også en del egenkapital som ønsker og bruke til bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Hvordan vet dere at hun ikke har noen inntekt? Har jeg gått glipp av noe i tråden?

Til TS: Før boligkjøpet bør du få finansieringsbevis fra banken. De setter ikke pengene på kontoen din, men gir deg et A4 ark hvor de "lover" å gi deg lån på en vis sum. Finansieringsbeviset er gyldig i ca 6 mnd. I løpet av den tiden skal du lete etter og by på en bolig.

Vil råde deg å finne noen som har den type lån og erfaring fra før og vet en del om prosessen. Det virker som om du er lite orientert i tema per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på anonym bruker hvorfor egen inntekt teller så høyt?

Si en er student men har gode muligheter til godt betalt jobb om 1 år. Bare ett eksempel.

Eller si noen jobber i kassa på Rema 1000 og har hatt den jobben kort tid. Er jo ikke sikkert den personen har en jobb om 6 måneder. Er personen uten utdannelse samt bor på et mindre sted kan personen være svært sårbar om mister jobben. Eller personen kan få en alvorlig sykdom. Så den personen kan være vel så sårbar som noen som har mere egenkapital til bolig + har flere planer i forhold til bestemt sykdom, og virkelig er utredet og vet akkurat hva har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet dere at hun ikke har noen inntekt? Har jeg gått glipp av noe i tråden?

Til TS: Før boligkjøpet bør du få finansieringsbevis fra banken. De setter ikke pengene på kontoen din, men gir deg et A4 ark hvor de "lover" å gi deg lån på en vis sum. Finansieringsbeviset er gyldig i ca 6 mnd. I løpet av den tiden skal du lete etter og by på en bolig.

Vil råde deg å finne noen som har den type lån og erfaring fra før og vet en del om prosessen. Det virker som om du er lite orientert i tema per i dag.

Ja jeg var så dum at jeg spurte om råd for en venninne som da var meg selv. Hadde et håp om at folk skulle svare mere generelt i forhold til lån. Ikke alt i den tråden stemmer helt. Jeg skrev litt andre eksempler da jeg ikke ville bli gjenkjent.

Jeg går og på AAP pga sykdom og er lei av kommentarer som "ta deg sammen og få deg en jobb" mange som bare antar til det motsatte er bevist at alle som går på AAP snylter. Så skrev at var ei venninne som skulle søke om lån som da var meg. Jeg oppnådde virkelig det motsatte takket være anonym bruker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men regner de virkelig AAP slik som 0 inntekt, det er riktignok en form for støtte og ingen inntekt men det er likevel 10 000 kr i mnd. + at har gode mulighet for flere jobber dit skal flytte. jeg kan også starte eget slik at det ikke blir så store problemer i forhold til min sykdom.

Jeg tror ikke banken her vil si 0 inntekt 0 lån og se helt bort ifra de mulighetene jeg har. Jeg har også en del egenkapital som ønsker og bruke til bolig.

AAP regnes som inntekt. Problemet ditt er at du har så lav inntekt (10.000,- i måneden) at du ikke vil ha økonomi til å få stort nok lån til å kjøpe bolig. Hva slags kjøpesum hadde du sett for deg? Er det noe fellesgjeld på boligen, i tilfelle hvor mye?

Du skriver lenger opp i tråden at du har 32 prosent egenkapital i forhold til lånesummen, men samtidig skriver du at litt av lånet er ut over boligens kjøpsverdi. Hva mener du her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke AAP med deg til Sverige uansett, så da har du jo null i inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom det er boliglån så anbefaler jeg deg lang nedbetalingstid.

Jeg valgte 10 år og tenkte at da har jeg en nødløsning dersom situasjonen skulle endre seg. Det gjorde den, men banken ville ikke forlenge nedbetalingsavtalen. Vi snakker om et lån på under 50% av takst.

Anonym poster: 3e53d9665d4ee24d5d9095ec0bfd725f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP mister jeg jo også når jeg begynner og jobbe. Strever veldig med og finne jobb som jeg kan ha i forhold til min sykdom. Strevet lenge med og finne jobb som jeg kan ha, i 3 år gått på AAP.. Og den siste tiden bodd billig i fellesbolig som er tilpasset. Hvor jeg overhode ikke trives.

Har ca 450 000 boligen koster ca 1,15 millioner

Ikke noe fellesgjeld på boligen

Er mest redd for og ikke få boliglån da jeg er veldig låst slik det er nå. Ikke mulighet til og spare så mye, får ingen jobb.

Der har jeg gode mulighet til jobb, boligen passer også min sykdom og skade pga sykdommen, uten at den er sånn alt for dyr i forhold til tilsvarende boliger i Norge som gjerne er ekstremt dyre. Jeg kan også innrede den sånn at den passer meg enda bedre. Den er nært sykehus som kan følge meg opp i forhold til min sykdom slik at jeg slipper og reise langt med taxi fly og overnattinger.

Jeg har også jobbet en hel del innen dette før men sluttet da det var så vanskelig og få tilrettelagt arbeidsplassen etter meg. Var egentlig bare det som er problemet får en arbeidsgiver velge mellom en som er frisk og en som er syk og krever noe på arbeidsplassen velger arbeidsgiveren gjerne den friske.

Vanlig lønn for denne jobben er høy men det gjør ikke noe at jeg ikke tjener så mye. Selv om jeg har god tro.

Det er en jobb jeg mestrer godt og noe jeg kan.

Men er veldig usikker på hva banken vil si i forhold til lån. Ønsker jeg og betale tilbake veldig fort selv om jeg skal selge en del eiendeler virker jeg nok veldig naiv.

Kanskje bedre og søke om lån for en 15 års periode og betale tilbake fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Har du tenkt over nedbetaling? Dersom du skal låne 560 000 med 15 års nedbetalingstid, så må su ut med 4300 kr i mnd i renter og avdrag pr mnd med 4% rente. Dersom renten øker til Feks 6%, så er måneds prisen 4800. Om du skal betale ned det lånet (antar 4% rente) på 10 år, er kostnaden 5800 pr mnd.

Har du råd til dette?

Dersom ja, ta med budsjettet ditt i banken og snakk med dem, du kan være heldig.

Sjekk laanekalkulator.no for tall og eksempel på nedbetalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betale 5800 pr mnd blir nok ikke noe problem regner med at selv en hel del mere i mnd ikke ville vert noe problem.

Jeg tenker mest på lån hvor en begynner og betale tilbake etter ca 6 måneder.

Kan bli litt vanskelig helt i oppstartfasen da tenker når starte eget. ikke at jeg tror det vil ta så lang tid men kan bli det.

Har tenkt mest på lån hvor en betaler et større beløp eksempel 4 ganger årlig, hver 4 måned. Men med mulighet for og betale før. Hva heter slikt lån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...