Gå til innhold

Barnefritt bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde dere følt dere om dere ble invitert i et bryllup, og senere fått beskjed fra forloveren at brudeparet ønsker ikke barn tilstede, hverken i kirken eller på mottagelsen/festen.

Nå spiller det jo ingen rolle for meg og sambo, for vi har ikke barn. Men ville dere med barn følt dere støtt, eller synes det er helt greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det helt greit. Det er de som inviterer som bestemmer. Hvorfor skal man føle seg støtt?

• Liker 1
Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er vel opp til brudeparet å bestemme dette vel. Ønsker ikke de barn tilstede er det ikke noe å gjøre med den saken.

Men på den andre siden så er kirken åpen for alle, og er det noen som bare må ha barna med seg dit, så tviler jeg på at brudeparet kan nekte.

Skrevet

Synes det er helt greit at folk ikke ønsker å invitere barn til sitt bryllup. Men når det gjelder vielsen, så kan de vel strengt tatt ikke nekte folk å ha med barn, siden kirken er åpen for alle (hvis de gifter seg i kirken da)? Eller tar jeg helt feil her?

Skrevet

Nei, ingen kan vel nektes i kirken, men det er et ønske fra brudeparet at ingen barn (og de mener ikke bare spedbarn) skal i kirken. Og da bør vel folk respektere det?? Ser bare for meg at det lager litt "ekstra" vansklige situasjoner for folk, må få barenvakt både på dagtid og på kvelden.

Jeg husker at jeg syntes bryllup var kjempespennende når jeg var 5-6 år, og hadde nok følt meg snytt om jeg ikke hadde fått kommet i kirken når noen jeg kjente godt skulle gifte seg.

Skrevet

Hei!

Jeg ville absolutt ikke følt meg støtt. Personlig er det en selvfølge for meg å bli invitert uten barn, da jeg selv også føler det slik i mitt eget bryllup.

Vi skal ikke ha noen barn i vårt.

Om jeg kunne hatt med min datter, hadde selvsagt dette også vært hyggelig.

Skrevet
Hvordan hadde dere følt dere om dere ble invitert i et bryllup' date=' og senere fått beskjed fra forloveren at brudeparet ønsker ikke barn tilstede, hverken i kirken eller på mottagelsen/festen.?[/quote']

Innbydelsen er vel rettet til de som er invitert i bryllupet?

Står bare du og din mann på innbydelsen, ja så betyr vel det at det er DERE TO som er invitert. Det burde ikke da komme som en overraskelse at barna IKKE er invitert.

Vi har heller ikke barn, men jeg skjønner likevel ikke at noen kan bli støtt fordi de ikke får ta med seg barna sine i bryllup som barna IKKE er invitert i.

Noen velger å invitere alle; store som små. Andre ønsker en annen form på bryllupet sitt, og inviterer ikke barn.

Vi skal ikke ha barn i vårt bryllup. Har ennå ikke hørt at noen av våre gjester har blitt støtt for det. Hvorfor skulle de det?

Mange synes også at det er mye hyggeligere å gå i bryllup uten barn. Da kan mor og far kose seg uten tanke på å passe på de små.

Skrevet

Det er jo ikke særlig ålreit ovenfor brudeparet å ta med barna i kirken om de ikke ønsker barn der, men allikevel synes jeg det er rart at de kan legge en sånn føring på vielsen.... Men kan du ikke snakke med de og fortelle at det er vanskelig med barnevakt og at du/dere ønsker at de blir med i vielsen?

Vi hadde barn i vårt bryllup, og det var jo så koselig... Men skjønner at ikke alle vil ha det!

Skrevet

Selv har vi 2 barn og 5 tantebarn! Våre 2 skal være brudepike/svenn og våre tantebarn er med å ser på i kirken! Alle barna blir med til mottagelse, og blir hentet ved middags-start. Inkl. våre egne!

At barna ikke er "ønsket" på selve middagen/festen er forståelig, men selv syns jeg det høres sært ut å ikke ønske dem i kirken!

Skrevet

Som sagt så gjelder det ikke meg, jeg har IKKE barn.

Jeg bare reagerte litt da forloveren ringte rundt for å "forsikre" seg om at ingen kom til å ta med noen barn i kirken. Og trodde kanskje at folk som har barn ville reagert på det (og at det var litt spesielt), men da tok jeg da feil. og det er jo fint!!! :-)

At det ikke er barn til stede på festen er vel heller normalt, så det var ikke det jeg reagerte på.

Skrevet
Som sagt så gjelder det ikke meg, jeg har IKKE barn.

Jeg bare reagerte litt da forloveren ringte rundt for å "forsikre" seg om at ingen kom til å ta med noen barn i kirken. Og trodde kanskje at folk som har barn ville reagert på det (og at det var litt spesielt), men da tok jeg da feil. og det er jo fint!!! :-)

At det ikke er barn til stede på festen er vel heller normalt, så det var ikke det jeg reagerte på.

Skjønte det, men som sagt syns jeg det er skikkelig "sært" Jeg ville nok reagert hvis noen ringte rundt og sa det!

Skrevet

Det er de som gifter seg som bestemmer, men at folk ringer rundt for å forsikre seg om at man ikke tar med barn i kirken syns jeg virker merkelig jeg da.

Jeg ville aldri frarøvet feks. tantebarna mine opplevelsen av å være med på en vielse.

Skrevet

Oppfattet deg kanskje litt feil Dixie.

Til tross for mitt innlegg over, synes jeg det er litt merkelig at man ringer rundt for å forsikre seg om at INGEN tar med barn i kirken. Greit at man vil ha barnefritt bryllup, men jeg tror ikke man er tjent med å prøve å detaljstyre absolutt alt. Det er lett for at man går på en "smell" i løpet av dagen da, ja ;-)

Dersom bare voksne er invitert er det sikkert bare noen få som da ville ta med seg barna i kirken. Da må man jo hente/bringe etc., så de fleste vil vel tenke at det er mest praktisk å utelate barna helt.

Men om noen av våre venner vil ha med seg bara i kirken er det helt OK for meg. Så lenge de går ut hvis ungen begynner å hyle ;-)

Skrevet

Akkurat det synes jeg er å gå litt vel langt! Det hadde jeg reagert negativt på. En ting er å be folk å ikke ha med barn eller ikke invitere barn, men å ringe rundt sånn synes jeg blir litt drøyt!

Skrevet

De er vel redd for skriking, da. Har vært i et bryllup hvor en 3 månder gammel baby hylte i kirken og det var ikke noe særlig. Ser andre innlegg av folk som klager over at andre, f eks svigermor, blander seg inn i organiseringen av bryllupet og disse får ofte støtteerklæringer i massevis om at Du må jo selv få bestemme hvordan det skal være i ditt eget bryllup! Det må vel også gjelde her? Hvis de ikke vil ha barn i kirken så må vel det også respekteres.

Skrevet

Om mange av våre venner og familie hadde hatt små barn, er det mye mulig vi hadde ønsket litt restriksjoner rundt det å invitere barn i bryllupet. Det serveres jo tross alt alkohol, så da måtte det evt blitt en ordning med at barna skal hjem når det lakker og lir mot dans, fest og åpning av baren.

I vårt tilfelle blir det sannsynligvis bare datteren vår på ett som skal være med, og hun skal være med hele veien fra kirken, under fotograferingen og også på festen - fordi vi ønsker det slik. Hun er ikke typen som hyler og skriker, så jeg er ikke redd det skal bli spetakkel i kirken heller. Og om det skulle bli litt ulyder, så bekymrer det meg ikke det fnugg. Jeg er ganske sikker på at vi blir godt gift uansett. :kul:

Jeg regner også med hun nok slokner ganske greit når kvelden kommer og festen er i gang. Hun blir da lagt i vogna si ute på et eget rom. Bestemødrene hennes er selvoppnevnte barnevakter, så den biten kommer nok til å gå fint. :wink:

Gjest Constanze
Skrevet

Hvis barnet ikke er nevnt i innbydelsen, ber man da heller ikke om å få ta det med. Enkelt og greit! Jeg kan ikke med min beste vilje begripe at noen foreldre blir fornærmet fordi barna deres ikke blir inviterte.

Gjest Tabby
Skrevet

Vel jeg ville ikke reagert på at ikke barna våre ble invitert. Det er ikke vanlig å ha de med i bryllup i våre kretser. Men om noen hadde ringt rundt for å forsikre seg om vi ikke tok de med i kirken ville jeg blitt provosert. Ikke at jeg hadde tatt dem med i kirken uansett men det er noe med det å legge slike føringer på andre også. Ikke alle har like lett for å få tak i barnevakter og om man trenger det fra tidlig om morgenen og helt til neste dag så kan det by på vanskeligheter for noen.

Barna våre var med i kirken i to av tre bryllup vi var i i fjor sommer. Det ene bryllupet var tanten og onkelen deres og det andre så var bare min datter med. Da var det de som skal være forlovere for oss som giftet seg og det er et nært vennepar og min og min forlovers datter har blitt så gode venner. Datteren der skulle være brudepike og min datter setter veldig pris på å ha fått med seg dette.

I tante og onkels bryllup hadde vi også med minstemann som da var bare 16 mnd. Da han ble litt urolig tok jeg ham bare med meg bak i kirken der det var lekeplass for barna. Det var bra høytaler anlegg så jeg hørte alt allikevel. Ikke var han så masete heller, men for å ikke gjøre noe galt i forhold til brudeparet gikk vi bak med en gang han ville ned fra armen min. Så det trenger ikke å være så vanskelig å ha barn i en vielse, bare foreldrene har litt vett i hodet ;)

Skrevet
Hvis barnet ikke er nevnt i innbydelsen' date=' ber man da heller ikke om å få ta det med. Enkelt og greit! Jeg kan ikke med min beste vilje begripe at noen foreldre blir fornærmet fordi barna deres ikke blir inviterte.[/quote']

Jeg ville ikke blitt fornærmet om sønnen vår ikke ble invitert...Jeg ville aldri ha tatt med sønnen vår i et bryllup uansett..Men, jeg syns likevel det er merkelig å ringe rundt for å forsikre seg om at man ikke tar med barn i kirken!!

Skrevet

Men folk som har med barn inn i kirken bør vel ha vett til å ta med disse ut hvis de bråker/hyler/griner? Eller????

Har vært i bryllup kun MED barn, og hvis noen av disse ble urolige, tok foreldrene med seg barna ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...