Gå til innhold

Er oppdrettslaks farlig og/eller usunt ?

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg spør igjen - hvor får man kjøpt villaks? Jeg har selv vokst opp med villaks på tallerkenen, men den var fisket av noen i familien. Nå som vi ikke bor rett ved en lakseelv er det plutselig ikke like tilgjengelig...

Får kjøpt i fiskebutikker og større butikker med velassortert fiskedisk. Men det er nok ikke hver dag man får kjøpt. Man må vel bare stikke innom og spørre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visstnok så mye lus at det er lite villaks å få kjøpt.

AnonymBruker
Skrevet

Må jeg spise bønner til middag hver dag da? Hehe.

Er ganske kresen, men trenger å få lagt på meg, så det er derfor jeg har samme middagen hver dag. Bedre med noe enn ingenting liksom. Men da går det greit å bytte ut laksen med bønner?

Leste forresten at man kan finne villaks for 50 kroner på Coop, stemmer det?

Anonym poster: dbcc3ac38b4bbcc2de075e3f28d094cb

AnonymBruker
Skrevet

Hva med markrell og sild som fet-fisk alternativ?

Bare så irriterende med makrell i tomat og sursild som inneholder tonnevis sukker og annet unyttig. Egentlig lettvint og godt, men så alt for søtt. Men begge fisketyper fås frossen, uten "sauser".

Anonym poster: 5339f8690e867ce70c9195d5a66a0fd3

Gjest Skogmann
Skrevet

Noen fakta om oppdrettslaks;

- Myndighetene stiller krav om at 30% av inneholdet i pellets må være fra animalske kilder (altså annen fisk). Resten er desverre fra vegetabliske kilder. Mais, soya osv. Resultatet er laks som er hvit i kjøttet. Grunnen til at laksen likevel er rød i kjøttet i butikken er fordi farge sprøytes inn i fisken. Fargestoffet er ikke farlig eller skadelig, men det gir likevel en viss avsmak (i hvert fall for min del) at fisken har levd på et såpass unaturlig kosthold. Konsekvens; oppdrettslaks inneholder mye mindre omega 3 enn vill-laks.

- Overfiske av andre arter som bestanddel i pellets (nevnt av annen bruker)

- Mindre parasitter og miljøgifter på oppdrettslaks (veier positivt til oppdrettslaksens fordel)

- Rømninger fra fiskefarmer hvor oppdrettslaks blander seg med vill-laks. Negativt for naturlige bestander.

Alt i alt er jeg svært skeptisk til oppdrettslaks både ut i fra et ernæringsmessig perspektiv OG miljøperspektiv. At mye av fisken sendes til Taiwan for å pakkes for deretter å sendes tilbake til Norge for salg er dessuten horribelt lite miljøvennlig.

Få tak i vill-laks eller ørret er ingen enkel oppgave. Enkelte fiskehandlere kan vel muligens tilby det..jeg vet ikke. Selv fisker jeg all fisk jeg spiser. Mulig de inneholder litt mer miljøgifter, men nivåene er uansett ubetydelige. Det smaker dessuten mye mye bedre av selvfisket ørret, torsk eller hva som helst annet, enn fabrikkerte lakse-firkanter som er langt langt i fra ferske.

• Liker 1
Gjest Skogmann
Skrevet

Det er visstnok så mye lus at det er lite villaks å få kjøpt.

Nei, det er ikke årsaken. Årsaken er at villaks er eksklusivt, spesielt i sydlige breddegrader som Oslo. Lakselus er en naturlig parasitt på laks og sjøørret, og er ikke farlig å spise. Man skraper av det værste.

Det er dessuten i oppdrettsanlegg man har hatt store blomstringer av lakselus, og ved rømninger har disse spredd lusen over til villaksen. Jeg har imidlertid fisket sjøørret i en årerekke, og sjeldent fått fisk med lus, så noe digert problem er ikke dette.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Takk for meget informative innlegg Skogmann.

Og jeg er helt ening - selvfisket er uten tvil det beste.

Skrevet

Jeg vil gjerne kjøpe villaks i stedet for oppdrettslaks, men vet ikke hvor jeg får kjøpt det. Har aldri funnet det i frysedisken i butikker, men kanskje fiskebutikker selger det?

Skrevet

Man kan jo lese linken jeg la ved over her og se om man finner noe.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Jeg har helt mistet apetitten på oppdrettslaks. Har dere noengang sett hvordan det ser ut under mærene? Eller hvordan oppdrettslaks som har rømt og gått i garn ser ut? Den er så løs i muskulaturen at den begynner å gå i oppløsning ganske raskt. Personlig synes jeg den smaker ganske vondt også, og konsistensen er alt for bløt i forhold til hvordan jeg er vokst opp med at laks skal være. I tillegg inneholder oppdrettslaks visstnok mer omega-6 enn omega-3.

heilt einig.

hadde folk visst korleis denne fisken har gått frå egg til smolt så hadde folk reservert seg for å eta den fisken. eg veit for eg har jobba i eit oppdrett av torsk, frå egg til smolt.

når det er sagt trur eg ikkje firstpris (price ?) fisken er noko dårlegare/betre enn td salmalaks...

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Takk for en veldig bra link Silfen.

Aoki - du må lete i ferskvaredisken ;)

Gjest abcdefgh
Skrevet

Villaks får du tak i mellom Juni og August når det er sesong. Alt du trenger er fiskekort, fiskeravgift, fiskeutstyr, tålmodighet og teft. Er det gode omega 3 kilder du er ute etter kan du prøve deg på f.eks makrell og sild. Røykt sild og røykt makrell kan ihvertfall anbefales! En annen fordel med å velge naturlig fisk er jo at de beiter på godt naturlig for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...